Αθήνα, 6°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
6°C
7.2° 5.4°
3 BF
74%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
5°C
5.6° 3.7°
1 BF
70%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
7°C
7.1° 5.9°
5 BF
55%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
2°C
1.9° 1.9°
1 BF
64%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
1°C
1.9° 0.9°
4 BF
60%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
3°C
4.6° 3.2°
0 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
-2°C
0.4° -1.6°
0 BF
93%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
5°C
4.6° 4.6°
1 BF
80%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
8°C
8.8° 5.4°
5 BF
83%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
6°C
6.0° 4.0°
3 BF
66%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
8°C
8.4° 8.3°
6 BF
66%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
5°C
4.6° 4.6°
5 BF
58%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
7°C
7.0° 7.0°
3 BF
54%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
3°C
3.5° 3.4°
1 BF
72%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
5°C
5.5° 4.5°
2 BF
75%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
9°C
9.8° 9.3°
3 BF
41%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
6°C
6.5° 5.6°
4 BF
58%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
2°C
1.6° 1.6°
1 BF
66%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
5°C
5.3° 2.7°
1 BF
84%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
1°C
0.7° 0.7°
2 BF
86%
ΜΕΝΟΥ
Σάββατο, 08 Φεβρουαρίου, 2025
karagianni-synavlia
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η Βασιλική Καραγιάννη τραγουδά με την ΚΟΑ υπό τον Στάθη Σούλη | Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης

Για φωνή και ορχήστρα με τη Βασιλική Καραγιάννη

Στη συναυλία που έδωσε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με τη μουσική διεύθυνση του Στάθη Σούλη και με γνωστές συνθέσεις των Εντβαρντ Γκριγκ, Σεργκέι Ραχμάνινοφ, Ράινχολντ Γκλιερ και Ιγκορ Στραβίνσκι, πρωταγωνίστρια και αδιαφιλονίκητο κέντρο ενδιαφέροντος ήταν η γνωστή Ελληνίδα υψίφωνος κολορατούρα.

Μια ιδιότυπη συναυλία επικεντρωμένη σε συνθέσεις για φωνή και ορχήστρα έδωσε η ΚΟΑ υπό τον αρχιμουσικό Στάθη Σούλη στις 15/11/2024, στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το πρόγραμμα περιλάμβανε γνωστές συνθέσεις του Νορβηγού Εντβαρντ Γκριγκ, των Ρώσων Σεργκέι Ραχμάνινοφ, Ράινχολντ Γκλιερ και Ιγκορ Στραβίνσκι. Οι εντυπώσεις που αποκομίσαμε από τη συναυλία ήσαν, γενικώς, πολύ καλές. Πρωταγωνίστρια και αδιαφιλονίκητο κέντρο ενδιαφέροντος στη συναυλία ήταν η υψίφωνος κολορατούρα Βασιλική Καραγιάννη. Η έμπειρη 52χρονη δημοφιλής τραγουδίστρια διατηρεί μια υγιή, λαμπερή φωνή με την οποία τις τελευταίες δεκαετίες έχει υπηρετήσει από τη σκηνή της ΕΛΣ υποδειγματικά, δίχως την παραμικρή έκπτωση, πληθώρα απαιτητικών ρόλων, εμβληματικών για τη συγκεκριμένη φωνή: από τη στραουσική Τσερμπινέτα μέχρι τη Λουτσία και από τη μοτσάρτεια Βασίλισσα της Νύχτας του «Μαγικού Αυλού» μέχρι την Ολυμπία στα «Παραμύθια του Χόφμαν». Φιλέρευνη και εργατική στις επιλογές ρεπερτορίου, στη συγκεκριμένη συναυλία παρουσίασε έργα στα οποία δεν την είχαμε ξανακούσει.

Η βραδιά ξεκίνησε με τέσσερα αποσπάσματα από την πρώτη σουίτα της σκηνικής μουσικής (1885, 1891-2) που συνέθεσε ο Γκριγκ για το θεατρικό έπος «Πέερ Γκιντ» του Ιψεν. Σε αυτά παρεμβλήθηκε το διάσημο «Vocalise» (1912/16) του Ραχμάνινοφ. Από τον «Πέερ Γκιντ» ακούστηκαν το «Πρωινό», «Ο χορός της Ανίτρα», «Ο θάνατος της Οζε», «Στην αίθουσα του Βασιλιά του Βουνού». O Σούλης διηύθυνε εύπλαστα, αφήνοντας άπλετο χώρο στην ανάπτυξη της μελωδίας, ενώ πολύ καλές ήσαν οι κομβικές, πρωταγωνιστικές συνεισφορές των πνευστών (φλάουτο, όμποε) της ορχήστρας. Ελάσσονες αποσυντονισμοί στον «Χορό της Ανίτρα» ελάχιστα μόνον διατάραξαν την αιθέρια, επιτηδευμένα οριενταλίστικη ατμόσφαιρα της μουσικής. Το διάσημο «Vocalise», αφιερωμένο από τον 40χρονο Ραχμάνινοφ στη διάσημη Ρωσίδα υψίφωνο Αντονίνα Νεζντάνοβα, απέδωσε η Καραγιάννη ανάλαφρα, με ηδονικά ρευστή φραστική.

Ακολούθησε το επίσης διάσημο, διμερές «Κοντσέρτο για κολορατούρα και ορχήστρα» του Σοβιετικού συνθέτη Ράινχολντ Γκλιερ. Το έργο γράφτηκε το 1947 στο αδιαπραγμάτευτα –θα λέγαμε συνειδητά ανεξέλικτο– νεορομαντικό ύφος του συνθέτη, ο οποίος το προόρισε για τη διάσημη συμπατριώτισσά του, Ρωσίδα υψίφωνο Ντέμπορα Παντοφέλ-Νετσετσκάγια. Αξιοποιεί θαυμαστά το χρώμα και τις δεξιοτεχνικές δυνατότητες της κολορατούρας αναδεικνύοντας πλήρως το εκφραστικό εύρος της φωνής δίχως να βασίζεται σε κάποιο ποιητικό κείμενο. Ας σημειώσουμε εδώ ότι ο Γκλιερ τολμά κάτι τέτοιο συνθέτοντας στη μορφή του κοντσέρτου, δηλαδή αξιοποιώντας τη φωνή ως μουσικό όργανο, κάτι μοναδικό –και ανεπανάληπτο– στην εργογραφία της δυτικής μουσικής. Η Καραγιάννη αναμετρήθηκε δίχως δυσκολία ή εκπτώσεις με την ιδιαίτερη αυτή παρτιτούρα, δίνοντας μια ερμηνεία κυρίως δυναμική, καθαρή, με λαμπερή δεξιοτεχνία. Τις εγγεγραμμένες στη μουσική λιγωτικά γλυκερές, μελωμένες διατυπώσεις απέδωσε με κρυστάλλινη καθαρότητα αποφεύγοντας την παγίδα του υπερβολικού συναισθηματισμού.

Ολόκληρο το δεύτερο μισό της συναυλίας αφιερώθηκε στη δωδεκαμερή συμφωνική σουίτα από το χορόδραμα «Το πουλί της φωτιάς» (1910/945), την τελευταία από τις τρεις που δημιούργησε ο Στραβίνσκι αξιοποιώντας υλικό από τη διάσημη, πρώτη συνεργασία του με τον ιμπρεσάριο Σεργκέι Ντιάγκιλεφ που συνάρπασε τους Παριζιάνους το 1910. Η αρθρωτή σουίτα ακολουθεί αναγνωρίσιμα τη δράση του μπαλέτου, εκτυλισσόμενη με διαρκείς, έντονες μεταπτώσεις ανάμεσα σε σκηνές ατμοσφαιρικές και σκηνές που πάλλονται από ρυθμική ζωντάνια και δράση. Ο Σούλης διέπλασε με ιδιαίτερη φροντίδα τις ξεχωριστές ατμόσφαιρες κάθε μέρους της μουσικής, αξιοποιώντας στο έπακρο τις θαυμάσιες, τελειοθηρικά δοσμένες συνεισφορές των ξύλινων και χάλκινων πνευστών της ορχήστρας αλλά και το γεμάτο προσήλωση παίξιμο των εγχόρδων στην απόδοση τόσο των «μυστηριακών», εμπρεσιονιστικών εφέ, όσο και των κινητικών, αριστοτεχνικά χορευτικών εδαφίων. Το αποτέλεσμα ήταν ένα χορταστικά πλούσιο σε εντυπώσεις, ανεπιφύλακτα απολαυστικό, υποβλητικό ακρόαμα. Aτυχώς, για πολλοστή φορά, μεγάλη μερίδα του ακροατηρίου, που προφανέστατα αγνοεί το συγκεκριμένο έργο, ξέσπασε σε ενθουσιώδες χειροκρότημα σε άσχετα σημεία –π.χ. μετά τη βίαιη κατάληξη του «Σατανικού χορού»– διακόπτοντας τη ροή της συναυλίας με τον πιο… ξενερωτικό τρόπο. Για πολλοστή φορά, επίσης, αξίζει να επισημάνουμε τα εξαιρετικά κείμενα του Τίτου Γουβέλη στο έντυπο, συνοδευτικό πρόγραμμα της συναυλίας.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Για φωνή και ορχήστρα με τη Βασιλική Καραγιάννη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας