Στις 30 Νοεμβρίου η Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής θα πραγματοποιήσει την πρώτη συναυλία της για τη νέα καλλιτεχνική περίοδο. Χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια προσπαθειών και διαπραγματεύσεων, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση φορέα ώστε να καταστεί εφικτή η επαναλειτουργία της Καμεράτας Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής ως ορχήστρας του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και μάλιστα να ανακοινώνει τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό της για τη σεζόν 2024-25. Και όλα αυτά έχοντας διασφαλίσει, όπως διαβεβαίωσαν οι καθ’ ύλην αρμόδιοι, την εργασιακή συνέχεια των 17 εκ των 18 αρχικά εργαζομένων σε αυτήν, μουσικών και διοικητικών, πλην ενός που δεν ζει πια στην Ελλάδα.
Δεν κρύβονταν λοιπόν η ικανοποίηση, η χαρά και η συγκίνηση του προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Νίκου Πιμπλή, χθες, όταν παρουσίασε συνοπτικά τη διαδικασία επανασύστασης της Καμεράτας, που θα αποτελείται από έναν νέο 18μελή πυρήνα, ο οποίος συγκροτείται από επτά μουσικούς του αρχικού σχήματος οι οποίοι είχαν μεταφερθεί στον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και από 11 νεότερους που επελέγησαν κατόπιν ακροάσεων, με στόχο την ταχύτατη επαναλειτουργία της ιστορικής ορχήστρας και με μελλοντική δέσμευση για τη μισθολογική ευθυγράμμισή τους με τους υπόλοιπους συναδέλφους τους.
«Από σήμερα το Μέγαρο είναι πιο πλούσιο», ήταν τα ακριβή λόγια του κ. Πιμπλή.
«Πρωτοφανής» χαρακτηρίστηκε η διευθέτηση που επιτεύχθηκε για την επαναλειτουργία της ορχήστρας, καθώς επιτεύχθηκε «συναινετικά» όπως ειπώθηκε, η διασφάλιση της εργασίας των εργαζομένων έναντι των απαιτήσεων που είχαν σωρεύσει και δεν ήταν δυνατόν να λάβουν από έναν ανύπαρκτο φορέα που οδηγήθηκε σε εκκαθάριση. Οσοι πήραν τον λόγο στη συνέχεια, ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής» Πάνος Δημαράς, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Γιάννης Βακαρέλης αλλά και ο διευθυντής της ορχήστρας-αρχιμουσικός Γιάννης Πέτρου, μίλησαν όχι μόνο για το όραμα που έχουν για τον ρόλο της Καμεράτας στη διάδοση της κλασικής μουσικής και σε περιοχές εκτός Αθηνών, οργανώνοντας συναυλίες και περιοδείες, αλλά και για την ερμηνευτική ευελιξία της στην απόδοση έργων τόσο του κλασικού ρεπερτορίου όσο και σύγχρονων συνθετών. Θα συμβάλει έτσι στη σύνδεση της κλασικής παράδοσης, «που είναι ίσως η μεγαλύτερη πολιτιστική δημιουργία του ανθρώπου τα τελευταία 500 χρόνια» όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε, με τις σύγχρονες τάσεις αλλά και την ανάπτυξη της ελληνικής δημιουργικότητας.
Οπως είναι φυσικό δεν θα μπορούσε να λείπει κι ένας απολογισμός της μεγαλειώδους πορείας της Καμεράτας που έχει ως γενέθλια ημερομηνία ίδρυσης από τον Σύλλογο «Οι Φίλοι της Μουσικής» την 20ή Σεπτεμβρίου 1991. Εκτοτε λειτούργησε ως μόνιμη ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, έχει εμφανιστεί στις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών και διεθνή φεστιβάλ αλλά και στα σημαντικότερα λυρικά θέατρα του κόσμου – Σκάλα του Μιλάνου, Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ, BBC Proms, Θέατρο Ηλυσίων Πεδίων, Κονσέρτχεμπαου του Αμστερνταμ κ.α. Από τις 17 ηχογραφήσεις που έχει πραγματοποιήσει, σε συνεργασία με κολοσσούς της δισκογραφίας (Deutsche Grammophon, Decca), πολλές είναι πολυβραβευμένες και αφορούν έργα που ηχογραφήθηκαν για πρώτη φορά. Στις πρωτιές της συγκαταλέγεται το γεγονός ότι υπήρξε η πρώτη ελληνική ορχήστρα που ανέβασε με τεράστια επιτυχία παραγωγές συμφωνικού μιούζικαλ, δημιουργώντας νέα δεδομένα στην Ελλάδα για το συγκεκριμένο μουσικό είδος, ενώ είναι και η μοναδική ελληνική ορχήστρα που κατά την περίοδο της πανδημίας μαγνητοσκόπησε και παρουσίασε διαδικτυακά την Ενάτη Συμφωνία του Μπετόβεν, με δωρεάν streaming για το κοινό.
Η κρίση τη βρήκε όπως και όλη τη χώρα το διάστημα 2015-2022, ενώ από το 2012 που αρχιμουσικός είναι ο Γιώργος Πέτρου η (εναπομείνασα) Καμεράτα κερδίζει διεθνή αναγνώριση υπό την ονομασία «Armonia Atenea», παρουσιάζοντας ιστορικές πρακτικές ερμηνείας στο ρεπερτόριο του 18ου και 19ου αιώνα.
Επτά συναυλίες περιλαμβάνει ο προγραμματισμός αυτής της σεζόν για την Καμεράτα υπό τη μουσική διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, πλην της τελευταίας. Συγκεκριμένα:
● 30/11 Johann Sebastian Bach: Βρανδεμβούργια κοντσέρτα (σε όργανα εποχής).
Εισιτήρια 10-55€, προπώληση megaron.gr, 210-72 82 333.
● 27/12 Χριστούγεννα στις Βερσαλλίες του Βασιλιά-Ηλιου (σε όργανα εποχής).
Jean-Baptiste Lully: Te Deum.
Marc-Antoine Charpentier: Te Deum.
● 4/1/2025 Πρωτοχρονιά με άρωμα Βιέννης, στο πνεύμα της παράδοσης της πρωτοχρονιάτικης συναυλίας της Φιλαρμονικής της Βιέννης.
● 19/2/2025 Συμφωνικές ροκ μεταμορφώσεις.
Philip Glass: Συμφωνία αρ. 4 –βασισμένη στο άλμπουμ «Heroes» των David Bowie και Brian Eno,
John Lord (Deep Purple): Sarabande για ροκ γκρουπ και ορχήστρα.
Mουσική διεύθυνση, πιάνο, Hammond organ: Γιώργος Πέτρου.
● 17/3/2025 Μίκης Θεοδωράκης: Η αρχή και το τέλος.
Αποκάλυψη - Ωδή στον Μπετόβεν. Ραψωδία.
● 14/4/2025 Georg Friedrich Händel: H Ανάσταση (σε όργανα εποχής).
Ορατόριο σε 2 μέρη.
● Σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί «Estravaganza Veneziana» (σε όργανα εποχής):
Τέσσερις εποχές του Antonio Vivaldi και λαμπερά έργα του ιταλικού Μπαρόκ, σε μουσική διεύθυνση, σόλο μπαρόκ βιολί Shunske Sato.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας