Σε ρυθμούς τζαζ κινείται αυτό τον μήνα το Μέγαρο Μουσικής φιλοξενώντας κορυφαία ονόματα της τζαζ από τη διεθνή και την ελληνική σκηνή, αλλά και μια πανελλήνια πρώτη εκτέλεση του «New World A-Comin’» για τζαζ πιάνο τρίο και συμφωνική ορχήστρα, με το τρίο του διεθνή Έλληνα δασκάλου Γιώργου Κοντραφούρη να συμπράττει στην έναρξη (γίνεται απόψε, 13 Νοεμβρίου) με τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και τον μαέστρο Μιχάλη Οικονόμου, αποδίδοντας φόρο τιμής στους εμβληματικούς Ντιουκ Έλλινγκτον και Τζωρτζ Γκέρσουιν με αφορμή μια διπλή επέτειο: τα 50 Xρόνια από το θάνατο του Ντιουκ και τα 100 Xρόνια από την πρεμιέρα της «Γαλάζιας ραψωδίας» του Τζωρτζ Γκέρσουιν.
Την Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου, τη σκηνή στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος καταλαμβάνει το Κουιντέτο του ενορχηστρωτή και κοντραμπασίστα Νίκου Χατζητσάκου, ο οποίος σε συνεργασία με διακεκριμένους σολίστ και μουσικούς της ελληνικής τζαζ σκηνής, παρουσιάζει νέες ενορχηστρώσεις του, διασκευάζοντας δημοφιλείς συνθέσεις και αγαπημένα τραγούδια που περιλαμβάνονται στα δύο δισκογραφικά άλμπουμ «Tiny Big Band».
Ο ανερχόμενος ενορχηστρωτής συνθέτης και κοντραμπασίστας, με βάση πλέον τη Νέα Υόρκη, μετά τις σπουδές Μουσικολογίας στο ΕΚΠΑ, συνέχισε τις σπουδές του στο Berklee College of Music, στην τζαζ σύνθεση και επιτέλεση, με πλήρη υποτροφία μέχρι και το μεταπτυχιακό του. Αιχμαλωτισμένος στην τζαζ, που είχε ρίζες στην αφρό-αμερικανική μουσική της δεκαετίας του 1940-1960, προσπαθεί να βρει νέους τρόπους για να τιμήσει αυτήν την εποχή και να τη συνδέσει με άλλα ιδιώματα.
Το 2018, ηχογράφησε το πρώτο του άλμπουμ “Listen Up” με την GenNext Big Band του Ralph Peterson και καλεσμένο τον Frank Lacy, ενώ το σχήμα κέρδισε την πρώτη θέση στην κατηγορία Rising Star Big Band του 68ου DownBeat Critics Poll’s. Το “Nikos Chatzitsakos Tiny Big Band”, κυκλοφόρησε το ντεμπούτο-άλμπουμ του το 2022, ενώ έχει ήδη ξεχωρίσει λαμβάνοντας τιμητικές διακρίσεις, υποτροφία και χορηγία για την ηχογράφηση του δεύτερου άλμπουμ του. Εμφανίσεις μαζί με διακεκριμένους μουσικούς και σε διάσημα φεστιβάλ και συναυλιακούς χώρους συμπληρώνουν το βιογραφικό του, μαζί με τις μπάντες που έχουν ερμηνεύσει τις ενορχηστρώσεις του.
Η εμφάνισή του Νίκου Χατζητσάκου στο Μέγαρο μάς δίνει την ευκαιρία της κουβέντας που ακολουθεί.
- Τι σας τράβηξε στην τζαζ;
Σ' ένα πρώτο επίπεδο, με τράβηξαν τα στοιχεία του αυτοσχεδιασμού και της διάδρασης μεταξύ των μουσικών. Στην τζαζ οι μουσικοί παίζουν την μελωδία ενός κομματιού και αυτοσχεδιάζουν πάνω στην φόρμα της μελωδίας (διαδοχία συγχορδιών). Ακόμα και τα μουσικά όργανα που συνοδεύουν τον/ην σολίστα αυτοσχεδιάζουν τα μουσικά τους μέρη για να υποστηρίξουν και να δημιουργήσουν έναν διάλογο με τον/ην σολίστα. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν υπάρχουν τόσο έντονες ιεραρχίες μέσα στα τζαζ μουσικά σύνολα, αλλά και που η τζαζ είναι μία ιδιαίτερα ζωντανή, και καινοτομική μουσική. Μου φαινόταν-και συνεχίζει να μου φαίνεται- συναρπαστικό το πως μπορεί να παίζουμε τα ίδια κομμάτια για δεκαετίες και κάθε φορά να είναι διαφορετικά.
Νομίζω ότι η τζαζ είναι περισσότερο ο τρόπος που προσεγγίζουν οι μουσικοί την μουσική, παρά είδος μουσικής. Όταν μπήκα σε μεγαλύτερο βάθος σε αυτήν την μουσική, την αγάπησα ακόμα περισσότερο, διότι κατανόησα από που προέρχεται και πόσο σημαντική είναι. Η τζαζ γεννήθηκε στην Αμερική από τους μαύρους μουσικούς και είχε σημαντικό ρόλο στην φυλετική ισότητα.
- Διαπιστώνεται μια άνθηση στην ελληνική τζαζ σκηνή: που οφείλεται κατά τη γνώμη σας και ποιες προκλήσεις έχει να αντιμετωπίσει;
Σίγουρα υπάρχει μια άνθηση ως προς την ποσότητα και ποιότητα των μουσικών που έχουμε. Αυτό πρωτίστως οφείλεται στον κόπο και την αγάπη της παλιότερης γενιάς τζαζ μουσικών, στο πόσο απλόχερα μας δώσανε βοήθεια. Δευτερεύοντος -νομίζω- το διαδίκτυο διευκόλυνε καταλυτικά τις νεότερες γενιές, ώστε να βρίσκουν εύκολα και γρήγορα στοιχεία για αυτήν την μουσική. Με ένα απλό παράδειγμα, οι πρώτες γενιές τζαζ μουσικών στην Ελλάδα έπρεπε να πάνε σε ένα δισκοπωλείο και, με τις οικονομίες τους, να αγοράσουν ένα βινύλιο και να προσπαθήσουν να μάθουν με το αυτί μουσικές φράσεις από τους δίσκους -ενώ στο πικ απ είναι ιδιαίτερα δύσκολο να κάνεις επαναλήψεις. Αντίθετα η νεότερη γενιά ανοίγει το YouTube και έχει πρόσβαση στην πλειονότητα της τζαζ μουσικής δισκογραφίας και επιπλέον σε διδακτικά βίντεο.
Όσον αφορά στην ποσότητα και ποιότητα των χώρων που έχουμε για να γίνουν ζωντανές εμφανίσεις μάλλον παρατηρείται μαρασμός και αυτή είναι και η πρόκληση που έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Προφανώς υπάρχουν και εξαιρέσεις αλλά αδιαμφισβήτητα δεν υπάρχουν αρκετοί χώροι για να κρατηθούν ενεργά τα μουσικά σχήματα της χώρας.
- Είναι το εξωτερικό μονόδρομος για να κάνει ένας σύγχρονος μουσικός της τζαζ καριέρα;
Δεν νομίζω ότι το εξωτερικό είναι μονόδρομος. Ο καθένας μας δημιουργεί το δικό του ταξίδι. Νομίζω σε κάποιες περιπτώσεις το να μείνεις στην χώρα σου, μπορεί να σε οδηγήσει στο να αποκτήσεις μια καλύτερη καριέρα. Γνωρίζω πολλούς μουσικούς που δεν έζησαν στο εξωτερικό και τους θαυμάζω πολύ.
- Έχετε κάτι να παρατηρήσετε σε σχέση με το πως ακούνε οι νέοι μουσική σήμερα;
Νομίζω πως με τις διευκολύνσεις που μας έφερε το διαδίκτυο, μας έκανε να χάσουμε και πράγματα. Λόγω του Spotify και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει αλλάξει ο τρόπος που προσλαμβάνουμε και αναπαράγουμε μουσική. Συνήθως δεν θα ακούσουμε έναν δίσκο στην πληρότητά του, ούτε θα εμβαθύνουμε για να μάθουμε περισσότερες πληροφορίες για αυτόν. Η συγκέντρωση μας έχει μειωθεί και αναζητάμε κάτι εύπεπτο και σύντομο. Έχει πολύ ενδιαφέρον να δει κάποιος το πως οι αλγόριθμοι των παραπάνω πλατφορμών έχουν αλλάξει την μουσική βιομηχανία.
- Τι θα μας παρουσιάσετε στο Μέγαρο;
Ενορχηστρώσεις μου σε δημοφιλείς συνθέσεις που περιλαμβάνονται στα δύο δισκογραφικά άλμπουμ μου Tiny Big Band, αυτή τη φορά για κουιντέτο. Το ιδιαίτερα πλούσιο πρόγραμμά μας, περιλαμβάνει διασκευές γνωστών τραγουδιών δημιουργών όπως ο Charlie Chaplin, ο Cole Porter, ο Antonio Carlos Jobim, ο Michel Legrand και η Joni Mitchell.
► info
- Πέμπτη 13 Νοεμβρίου
- Μέγαρο Μουσικής, αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος στις 20.30
- Κουιντέτο Νίκου Χατζητσάκου
- Φωνή: Ελένη Ερμίνα Σοφού
- Σαξόφωνο σοπράνο και άλτο: Δημήτρης Τσάκας
- Πιάνο: Κωστής Χριστοδούλου
- Μπάσο, ενορχηστρώσεις: Νίκος Χατζητσάκος
- Ντραμς: Παναγιώτης Κωστόπουλος
- Eισιτήρια 210 72 82 333 • megaron.gr
- Περισσότερες πληροφορίες megaron.gr
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας