Αθήνα, 11°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
11.8° 8.8°
2 BF
80%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
9°C
10.0° 6.2°
2 BF
77%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
13°C
13.2° 10.4°
3 BF
61%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
2°C
1.9° 1.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
7°C
6.9° 6.9°
4 BF
80%
Βέροια
Ελαφρές νεφώσεις
5°C
6.0° 4.4°
2 BF
77%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
2°C
2.4° 1.8°
0 BF
93%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
8°C
7.9° 7.9°
2 BF
87%
Ηράκλειο
Αραιές νεφώσεις
14°C
13.6° 12.7°
4 BF
65%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
9°C
9.4° 7.9°
2 BF
64%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
13°C
12.8° 12.2°
5 BF
56%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
9.0° 9.0°
5 BF
65%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
11°C
11.4° 11.4°
2 BF
56%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
7°C
6.8° 6.3°
1 BF
79%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
9°C
9.0° 8.4°
1 BF
97%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
14°C
13.8° 13.8°
3 BF
55%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
10°C
11.5° 9.0°
2 BF
79%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
7.7° 7.7°
2 BF
68%
Κατερίνη
Ελαφρές νεφώσεις
6°C
6.1° 5.7°
1 BF
78%
Καστοριά
Ελαφρές νεφώσεις
2°C
2.4° 2.4°
1 BF
92%
ΜΕΝΟΥ
Σάββατο, 14 Δεκεμβρίου, 2024
antonis manias
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Από την παρουσίαση του «Κοντσέρτο για βιόλα» του Δραγατάκη με τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Βύρωνα Φιδετζή και σολίστα τον Αντώνη Μανιά | Φωτ.: Ακριβιάδης

Το «Κοντσέρτο για βιόλα» του Δραγατάκη

Ο Αντώνης Μανιάς, έμπειρος, κορυφαίος βιολίστας της ΦΟΑ, διέπλασε μια στρωτή, νηφάλια ερμηνεία.

Στις 15/10/24 η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών υπό τον αρχιμουσικό Βύρωνα Φιδετζή έδωσε στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής μια συναυλία με τίτλο «Νεοκλασικισμός, Μοντερνισμός και Παράδοση». Η συναυλία άφησε μέτριες έως καλές εντυπώσεις· μέτριες διότι, πρώτ’ απ’ όλα, της έλειπε η ισορροπία ενδιαφέροντος στον βαθμό που πρότεινε τρία έργα τελείως ξένα μεταξύ τους και κανένα βασικό ή γνωστό. Σε κάθε περίπτωση κέντρο του ενδιαφέροντος και αληθινή έκπληξη υπήρξε η νέα ερμηνεία του «Κοντσέρτου για βιόλα και ορχήστρα» του Δημήτρη Δραγατάκη (1914-2001) από τον Αντώνη Μανιά.

Το έργο, ακριβή ψηφίδα της ελληνικής μουσικής, ανέθεσε στον συνθέτη ο Σύλλογος «Οι Φίλοι της Μουσικής» το μακρινό 1991. Είχε μάλιστα την εξαιρετική τύχη να πρωτοπαρουσιαστεί στο ολοκαίνουργιο τότε Μέγαρο Μουσικής από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Κρακοβίας υπό τον Γέρζι Σβόμποντα με σολίστα τον κορυφαίο βιολίστα Αρτούρ Πατσιορκέβιτς (γεν.1945). Στην ίδια συναυλία, στις 31/1/1993, είχε δοθεί και το «Πολωνικό Ρέκβιεμ» του Πεντερέτσκι παρουσίᾳ του συνθέτη. Ακούσαμε το κοντσέρτο για πρώτη φορά στη συναυλία της ΦΟΑ, όμως η εκτέλεση δεν επέτρεψε να εκτιμήσουμε το στίγμα του, κυρίως για λόγους ισορροπιών δυναμικής και έκφρασης: λόγω του ιδιαίτερου ήχου του οργάνου αυτή η ορχηστρική σύνθεση απαιτεί ειδική αντιμετώπιση. Προσβλέποντας σε μια δεύτερη ακρόαση, το αναζητήσαμε στο διαδίκτυο όπου το εντοπίσαμε στην ηχογράφηση της πρώτης παγκόσμια παρουσίασής του στη διεύθυνση https://www.youtube.com/watch?v=dLO638xnAhw. Την ηχογράφηση έχουν αναρτήσει οι υπεύθυνοι του Αρχείου Δραγατάκη και της Εταιρίας Φίλων Δραγατάκη. Πρόκειται για ωραία, συγκινησιακά φορτισμένη σύνθεση, αναγνωρίσιμα εντασσόμενη στο πλαίσιο του εγχώριου μεταπολεμικού μοντερνισμού, υπαγορευμένη από τα δεδομένα της εποχής και τα βιώματα του δημιουργού της. Αμεσα αισθητές ήταν οι αφομοιωμένες επιδράσεις από τον Σοστακόβιτς και τον Μπάρτοκ. Η μουσική του κοντσέρτου διαθέτει πηγαίο, θρηνητικό λυρισμό, συγκρουσιακά τεταμένη δράση αλλά και γραφή που φανερώνει ότι ο Δραγατάκης, που ήταν κάποτε βιολίστας στην ορχήστρα της ΕΛΣ, ξέρει πώς να χειριστεί τον μελωμένο ήχο της βιόλας σε συμφωνικό περιβάλλον. Το μοναχικά στοχαστικό, λυρικό Andantino το κοντσέρτου περιέχει αληθινά υπέροχες σελίδες. Ο Αντώνης Μανιάς, έμπειρος, κορυφαίος βιολίστας της ΦΟΑ, διέπλασε μια στρωτή, νηφάλια ερμηνεία, ελεύθερη λαθών, ωστόσο από το ακρόαμα έλειπε αισθητά η επαρκής σολιστική προβολή, ενώ οι ισορροπίες δυναμικής προς την ορχήστρα δεν ήσαν οι καλύτερες. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για έργο που ακούγεται άνετα δίπλα σε καταξιωμένες αντίστοιχες συνθέσεις της διεθνούς εργογραφίας, όπως το «Κοντσέρτο για βιόλα» του Μπάρτοκ, και λόγω της σπανιότητάς του -αλλά όχι μόνο- αξίζει να περάσει στη δισκογραφία. Σε κάθε περίπτωση η ζωντανή ακρόασή του μόνο ως κέρδος μπορεί να λογιστεί!

Η συναυλία ξεκίνησε με την τζαζιστικών ωσμώσεων μουσική του Γάλλου συνθέτη Νταριίς Μιλό για το χορόδραμα των Σουηδικών Μπαλέτων «Η δημιουργία του κόσμου» (1923) και ολοκληρώθηκε -δύσκολα θα έβρισκε κανείς κάτι πιο ασύμβατο!- με την εννεαμερή «Σουίτα για τον Αρχοντοχωριάτη του Μολιέρου» (1918) του Βαυαρού Ρίχαρντ Στράους. Και τα δύο εκτελέστηκαν καλά, με αισθητή, αφειδώλευτη φροντίδα στη λεπτομέρεια και κυρίως στην ανάδειξη του ιδιαίτερου ορχηστρικού στίγματος εκάστου. Σε αμφότερα τα έργα έπαιξαν ολιγομελή κλιμάκια της ΦΟΑ. Στο πρώτο δέσποσε η συστοιχία των σολιστικών ξύλινων και χάλκινων πνευστών σε επιδόσεις ανάδειξης της επιτηδευμένης ώσμωσης του ήχου της αμερικανικής «μαύρης» τζαζ στην «κλασική» μουσική του μεσοπολέμου. Στο δεύτερο η ΦΟΑ, σε σύνθεση ορχήστρας δωματίου, ανέδειξε την επιτηδευμένη, νεοκλασικού στίγματος, ελεύθερα διαμεσολαβημένη ματιά του Στράους στο γαλλικό μπαρόκ του 17ου αιώνα, ενώ κυριάρχησαν η διαφάνεια ήχου, οι επιδόσεις μεμονωμένων οργάνων σε επίπεδο σολίστα και οι άλλοτε πνευματώδεις αλλά και άλλοτε λιγότερο επιτυχείς στιλιστικές «μεταμφιέσεις».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Το «Κοντσέρτο για βιόλα» του Δραγατάκη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας