Με εκπλήξεις, πρεμιέρες παγκόσμιες και πανελλήνιες και νέα έργα, έρχεται το τελευταίο δίμηνο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών που περιλαμβάνει στον προγραμματισμό του διάσημους καλλιτέχνες και σπουδαία ονόματα της μουσικής και του χορού από τη διεθνή αλλά και την ελληνική σκηνική με έντονο τον τζαζ χαρακτήρα.
Αρκεί να αναφερθούμε στον χαρισματικό Θεόδωρο Κουρεντζή (2 και 3.11.2024) που συμπράττει με την Ορχήστρα Utopia για να αποδώσουν με τον δικό τους τρόπο την Πέμπτη Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ αλλά και να ερμηνεύσουν σε παγκόσμια πρεμιέρα την πρωτότυπη σύνθεση με τίτλο Passacaglia του Τζέι Σβαρτς που είναι αφιερωμένη στον διεθνή Έλληνα μαέστρο.
Λίγο αργότερα έρχεται το Netherlands Dans Theater (6-9.11.2024), η πολυαγαπημένη ομάδα χορού που επιστρέφει με τρεις χορογραφίες, το νέο έργο του ανερχόμενου Έλληνα χορογράφου Χρήστου Παπαδόπουλου, μία δημιουργία της Κρίσταλ Πάιτ και μία του Γίρζι Κίλιαν. Ακολουθεί ο Αρκάντι Βόλοντος (2.12.2024) αλλά και η αγαπημένη Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής που θα παρουσιάσει δύο συναυλίες σε όργανα εποχής (30.11 και 27.12.2024,) με τη δεύτερη να είναι αφιερωμένη στη μνήμη και στο όραμα του Χρήστου Λαμπράκη για την πολιτιστική δράση του Μεγάρου, στον οποίο οφείλεται η δημιουργία της Καμεράτας, ενώ αναμένεται να ανακοινωθούν οι ημερομηνίες για τις συναυλίες της ορχήστρας το 2025.
Τζαζ στο Μέγαρο
Όμως το Νοέμβριο το Μέγαρο φιλοξενεί και ένα μεγάλο αφιέρωμα στην τζαζ. Η αρχή θα γίνει στις 10.11 (20:30, αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος) με το τρίο του Μάρτσιν Βασιλέφσκι που στην παγκόσμια περιοδεία τους για να γιορτάσουν τα 30 χρόνια τους περιλαμβάνουν και μια στάση στην Αθήνα.
- Το Τρίο Μάρτσιν Βασιλέφσκι με τους ταλαντούχους μουσικούς που διακρίνονται για το πηγαίο ταλέντο τους στον αυτοσχεδιασμό διαγράφει από το 1994 έως σήμερα, μια εντυπωσιακή πορεία στη διεθνή τζαζ σκηνή: έχει στο ενεργητικό του επτά άλμπουμ με την πρωτοπόρο γερμανική εταιρεία ECM Records μεταξύ άλλων αλλά και συνεργασίες με κορυφαία ονόματα, όπως ο βραβευμένος με Grammy σαξοφωνίστας Τζο Λοβάνο και ο θρυλικός Τσαρλς Λόυντ. Η συναυλία πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, Εθνικής Κληρονομιάς και Αθλητισμού της Δημοκρατίας της Πολωνίας, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Adam Mickiewicz και τηνΠρεσβεία της Δημοκρατίας της Πολωνίας στην Ελλάδα
Marcin Wasilewski Trio.
Πιάνο: Marcin Wasilewski
Μπάσο: Slawomir Kurkiewicz
Ντραμς: Michał Miśkiewicz
- Στη συνέχεια στη σκηνή της αίθουσας Δημήτρης Μητρόπουλος έρχεται στις 12.11 η ελληνική ομάδα Αthens 3000 που απαρτίζουν καλλιτέχνες με διαφορετικές καταβολές οι οποίοι συνυπάρχουν πειραματιζόμενοι για να εξερευνήσουν άγνωστα πεδία έκφρασης με σημείο συνάντησης την ελευθερία του αυτοσχεδιασμού και το διάλογο μεταξύ παραστατικών και εικαστικών τεχνών δημιουργώντας ένα πρωτότυπο σύμπαν που συνδέει την ελληνική underground σκηνή με τη free jazz και την experimental μουσική.
Αthens 3000
Φωνή: Γεωργία Καρύδη
Σαξόφωνο:Νίκη Κοκκόλη
Ταμπούρ: Σταμάτης Ζαφειρόπουλος
Ηλεκτρονικά: Δήμητρα Κουστερίδου
Βιολί, Ηλεκτρονικά: Σοφία Ζαφειρίου
Βιολί: Άγγελος Μαστραντώνης
Τσέμπαλο: Αλέξης Μαστιχιάδης
Κοντραμπάσο: Νοραότο, Νεφέλη Σταματογιαννοπούλου
Pascal Niggenkemper
Τύμπανα: Στέφανος Χυτήρης
- Την επομένη (13.11) τη σκηνή στην αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης καταλαμβάνει ο δάσκαλος Γιώργος Κοντραφούρης με το τρίο του για να αποδώσουν φόρο τιμής στους εμβληματικούς αμερικανούς συνθέτες Ντιουκ Έλλινγκτον και Τζωρτζ Γκέρσουιν με αφορμή μια διπλή επέτειοι: τα 50 Xρόνια από το θάνατο του Ντιουκ και τα 100 Xρόνια από την πρεμιέρα της «Γαλάζιας ραψωδίας» του Τζωρτζ Γκέρσουιν και να παρουσιάσουν σε πανελλήνια πρώτη εκτέλεση το New World A-Comin' για τζαζ πιάνο τρίο και συμφωνική ορχήστρα.
Ο κορυφαίος τζαζίστας με τη διεθνή αναγνώριση Γιώργος Κοντραφούρης και το Τρίο του στο πρώτο μέρος της συναυλίας, θα ερμηνεύσει αριστουργηματικές συνθέσεις του Έλλινγκτον. Στη συνέχεια, μαζί με τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και τον μαέστρο Μιχάλη Οικονόμου, παρουσιάζουν σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση το New World A-Comin' για τζαζ πιάνο τρίο και συμφωνική ορχήστρα, το κομμάτι στο οποίο ο θρύλος της τζαζ Έλλινγκτον διεύρυνε τους ορίζοντες της παραδοσιακής τζαζ για να αφηγηθεί με αυτόν τον θεσπέσιο τρόπο τον καθημερινό μόχθο των Αφροαμερικανών στο Χάρλεμ του 1920 και την ελπίδα τους για ένα καλύτερο αύριο.
- Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας ο δάσκαλος και το Τρίο του να παρουσιάσουν τη δική τους ανάγνωση από τη Γαλάζια ραψωδία που έκανε πρεμιέρα με το συνθέτη της Γκέρσουιν στο πιάνο στις 12 Φεβρουαρίου 1924 στη Νέα Υόρκη, ενώ αργότερα μετέγραψε ο Φερντ Γκροφέ για συμφωνική ορχήστρα στην εκδοχή που γνωρίζουμε σήμερα, «με τα εισαγωγικά γκλισάντι του κλαρινέτου να είναι τόσο αναγνωρίσιμα όσο και οι τέσσερις νότες από το μοτίβο του πεπρωμένου στην Πέμπτη συμφωνία του Μπετόβεν» σύμφωνα με τους μύστες της μουσικής.
Γιώργος Κοντραφούρης Τρίο
Πιάνο: Γιώργος Κοντραφούρης
Μπάσο: Κίμωνας Καρούτζος
Ντραμς: Ιάσωνας Γουάστωρ
Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ
Μουσική διεύθυνση: Μιχάλης Οικονόμου
- Σειρά έχει στις 14.11, στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος το Κουιντέτο του Νίκου Χατζητσάκου. Ο ανερχόμενος κοντραμπασίστας και ενορχηστρωτής Νίκος Χατζητσάκος, σε συνεργασία με διακεκριμένους σολίστ και μουσικούς της ελληνικής τζαζ σκηνής, παρουσιάζει νέες ενορχηστρώσεις του σε δημοφιλείς συνθέσεις που περιλαμβάνονται στα δύο δισκογραφικά άλμπουμ «Tiny Big Band», αυτή τη φορά για κουιντέτο. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ανάμεσα σε άλλα διασκευές γνωστών και αγαπημένων τραγουδιών από δημιουργούς όπως ο Τσάρλι Τσάπλιν, ο Κόουλ Πόρτερ, ο Αντόνιο Κάρλος Ζομπίμ και ο Μισέλ Λεγκράν.
Φωνή: Ελένη Ερμίνα Σοφού
Σαξόφωνο σοπράνο και άλτο: Δημήτρης Τσάκας
Πιάνο: Κωστής Χριστοδούλου
Μπάσο, ενορχηστρώσεις: Νίκος Χατζητσάκος
Ντραμς: Παναγιώτης Κωστόπουλος
- Τη σκυτάλη για τη σκηνή της αίθουσας Βanquet παίρνει στις 16.11 το YFG - Yorgos Fakanas Group, το γκρουπ που δημιούργησε μετά τους Iskra ο μπασίστας, συνθέτης, ενορχηστρωτής, εκπαιδευτικός, συγγραφέας και εκδότης του περιοδικού Jazz Fusion Mood, Γιώργος Φακανάς για να παρασύρει το κοινό σε ένα ταξίδι Fusion. Θα παρουσιάσουν κυρίως συνθέσεις από τις πιο πρόσφατες ορχηστρικές δισκογραφικές δουλειές του όπου συνδιαλέγονται οι διαφορετικοί κόσμοι της τζαζ.
Yiorgos Fakanas Group:
Τρομπέτα: Δημήτρης Παπαδόπουλος
Σαξόφωνα: Sam Marlieri
Πιάνο: Sami Amiri
Μπάσο: Γιώργος Φακανάς
Ντραμς: Μένιος Πασιαλής
- Το αφιέρωμα στην τζαζ ολοκληρώνεται με πανηγυρικό τρόπο στις 20.11 στην αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης με το Τρίο του πολυβραβευμένου πιανίστα Μόντι Αλεξάντερ σε ένα πρόγραμμα που μοιάζει να είναι το γοητευτικό απόσταγμα ενός μεγάλου ταξιδιού σε κάθε γωνιά του κόσμου, πλάι σε ονόματα που σφράγισαν την ιστορία της παγκόσμιας μουσικής ψυχαγωγίας. Στο απόγειο της ωριμότητάς του, ο Μόντι Αλεξάντερ που έζησε τη Νέα Υόρκη των αρχών του 1960 και συμπορεύτηκε με θρύλους της τζαζ, όπως οι Λούις Άρμστρονγκ, Ντιουκ Έλλινγκτον, Μάιλς Ντέιβις, Τόνvυ Μπέννετ και Φρανκ Σινάτρα θα παρουσιάσει τις πρωτότυπες συνθέσεις του που ανατρέχουν στα χρόνια της εφηβείας του στη δεκαετία του '50, αλλά και στις πρώτες στουντιακές ηχογραφήσεις στο Κίνγκστον, τη γενέτειρά του, που τον καθιέρωσαν ως ηγετική μορφή στη μουσική σκηνή της Τζαμάικας.
Monty Alexander Τrio.
Πιάνο: Monty Alexander
Ακουστικό μπάσο: Luke Sellick
Ντραμς: Jason Brown
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Eισιτήρια 210 72 82 333 • megaron.gr
Περισσότερες πληροφορίες http://megaron.gr
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας