Αθήνα, 31°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
31°C
31.2° 28.2°
2 BF
50%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
28.6° 25.5°
1 BF
66%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
29°C
29.0° 27.1°
3 BF
58%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
24°C
23.9° 23.9°
1 BF
69%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
27.4° 24.9°
0 BF
73%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
27°C
26.8° 26.0°
2 BF
74%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
22°C
22.4° 22.4°
2 BF
56%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
26°C
25.6° 25.6°
2 BF
55%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
28°C
28.6° 27.7°
2 BF
82%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
28°C
28.3° 26.8°
2 BF
68%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
30°C
30.4° 28.8°
4 BF
48%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
27.7° 25.7°
1 BF
65%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
27°C
26.9° 26.9°
2 BF
78%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
27.9° 26.8°
0 BF
51%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
28°C
28.4° 24.5°
1 BF
60%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
29°C
29.8° 28.7°
3 BF
54%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
31.0° 27.5°
0 BF
49%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
22.3° 22.3°
0 BF
88%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
28°C
28.7° 27.5°
2 BF
83%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
23°C
22.7° 22.7°
2 BF
64%
ΜΕΝΟΥ
Τετάρτη, 24 Ιουλίου, 2024
Ο Μιχάλης Οικονόμου διευθύνει την ΕΣΟΕΡΤ στο Μέγαρο Μουσικής
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ο Μιχάλης Οικονόμου διευθύνει την ΕΣΟΕΡΤ στο Μέγαρο Μουσικής | ΦΩΤ.: ΕΣΟΕΡΤ

Ο Σίμος Παπάνας παίζει το «Κοντσέρτο για βιολί» του Μπραμς

Μια εξαιρετικής αισθητικής συναυλία, υπό τη διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου και με σολίστα τον εξαιρετικό Σίμο Παπάνα, δυστυχώς δεν είχε την προσέλευση που άξιζε.

Στις 15/5/2024, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ (ΕΣΟΕΡΤ) υπό τον Μιχάλη Οικονόμου έδωσε μιαν εντυπωσιακά καλή συναυλία στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Δυστυχώς, παρά τη συμμετοχή ενός κορυφαίου Ελληνα σολίστα και παρά το ασυζητητί ενδιαφέρον πρόγραμμα η προσέλευση στη συναυλία ήταν αισθητά περιορισμένη. Ξεκινώντας, το πρώτο που δεσπόζει στις πολύ θετικές εντυπώσεις από τη συναυλία είναι το πόσο καλή και αποτελεσματική δουλειά κάνει ο Οικονόμου με την ΕΣΟΕΡΤ: δίχως να κρύβονται οι ενδημικές υστερήσεις της ορχήστρας, ο συνολικός ήχος και το παίξιμο έχουν κυριολεκτικά μεταμορφωθεί σε κάτι απροσδόκητα και πασιφανώς καλύτερο!

Η βραδιά ξεκίνησε με το «Κοντσέρτο για βιολί» (1878) του Μπραμς. Σολίστ ήταν ο Σίμος Παπάνας, έμπειρος αριστοτέχνης του οργάνου. Η συναρπαστική ερμηνεία που πρόσφερε ήταν σφαιρικά ολοκληρωμένη, με σαφές στίγμα, όχι ασύμβατο προς αυτό του ρομαντικού κοντσέρτου. Ηγούμενος αδιαπραγμάτευτα της εκτέλεσης, ο Θεσσαλονικιός βιολιστής –και από το 2022 διευθυντής της ΚΟΘ- διέπλασε μια έντονα λυρική, συναισθηματικά φορτισμένη ανάγνωση, χτισμένη με ζυγιασμένη οικονομία εντάσεων που τόνισαν ακραία τις αντιθέσεις ανάμεσα στις παραγράφους λυρικής εσωστρέφειας και σε αυτές της συγκρουσιακής δράσης. Οι πρώτες δόθηκαν γλυκά, σχεδόν ψιθυριστά, με μαλακό, ενίοτε λικνιστικά νωχελικό ξετύλιγμα της φραστικής (Allegro non tropo, Adagio), οι δεύτερες αποφασιστικά, ορμητικά και μεγαλόφωνα, με μυώδες πλάσιμο της φραστικής δίχως, ωστόσο, να εκτρέπονται προς το υστερικό. Αβίαστη, οργανωμένη δυναμικά, με ακαριαία ανακλαστικά ήταν η διαλεκτική προς την ορχήστρα. Προς το τέλος του α’ μέρους του κοντσέρτου ο βιολιστής παρενέβαλε με περισσή αυτοπεποίθηση τη δική του, εκτενή καντέντσα. Ωραία αρθρωμένο παίξιμο, αβίαστη δεξιοτεχνία, ιδιαίτερη φροντίδα στη λεπτομέρεια και άριστη συνολική εποπτεία της μουσικής δραματουργίας όρισαν μιαν εκτέλεση δίχως το παραμικρό ίχνος ρουτινιάρικης διαχείρισης. Ανεπιφύλακτα συναρπαστικό ήταν το καταληκτικό Allegro giocoso καθώς παίχτηκε με περισσό νεύρο, ενθουσιώδη ζωντάνια και νεανική ζέση! Ανταποκρινόμενος στο ενθουσιώδες χειροκρότημα του ακροατηρίου ο Παπάνας πρόσφερε εκτός προγράμματος το εναρκτήριο Adagio από την «Σονάτα για σόλο βιολί αρ.1», BWV 1001, του Μπαχ σε μια κατανυκτικά εσωστρεφή ανάγνωση στο ύφος της ιστορικής ερμηνευτικής.

Ακολούθησε αμέσως η σύνθεση «Ερείπια» της αγνώστων στοιχείων 52χρονης Νάντια Βάσιουτεκ (Nadia Wasiutek). Εχουμε ξανά επισημάνει ότι η ΕΣΟΕΡΤ οφείλει να σέβεται το ακροατήριό της, παρέχοντας βασικά στοιχεία για –τουλάχιστον- τα άγνωστα έργα που αποφασίζει να παρουσιάσει. Τα «Ερείπια» υπάρχουν αναρτημένα στο youtube σε εκτέλεση από την Ορχήστρα του Παρισιού υπό τη συνθέτρια αλλά και πάλι δίχως καμία πληροφορία.... Η ευανάγνωστα νεορομαντικού ύφους σύνθεση της Βάσιουτεκ διαθέτει ήπια πένθιμο, λυρικό χαρακτήρα με υποδόρια οριενταλίζον μελωδικό στίγμα και βάρος κινηματογραφικού soundtrack. Εκδιπλούμενη σε μαλακό, βηματιστό παλμό κρατημένο από τα έγχορδα, κορυφώνεται σε σπαρακτικές εξάρσεις, θυμίζοντας κάτι από την «Ταφή» του Μητρόπουλου ή ηδυπαθείς σελίδες του Καλομοίρη. Τα «Ερείπια» ακούστηκαν σε μια ωραία, στρωτή εκτέλεση φροντισμένη σε κάθε της λεπτομέρεια.

Ολο το δεύτερο μισό της συναυλίας αφιερώθηκε στις «Παραλλαγές αίνιγμα» (1898/99) του Βρετανού Εντουαρντ Ελγκαρ. Σύνθεση αρθρωτή με ταυτόχρονα παιγνιώδη και αριστοτεχνικά βιρτουοζίστικο χαρακτήρα, οι δημοφιλέστατες 14 παραλλαγές ακούστηκαν άρτια προετοιμασμένες, διαπλασμένες με ιδιαίτερη φροντίδα, που ξάφνιασε! Το βάθος και η αφειδώλευτη έμφαση στην ποιότητα της επεξεργασίας του ορχηστρικού ήχου από τον Οικονόμου προσέδωσε σε κάθε παραλλαγή αυτοτέλεια έκφρασης και διαθέσεων, εντείνοντας διεγερτικά το ενδιαφέρον των μεταπτώσεων από κάθε μία στην επόμενη: από νοσταλγικά μελωδικό σε μηχανιστικά συμφωνικό, από λικνιστικά νωχελικό σε μπιτάτο, εμβατηριακά ρυθμικό, από παιχνιδιάρικα πνευματώδες σε σοβαρό, από χαρούμενο σε πένθιμα αναστοχαστικό κ.ο.κ. Παρά κάποια σποραδικά ολισθήματα στα χάλκινα, οι μουσικοί της ΕΣΟΕΡΤ και ιδιαιτέρως τα έγχορδα ανταποκρίθηκαν με εγρήγορση, συνεισφέροντας ασυνήθιστα ωραίο, ευγενή ήχο, καλά φινιρισμένη φραστική και αβίαστα συνεκτικό ειρμό.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ο Σίμος Παπάνας παίζει το «Κοντσέρτο για βιολί» του Μπραμς

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας