Αθήνα, 35°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
35°C
35.9° 33.1°
5 BF
28%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
36°C
39.0° 33.8°
4 BF
33%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
35°C
37.6° 34.9°
3 BF
38%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
35°C
34.9° 34.9°
3 BF
26%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
34°C
34.6° 33.9°
4 BF
33%
Βέροια
Αίθριος καιρός
35°C
37.0° 30.7°
0 BF
37%
Κοζάνη
Ελαφρές νεφώσεις
33°C
33.4° 31.8°
0 BF
20%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
36°C
36.3° 36.3°
3 BF
21%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
30°C
33.0° 29.8°
4 BF
42%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
32°C
33.5° 31.6°
3 BF
39%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
28°C
27.8° 27.8°
5 BF
60%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
32°C
31.7° 29.0°
4 BF
48%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
34°C
33.9° 33.9°
0 BF
46%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
35°C
37.4° 32.9°
4 BF
28%
Λαμία
Αίθριος καιρός
35°C
34.9° 32.5°
3 BF
33%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
32°C
31.8° 31.7°
4 BF
55%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
34°C
35.4° 34.4°
5 BF
17%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
32°C
33.3° 31.6°
3 BF
46%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
32°C
36.1° 31.4°
3 BF
66%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
32°C
32.4° 32.4°
2 BF
30%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 21 Ιουνίου, 2024
yansen-kazuxin
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Γιανίν Γιάνσεν και Ντένις Καζούχιν | Φωτ.: Χ. Ακριβιάδης

Γιάνσεν και Καζούχιν παίζουν Μπραμς και Σούμαν

Το παίξιμο των μουσκών χαρακτηρίστηκε από αψεγάδιαστη ορθοτονία και τεχνική άνεση.

Στις 16/4/2024, η βιολίστρια Γιανίν Γιάνσεν, συνοδευόμενη από τον πιανίστα Ντένις Καζούχιν, έδωσε στην κατάμεστη, μεγάλη αίθουσα του κρατικού Μεγάρου Μουσικής, ένα ρεσιτάλ μουσικής δωματίου, αφήνοντας άριστες εντυπώσεις. Η διεθνώς διάσημη Ολλανδή μουσικός είναι γνωστή στο ελληνικό κοινό από την πλούσια δισκογραφία της (Decca, Sony), ενώ ο Ρώσος πιανίστας είχε ξαναεμφανιστεί στην Αθήνα πέρυσι. Το πρόγραμμα περιλάμβανε έργα γερμανικού ρομαντικού ρεπερτορίου.

Επιλέγοντας να κινηθούν σε ένα περιβάλλον πολύ στενών μουσικών συσχετισμών με συγγενείς γραφές, οι δύο μουσικοί παρέθεσαν συνθέσεις του Μπραμς προς έργα του Ρόμπερτ και της Κλάρας Σούμαν. Στο πρώτο μέρος έπαιξαν τη «Σονάτα για βιολί αρ.1» του Σούμαν και τη «Σονάτα αρ.2» του Μπραμς, στο δεύτερο τις αβαρείς, λυρικές «Τρεις Ρομάντσες» της Κλάρας Σούμαν και τη «Σονάτα αρ.3» του Μπραμς. Πρώτ’ απ’ όλα, οι εξαιρετικές ερμηνείες τους απέδωσαν πειστικά τη λεπτή διαφοροποίηση γραφής των δύο συνθετών: πιο νευρικές, ανήσυχες, λυρικά εσωστρεφείς στον Σούμαν, πιο μυώδους φραστικής, περιπαθείς, ισορροπημένα μεγαλόστομες στον Μπραμς.

Το παίξιμό τους χαρακτηρίστηκε από αψεγάδιαστη ορθοτονία, τεχνική άνεση, αβίαστο συντονισμό σε τεχνικό και ερμηνευτικό επίπεδο, καθώς επίσης συνολική εποπτεία –ένθεν και συνοχή– στην απόδοση της μουσικής δραματουργίας. Δίχως να εκτρέπονται σε περιττά θορυβώδεις εξάρσεις δυναμικής, οι εκτελέσεις διέθεταν υπολογισμένα χτισμένες, καίρια αιχμηρές κορυφώσεις, ακοίμητη εγρήγορση, βηματισμό με ωραία, καλοζυγιασμένη συνάρθρωση μελωδίας και ρυθμού, περισσά ευγενείς εκφορές των αργών μερών.

Ανταποκρινόμενοι στο θερμό χειροκρότημα του φιλόμουσου αθηναϊκού κοινού, οι δύο μουσικοί πρόσφεραν εκτός προγράμματος, ως εύστοχη μουσική και συγκινησιακή αποκλιμάκωση, το «Νυχτερινό» της Λιλί Μπουλανζέ. Μια εξαιρετική βραδιά μουσικής δωματίου, εστιασμένη στο βασικό ρεπερτόριο του Ρομαντισμού, που προσέλκυσε εντυπωσιακά πολυπληθές ακροατήριο και κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον απ’ αρχής μέχρι τέλους.

Αρπα και φλάουτο, το εξωτικό δίδυμο

Στις 28/4/2024, στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» του κρατικού Μεγάρου Μουσικής, ο Α’ κορυφαίος φλαουτίστας στην Ορχήστρα της ΕΛΣ, Νίκος Νικόπουλος, συνοδευόμενος από την Α΄ κορυφαία αρπίστρια της ΚΟΑ, Γωγώ Ξαγαρά, έδωσαν ένα ρεσιτάλ, παρουσιάζοντας πέντε έργα για τα δύο όργανα. Το ρεσιτάλ τους ήταν ενταγμένο στο πλαίσιο του «Σαββατοκύριακου των πνευστών» (27 & 28/4/2024), μαζί με άλλα αντίστοιχα, σύντομα ρεσιτάλ για πνευστά όργανα (φλάουτο του Πανός, τρομπέτα, όμποε, φαγκότο, τούμπα). Παρακάμπτοντας, δυστυχώς, το αμιγώς «κλασικό» ρεπερτόριο, δηλαδή συνθέσεις γραμμένες πρωτογενώς για τα δύο όργανα, οι εκλεκτοί Ελληνες μουσικοί προτίμησαν να περιορίσουν τις επιλογές τους στο πιο «εξωτικό».

Ετσι, ξεκίνησαν με τρεις μεταγραφές: τα κομμάτια «Bordel 1900» και «Café 1930» από την τετραμερή «Ιστορία του τάνγκο» (1985) του Αστορ Πιατσόλα (σε διασκευή του Κάρι Βεμάνεν), τη «Φαντασία για βιολί και άρπα» (1907) του Σεν-Σανς (σε προσαρμογή Νίκου Νικόπουλου) και το «Entr’acte για φλάουτο και κιθάρα» (1935) του Ζακ Ιμπέρ (σε προσαρμογή Γωγώς Ξαγαρά). Συνέχισαν με δύο αυθεντικές συνθέσεις: τη «Σονάτα για φλάουτο και άρπα» (1996) του Αμερικανού Λόουελ Λίμπερμαν και τη «Μαγεμένη αυγή σε ράγκα Τόντι» του Ινδού Ραβί Σανκάρ. Η τελευταία ήταν ένα αισθησιακά ελκυστικό δείγμα των διαπολιτισμικών μουσικών πειραματισμών της μακρινής δεκαετίας του ‘70. Τότε, στο πλαίσιο του ιδεαλιστικά φορτισμένου εγχειρήματος «Η Ανατολή συναντά τη Δύση», ο γνωστός στη Δύση γκουρού της ινδικής μουσικής Ραβί Σανκάρ είχε συνθέσει σειρά έργων, στα οποία συνδύασε ήχους, τεχνικές και εκφραστικές στρατηγικές της κλασικής ινδικής μουσικής με τα αντίστοιχα της κλασικής Δυτικής («Κοντσέρτα για σιτάρ και ορχήστρα αρ.1 και αρ.2» κ.λπ.). Μάλιστα, αρκετά από αυτά τα έργα ηχογραφήθηκαν από διάσημους καλλιτέχνες (Μενουχίν, Ραμπάλ, Πρεβέν κ.λπ.) και κυκλοφόρησαν ευρέως.

Οι εκτελέσεις που ακούσαμε ήταν ακριβείς και φροντισμένες, διέθεταν το απαραίτητο σφρίγος στην ένταση και τον τονισμό του ρυθμικού παλμού (Πιατσόλα, Ιμπέρ, Σανκάρ), καθώς επίσης τη ζητούμενη γλυκύτητα. Ασυζητητί ενδιαφέρουσα και μοναδικά απολαυστική, χάρη στον αισθησιακό εξωτικό ήχο, την αθροιστική πύκνωση της εκφραστικής έντασης αλλά και γραφής κατά την κορύφωσή της ήταν η εκτέλεση της «Μαγεμένης αυγής» του Σανκάρ.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Γιάνσεν και Καζούχιν παίζουν Μπραμς και Σούμαν

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας