Αθήνα, 34°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
34°C
35.4° 33.0°
4 BF
27%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
33°C
35.1° 31.3°
2 BF
39%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
33°C
38.2° 33.3°
1 BF
49%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
34°C
34.4° 34.4°
2 BF
21%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
34°C
34.1° 34.1°
3 BF
42%
Βέροια
Αίθριος καιρός
34°C
34.3° 30.7°
0 BF
36%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
31°C
30.6° 30.6°
1 BF
32%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
36°C
35.7° 35.7°
2 BF
21%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
31°C
31.6° 30.8°
4 BF
40%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
32°C
32.2° 31.2°
2 BF
34%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
27°C
27.2° 27.2°
3 BF
65%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
28°C
28.5° 28.5°
3 BF
67%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
30°C
30.0° 30.0°
2 BF
50%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
33°C
32.9° 32.9°
3 BF
25%
Λαμία
Αίθριος καιρός
34°C
33.8° 33.4°
3 BF
35%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
28°C
33.4° 28.2°
4 BF
64%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
34°C
34.4° 32.9°
3 BF
14%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
30°C
30.5° 30.5°
1 BF
44%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
31°C
35.0° 31.4°
3 BF
43%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
30°C
30.0° 30.0°
2 BF
41%
ΜΕΝΟΥ
Τρίτη, 25 Ιουνίου, 2024
koa-esenmpax
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Φωτ.: Μαργαρίτα Νικητάκη

Ο Εσενμπαχ διευθύνει την ΚΟΑ στη «Συμφωνία της Ανάστασης»

Στις 11/4/2024, στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής, ο Κρίστοφ Εσενμπαχ διηύθυνε την ΚΟΑ στη δημοφιλή, έντονα δραματική «Συμφωνία αρ.2, της Ανάστασης» του Μάλερ. Οι μουσικοί της ΚΟΑ ανταποκρίθηκαν στη διεύθυνσή του με πυρετώδη ένταση, συγκέντρωση και αφοσίωση, διαπλάθοντας μια πάρα πολύ καλή ερμηνεία της γεμάτης συγκαλυμμένες προγραμματικές αναφορές Συμφωνίας.

Μουσικός βαθιάς μουσικής αντίληψης και καλλιέργειας ο 84χρονος Γερμανός πιανίστας/αρχιμουσικός εντόπισε και ανέδειξε με θαυμαστή οικονομία τις ιδιαίτερες, κυρίαρχες όψεις της ρομαντικής μουσικής του συνθέτη. Σαφέστατη ήταν η απόδοση της θεατρικής οργάνωσης της δραματουργίας σε κύριες και δευτερεύουσες αφηγήσεις τις οποίες η διεύθυνσή του διέπλασε γλαφυρά, θέτοντάς τες αριστοτεχνικά σε νοηματοδοτούσα αντιπαράθεση. Εξαιρετική ήταν η μακρο-οργάνωση της εκτέλεσης όσον αφορά γενικές ταχύτητες, ωστικό παλμό και ένταση έκφρασης. Σε αυτό, βεβαίως, συνεισέφερε αποφασιστικά και το πώς προσδιόριζε και απέδιδε καίρια τις ιδιαίτερες διαθέσεις κάθε μουσικού εδαφίου ή παραγράφου: τον τρόμο και την απόγνωση εμπρός στο αναπόδραστο του θανάτου, τις μεταπτώσεις ανάμεσα σε ψυχολογικά παροντική δράση και αναστοχασμό (Allegro maestoso), την άδολη αναπόληση της νιότης (Ländler), την ικεσία για έλεος εμπρός στον μεταφυσικό φόβο της θείας τιμωρίας, την προσευχή (Urlicht) κ.λπ.

Πολύ καλά έπαιξαν γενικώς οι μουσικοί της ΚΟΑ: τα έγχορδα πρόσφεραν τον καλύτερο (εφικτό) εαυτό τους με ασυνήθιστα πλούσια πλαστικότητα φραστικής και εντυπωσιακό εύρος ποιοτήτων ήχου, τα χάλκινα και ξύλινα πνευστά ομοίως. Η υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου και η μεσόφωνος Νεφέλη Κωτσέλη απέδωσαν με τεταμένο αλλά ευγενές συναίσθημα τις ιδιαίτερης φόρτισης μελοποιήσεις των στίχων του Κλόπστοκ και του ίδιου του Μάλερ, ενώ η Χορωδία της ΕΡΤ και η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων τραγούδησαν με ακρίβεια και, κυρίως, με φροντισμένα κλιμακωτές διαβαθμίσεις δυναμικής τόσο στις «ψιθυριστές» παραγράφους όσο και στη δοξαστική απόληξη της Συμφωνίας. Τέλος, τα ιδιαίτερα εφέ –μακρόθεν στρατιωτικές μπάντες, «επουράνια» σαλπίσματα κ.λπ.– αποδόθηκαν με ακρίβεια και σωστές δόσεις έμφασης. Μια μοναδικά απολαυστική συναυλία!

Ο Κωνσταντίνος Καρύδης θριαμβεύει με την Ορχήστρα Δωματίου της Ευρώπης

Λίγες μέρες αργότερα, στις 20/4/2024, στην ίδια αίθουσα, η Ορχήστρα Δωματίου της Ευρώπης έδωσε μια περίεργη αλλά εξαιρετική συναυλία υπό τον 50χρονο Κωνσταντίνο Καρύδη. Ωριμος επαγγελματίας σήμερα, με στρωμένη σταδιοδρομία στην Ευρώπη, πρότεινε ένα εκκεντρικό πρόγραμμα που περιλάμβανε 10 σύντομες συνθέσεις 20ού αιώνα σε αντιπαράθεση προς δύο μείζονα, πασίγνωστα έργα του κλασικισμού.

Ξεκίνησε με το «Πρελούδιο στη μνήμη του Σοστακόβιτς για δύο βιολιά» (1975) του Σνίτκε, το «Αντάτζιο» από την καντάτα «Οι Πέρσες» του Κούκου, και τα «Δύο κομμάτια για οκτέτο εγχόρδων» του Σοστακόβιτς σε μεταγραφή του ιδίου. Ακολούθησε το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.4» του Μπετόβεν και το πρώτο μέρος ολοκληρώθηκε με το πιανιστικό «Πρελούδιο αρ.3» του Σοστακόβιτς.

Το δεύτερο μισό της βραδιάς ξεκίνησε με τον «Υμνο» από τα «Τρία σύντομα κομμάτια» του Αϊβς, ακολούθησε η «Συμφωνία αρ.4» του Μπετόβεν και η συναυλία ολοκληρώθηκε με τους «Πέντε Ελληνικούς Χορούς για ορχήστρα εγχόρδων» του Σκαλκώτα. Εχοντας στα χέρια του το εκλεκτό και διάσημο σύνολο που επί χρόνια διηύθυνε ο θεϊκός Αμπάντο, ο ευφυέστατος, υπερταλαντούχος Καρύδης διέπλασε συναρπαστικές ερμηνείες ασύλληπτης ποιότητας που διακρίθηκαν για τη βαθιά τους μουσικότητα, τον καλλιεργημένο ήχο, τις ασυμβίβαστα ριψοκίνδυνες εκλεπτύνσεις και τα ακαριαία ανακλαστικά! Τα έργα του 20ού αιώνα παίχτηκαν με αιθέρια εύπλαστο ήχο, τοπικά ιλιγγιώδεις ταχύτητες και κοφτερά αιχμηρή φραστική, στη δε περίπτωση του Σκαλκώτα και με διονυσιακής έντασης και αγριότητας ζωντάνια: ασυζητητί ο καλύτερος Σκαλκώτας που έχουμε ακούσει ποτέ! Τον Μπετόβεν διηύθυνε θυελλωδώς, ορμητικά και αιχμηρά, με αψεγάδιαστη ακρίβεια και μαγευτικά ευφυείς εκλεπτύνσεις, διώχνοντας κάθε υποψία «σκουριάς» από τη χιλιοακουσμένη μουσική! Θα είχε πολύ ενδιαφέρον ένας κύκλος Συμφωνιών Μπετόβεν με τον Καρύδη!

Ο εντυπωσιακά πολυβραβευμένος 29χρονος (Πολωνο)Καναδός πιανίστας Γιαν Λισέτσκι, παρ’ ημίν διάσημος χάρη στις ηχογραφήσεις του, ερμήνευσε το μπετοβενικό «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.4» με εκθαμβωτική λαμπρότητα, ακτινογραφική καθαρότητα, ρωμαλέο, αιχμηρό ήχο και αψεγάδιαστη δεξιοτεχνία, ανασύροντας κάθε λεπτομέρεια της γραφής στην επιφάνεια. Εκφραστικά, ωστόσο, η τυπικά σύγχρονη αυτή ανάγνωση ήχησε κάπως αποστειρωμένη και αμέτοχη.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ο Εσενμπαχ διευθύνει την ΚΟΑ στη «Συμφωνία της Ανάστασης»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας