Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
22.2° 19.3°
2 BF
60%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
21.6° 18.0°
2 BF
64%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
19.0° 17.1°
4 BF
82%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
18°C
17.9° 17.9°
4 BF
68%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.2° 17.0°
1 BF
76%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
13°C
14.5° 13.4°
0 BF
82%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.2° 15.2°
2 BF
83%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.4° 17.8°
1 BF
73%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
18°C
18.8° 17.3°
2 BF
70%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
21°C
21.2° 19.8°
4 BF
59%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
4 BF
77%
Κεφαλονιά
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
2 BF
76%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.4° 16.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.5° 17.8°
2 BF
74%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
20°C
20.8° 20.4°
3 BF
70%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
21.5° 16.8°
3 BF
77%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
19°C
19.4° 14.3°
1 BF
67%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
20.7° 18.1°
2 BF
73%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
0 BF
89%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 26 Μαΐου, 2024
antonis sousamoglou
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Αντώνης Σουσάμογλου
Αντώνης Σουσάμογλου

«Το τραγούδι είναι εντελώς άλμα στο κενό»

Εξάρχων βιολιστής της ΚΟΘ αλλά κι όταν δεν μελετάει βιολί άνθρωπος που λατρεύει να ανακαλύπτει τα μουσικά ιδιώματα «σαν παιδάκι σε ζαχαροπλαστείο», κυκλοφόρησε πρόσφατα το άλμπουμ «Πρόσωπα φωτισμένα από λάπτοπ» (Panik Oxygen) με τραγούδια που ερμηνεύουν οι Θοδωρής Βουτσικάκης, Απόστολος Κίτσος, Πάνος Μουζουράκης, Φώτης Σιώτας αλλά και ο ίδιος.

Ο Αντώνης Σουσάμογλου, εξάρχων βιολιστής της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, κυκλοφορεί ένα άλμπουμ που δεν θα περίμενες, το «Πρόσωπα φωτισμένα από λάπτοπ» (Panik Oxygen), με τραγούδια που ερμηνεύουν ο Θοδωρής Βουτσικάκης, ο Απόστολος Κίτσος, ο Πάνος Μουζουράκης, ο Φώτης Σιώτας και ο ίδιος ο δημιουργός.

Το «δεν θα περίμενες», βέβαια, αποτελεί δική μου κρίση την οποία ο ίδιος δεν τη συμμερίζεται και τόσο. «Πόσο ποπ-ροκ μπορεί να είναι ένας εξάρχων βιολιστής μιας Κρατικής Ορχήστρας;» τον ρωτάω, ίσως και αφελώς. «Ως εξάρχων δεν είμαι καθόλου “ροκ”. Είναι ένας εντελώς διαφορετικός ρόλος και είμαι πολύ δοσμένος στη δουλειά μου. Εκτός της ΚΟΘ, ναι, θέλω να βουτήξω σε όσο περισσότερα μουσικά ιδιώματα μπορώ. Νιώθω σαν μικρό παιδάκι σε ζαχαροπλαστείο», η απάντησή του. Δώδεκα τραγούδια σαν μονόλογοι, που άλλα γράφτηκαν στην περίοδο των lockdowns, άλλα σε ταξίδια, τραγούδια ξεχασμένα σε φοιτητικά σημειωματάρια, «στιγμές ασφυξίας και φωτεινές χαραμάδες αισιοδοξίας». Τα δύο πρώτα singles είναι το «Καρναβάλι» με τον Θοδωρή Βουτσικάκη και το «Οξυγόνο» με τον Φώτη Σιώτα.

Γιατί «Πρόσωπα φωτισμένα από λάπτοπ»;

Εφτιαχνα εικόνες των πραγμάτων που κάνουν οι άνθρωποι μεταξύ των σχέσεων – το να πηγαίνουν σε γυμναστήρια, σε βραδιές μιλόνγκα, να παίζουν επιτραπέζια, να παραγγέλνουν σούσι. Το κλειδί ήταν η φράση «μου λέν’ πως φωτογράφησες τα πόδια σου σε μια ξαπλώστρα». Μετά, από κει και πέρα, ο τίτλος ήταν αναπόφευκτος. Ηταν μια φράση που δεν μου άφησε κανένα περιθώριο να σκεφτώ οτιδήποτε άλλο.

Τι είναι λοιπόν το «Πρόσωπα φωτισμένα από λάπτοπ»;

Υπήρχε ένας πυρήνας τραγουδιών, το «Οξυγόνο», η «Ερωτική άσκηση για έναν», το »Ρέκβιεμ απ’ το μέλλον», τα «Πυροτεχνήματα», το «Στη μυστική μου ζωή» και το ομώνυμο «Πρόσωπα φωτισμένα» που γράφτηκαν σχεδόν ταυτόχρονα και ήταν ένα φωτογραφικό στιγμιότυπο του «τώρα» της ζωής μου – και της εποχής γενικότερα, αν θέλετε. Στο ομώνυμο τραγούδι δεν υπάρχει ωστόσο καθόλου αρνητικό πρόσημο, παρατηρώ με πολύ τρυφερότητα την εποχή. Μια μέρα θα τη νοσταλγούμε ως την εποχή της αθωότητας.

Και κάπως έτσι βγαίνουν τραγούδια διαδικτυακού ρομαντισμού;

Ο ρομαντισμός είναι πάντα ο ίδιος, νομίζω. Αλλάζει μόνο το μέσο. Αν δεν βλέπουμε με ποιητική ματιά τον κόσμο γύρω μας, στα καλά και στα άσχημα, τότε δεν ξέρω τι άλλο έχει νόημα.

Είχατε στο μυαλό σας συγκεκριμένους τραγουδιστές;

Οχι, τα τραγούδια δεν γράφτηκαν για συγκεκριμένα πρόσωπα, αλλά χαίρομαι που βρήκαν τους ιδανικούς ερμηνευτές τους. Κάθε φορά επιδιώκω να συνεργαστώ με ανθρώπους που σημαίνουν κάτι για μένα, που η φωνή τους ακουμπάει σε ένα πολύ προσωπικό μου κομμάτι. Μπορεί να είναι απλώς ένα τραγούδι, αλλά για μένα είναι μια πολύτιμη σχέση εμπιστοσύνης. Σαν ο καθένας τους να είναι μια καλύτερη εκδοχή του εαυτού μου.

Υπάρχει κάποιο νήμα που ενώνει τα κομμάτια του άλμπουμ;

Αν υπάρχει κάποιο νήμα, αυτό είναι η θρυμματισμένη επικοινωνία: το βραχυκύκλωμα στα καλώδια, τα μηνύματα που μένουν αναπάντητα, τα γράμματα που δεν βρίσκουν αποδέκτη. Οσα λέμε όταν δεν μας ακούει κανείς.

Να ρωτήσω κάτι που μπορεί να ακουστεί ως και άσχετο, τα ποπ-ροκ είναι πιο εύκολα από τις κλασικές συνθέσεις;

Γενικά αποφεύγω τέτοιου είδους συγκρίσεις γιατί είναι δύο εντελώς ανόμοια πράγματα. Αποφεύγω επίσης να μπω σε γενικές κατατάξεις των ειδών ως ανώτερα και κατώτερα. Μου δίνετε ωστόσο την ευκαιρία να πω πως ούτε καν αυτό που ονομάζουμε «κλασική μουσική» είναι κάτι ενιαίο. Μιλάμε για τέσσερις αιώνες δημιουργίας.

Υπάρχει τεράστια διαφορά π.χ. ανάμεσα σε μια κωμική όπερα του Ροσίνι με τις συμφωνίες του Σοστακόβιτς ή του Μάλερ, που είναι ολόκληρες φιλοσοφικές και υπαρξιακές αναζητήσεις. Ο Μπομπ Ντίλαν μπορεί να γράψει ένα αριστούργημα σε ένα πρωί, ο Λέοναρντ Κοέν μπορεί να χρειαζόταν μήνες. Είναι πιο εύκολο να γράφεις τραγούδια, είναι όμως πολύ δύσκολο να γράφεις τραγούδια που να σημαίνουν κάτι. Μια κλασική σύνθεση μπορεί και οφείλει να πατήσει πάνω σε τεχνική και γνώσεις, ενώ το τραγούδι είναι εντελώς άλμα στο κενό. Και χρειάζεται εκτός από ταλέντο και πολλή τύχη.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Το τραγούδι είναι εντελώς άλμα στο κενό»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας