Αθήνα, 24°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
25.7° 22.3°
3 BF
51%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
24.7° 22.1°
3 BF
48%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
22°C
22.1° 20.9°
3 BF
57%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.9° 19.9°
2 BF
56%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.5°
1 BF
82%
Βέροια
Αίθριος καιρός
22°C
22.0° 22.0°
2 BF
61%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
18°C
18.4° 18.4°
2 BF
34%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
19°C
19.1° 19.1°
1 BF
68%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
23°C
23.8° 22.7°
4 BF
47%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
20°C
21.1° 18.5°
2 BF
59%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
21°C
21.4° 18.3°
0 BF
64%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.2° 20.7°
2 BF
60%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
22°C
21.9° 21.9°
4 BF
60%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
22.4° 22.4°
1 BF
45%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
22.4° 21.5°
1 BF
50%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
22.1° 21.8°
5 BF
65%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
22°C
25.4° 22.1°
2 BF
40%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.5° 18.3°
0 BF
81%
Κατερίνη
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
24.7° 24.7°
1 BF
54%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
14°C
14.2° 14.2°
3 BF
70%
ΜΕΝΟΥ
xristina maxouri
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Φωτ.: Marily Zarkou

«Η φωνή της Μπέλλου υπερασπίζεται το δίκιο του καθενός, της κάθε εποχής»

Η Χριστίνα Μαξούρη και τέσσερις εξαιρετικοί λαϊκοί μουσικοί στήνουν το πάλκο τους για έναν τρίτο κύκλο παραστάσεων με «Τα τραγούδια της Σωτηρίας», αυτή τη φορά στο θέατρο ΠΛΥΦΑ.

Η Σωτηρία Μπέλλου ήταν μια ιδιάζουσα, μοναδική, ταλαντούχα περίπτωση: είχε περάσει πολλά στη ζωή της, είχε δεχτεί σκληρή κακοποίηση, είχε γνωρίσει δόξα αλλά και απαξίωση. Είχε φυλακιστεί, είχε απομονωθεί, είχε ζήσει στην ανέχεια, είχε τραγουδήσει στο «Χάραμα» για 10 χρόνια δίπλα στον Βασίλη Τσιτσάνη γνωρίζοντας την αποθέωση.

Πώς, λοιπόν, μπορείς να προσεγγίσεις το έργο και τη ζωή της, χωρίς να έχεις μπροστά σου θεατρικό κείμενο; Πώς να πεις στον κόσμο την ιστορία της χωρίς φτιασίδια και κυρίως χωρίς μίμηση και πρώτο πρόσωπο;

Δύσκολο το εγχείρημα, αλλά μέσα από την ιδέα και τη σκηνοθεσία του Δημήτρη Χαλιώτη και φυσικά την παρουσία της Χριστίνας Μαξούρη στη σκηνή, όλα μοιάζουν εύκολα και μαγικά. Η παράσταση «Τα τραγούδια της Σωτηρίας» ξεκίνησε από το Φεστιβάλ Αθηνών και έχει διανύσει μια μεγάλη διαδρομή στην Αθήνα αλλά και χώρους της επαρχίας.

Κάθε Πέμπτη μέχρι τις 29 Απριλίου η Χριστίνα Μαξούρη θα ζωντανεύει με τον δικό της μοναδικό τρόπο τη ζωή της Σωτηρίας Μπέλλου στο θέατρο ΠΛΥΦΑ. Με αφορμή αυτές τις παραστάσεις, η Χριστίνα Μαξούρη μάς μίλησε για τη σπουδαία ερμηνεύτρια και το βιβλίο για τη ζωή της που έχει πάντα στην τσάντα της.

● Πώς ξεκίνησε το ταξίδι σου στο σύμπαν της Σωτηρίας Μπέλλου;

Αυτή την παράσταση την είχαμε προτείνει στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου τη χρονιά που ήρθε η καραντίνα και θέλαμε να την κάνουμε έξω από το «Χάραμα», στην Καισαριανή. Η ιδέα του Δημήτρη Χαλιώτη άρεσε πολύ στο Φεστιβάλ και μάλιστα το πρώτο βίντεο το είχαμε γυρίσει ακριβώς εκεί. Επειδή όμως ήρθε το πρώτο κύμα της καραντίνας, όλες οι ελληνικές παραστάσεις ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν πλην του Ηρωδείου και της Επιδαύρου. Ετσι, το ταξίδι ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια όταν εγώ είχα αρχίσει να μελετάω ήδη και κάθε μέρα με συντρόφευε αυτή η περίπτωση που λέγεται Σωτηρία Μπέλλου. Με βοήθησε αρκετά στην καραντίνα γιατί ο καθένας βρήκε ένα ή πολλά πράγματα για να παίρνει δύναμη. Εμένα ένα από αυτά ήταν αυτό. Την επόμενη χρονιά, ξέροντας ήδη ότι θα είμαστε στο Φεστιβάλ, προσπαθήσαμε ξανά να οριστικοποιήσουμε τη συνθήκη «Χάραμα», αλλά επειδή ο χώρος έχει προβλήματα στατικότητας, θεωρήθηκε επικίνδυνο από τη δημοτική αρχή να χρησιμοποιήσουμε τον εσωτερικό χώρο για καμαρίνια και προετοιμασία. Ψάξαμε έτσι για άλλο χώρο και βρήκαμε το «Στέκι του Ηλία» στο Θησείο που είναι πολύ όμορφο και οι άνθρωποι εκεί καταπληκτικοί. Ηταν για εμάς μια μεγάλη αγκαλιά και βοήθησε πολύ στο να λειτουργήσουν όλα ρολόι.

● Η αρχική ιδέα ήταν να παρουσιάσετε με έναν διαφορετικό τρόπο τη ζωή της Σωτηρίας Μπέλλου;

Ολο αυτό ξεκίνησε από την ιδέα του Δημήτρη Χαλιώτη να γίνει κάτι που θα είναι κυρίως μουσικό. Ο βασικός του άξονας ήταν τα τραγούδια που έχει πει πρώτη η Σωτηρία Μπέλλου, αλλά εννοείται ότι έμειναν έξω τα περισσότερα – γιατί 20-22 τραγούδια είναι ελάχιστα από όσα έχει πρωτοερμηνεύσει. Ο Δημήτρης είχε την ιδέα ανάμεσα στα τραγούδια να υπάρχουν ιστορίες, μικρές ή μεγάλες. Αυτό που ήθελε να δημιουργήσει ήταν μια μεγάλη παρέα. Ιδανικά θα ήθελε να έχει όλο αυτό μια αμεσότητα και να μην έχει την αυστηρότητα της παράθεσης γεγονότων. Η δική του επιθυμία και η δική μου ήταν να μην υπάρξει πρώτο πρόσωπο σε καμία περίπτωση.

● Αν και έχουμε δει κι άλλες παραστάσεις με τη ζωή της, αυτή η δομή δεν έχει χρησιμοποιηθεί ξανά.

Ναι, ισχύει. Γιατί ακούς κάποια τραγούδια και ανάμεσα έρχονται οι ιστορίες. Είναι σαν να σε παίρνει κάποιος από το χέρι και να σε οδηγεί να την γνωρίσεις. Μετά από κάποια γεγονότα ακούς διαφορετικά τραγούδια όπως τον «Απόκληρο». Είναι βέβαια πολύ λίγα αυτά που λέμε για τη ζωή της, γιατί η Μπέλλου είναι σαν να έχει ζήσει πέντε ζωές ταυτόχρονα.

● Φοβήθηκες να κάνεις αυτή τη δουλειά;

Φοβήθηκα πάρα πολύ. Με ιντρίγκαρε όμως πιο πολύ από όσο φοβήθηκα. Φοβάμαι ακόμα πριν από κάθε παράσταση αλλά κάθε φορά φοβάμαι και λιγότερο. Αν δεν μου το πρότεινε ο Δημήτρης δεν θα το σκεφτόμουν ποτέ. Δεν προσπαθούμε να τη φέρουμε στη σκηνή. Δεν προσπαθώ να πω τα τραγούδια σαν την Μπέλλου, γιατί αυτό δεν γίνεται. Προσπαθούμε να την προσεγγίσουμε με ό,τι έχουμε.

 Πιάνετε κατά κάποιο τρόπο όλες τις πτυχές της ζωής της. Ακούμε περιστατικά που για το μεγαλύτερο μέρος του κοινού είναι άγνωστα. Κυρίως η ταλαιπωρία που είχε βιώσει και οι ξυλοδαρμοί. Ηταν δύσκολο να επιλέξετε;

Η Μπέλλου είχε ταλαιπωρηθεί πολύ. Εχουμε αφήσει πολλά περιστατικά απ’ έξω. Στα 18 της φυλακίστηκε επειδή έριξε βιτριόλι στον άνδρα της. Είχε έναν χαρούμενο γάμο, ήταν ευτυχισμένη και όμορφη σε ένα νοικοκυρεμένο σπίτι. Ξαφνικά άρχισε αυτός να λείπει, να πίνει, να τη χτυπάει, να την απατάει κι εκείνη έφτασε να αποβάλει από το πολύ ξύλο. Δεν το άντεξε και του έριξε βιτριόλι. Οταν αποφυλακίστηκε, τα παράτησε όλα και ήρθε στην Αθήνα. Αυτή και μόνο η έναρξη προς κάτι πολύ γενναίο και αποφασιστικό και πραγματικό για ένα κορίτσι στην τότε Ελλάδα λέει πολλά. Είχε πάρα πολλά κότσια. Και στη συνέχεια. Το γεγονός ότι τραγούδησε πολύ νέους έντεχνους συνθέτες ήθελε πάλι κότσια. Δεν το έκανε για να είναι «in». Δεν είχε αυτή την αντίληψη.

● Βοήθησε ή δυσκόλεψε ο χαρακτήρας της την πορεία της;

Στη φωνή βοήθησε σίγουρα. Ο τρόπος που τραγουδάει είναι απόλυτος και διαχρονικός. Είναι τόσο ευθεία και δωρική, που λες «δεν γίνεται». Αυτό που λέει ο Σαββόπουλος, «ότι μας περιέχει όλους η φωνή της», είναι αλήθεια. Είναι σαν να υπερασπίζεται το δίκιο του καθενός, της κάθε εποχής, του καθένα και της καθεμίας. Αυτό όμως βγαίνει από την ψυχή της. Γι’ αυτό είναι διαχρονική. Και είχε την τύχη και την ατυχία να βρεθεί σε αυτή την εποχή. Πόλεμος, Εμφύλιος, Χούντα, Μεταπολίτευση. Και εκείνη ήταν γυναίκα ομοφυλόφιλη, τραγουδίστρια, αριστερή. Παρ’ όλα αυτά, βλέπεις ότι το ανάστημά της είναι πολύ υψηλό. Στα πρώτα της τραγούδια ακούς ένα κοριτσάκι. Μετά αρχίζει σιγά σιγά αυτό να χαράζεται, να φαρδαίνει και να γίνεται μεταλλικό. Στα πρώτα τραγούδια του Τσιτσάνη, του Χιώτη, του Παπαϊωάννου είναι ένα κορίτσι. Και μετά είναι θηρίο, βράχος.

Φωτ.: Kiki Papadopoulou

● Είναι και αυτά που πέρασε βέβαια. Γιατί είχε και μια δεκαετία που ήταν εξαφανισμένη, είχε κατάθλιψη, είχε νοσηλευτεί σε κλινική, είχε τη μανία με τον τζόγο. Δεν είναι και αυτά όλα μια ήσυχη συνθήκη.

Ούτε εγώ ήξερα για τις ψυχικές μεταπτώσεις, για το ξύλο που είχε δεχτεί από τη μαμά της. Δεν ήξερα ότι την έδερνε και η Τασία για να μην παίζει, για να έχουν χρήματα για το σπίτι.

● Κρατάτε μια ωραία ισορροπία ανάμεσα στη ζωή και την καριέρα της.

Οταν φτιάχναμε την παράσταση, δεν το σκεφτήκαμε ποτέ. Μας οδήγησε η φωνή της και τα τραγούδια. Αφού τα βάλαμε σε μια σειρά, ήρθαν οι ιστορίες. Αντε σε μια-δυο περιπτώσεις να σκεφτήκαμε ότι με αυτό το περιστατικό ταιριάζει αυτό το τραγούδι. Αρχικά μπήκαν τα τραγούδια. Δεν είχαμε κάποιο συναισθηματικό στόχο, κάπως μας πήγε μόνο του.

● Ηταν το τελικό αποτέλεσμα όπως το περιμένατε;

Ημουν τόσο ταραγμένη, που δεν περίμενα τίποτα. Είχα πολύ μεγαλύτερη αγωνία για τις ιστορίες από ό,τι για τα τραγούδια. Γιατί είναι αληθινές, ήθελα να έχουν ροή, να έχουν ενδιαφέρον, να μην ξεχάσω κάτι. Εντάξει, κάποιες φορές ξέχασα, αλλά τώρα έχω φτάσει στο άλλο άκρο. Θέλω να πω και κάτι που διάβασα, και κάτι ακόμα που έχει ενδιαφέρον. Διαβάζω συνέχεια για τη ζωή της. Εχω ένα βιβλίο πάντα στην τσάντα μου με τις βασικές σημειώσεις μου. Σε σημείο που όλο μεγαλώνει η παράσταση. Θέλω να πω μέχρι και μια ιστορία για τον Σταμάτη Κραουνάκη. Είπε σε μια εκπομπή ότι όταν έγραψε το «Αυτή η νύχτα μένει» άκουγε τις καμπάνες και τη φωνή της Μπέλλου. Το άκουσα και τρελάθηκα. Μιλάμε για κάτι μεταφυσικό και ιερό.

● Υπάρχει δύσκολη στιγμή για σένα στην παράσταση;

Η στιγμή που λέμε το «Θα με δικάσει» του Λάγιου είναι πολύ ιδιαίτερη. Και η στιγμή που διαβάζω τα γράμματα στη μητέρα και τη αδερφή της. Φαίνεται εκεί ότι δεν είναι σε καλή ψυχική κατάσταση. Σφίγγεται το στομάχι μου σε αυτό το σημείο και όχι μόνο.

Πληροφορίες: Θέατρο ΠΛΥΦΑ (Κορυτσάς 39, Αθήνα 10447, 6938690612), «Τα τραγούδια της Σωτηρίας».
Συγγραφέας: Ιδέα: Δημήτρης Χαλιώτης.
Σκηνοθεσία: Καλλιτεχνική επιμέλεια: Δημήτρης Χαλιώτης, Χριστίνα Μαξούρη.
Πρωταγωνιστούν: Τραγουδά η Χριστίνα Μαξούρη, μουσικοί: Δημήτρης Κουφογιώργος (μπουζούκι), Ζαχαρίας Γερασκλής (μπουζούκι - φωνή), Βασίλης Προδρόμου (κιθάρα-φωνή) στις 4 και 11/4, Αγης Παπαπαναγιώτου (κιθάρα) Δημήτρης Κούστας (ακορντεόν).
Αλλοι συντελεστές: Επιμέλεια φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος.
Σκηνογραφική επιμέλεια: Σωτήρης Μελανός.
Ενδυματολογική επιμέλεια: Βάνα Γιαννούλα.
Εως 28/4.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Η φωνή της Μπέλλου υπερασπίζεται το δίκιο του καθενός, της κάθε εποχής»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας