Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
20°C
21.2° 17.0°
2 BF
51%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
23.5° 18.6°
2 BF
45%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
18°C
20.4° 18.0°
2 BF
56%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
18°C
17.9° 17.9°
1 BF
48%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.6° 18.9°
2 BF
68%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.4° 16.0°
2 BF
44%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
12°C
16.8° 12.4°
2 BF
47%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
18°C
17.9° 17.9°
2 BF
56%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
17°C
18.2° 16.6°
1 BF
72%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
20°C
19.9° 18.5°
4 BF
64%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
19°C
19.9° 18.8°
5 BF
68%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
20°C
19.6° 19.6°
3 BF
75%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
21°C
20.9° 20.9°
3 BF
56%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
17°C
17.9° 16.3°
0 BF
63%
Λαμία
Αίθριος καιρός
20°C
20.1° 15.5°
1 BF
53%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
19°C
18.8° 17.6°
3 BF
84%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
21.0° 17.2°
0 BF
53%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.3° 14.3°
0 BF
82%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
21.1° 18.7°
2 BF
54%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
14°C
13.7° 13.7°
1 BF
59%
ΜΕΝΟΥ
Σάββατο, 13 Απριλίου, 2024
Ο Ρενό Καπισόν και ο Γκιγιόμ Μπελόμ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ο Ρενό Καπισόν και ο Γκιγιόμ Μπελόμ παίζουν στο Μέγαρο Μουσικής | Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης

Βραδιές μουσικής δωματίου

Δύο βραδιές στο Μέγαρο Μουσικής και στο Ίδρυμα Θεοχαράκη με έργα μουσικής δωματίου.

Στις 11/2/2024, στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής, δύο λαμπροί, ακμαίοι Γάλλοι μουσικοί, ο 48χρονος βιολιστής Ρενό Καπισόν και ο 31χρονος πιανίστας Γκιγιόμ Μπελόμ, παρουσίασαν ένα πρόγραμμα που γεφύρωσε τον πρώιμο κλασικισμό με τον ύστερο ρομαντισμό. Η αθηναϊκή εμφάνιση του κορυφαίου Γάλλου βιολιστή που μεσουρανεί διεθνώς σήμανε προσκλητήριο για τους φιλόμουσους που γέμισαν τη μεγάλη αίθουσα και παρακολούθησαν το δίδυμο ρεσιτάλ με προσήλωση˙ που θα πει δίχως χειροκροτήματα άκαιρου ενθουσιασμού όπου δει! Στο πρώτο μέρος της βραδιάς οι δύο μουσικοί ερμήνευσαν τη «Σονάτα για βιολί και πιάνο αρ.21» (1778) του Μότσαρτ και τη «Σονάτα για βιολί και πιάνο αρ.5, της άνοιξης» (1801) του Μπετόβεν. Εργα κομβικά, που συνιστούν σημεία καμπής στην εξέλιξη της μουσικής αισθητικής εκατέρωθεν του 1800, δόθηκαν αμφότερα σε ιδανικές ερμηνείες που στήριξαν τέλεια το αυστηρά συγκροτημένο συντακτικό της γραφής όσο και το υφολογικό τους στίγμα.

Τις εκτελέσεις τους χαρακτήρισαν υψηλή δεξιοτεχνική άνεση, αψεγάδιαστη ορθοτονία, ακρίβεια φραστικής αλλά και ευαίσθητες μεταπτώσεις που υπηρετούσαν τέλεια την άρθρωση του μουσικού ειρμού σε παραγράφους και υποπαραγράφους, νηφάλιος ωστικός παλμός, απολλώνια διαφάνεια άρθρωσης (Μπετόβεν), κομψότητα (Μότσαρτ) αλλά και αιχμηρό σφρίγος (Μπετόβεν). Και στις δύο σονάτες ο στιλιζαρισμένος χορευτικός παλμός αποδόθηκε ευφυώς: ανάλαφρα αλλά με ακρίβεια και συνειδητά υπογραμμισμένο ρυθμικό βηματισμό, προσδίδοντας στη μουσική ίδιον βάρος (Tempo di menuetto στον Μότσαρτ, Allegro και Scherzo στον Μπετόβεν). Μαγευτικοί ήταν ο χειρισμός επιβραδύνσεων στις απολήξεις των φράσεων, ο λεπτός χρωματισμός κάθε δοξαριάς, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο «λύγιζε» ο βιολιστής τη μελωδική γραμμή περνώντας από παράγραφο σε παράγραφο! Το καταληκτικό μέρος στη «Σονάτα της άνοιξης» δόθηκε βίαια, με ιλιγγιώδεις ταχύτητες, ωστόσο με εξαιρετική διαύγεια και καθαρότητα. Ολο το δεύτερο μισό της βραδιάς αφιερώθηκε στη νεανική «Σονάτα για βιολί και πιάνο» του 23χρονου Ρίχαρντ Στράους, σύνθεση τελείως διαφορετικής μουσικής γλώσσας, ανοικονόμητα φλύαρη και μεγαλόστομη, με φανερά γονίδια από τον ρομαντικό Μπραμς. Η τουλάχιστον ημίωρης διάρκειας σονάτα παίχτηκε με περισσό πάθος αλλά όμοια ακρίβεια, δεξιοτεχνική άνεση και τελειοθηρικά πλασμένο ήχο δίχως, ωστόσο, να καταφέρει να απαλύνει την αίσθηση απομάγευσης μετά την ακρόαση του Μότσαρτ και του Μπετόβεν….

«Παρίσι, η Χρυσή Εποχή»

Η Λευκή Καρποδίνη και ο Αλέξις Μποβ παίζουν γαλλική μουσική δωματίου στο Ιδρυμα Θεοχαράκη | Φωτ.: Γιάννης Σβώλος

Μία εβδομάδα νωρίτερα, στις 4/2/2024, στην υπόγεια αίθουσα συναυλιών του Ιδρύματος Θεοχαράκη, η πιανίστρια Λευκή Καρποδίνη και ο Γάλλος τσελίστας Αλέξις Μποβ πρόσφεραν ένα πρόγραμμα μουσικής δωματίου με τίτλο «Παρίσι, η Χρυσή Εποχή», που περιλάμβανε γαλλική μουσική δωματίου της περιόδου από τα μέσα του 19ου ώς τις αρχές του 20ού αιώνα. Η συναυλία άφησε καλές εντυπώσεις παρ’ ότι η ακουστική του χαμηλοτάβανου χώρου δεν ήταν η πιο φιλόξενη, δυσκολεύοντας την ομαλή εκτόνωση της πρωτογενούς εκπομπής ήχου των δύο οργάνων. Πρώτη δόθηκε η σπάνια παρουσιαζόμενη «Σονάτα για τσέλο και πιάνο» (1856) του Εντουάρ Λαλό, έργο ρομαντικής μεγαλοστομίας, αυτονόητων ρυθμικομελωδικών ισορροπιών. Οι δύο μουσικοί συνέπραξαν σε μια ορθοτονικά ασφαλή, καλά συντονισμένη, περιπαθώς φορτισμένη ερμηνεία. Ακολούθησε η μοναδική «Σονάτα για τσέλο» (1915) του Κλοντ Ντεμπισί, σύνθεση τελείως διαφορετικού στίγματος: με κατατμημένο ειρμό, γωνιώδη φραστική και αρμονίες μετατοπισμένες στις μεθορίους της κλασικής.

Ολο το δεύτερο μισό της βραδιάς αφιερώθηκε στη «Σονάτα για τσέλο και πιάνο» του Σεζάρ Φραντ, μεταγραφή της πασίγνωστης «Σονάτας για βιολί και πιάνο» που έκανε με πλήρη έγκριση του συνθέτη ο Γάλλος τσελίστας Ζιλ Ντελσάρ (~1888). Μουσική απολύτως γνωστή, έλκυσε και διατήρησε το ενδιαφέρον του ακροατή κυρίως για τη μετατόπιση του ηχοχρώματος και των δυναμικών στο τσέλο –το μέρος του πιάνου παραμένει ακριβώς ίδιο– δίνοντας ένα πιο «σκούρο» ηχητικό αποτέλεσμα. Και στα τρία έργα δέσποσε η καλά επεξεργασμένη πιανιστική συνοδεία από την Καρποδίνη: εύπλαστη, καίρια, ευγενώς εκφραστική, με σφριγηλή φραστική και, συνάμα, περιπαθές παίξιμο κυρίως όμως με διακριτικά διαχειρισμένο βάρος και προβολή ήχου ώστε να ισορροπεί με το τσέλο. Σαφές και ακριβές, αλλά όχι ευπρόσδεκτα οξύ ήχο και όχι δίχως περισσά τεταμένη προσοχή ήχησε το παίξιμο του τσέλου.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Βραδιές μουσικής δωματίου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας