Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
17.0° 14.1°
4 BF
87%
Θεσσαλονίκη
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.9° 11.0°
2 BF
79%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
13.2° 11.0°
3 BF
86%
Ιωάννινα
Βροχοπτώσεις μεγάλης έντασης
8°C
7.9° 7.9°
2 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
4 BF
67%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.0° 10.0°
2 BF
84%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
8.4° 6.4°
2 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.3° 11.3°
2 BF
91%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.8° 17.2°
4 BF
74%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.8°
1 BF
72%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.4° 17.7°
4 BF
68%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
12°C
12.3° 12.3°
5 BF
82%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
3 BF
88%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.9° 11.2°
3 BF
93%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.1° 13.5°
1 BF
88%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.8° 17.6°
2 BF
78%
Χαλκίδα
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
17.1° 15.1°
1 BF
66%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
16.6° 15.3°
2 BF
58%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
13.7° 10.8°
2 BF
99%
Καστοριά
Ασθενείς βροχοπτώσεις
6°C
6.1° 6.1°
2 BF
92%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
parastasi-god help us
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Φωτ.: Val Adamson

Ενα σύγχρονο χορευτικό σόλο για μια παλιά ιστορία

Ο βραβευμένος χορογράφος της Μοζαμβίκης ανεβάζει για δύο μόνο παραστάσεις το έργο του «Ο Θεός να μας βοηθήσει», ψηλαφώντας το αποτύπωμα που αφήνουν στο ανθρώπινο σώμα η καταναλωτική κοινωνία και ο καπιταλισμός αλλά και η πολιτιστική προέλευση.

Ακούγοντας τη λέξη Μοζαμβίκη, ο συνειρμός μάς οδηγεί σε ένα τραγούδι του νομπελίστα ποιητή και τραγουδοποιού Μπομπ Ντίλαν. Mε τον τίτλο του έργου να αποδίδεται κάπως πρόχειρα «Ο θεός βοηθός» στον νου έρχεται το αριστούργημα του νομπελίστα «With God on Our Side» («Με τον Θεό στο πλευρό μας») που μιλά για γενοκτονίες στο όνομα της αποικιοκρατίας, του ιμπεριαλισμού, του πολέμου.

Ο Pak Ndjamena είναι ένας πολύπλευρος καλλιτέχνης - χορευτής, χορογράφος, μουσικός και ηθοποιός. Και μπορεί να είναι περήφανος για τις αφρικανικές του ρίζες -γεννήθηκε το 1987 στο Μαπούτο της Μοζαμβίκης-, ωστόσο θεωρεί τον εαυτό του πολίτη του κόσμου: ανήκει σε μια γεωγραφική επικράτεια χωρίς σύνορα, η οποία βλέπει την τέχνη ως μια κοινή παγκόσμια γλώσσα που επιτρέπει την επικοινωνία. Διόλου τυχαία η καλλιτεχνική ταυτότητα με την οποία συστήνεται είναι η χορογραφική δημιουργία, η αδιαμεσολάβητη σωματοποιημένη έκφραση, που απορρέει από τη σύμπνοια διαφορετικών πεδίων της τέχνης.

Στις 26 και 27 Φεβρουαρίου θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στη χώρα μας με τη σόλο περφόρμανς σύγχρονου χορού «Deus nos acudi - God help us» που δημιούργησε και πρωτοπαρουσίασε στο Ρίο ντε Ζανέιρο της Βραζιλίας το 2019, στη γενέτειρά του Μαπούτο καθώς και στο Σεν Πιερ του Ινδικού Ωκεανού.

Στο «Ο Θεός να μας βοηθήσει», που έχει γίνει και ταινία, ο βραβευμένος χορογράφος (βραβείο Mozal Arts & Culture Award στην κατηγορία χορού, Μαπούτο Μοζαμβίκης, 2019) διερευνά τον τρόπο που το σώμα αντικατοπτρίζει το παρελθόν και το παρόν, από τις τελετουργίες και τα σύμβολα της παράδοσης μέχρι τον σύγχρονο κόσμο του παγκοσμιοποιημένου ατόμου όπου η έννοια της παράδοσης οικοδομεί τη «διαφορετικότητα». Ψηλαφεί το αποτύπωμα που αφήνουν στο ανθρώπινο σώμα η καταναλωτική κοινωνία και ο καπιταλισμός αλλά και η πολιτιστική προέλευση. Θέτει ερωτήματα για το κατά πόσον το σύγχρονο σώμα είναι ελεύθερο ή ελεγχόμενο. Και διερευνά πώς η παράδοση χρησιμοποιήθηκε στρατηγικά από τις δομές της εκάστοτε εξουσίας με στόχο τη διατήρηση του κοινωνικού ελέγχου τόσο σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο όσο και σε διαφορετικές καταστάσεις σε αναζήτηση της ανθρώπινης ανθεκτικότητας στέλνοντας μέσω του χορού ένα μήνυμα αφύπνισης...

-Ο πόνος μπορεί να σωματοποιείται αλλά πώς εξωτερικεύεται το αίσθημα που σου αφήνει μια ιστορία λεηλασίας; είναι το ερώτημα που του απευθύναμε επιχειρώντας μια συνομιλία με τις πολιτι(στι)κές καταβολές της προέλευσής του.

«Ολες οι εκδηλώσεις της τέχνης, στη Μοζαμβίκη ειδικότερα, πραγματοποιούνται μέσω ενός συναισθήματος που μπορεί ή όχι να αντιπροσωπεύει τον πόνο.

Φωτ.: Val Adamson

Ειδικά για την παράσταση “Deus nos acudi” η προειδοποίηση-έκκληση αντανακλάται στην εκδήλωση του σώματος στη χορευτική κίνηση, στον χρόνο και στον χώρο. Αυτό το έργο δεν αντανακλά απλώς την εποχή της αποικιοκρατίας, αλλά πηγαίνει πέρα από αυτό. Αντανακλά και φέρνει ερωτήματα για το πώς η “εξουσία” χρησιμοποιείται για να χειραγωγήσει τις κοινωνίες στη σημερινή εποχή.

Γεννήθηκα και έζησα έξω από την εποχή της αποικιοκρατίας!

Προσπαθώ να φέρω στη χορογραφία μου τα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα όχι μόνο της κοινωνίας στην οποία ζω αλλά και των κοινωνιών σε όλο τον κόσμο.

Η αποαποικιοποίηση μπορεί να είναι ο κύριος τρόπος για να ανοίξει ο χώρος και να προβληματιστούμε σχετικά με τα θέματα που αναφέρονται στο έργο “Deus nos acudi”».

Μικρό Βιογραφικό

Ο Pak Ndjamena είναι ένας διαθεματικός καλλιτέχνης γεννημένος το 1987 στην πόλη Μαπούτο της Μοζαμβίκης. Η καλλιτεχνική του ταυτότητα εκτείνεται σε ένα ευρύ φάσμα δεξιοτήτων, όπως ο σύγχρονος και παραδοσιακός χορός, η χορογραφία, η υποκριτική και η μουσική. Αλλωστε ο ίδιος επιμένει ότι η χορογραφική δημιουργία απορρέει από τη σύμπνοια διαφορετικών πεδίων της τέχνης.

Στη διάρκεια της καριέρας του έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες απ’ όλο τον κόσμο. Παρά το γεγονός ότι είναι περήφανος για τις αφρικανικές του ρίζες, θεωρεί τον εαυτό του πολίτη του κόσμου και βλέπει την τέχνη ως μια κοινή και παγκόσμια γλώσσα επικοινωνίας. Εχει επίσης ταξιδέψει σε περισσότερες από 10 χώρες για να εκθέσει την τέχνη του στις διάφορες μορφές της. Με τον σύγχρονο χορό ως την επικρατέστερη τέχνη στην καλλιτεχνική του καριέρα, ο Pak έχει χορογραφήσει και ερμηνεύσει περισσότερα από 20 έργα.

♦ Πληροφορίες: Θέατρο Νοus (πρώην κινηματογράφος «Ιλιον», Τροίας 34, Αθήνα). «Deus nos acudi - God help us». Χορογραφία - Ερμηνεία: Pak Ndjamena. Για δύο μόνο παραστάσεις Δευτέρα 26 και Τρίτη 27 Φεβρουάριου στις 21.30. Διάρκεια: 45’. Εισιτήρια 13-18 €. Κρατήσεις θέσεων: 6987933045 (WhatsApp-Viber). Προπώληση ticketmaster.gr

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ενα σύγχρονο χορευτικό σόλο για μια παλιά ιστορία

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας