Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Περισσότερη ενέργεια στις πουέντ

O Μπενζαμέν Μιλπιέ

AP Photo/Francois Mori

Περισσότερη ενέργεια στις πουέντ

  • A-
  • A+

Mια κι έξω. Με την πρώτη. Με σαφήνεια και τόλμη. Ετσι καταθέτει σήμερα στη σκηνή του Palais Garnier το στίγμα του ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Μπαλέτου της Οπερας του Παρισιού, Μπενζαμέν Μιλπιέ, στην πρώτη σεζόν της θητείας του.

Με μια παράσταση που συνενώνει τις δύο αγάπες του, τους δύο χορογράφους που τον διαμόρφωσαν, αυτούς που το άστρο τους καθόρισε την αισθητική του αμερικανικού μπαλέτου γενικά και του Νew York City Ballet ειδικά, όπου και ο ίδιος ο 38χρονος Μιλπιέ σπούδασε και χόρεψε επί χρόνια.

Ενα έργο του Ζορζ Μπαλανσίν (1904-1983), ένα του Τζέρομ Ρόμπινς (1918-1998) και στο μέσον ένα δικό του. «Σαν σάντουιτς», σχολιάζει η Le Monde. To στοίχημα αρχίζει.

Οταν τον Οκτώβριο του 2014 ανακοινώθηκε ότι ο χορευτής και χορογράφος Μπενζαμέν Μιλπιέ, νέος, ωραίος και επιτυχημένος, αναλάμβανε τα ηνία του αρχαιότερου μπαλέτου της Ευρώπης, αυτού που έφτασε στο πικ της φήμης του έχοντας διευθυντή τον Ρούντολφ Νουρέγιεφ (1983-1989), το πιο εύκολο δημοσιογραφικά ήταν να σταθεί κανείς στην προσωπική του ζωή.

Στον γάμο του με τη Νάταλι Πόρτμαν, την οποία είχε γνωρίσει το 2009 όταν μάτωνε τα ποδαράκια της στα χεράκια του για να μάθει να χορεύει κλασικό μπαλέτο, έτσι ώστε να πάρει κι ένα Οσκαρ ερμηνείας για τον «Μαύρο Κύκνο».

AAPimages/Panckow/picture-alliance/dpa/AP Images

Ο Μιλπιέ ήταν, φυσικά, ο χορογράφος της ταινίας του Ντάρεν Αρονόφσκι. Ο έρωτάς τους καλά κρατεί, έχουν κάνει και παιδάκι, η Αμερικανίδα σταρ μετακόμισε στο Παρίσι και αυτός λέγεται ότι για χάρη της θα προσηλυτιστεί στον ιουδαϊσμό.

Είναι γνωστό πόσο αφοσιωμένη είναι στις εβραϊκές της ρίζες - για την πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα διάλεξε το αυτοβιογραφικό αριστούργημα του Αμος Οζ «Ιστορία αγάπης και σκότους» (εκδόσεις Καστανιώτη).

Ο Μπενζαμέν Μιλπιέ, όμως, δεν είναι απλή περίπτωση, καλός για κόκκινα χαλιά και photocall. Με γερές σπουδές, ανάμεσά τους αυτές με μέντορα τον Τζέρομ Ρόμπινς στις ΗΠΑ, με σπουδαία καριέρα χορευτή (σολίστ στο New York City Ballet κ.λπ.) και με μια σχετικά γρήγορη (για την ηλικία του) στροφή στη χορογραφία, ο νέος διευθυντής του Μπαλέτου της Οπερας του Παρισιού είναι φανερό ότι έχει μεγάλα σχέδια.

Το να αντικαταστήσει τα πατώματα των αιθουσών, όπου ιδρώνουν στις πρόβες τα «αστέρια» του, αφημένα στην τύχη τους από την εποχή του Νουρέγιεφ, είναι το λιγότερο, αν και έχει τη σημασία του.

«Περισσότερη ενέργεια, περισσότερη τόλμη, περισσότερο ρίσκο και κυρίως ποικιλία», ζητάει από τους χορευτές του ο Μιλπιέ. Δεν είναι τυχαίο πως όχι και τόσο πολλά χρόνια πίσω ο Τζέρομ Ρόμπινς παραπονιόταν πως το Μπαλέτο της Οπερας του Παρισιού δεν είναι σε θέση να αποδώσει έργο του!

Καιρός, λοιπόν, να του εμφυσήσει ο νέος διευθυντής κάτι από όσα πήρε ο ίδιος από τον Αμερικανό μετρ. «Με δίδαξε αυτή την άνεση πάνω στη σκηνή, που δίνει την εντύπωση ότι όλα είναι εύκολα, με τον τρόπο ενός Φρεντ Αστέρ», έχει πει.

Στην εναρκτήρια παράσταση με τίτλο «Balanchine /Millepied/ Robbins» (μέχρι 11 Οκτωβρίου στην Opera Garnier) ενέταξε τα εξής εμβληματικά έργα: Το «Themes et Variations» (1947) του Μπαλανσίν, πάνω σε μουσική Τσαϊκόφσκι, με το οποίο ο Ρώσος απέτιε φόρο τιμής στις ρίζες του, στην αυτοκρατορική σχολή μπαλέτου της Αγίας Πετρούπολης και στον Μάριους Πετιπά. Το «Opus 19/The Dreamer» (1979) του Τζέρομ Ρόμπινς, σε μουσική Προκόφιεφ, που είχαν πρωτοχορέψει ο Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ και η Πατρίτσια ΜακΜπράιντ.

Επιστροφή της Μαγκί Μαρέν

Οσο για το δικό του, με τον προγραμματικό τίτλο «Clear, Loud, Bright, Forward», σε μουσική του συνεργάτη του για πολλά χρόνια Νικό Μιλί, βασίζεται απολύτως, όπως ο ίδιος λέει, στους νέους και τις νέες του corps de ballet, που είναι η πηγή έμπνευσής του και θα κάνει το παν για να τους βγάλει μπροστά.

«Θέλω σ’ αυτό το έργο να αφηγηθώ και να αναδείξω τις προσωπικότητές τους. Είναι κάτι πολύ οργανικό, με απόλυτη ακρίβεια και απαιτεί ενέργεια, οι κοπέλες χορεύουν συνέχεια πάνω στις πουέντ τους».

Η δήλωση της νέας φιλοσοφίας του Μπενζαμέν Μιλπιέ δεν σταματάει φυσικά στην εναρκτήρια παράσταση του μπαλέτου. Είναι περήφανος που κατάφερε να εξασφαλίσει την επιστροφή της περίφημης χορογράφου Μαγκί Μαρέν στην Οπερα του Παρισιού, ύστερα από είκοσι χρόνια απουσίας.

Προσκάλεσε μέχρι και τον ρηξικέλευθο Ζερόμ Μπελ. Και, τέλος, αποφάσισε στην πρώτη του κιόλας χρονιά στο τιμόνι του Μπαλέτου να παραγγείλει έργο στον Γουίλιαμ Φορσάιθ, με την παγκόσμια πρεμιέρα του να κλείνει τη σεζόν.

Η μεγάλη παράδοση του κλασικού μπαλέτου και η ανανέωσή του από τους πρωτοπόρους, μαζί, στην ίδια σκηνή.

«Αρμονία-αντίστιξη», σ’ αυτές τις δύο λέξεις κλείνει το πιστεύω του ο Μιλπιέ σε ένα μανιφέστο, που ανέβασε στο σάιτ του Μπαλέτου της Οπερας του Παρισιού.

«Τα νέα έργα, που θα ανεβάσουμε, βασίζονται στο ακαδημαϊκό λεξιλόγιο - αστείρευτη πηγή δημιουργίας. Αντιμετωπίζουν, όμως, το παρόν, αντικατοπτρίζουν την κοινωνία μας και -το ελπίζω- θα μας δείξουν λίγο περισσότερο ποιοι είμαστε».

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από Φορσάιθ και Κίλιαν μέχρι Γκιλέμ
Τα ιερά τέρατα του σύγχρονου χορού συστρατεύτηκαν με τις Αριάν Μνουσκίν και Μαγκί Μαρέν και ζητούν να ανακληθεί η απόλυσή του από το Μπαλέτο της Οπερας της Λιόν.
Από Φορσάιθ και Κίλιαν μέχρι Γκιλέμ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αριάν Μνουσκίν και Μαγκί Μαρέν υπέρ Γιώργου Λούκου
Δύο κορυφαίες προσωπικότητες της γαλλικής τέχνης, η σκηνοθέτις Αριάν Μνουσκίν του «Θεάτρου του Ηλιου» και η χορογράφος Μαγκί Μαρέν, με κείμενο που έγραψαν ζητούν από τη Διοίκηση του Μπαλέτου της Οπερας της...
Αριάν Μνουσκίν και Μαγκί Μαρέν υπέρ Γιώργου Λούκου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Φυλακισμένος στον ίδιο του τον εαυτό
Μεθαύριο Τετάρτη, 21 Μαρτίου, κλείνει τα 93 του χρόνια. «Ολοι μού ζητάνε να μιλήσω για τη ζωή μου και οι εφημερίδες ετοιμάζουν αφιερώματα», σχολιάζει εκνευρισμένος. Εχει άλλη, καλύτερη δουλειά να κάνει ο Πίτερ...
Φυλακισμένος στον ίδιο του τον εαυτό
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τα αστέρια του χορού έλαμψαν στην Ανδρο
Κάτω από το φως του σχεδόν ολόγιομου φεγγαριού στο ολοκαίνουργιο ανοιχτό θεατράκι της χώρας στην Ανδρο, οι θεατές έζησαν μια βραδιά μαγική. Εξι νέα παιδιά, πρώτοι χορευτές όλοι του μπαλέτου της όπερας του...
Τα αστέρια του χορού έλαμψαν στην Ανδρο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο χορός νίκησε τον κορονοϊό
26ο Διεθνές Φεστιβάλ Καλαμάτας (21-30 Αυγούστου) Θα ήταν θαυμάσια είδηση ακόμα κι αν γινόταν για λίγες μόνο μέρες. Ακόμα κι αν είχε αποκλειστικά...
Ο χορός νίκησε τον κορονοϊό
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κινέζοι μοναχοί-πολεμιστές χορεύουν με πνεύμα
Το «Sutra», ανανεωμένο, ξαναδουλεμένο, πιο πυκνό, μόλις μία ώρα διάρκεια, και με τον ίδιο τον 43χρονο Τσερκάουι να ανεβαίνει ξανά στη σκηνή για να χορέψει, παρουσιάζεται σήμερα και αύριο στις 9 μ.μ., στο...
Κινέζοι μοναχοί-πολεμιστές χορεύουν με πνεύμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας