Αθήνα, 22°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
22.6° 20.6°
5 BF
43%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
19.3° 14.8°
4 BF
45%
Πάτρα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
19.9° 18.2°
4 BF
68%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
2 BF
51%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.0° 17.9°
3 BF
59%
Βέροια
Αίθριος καιρός
17°C
17.6° 14.9°
0 BF
57%
Κοζάνη
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
14.0° 13.4°
3 BF
35%
Αγρίνιο
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.2° 15.2°
3 BF
54%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
22.2° 19.9°
4 BF
61%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
23°C
22.9° 21.8°
3 BF
53%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
21°C
22.8° 21.1°
5 BF
46%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
23.7° 20.7°
2 BF
46%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
59%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.7° 19.9°
2 BF
37%
Λαμία
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
21.5° 20.2°
4 BF
44%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.6° 20.8°
4 BF
72%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
23.6° 20.9°
4 BF
25%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.4° 18.3°
3 BF
51%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
16°C
18.3° 15.8°
3 BF
60%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
13°C
12.8° 12.8°
3 BF
52%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024
giannatou
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Peter Gannushkin

Ταξίδια στους διαφορετικούς μουσικούς κόσμους της

Εχοντας δώσει χρόνια τώρα το μουσικό στίγμα της μεταξύ του έντεχνου και του παραδοσιακού με στοιχεία free jazz, η ερμηνεύτρια τραγουδάει τις Πέμπτες, στο Αλσος, τραγούδια της Μεσογείου και των Βαλκανίων και, στον ίδιο χώρο, ετοιμάζεται να αφιερώσει τις Τρίτες του Μαρτίου στα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι.

Η Σαβίνα Γιαννάτου αποφάσισε φέτος κάνει ένα σπουδαίο δώρο στους θαυμαστές της. Για την ακρίβεια, δύο δώρα.

Η ερμηνεύτρια, που έχει χαρίσει τη φωνή της στους περισσότερους σπουδαίους Ελληνες συνθέτες, που έχει συνδέσει τη φωνή της με τους ήχους της Μεσογείου, που έχει ξεπεράσει εδώ και δεκαετίες τα σύνορα της χώρας, ξεκίνησε ήδη από την προηγούμενη Πέμπτη τις εμφανίσεις της στο Θέατρο Αλσος. Και μάλιστα με δύο διαφορετικές παραστάσεις αφιερωμένες στους δύο μεγάλους άξονες της μουσικής της: τις Πέμπτες του Φεβρουαρίου μαζί με τους Primavera en Salonico παρουσιάζουν την παράσταση «maTerra», με τραγούδια της Μεσογείου και των Βαλκανίων, ενώ έπεται τις Τρίτες του Μαρτίου η παράσταση «Πάω να πω στο σύννεφο» με τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι.

Η πλούσια μουσική παράδοση της Μεσογείου και των Βαλκανίων ξεδιπλώνεται και αναβιώνει μέσα από τις σύγχρονες «αναγνώσεις» της Σαβίνας και των Primavera en Salonico. Τραγούδια από τη Μεσόγειο, τα Βαλκάνια και την Ελλάδα υφαίνουν ένα πολυποίκιλο μουσικό χαλί, μία γοητευτική μουσική περιπλάνηση στη μεγάλη θάλασσα των πολιτισμών. Και παράλληλα, τα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι έτσι όπως παρουσιάστηκαν στον ομότιτλο δίσκο της Σαβίνας Γιαννάτου, πλαισιωμένα από μία ανθολογία της εργογραφίας του. Τραγούδια που έχουν αφήσει ισχυρό το αποτύπωμά τους στην ιστορία της ελληνικής μουσικής, σε μια ξεχωριστή προσέγγιση.

Η Σαβίνα Γιαννάτου, η ερμηνεύτρια με την ιδιαίτερη φωνή και τις σπάνιες φωνητικές ικανότητες, μας μίλησε για τις εμφανίσεις της στο Αλσος αλλά και τη διαχρονικότητα του Μάνου Χατζιδάκι.

● Τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο στο Θέατρο Αλσος θα παρουσιάσετε δύο αρκετά διαφορετικά προγράμματα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι οι δύο άξονες γύρω από τους οποίους κινείται η μουσική σας;

Ναι. Από τη μια είναι το έντεχνο, όχι αυτό που ονομάζουμε σήμερα έντεχνο, αλλά το έντεχνο όπως το αντιλαμβανόμασταν μέχρι και τη δεκαετία του ’90 πάνω κάτω. Και από την άλλη, το παραδοσιακό με στοιχεία free jazz, ελεύθερου αυτοσχεδιασμού.

● Οι μελωδίες κυρίως της Μεσογείου αλλά και των Βαλκανίων έγιναν γνωστές σε πολύ κόσμο μέσα από τη φωνή σας. Νιώθετε μουσική πρέσβειρα αυτής της μουσικής;

Χαίρομαι όταν ακούω ότι αυτές οι μελωδίες έγιναν γνωστές μέσα από τη φωνή μου. Αλλά εγώ η ίδια δεν το συνειδητοποιώ. Και η λέξη «πρέσβειρα» μου ακούγεται κάπως, δεν μπορώ να την οικειοποιηθώ…

● Πιστεύετε ότι έχουν κοινά στοιχεία οι λαοί της Μεσογείου;

Ναι έχουν. Ανά δύο, ανά τρεις, όχι όλοι μαζί, νομίζω. Αλλα κοινά στοιχεία μπορούμε να βρούμε με τους Τούρκους και άλλα με τους Ιταλούς ή τους Ισπανούς.

● Η μουσική μπορεί όντως να ενώσει;

Ναι, μπορεί, αλλά δεν είναι αρκετή. Μπορεί να σε κάνει να συμπαθήσεις γλώσσες που θεωρείς εχθρικές επειδή τραγουδιούνται μ’ έναν τρόπο που σου φαίνεται οικείος ή εξωτικός ή απλώς ευχάριστος. Από την άλλη, θυμάμαι μία μαρτυρία που διάβασα κάποτε, για μια κοπέλα που τραγουδούσε ένα τραγούδι πριν την εκτελέσουν και ο εκτελεστής συνέχισε να τραγουδάει το ίδιο τραγούδι μετά την εκτέλεση. Είναι σκληρό και ανατριχιαστικό, αλλά το λέω για να καταλάβουμε το μέγεθος, το πόσο η ίδια η κουλτούρα δεν αρκεί, όταν το μίσος κυριαρχεί.

● Μιλήστε μας για τη σχέση σας με τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι.

Στην εφηβεία μου άκουγα συνεχώς το «Reflections» και «Το χαμόγελο της Τζοκόντας». Αργότερα τις «Μπαλάντες της οδού Αθηνάς» και τα «Παράλογα». Αυτά μου άρεσαν και μου αρέσουν πιο πολύ απ’ όλα. Οταν κυκλοφόρησε επίσης το «Μ.Χ.», που τραγουδούσε ο ίδιος. Ηταν εξαιρετικό, γιατί τραγουδούσε στο σπίτι φτιάχνοντας τα κομμάτια κι εκεί φαίνεται ξεκάθαρα πώς εννοούσε ο ίδιος την ερμηνεία. Ηταν συγκινητικό.

● Τι είναι αυτό που τον κάνει διαχρονικό;

Δεν ξέρω. Το ότι είναι πολύ καλή η μουσική του; Μήπως αρκεί αυτό; Δεν μπορώ να αναλύσω κάτι τέτοιο. Μόνο ένας μουσικολόγος ίσως θα μπορούσε.

● Είκοσι δύο χρόνια μετά την κυκλοφορία του δίσκου «Πάω να πω στο σύννεφο» πόσο πιστεύετε ότι αφορά το κοινό και ιδιαίτερα τη νεολαία;

Φέτος το καλοκαίρι δώσαμε μία συναυλία στη Δημοτική Βιβλιοθήκη στην Αγία Παρασκευή, με τα κομμάτια του δίσκου ακριβώς όπως είχαν παιχτεί τότε. Το κοινό συμμετείχε, ήταν ενθουσιασμένο και συγκινημένο. Ηταν όλων των ηλικιών. Με το διαδίκτυο ο οποιοσδήποτε μπορεί να ακούσει οτιδήποτε και αν το αγαπήσει να ψάξει να βρει κι άλλα σαν αυτό, κι άλλες ερμηνείες να συγκρίνει… Η νεολαία ακούει τα πάντα και εξερευνά. Αυτή την αίσθηση έχω.

● Εκτός από τα τραγούδια του δίσκου, θα ακούσουμε και άλλα κομμάτια του Μάνου Χατζιδάκι στο πρόγραμμα;

Ναι, αλλά όχι ολόκληρους κύκλους τραγουδιών.

● Εχετε τραγουδήσει σε πάρα πολλά μέρη του εξωτερικού, σε φεστιβάλ αλλά και σε προσωπικές σας συναυλίες. Υπάρχει μια στιγμή που θυμάστε πιο έντονα;

Πάντα μιλάω για την Κολομβία. Ηταν ιδιαίτεροι οι άνθρωποι. Μπορούσαν να χαίρονται παρ’ όλες τις δυσκολίες που έχουν αντιμετωπίσει στη χώρα τους. Μπορούσαν να χορεύουν, να επικοινωνούν. Γενικά δεν υπάρχει μία στιγμή, υπάρχουν στιγμές εδώ κι εκεί που δεν συνδέονται αναγκαστικά με το τραγούδι. Στην Ισπανία, για παράδειγμα, θυμάμαι πάντα το «φαγοπότι» μετά τις συναυλίες. Τα υπέροχα κρασιά, τα «τάπας», όλα αυτά που είναι πολύ φτηνά εκεί (σε αντίθεση με εδώ) και μπορείς να τα απολαύσεις. Στην Πορτογαλία, το ίδιο. Φαγητά και κρασιά σκέφτομαι δηλαδή. Πολύ πεζό ε; Και πλατείες, πλακόστρωτα, ποτάμια, κανάλια, βόλτες.

● Σαράντα πέντε χρόνια μετά την ηχογράφηση της «Λιλιπούπολης» πώς νιώθετε όταν ακούτε μαμάδες να νανουρίζουν τα παιδιά τους με τις μελωδίες της;

Χαίρομαι πάρα πολύ που έτυχε να συμμετάσχω σ’ αυτό. Ημουν πολύ τυχερή. Το απολαμβάνω...

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ταξίδια στους διαφορετικούς μουσικούς κόσμους της

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας