Αθήνα, 11°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
11°C
12.0° 8.2°
3 BF
78%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
10°C
11.1° 7.2°
0 BF
80%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.6° 9.8°
3 BF
74%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
1°C
0.9° 0.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
5°C
4.9° 4.9°
2 BF
87%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
8°C
9.9° 7.6°
2 BF
78%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
1°C
4.0° 1.4°
2 BF
93%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
9°C
8.9° 8.9°
2 BF
71%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
14.8° 12.7°
4 BF
77%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
8°C
8.9° 7.7°
2 BF
79%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
12°C
12.4° 12.2°
4 BF
66%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
12°C
12.0° 12.0°
3 BF
70%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.6° 13.6°
2 BF
82%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
7°C
6.8° 5.7°
1 BF
91%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
8°C
7.8° 7.3°
1 BF
92%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
11.6° 9.8°
1 BF
80%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
7°C
11.0° 6.6°
2 BF
89%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
9°C
8.8° 8.8°
2 BF
84%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
9°C
9.2° 8.3°
2 BF
98%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
3°C
3.0° 3.0°
1 BF
82%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 26 Ιανουαρίου, 2025
ethniki symfoniki ouggarias
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ο Αλεξάντερ Μαλοφέεφ παίζει στο Μέγαρο Μουσικής συνοδευόμενος από την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Ουγγαρίας υπό την Αλεβτίνα Ιόφε | Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης

Ετερόκλητο πρόγραμμα, τεράστια ευελιξία από Ιόφε και Μαλοφέεφ

Η Ρωσίδα αρχιμουσικός Αλεβτίνα Ιόφε διηύθυνε το μουσικό σύνολο.

Στις 14/12/2023 η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Ουγγαρίας, μία από τις συνολικά 12(!) ορχήστρες της ουγγρικής πρωτεύουσας, έδωσε στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συναυλία. Σε συνέχεια αυτού που μοιάζει με… ρωσική σεζόν της αθηναϊκής μουσικής ζωής το ουγγρικό σύνολο διηύθυνε η Ρωσίδα αρχιμουσικός Αλεβτίνα Ιόφε, ενώ συμμετείχε ο επίσης Ρώσος πιανίστας Αλεξάντερ Μαλοφέεφ.

Το καταφανώς ετερόκλητο πρόγραμμα περιλάμβανε έργα Προκόφιεφ, Λιστ, Σοπέν και Μπάρτοκ. Ξεκίνησε με μια περίεργη επιλογή εφτά ελάσσονων και μείζονων αποσπασμάτων από τις δύο σουίτες από το χορόδραμα «Ρωμαίος & Ιουλιέτα» του Προκόφιεφ. Δυναμική, ακριβής, δομημένη με στιβαρό ρυθμικό βηματισμό και εσωτερικά οργανωμένες ισορροπίες φραστικής, η ερμηνεία ανέδειξε άριστα το σοβιετικό ματσίσμο της μουσικής. Ακολούθησαν δύο ιδιαίτερης δεξιοτεχνίας, κοντσερτάντε πιανιστικά έργα που σπάνια παρουσιάζονται κυρίως διότι η μέση διάρκειά τους δύσκολα ισορροπεί χρονικά σε πρόγραμμα συναυλιών. Πρώτον ερμήνευσε ο Μαλοφέεφ τον «Χορό των νεκρών» του Λιστ, σειρά παραλλαγών βασισμένων στο πασίγνωστο ύμνο «Dies Irae». Αγρια ορχηστρική συμμετοχή, γρήγορες κλίμακες, βίαια γκλισάντι, σκληρή άρθρωση, χρήση των ακραίων περιοχών του πιάνου σε συνδυασμό με στιβαρές και βίαιες εμβατηριακές επελάσεις υπηρετούν εδώ την πιο σκοτεινή/δαιμονική όψη του Ρομαντισμού. Την ανελέητα δεξιοτεχνική παρτιτούρα έπαιξε ο ταλαντούχος Ρώσος πιανίστας με αυτοπεποίθηση, εντυπωσιακή τεχνική άνεση και ακάθεκτο δυναμισμό. Ο ίδιος ερμήνευσε επίσης τη σύνθεση «Andante Spianato & Grande Polonaise brillante» του Σοπέν, έργο αντιδιαμετρικά διαφορετικό, κυρίαρχα πιανιστικής γραφής: λυρικά εκφραστικό, γενναιόδωρα μελωδικό σχεδόν μελισματικό, με συμβατικά διαμεσολαβημένη αλλά απερίφραστη φολκλορική γείωση.

Επιδεικνύοντας χαμαιλεόντια ετοιμότητα, ο Μαλοφέεφ επιστράτευσε εδώ μια τελείως διαφορετική όψη της ερμηνευτικής ιδιοσυγκρασίας του! Χειρίστηκε με άκρα ευαισθησία τις τραγουδιστικές ποιότητες της γραφής του Σοπέν, χρωματίζοντας με διαφορετικές εμφάσεις και δυναμικές κάθε παράγραφο και κάθε επανάληψη, εκδιπλώνοντας αισθαντικά, με θαυμαστά εύπλαστο παίξιμο τις μελωδικές εκπορεύσεις. Μια από τις ωραιότερες σοπενικές εκτελέσεις που έχουμε ακούσει ποτέ! Τη συναυλία ολοκλήρωσε μια σε βάθος επεξεργασμένη, αχαλίνωτης αλλά απόλυτα ταιριαστής αγριότητας και ρυθμικής αιχμηρότητας ερμηνεία της σουίτας από το μπαρτοκικό χορόδραμα «Ο θαυμαστός Μανδαρίνος».

«Μπετόβεν μόνο» από την ΚΟΑ

Την αμέσως επομένη, 15/12/2023, η ΚΟΑ έπαιξε στην ίδια αίθουσα έργα Μπετόβεν υπό τον γνώριμο στους Αθηναίους φιλόμουσους Γιοάβ Τάλμι. Η συναυλία άφησε ευχάριστες αλλά άνισες εντυπώσεις. Εχοντας απέναντί του τους Ελληνες μουσικούς σε πλήρη εγρήγορση, ο Ισραηλινός αρχιμουσικός διέπλασε ερμηνείες βασικών ποιοτήτων, δίνοντας απερίφραστα προτεραιότητα στην απόδοση του κυρίαρχα κλασικού, ευγενούς πνεύματος της μουσικής: το προσεκτικά δομημένο συντακτικό, τις πολιτισμένα ζυγιασμένες δυναμικές, το ευκρινές, αβίαστο ξετύλιγμα της μελωδίας. Ο 80χρονος Τάλμι άνοιξε τη βραδιά με μια ευγενή, αρρενωπού ήθους ερμηνεία της «Εισαγωγής Εγκμοντ». Ακολούθησε το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.5, Αυτοκρατορικό» με σολίστα τον Γιώργο-Εμμανουήλ Λαζαρίδη. Εμπειρος μουσικός, με μεγάλες και προφανείς ευκολίες, αβίαστο παίξιμο και καλή τεχνική, ο 45χρονος Θεσσαλονικιός πιανίστας πρόσφερε μια τεχνικά άρτια εκτέλεση: ακριβή και συνεκτική, με καίριες δυναμικές και καθαρή άρθρωση, διατηρώντας σε αδιάλειπτη ενάργεια τον ευγενή, ευφρόσυνο διάλογο προς την ορχήστρα. Την απόλαυση της πρόσληψης διατάραξαν παροδικά κάποια σποραδικά ολισθήματα με προφανέστερο μια περαστική ριπή γοργών και πυκνών πιανισμών στο τρίτο μέρος που ακούστηκαν τελείως λάθος, αλλά προσπεράστηκαν ακαριαία δίχως να διακόψουν -οποία ψυχραιμία!- τη ροή της εκτέλεσης. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ.7» σε μια ερμηνεία όπου το φωτεινό πνεύμα του κλασικισμού δέσποσε δίχως να διαταραχτεί ούτε από τις ενδημικές υστερήσεις στο εστιασμένο παίξιμο των εγχόρδων, ούτε από κάποια έκδηλα ολισθήματα κυρίως στα χάλκινα πνευστά. Κάθε μέρος της Συμφωνίας διέθετε τον δικό του χαρακτήρα: αβίαστο, στρωτό ξετύλιγμα και ωραίες μεταπτώσεις στο μουσικό συντακτικό του εναρκτήριου μέρους, καθώς επίσης εξαιρετικές, μεμονωμένες συνεισφορές από τα κρίσιμα ξύλινα πνευστά, σφριγηλός ωστικός παλμός στα δεσπόζοντα ρυθμικά μέρη, εύπλαστη μελωδική φραστική στο αργό δεύτερο μέρος, σφιχτές, «καταδιωκτικές» ταχύτητες στα δύο τελευταία, γρήγορα μέρη. Κυρίως όμως το όλον ήταν διαποτισμένο από την ανήμερη, νεανική κινητική ενέργεια που ενθουσίασε τον Βάγκνερ, κάνοντάς τον να χαρακτηρίσει την μπετοβενική «Εβδόμη» «αποθέωση του χορού»!

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ετερόκλητο πρόγραμμα, τεράστια ευελιξία από Ιόφε και Μαλοφέεφ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας