Από τις ξεχωριστές καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες της μεταπολιτευτικής περιόδου του ελληνικού τραγουδιού και της μεγάλης ιστορίας των μπουάτ όπως η «Λήδρα», ο, μαθητής του Νότη Μαυρουδή στην κιθάρα Θέμης Ανδρεάδης υπήρξε ίσως ο χαρακτηριστικότερος ερμηνευτής των σπουδαίων σατιρικών-αλληγορικών τραγουδιών του Γιάννη Μαρκόπουλου.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα «Θα πάω στη ζούγκλα με τον Ταρζάν», που σε στίχους-μουσική του ίδιου του Μαρκόπουλου κυκλοφόρησε μεσούσης της χούντας το ‘73, ή «Του άντρα του πολλά βαρύ», τραγούδι του ‘72 σε στίχους Ερρίκου Θαλασσινού κ.ά. Και όχι μόνο: ο Ανδρεάδης είχε πρωτοερμηνεύσει (αλλά και παίξει κιθάρα) το 1973, με δεύτερη φωνή τη Λιλή Χριστοδούλου, το αριστούργημα του Μαρκόπουλου σε ποίηση Γιώργου Χρονά «Οχι δεν πρέπει να συναντηθούμε», που καταρχάς είχε κυκλοφορήσει σε δίσκο 45 στροφών. Ή και το «Πού πάτε λοιπόν» σε στίχους του συγγραφέα Γιώργου Σκούρτη.
Στο σατιρικό τραγούδι καθιερώθηκε όμως και με τις μεγάλες επιτυχίες του σκιτσογράφου και στιχουργού Γιάννη Λογοθέτη, του ΛοΓο, εισάγοντας ουσιαστικά μαζί του, από το ‘73 και μετά, τον όρο «σατιρικό τραγούδι» στην ελληνική μουσική σκηνή με επιτυχίες όπως «Η Λούλα», «Η πεθερά», «Αφού δεν κάνεις κέφι» και βέβαια το «Είμαι πολύ ωραίος» κ.ά. Και ήταν λογικό αφού ο Ανδρεάδης, εκτός από την ερμηνευτική δεινότητα και την κιθαριστική δεξιοτεχνία, διέθετε εξ αρχής μια «θεατρογενή» σκηνική παρουσία, ικανή να μετατρέψει τέτοια τραγούδια σε ολοκληρωμένα σκετς -πράγμα που έχουν διαπιστώσει όσοι τον έχουν παρακολουθήσει όλα αυτά τα χρόνια μέχρι και πέρσι σε ζωντανές εμφανίσεις σε χώρους όπως, πιο πρόσφατα, η μπουάτ «Απανεμιά».
Ολα αυτά τα χρόνια όμως συνεργάστηκε ως ερμηνευτής και με άλλους μεγάλους συνθέτες όπως οι Μίμης Πλέσσας, Γιώργος Χατζηνάσιος, Βασίλης Δημητρίου, Χριστόδουλος Χάλαρης, σημαντικούς ποιητές και στιχουργούς και στις μπουατ κατά καιρούς με τα μεγαλύτερα ονόματα του ελληνικού τραγουδιού και θεάματος από τους Δημήτρη Γκόγκο Μπαγιαντέρα, Στέλιο Κυρομήτη, Γιώργο Ζαμπέτα, Νίκο Ξυλούρη, Σωτηρία Μπέλλου μέχρι και τους Καίτη Χωματά, Μιχάλη Βιολάρη, Αρλέτα, Γιώργο Μαρίνο, Μανώλη Μητσιά, Δήμητρα Γαλάνη, Βίκυ Μοσχολιού, Νινή Ζαχά, Σπεράντζα Βρανά, Τόλη Βοσκόπουλο, Σταμάτη Κόκοτα, Τάνια Τσανακλίδου, Λιζέτα Νικολάου, Λίτσα Διαμάντη, Ρένα Κουμιώτη, Γιάννη Καλατζή, Δημήτρη Μητροπάνο, Μαρία Δημητριάδη, Ρίτα Σακελλαρίου, Πόλυ Πάνου, Φίλιππο Νικολάου, Μιχάλη Μενιδιάτη, Κατερίνα Στανίση, Γιάννη Πάριο, Γιάννη Βογιατζή, Δούκισσα. Μετά από πολλά χρόνια συνεργασίας με τις μεγάλες εταιρείες παραγωγούς, αποφάσισε να ακολουθήσει τον δρόμο της ανεξάρτητης παραγωγής / δισκογραφίας ως συνθέτης πλέον και ερμηνευτής και σ’ αυτόν τον κύκλο συνεργάστηκε με τον Μάνο Ελευθερίου, τον Λάζαρο Μπίκα, τον Μίνω Αμαριώτη (ψευδώνυμο του ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη), τον ποιητή Γιάννη Ευθυμιάδη κ.ά.
Αυτή είναι μια αναγκαία ίσως μεγάλη εισαγωγή για την καλλιτεχνική ταυτότητα του Θέμη Ανδρεάδη που μετά από χρόνια επιστρέφει στη δισκογραφία με το άλμπουμ «Ετσι… κι αλλιώς 7 τραγούδια θα σου πω». Είναι «μια συλλογή από 7 τραγούδια σατιρικά, μπαλάντες και λαϊκά, κι αποτελεί τον πρώτο από τους επόμενους κύκλους συλλογών που ήδη δρομολογεί ο ίδιος».
Ο δίσκος, σε συνθέσεις δικές του αλλά και των Χρήστου Βιδινιώτη και Στέλιου Τζανετή και στίχους δικούς του ή των Αγγελου Τσέκερη και Κώστα Αλεξίου, κυκλοφορεί ήδη ψηφιακά από την Protasis Music του αγαπημένου μας, χαμένου πρόσφατα Νίκου Οικονόμου, που συνεχίζει την πορεία της στα χέρια της συντρόφου του και δικηγόρου Μαρίας Φασουλάκη. Στον δίσκο συμμετέχουν ερμηνευτικά ο Φοίβος Δεληβοριάς, η Νάντια Καραγιάννη και η εικαστικός και σύντροφος του Θέμη Ανδρεάδη, πρωτοεμφανιζόμενη στο τραγούδι, Αννα Ανδρεάδη.
Διασκευή
Προάγγελος του δίσκου ήταν το τραγούδι «Τουά Ζαμέ», μια εμπνευσμένη διασκευή της μεγάλης επιτυχίας της Σιλβί Βαρτάν το 1976 («Toi jamais» γραμμένο από την ίδια και τον Michel Mallory) σε σατιρικούς στίχους του δημοσιογράφου Αγγελου Τσέκερη, που εφαρμόζει τη μέθοδο των «συγκομμένων» στίχων όπως τη δίδαξε ο Ακης Πάνου (π.χ. «Εφτά νομά σ’ ένα δωμά»), μουσική προσαρμογή του Θέμη Ανδρεάδη και ερμηνεία σε ντουέτο του ίδιου με τον Φοίβο Δεληβοριά, που κυκλοφόρησε ως σινγκλ στο κανάλι του Ανδρεάδη στο YouTube. Κι όπως μπορεί να δει κάποιος από τους στίχους, είναι ένα ευθυμογράφημα της επικαιρότητας με την τόλμη και την ελευθερία έκφρασης που διέκρινε πάντα το σατιρικό τραγούδι όπως το υπηρέτησε ο Ανδρεάδης.
Λέει:
«Ζούσαν ξέγνοιαστοι και κούλ Με ευρώ μες στις σακούλ Τουα ζαμέ Μα πιάστηκαν λε κουφάλ Με τη γίδ παραμασχάλ Ωιμέ Μον φρανσέ ε μανιφίκ Θα κερδίσουμε τη δίκ Αβλεπί Ενοσάν ε μον πελάτ Ρε μαλάκες μη γελάτ Κορωπί. [Ρεφρέν] Τρώμε τα φραγκα τα τρώμε Χωρίς να πίπτουμε χαμαί Βρώμαι μεγάλαι κονόμαι Νου νταν λε χλιδ ε τουά ζαμέ. Νουζ αβόν ουν γκρος πλεκτάν Είμαστε μες στα σκατάν Εκουτέ Μα θα λάμψει η αθωότ Κορωπί ζαμέ πατριώτ Αητέ. Ενοσάν ντε σκευωρί Τίμιοι πεντακαθαροί Κουλουπού Απαιτούμ ελφρυντίκ Μας σκότωσαν μπολσεβίκ τον παππού».
Το άλμπουμ περιλαμβάνει και άλλα τραγούδια σε ανάλογο ύφος όπως π.χ. «Τα μετρητάρ του Κατάρ» και πάλι σε στίχους του Τσέκερη και μουσική Ανδρεάδη, περιλαμβάνει όμως και τραγούδια σε διαφορετικό ύφος, πιο λαϊκό ή και σύγχρονες, ευαίσθητες μπαλάντες που αναδεικνύουν και μια άλλη πλευρά του ερμηνευτή, «αυτήν του ευαίσθητου τροβαδούρου». Η πρώτη αυτή συλλογή παραγωγής του Θέμη Ανδρεάδη κυκλοφορεί ψηφιακά σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες και στο Youtube από την Protasis Music, που «ως γνωστόν έχει ως κατ’ εξοχήν ιδεολογία τη φιλοξενία ιστορικών παραγωγών με αρχειακό, ιστορικό υπόβαθρό και σαφή ποιότητα».
Καλοτάξιδο λοιπόν το «Ετσι… κι αλλιώς 7 τραγούδια θα σου πω», που θα έχουμε την ευκαιρία μέσα στον ερχόμενο χειμώνα να ακούσουμε και live, πιθανότατα στην «Απανεμιά».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας