Αθήνα, 31°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
31°C
31.9° 29.2°
2 BF
45%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
31°C
32.2° 30.4°
3 BF
47%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
30°C
32.0° 29.9°
2 BF
54%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
30°C
29.9° 29.9°
2 BF
39%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
29.1° 28.9°
4 BF
45%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
33°C
32.6° 28.5°
0 BF
41%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
28°C
29.0° 28.4°
2 BF
26%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
26°C
25.7° 25.7°
1 BF
46%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
30°C
29.9° 29.7°
3 BF
58%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
31°C
31.9° 31.1°
4 BF
45%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
29°C
29.5° 26.8°
5 BF
49%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
26.8° 26.7°
1 BF
69%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
31°C
30.9° 30.9°
4 BF
66%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
31°C
31.9° 30.7°
2 BF
38%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
32°C
31.6° 29.5°
2 BF
49%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
30°C
30.9° 29.8°
5 BF
68%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
32°C
32.1° 30.3°
3 BF
22%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
28.3° 27.7°
1 BF
66%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
29°C
30.7° 29.2°
4 BF
67%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
28°C
28.1° 28.1°
3 BF
31%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 25 Ιουλίου, 2024
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Αλέξανδρος Γαβριηλίδης-Πέτριν, Κωνσταντίνος Δεστούνης, Τίμος Γαβριηλίδης-Πέτριν  | Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης

Ερμηνευτές μουσικής δωματίου από το σήμερα

Σε διαδοχικές, κοντινές συναυλίες που φιλοξενήθηκαν τις προάλλες στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής (10/5/2023) και στη νεοκλασική αίθουσα του Παρνασσού (20/5/23), είχαμε την ευκαιρία και την τύχη να απολαύσουμε ερμηνείες από ακμαίους, ταλαντούχους, σύγχρονους μουσικούς, με γερές, εκτεταμένες σπουδές σε διεθνή μουσικά κέντρα και μουσικές σταδιοδρομίες με διεθνείς προοπτικές. Κατά τα φαινόμενα όλοι θα έχουν να προσφέρουν πολλά τα επόμενα χρόνια τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Και στις δύο συναυλίες συμμετείχε ο τσελίστας Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν, πρόσφατη και βαρύνουσα νέα παρουσία στον χώρο της αθηναϊκής μουσικής ζωής. Και στις δύο παίχτηκαν γνωστά, δημοφιλή τρίο για βιολί, τσέλο και πιάνο, συνολικά πέντε διαφορετικά έργα, τα οποία γεφύρωσαν το πέρασμα από τον κλασικισμό στον ρομαντισμό. Τις ερμηνείες των περίπου συνομήλικων μουσικών -όλοι τους είναι γύρω στα 30- χαρακτήρισαν υψηλού επιπέδου τεχνική αρτιότητα, αβίαστο παίξιμο, συναίσθηση της δομικής οργάνωσης και της στιλιστικής ταυτότητας εκάστου έργου και ισορροπημένη συναισθηματική φόρτιση στην έκφραση.

Αρχικά, στις 10/5/2023, στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» του κρατικού Μεγάρου Μουσικής, οι Θεσσαλονικιοί αδελφοί Πέτριν, Αλέξανδρος (βιολί) και Τιμόθεος (τσέλο), συνέπραξαν με τον Αθηναίο πιανίστα Κωνσταντίνο Δεστούνη ερμηνεύοντας έργα Φραντς Σούμπερτ και Γιοχάνες Μπραμς. Το στίγμα των τελειοθηρικά φροντισμένων ερμηνειών τους όρισε η συνάντηση του στιβαρού αλλά και ευαίσθητου, εκφραστικά ολοκληρωμένου παιξίματος του πιάνου, με το συγκρατημένο, αυστηρό φραζάρισμα του βιολιού και τον πτητικά ακριβή, αλλά και ηδονικά ρευστό μελωδικό ήχο του τσέλου. Η βραδιά ξεκίνησε με το σύντομο, νοσταλγικό «Νυχτερινό» D.897 του Σούμπερτ, που εκτελέστηκε νηφάλια και με αβίαστο αλλά σταθερό παλμό. Ακολούθησε το «Τρίο με πιάνο αρ. 2» του Μπραμς.

Τη συμφωνικής δριμύτητας και πυκνότητας γραφή του Γερμανού συνθέτη απέδωσαν οι τρεις μουσικοί σε αψεγάδιαστο συντονισμό και με συγκροτημένο ωστικό παλμό, συνδυάζοντας κομψότητα και ευγένεια, συγκρατημένο πάθος και ακρίβεια φραστικής. Στο λυρικό, εσωστρεφές Andante συνάρπασαν οι τεταμένες, γωνιώδεις στιχομυθίες των τριών οργάνων. Το καλπασματικής ορμής Scherzando παίχτηκε με νεύρο και λεπτές ατμοσφαιρικές φωτοσκιάσεις των εντάσεων, ενώ το καταληκτικό Allegro giocoso με ζέση και στιλιζαρισμένα βιαστικό βηματισμό. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με το ώριμο «Τρίο με πιάνο αρ. 2» του Σούμπερτ σε μια ωραία, στρωτή ερμηνεία όπου δέσποσαν η λυρική διάθεση, η αβίαστη, ρυθμικά συγκροτημένη προβολή της μελωδίας, ο τεταμένος ωστικός παλμός και οι ισοδύναμα ζυγιασμένοι διάλογοι ανάμεσα στα τρία όργανα. Ηγετική στη διαμόρφωση των ερμηνειών όλης της βραδιάς ήταν η ευαίσθητη, εκφραστικά πλούσια συνεισφορά του πιανίστα.

Παρνασσός: Γιόζεφ Σπάτσεκ, Τζορτζ Σιάουγιουαν Φου, Τίμος Γαβριηλίδης-Πέτριν
| Φωτ.: Γιάννης Σβώλος

Στις 20/5/2023, παραμονή των εκλογών, στην αίθουσα του Παρνασσού, το «Τρίο Τσίμπαλιστ» ερμήνευσε το μπετοβενικό «Τρίο του Αρχιδουκός» και το «Τρίο Ντούμκι» του Ντβόρζακ. Το θαυμάσιο, ολιγομελές σύνολο είχαμε πρωτακούσει το 2021 στις φθινοπωρινές συναυλίες που διοργανώνονται τα τελευταία χρόνια στη Γεννάδειο από το αμερικανικό Ινστιτούτο Μουσικής «Κέρτις». Το πολυεθνικής σύνθεσης σύνολο αποτελείται από τον Τσέχο βιολιστή Γιόζεφ Σπάτσεκ, τον Κινεζοαμερικανό πιανίστα Τζορτζ Σιάογιουάν Φου και τον τσελίστα Τιμόθεο Γαβριηλίδη-Πέτριν. Στην ισορροπημένης ακουστικής νεοκλασική αίθουσα, όπου, ευτυχώς, επιλύθηκε καίρια το προσφάτως ανακύψαν πρόβλημα θορύβου από τη συνύπαρξη με υποκείμενο χώρο διασκέδασης/εστίασης, οι τρεις μουσικοί προσέγγισαν με σαφώς διαφοροποιημένες ερμηνείες τα δύο δημοφιλή έργα.

Ο κλασικός Μπετόβεν παίχτηκε με έμφαση στην καθαρότητα και στην ανάγλυφη απόδοση της αρχιτεκτονικής της μουσικής: με ακρίβεια στη φραστική, συνολική εποπτεία της δομής, νηφάλιο αλλά σταθερά συνεκτικό ειρμό, ισορροπημένες μεταπτώσεις στη θερμοκρασία του ευγενούς συναισθήματος, διακριτικά τονισμένη χορευτική ελαφράδα όπου και όταν ήταν ταιριαστό. Αντίθετα, στο απερίφραστα ρομαντικό, εθνικοσχολικής αισθητικής «Ντούμκι» κυριάρχησαν αδιαπραγμάτευτα το θερμό, νεανικό σφρίγος, η εκφραστική αμεσότητα, η ιδιοσυγκρασιακή, νευρώδης απόδοση των πανταχού παρόντων τσεχικών φολκλορικών ρυθμών, το χειμαρρώδες ρομαντικό πάθος, κατά τόπους η βαθιά «σλαβική» μελαγχολία˙ όλα αυτά δοσμένα με ακρίβεια, σφιχτό, αβίαστο συντονισμό και λαμπερή εξωστρέφεια.

ΥΓ.: Εξυπνη η κίνηση της διοργάνωσης να επιβάλει ευγενικά «ένα διάλειμμα από την τεχνολογία», προτρέποντας τους φιλόμουσους ακροατές να φυλακίσουν τα κλεισμένα κινητά τους σε έναν κομψό, σφραγισμένο φάκελο κατά την είσοδο στην αίθουσα. Ενθεν και ο παιγνιώδης τίτλος του κύκλου «TIME OFFLINE Sessions»!

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ερμηνευτές μουσικής δωματίου από το σήμερα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας