• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 2.1°C / 6.3°C
    4 BF
    65%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    5°C 3.5°C / 6.3°C
    5 BF
    36%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    8°C 6.6°C / 9.0°C
    4 BF
    51%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 1.9°C / 2.7°C
    4 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 3.5°C
    5 BF
    56%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.0°C / 4.3°C
    2 BF
    36%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -2°C -1.6°C / 0.6°C
    4 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    2 BF
    39%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.1°C / 8.8°C
    6 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 1.8°C / 4.9°C
    6 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 4.9°C / 6.4°C
    7 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 1.8°C / 4.7°C
    3 BF
    52%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    2 BF
    46%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 3.4°C / 6.7°C
    4 BF
    36%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.4°C / 4.9°C
    3 BF
    52%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    5 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 1.6°C / 6.0°C
    5 BF
    86%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.3°C / 6.0°C
    3 BF
    41%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.6°C / 5.0°C
    2 BF
    44%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -1.7°C / -1.7°C
    2 BF
    41%

Ο Ίβο Πογκορέλιτς ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.2» του Σοπέν, συνοδευόμενος από την ΚΟΑ υπό τον Φιλίπ Ογκέν

Φωτ.: Μαρία Γραμματικού
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Ιβο Πογκορέλιτς παίζει «2ο Σοπέν» με την ΚΟΑ

  • A-
  • A+
Ο σπουδαίος Κροάτης πιανίστας ξανασυστήθηκε στο αθηναϊκό κοινό, βάζοντας φαρδιά-πλατιά την υπογραφή του σε μια εξαιρετική εκτέλεση του Δεύτερου Κοντσέρτου του Σοπέν.

Δύο πολύ καλές συναυλίες της ΚΟΑ παρακολουθήσαμε στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής τον Νοέμβριο. Στις 4/11/2022, υπό τον Φιλίπ Ογκέν, το πρόγραμμα με τίτλο «Αρωμα του 1830» περιλάμβανε συνθέσεις που εξέφραζαν μείζονες, χαρακτηριστικές όψεις του ρομαντισμού. Η συναυλία στην κατάμεστη αίθουσα άφησε πάρα πολύ καλές εντυπώσεις.

Εκτιμώντας πολύ εύστοχα τι μπορούσε να αντλήσει από τους Ελληνες μουσικούς, τόσο στις υποβλητικά ατμοσφαιρικές «Εβρίδες» του Μέντελσον όσο και στην ταραγμένης ψυχολογίας «Φανταστική» του Μπερλιόζ, ο έμπειρος 61χρονος Γάλλος αρχιμουσικός εστίασε στην υποστήριξη των βασικών στοιχείων του ρομαντικού συμφωνικού ήχου: προσεγμένη, σαφή, καίρια φορτισμένη διάπλαση της φραστικής με έμφαση στη στήριξη της μελωδίας, ιεραρχικά διαβαθμισμένη οργάνωση του συντακτικού του μουσικού ειρμού, καλοζυγιασμένες προβολές των μεμονωμένων συνεισφορών κυρίως από τα ξύλινα και χάλκινα πνευστά, καίριες εκφραστικές εξάρσεις και υφέσεις της δραματουργίας. Παρότι ειδικά στο τελευταίο μέρος της «Φανταστικής» έλειψαν οι τραχιές, «δαιμονικές» ηχοχρωματικές αιχμές στα πνευστά, το αποτέλεσμα υπήρξε ελεύθερο χασμάτων, εύληπτο, συναρπαστικό, ανεπιφύλακτα απολαυστικό.

Φωτ.: Μαρία Γραμματικού

Ενδιάμεσα ο Ιβο Πογκορέλιτς έπαιξε το «2ο Κοντσέρτο» του Σοπέν. Γνώριμος στο αθηναϊκό κοινό, ο 64χρονος Κροάτης πιανίστας πρόσφερε μια ερμηνεία με σαφή προσωπική υπογραφή, που ξεχώρισε για την ακρίβεια, την οικονομία των δυναμικών και, κυρίως, για τη στιβαρότητα της άρθρωσης. Αδιαμφισβήτητα ηγούμενος της εκτέλεσης, αποστασιοποιήθηκε από τις συνήθεις ανάλαφρες, κελαρυστά ρευστές, αισθησιακά μελωδικές, «θηλυκές» προσεγγίσεις. Αντ’ αυτών, δίχως να υπολείπεται λυρισμού και αισθαντικότητας, πρόσφερε μια ανάγνωση αρρενωπή, σφιχτή, αθλητικά σφριγηλή, εστιάζοντας στην ανάδειξη της οργάνωσης του συντακτικού της φραστικής μέσα από ψαγμένα διαβαθμισμένες εμφάσεις στα περιγράμματα των φράσεων και στις σταδιακά φορτιζόμενες κορυφώσεις. Ειδικά στο ρυθμικό Allegro vivace, μέσω της ίδιας προσέγγισης, ο πιανίστας ανέδειξε καίρια και τον μουσικά διεγερτικό συνδυασμό ανάμεσα στο τυπικά ρομαντικό ζητούμενο της εξωστρεφούς δεξιοτεχνικής λαμπρότητας και στην επίσης τυπικά ρομαντική, υποδόρια αναφορά στο εθνικό πολωνικό στοιχείο.


Ο Τίτος Γουβέλης παίζει «1ο Μπραμς»

Ομοια συναρπαστική υπήρξε η συναυλία της ΚΟΑ που διηύθυνε στην ίδια αίθουσα ο 37χρονος Τζάκοπο Σιπάρι Ντι Πεσκασερόλι, ένας από τους ταχέως ανερχόμενους Ιταλούς αρχιμουσικούς (18/11/2022). Η βραδιά άφησε άριστες εντυπώσεις.

Ξεκίνησε με το σπάνια παρουσιαζόμενο «Notturno (Νυχτερινό) για τέσσερις ορχήστρες» K. 286 του Μότσαρτ, που παίχτηκε με ακρίβεια, αιχμηρή άρθρωση και φροντίδα στον συντονισμένο ηχητικό διάλογο των τεσσάρων ολιγομελών υποσυνόλων ακροβολισμένων στα άκρα της σκηνής. Ακολούθησε η «Συμφωνία αρ. 6, Το Χρέος» του Δημήτρη Δραγατάκη (1914-2001), έργο που είχαμε ακούσει το 1998, σε πρώτη εκτέλεση από την ΚΟΑ. Εντονα δραματική, συγκρουσιακής/τραυματικής δραματουργίας η συμφωνία είναι εμπνευσμένη από την Εθνική Παλιγγενεσία (1989).

Σ’ αυτήν η προσωπική μουσική γλώσσα του συνθέτη αξιοποιεί δοκιμασμένες στρατηγικές έκφρασης νεορομαντικού τύπου τις οποίες, όμως, εμπλουτίζει με πλήρως μεταβολισμένα ακούσματα μεσο- και μεταπολεμικού μοντερνισμού, εντάσσοντας αβίαστα στον δραματικό ειρμό αυτούσια σπαράγματα ελληνικού παραδοσιακού ήχου (λύρα) που εγγράφουν ευκρινώς το ακρόαμα στο πλαίσιο των ελληνικών ιστορικών συμφραζομένων. Ελεύθερος ελληνοκεντρικών ανακλαστικών, ο ταλαντούχος Ιταλός αρχιμουσικός πρόσφερε μια θαυμάσια, ενδιαφέρουσα προσέγγιση της σημαντικής αυτής ελληνικής Συμφωνίας: ακριβή, καίρια δυναμική, ισορροπημένα και πειστικά δραματική, με ωραία οργανωμένο ειρμό.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 1» του Μπραμς. Καθώς εδώ η ορχηστρική συνοδεία αξιώνει σχεδόν αδιάλειπτα ρόλο ισότιμου συμπαίκτη, ανταγωνιστικό προς το πιάνο, αποφασιστικές για το άρτιο αποτέλεσμα απέβησαν η υποβλητικά στιβαρή, ηδονικά σφριγηλή διάπλαση της μελωδικής φραστικής –σπάνια έχουμε ακούσει βελούδινα έγχορδα από την ΚΟΑ!– και η προσεγμένη άρθρωση του συμφωνικού ειρμού από τον Πεσκασερόλι. Συμπορευόμενος από τέτοιων αξιώσεων μαχητικό συνομιλητή, ο Τίτος Γουβέλης πρόσφερε μια θαυμαστής ισορροπίας ερμηνεία.

Ενας από τους καλύτερους Ελληνες πιανίστες του παρόντος, διέθετε τα μεγέθη δυναμικής, τη δεξιοτεχνία, την ευαισθησία και τη μουσική ευφυΐα να διαπλάθει και να μεταπλάθει την έκφραση, το παίξιμο και τον ήχο του προσαρμοζόμενος καίρια στο δραματουργικό στίγμα κάθε μουσικής παραγράφου: γεμάτο αυτοπεποίθηση, λαμπερό, στιβαρά ρητορικό, αβίαστα αρρενωπό, ανταγωνιστικά μαχητικό στο εναρκτήριο Maestoso, εσωστρεφώς λυρικό, ρευστό στο Adagio, αβίαστα δεξιοτεχνικό, ορμητικό αλλ’ ακριβές, φορτισμένο με συναρπαστική περίσσεια αδρεναλίνης στο γεμάτο ζέση –σχεδόν φρενήρες!– καταληκτικό Rondo.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αδιάφορος «Μεσσίας» από την ΚΟΑ
Το ακρόαμα έπασχε σοβαρά και φανερά από δύο όψεις: πρώτ’ απ’ όλα από μια γενικώς αδιάφορη διάπλαση της φραστικής και, κατά δεύτερο λόγο, από άνιση και ανομοιογενή σύνθεση του κουαρτέτου των μονωδών.
Αδιάφορος «Μεσσίας» από την ΚΟΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μολιέρος και οι μουσικές του
Παρουσιάστηκαν μουσικές συνθέσεις που φέρουν τις υπογραφές δυο κορυφαίων δημιουργών του Γαλλικού Μπαρόκ, συγχρόνων του Μολιέρου: του Ιταλού Ζαν-Μπατίστ Λουλί και του Γάλλου Μαρκ-Αντουάν Σαρπαντιέ.
Ο Μολιέρος και οι μουσικές του
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Piano Masters» στο Μέγαρο Μουσικής και ένα πιάνο-ντούο στον «Παρνασσό»
Η διάσημη Μιτσούκο Ουτσίντα, καθώς και η Λευκή Καρποδίνη μαζί με τον Μάικλ Μπράουνλι-Γουόκερ προσέφεραν δύο ιδιαίτερες βραδιές στο αθηναϊκό μουσικό κοινό.
«Piano Masters» στο Μέγαρο Μουσικής και ένα πιάνο-ντούο στον «Παρνασσό»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
Ο πολυβραβευμένος 29χρονος Νοτιοκορεάτης Σεόνγκ-Τζιν Τσο χάρισε μιαν ιδανική ανάγνωση του απαιτητικού και περίφημου «Κοντσέρτου για πιάνο αρ. 2» του Προκόφιεφ.
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας