• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 2.0°C / 6.2°C
    3 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.1°C / 6.3°C
    5 BF
    36%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.0°C / 9.0°C
    4 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 3.3°C
    3 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 4.6°C
    4 BF
    48%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 2.0°C / 4.9°C
    2 BF
    35%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -2°C -1.6°C / 1.2°C
    4 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 3.5°C / 3.5°C
    3 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 5.5°C / 8.8°C
    6 BF
    75%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 2.3°C / 4.9°C
    6 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.5°C / 6.4°C
    8 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 1.8°C / 4.7°C
    3 BF
    52%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    2 BF
    43%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 3.9°C / 4.9°C
    4 BF
    36%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 2.8°C / 4.4°C
    2 BF
    52%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    5 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Ασθενής ομίχλη
    2°C 1.8°C / 6.0°C
    3 BF
    86%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 5.3°C / 5.5°C
    4 BF
    41%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 4.2°C / 5.5°C
    2 BF
    39%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    -2°C -1.9°C / -1.9°C
    2 BF
    42%

Ο βιολιστής Σεργκέι Κρίλοφ παίζει το «Κοντσέρτο για βιολι αρ.1» του Μπρουχ, συνοδευόμενος από τη Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου υπό τον Βασίλι Πετρένκο

Φωτ.: Σάκης Γιούμπασης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου μάγεψε τη Θεσσαλονίκη

  • A-
  • A+
Το καταπληκτικό ακρόαμα υπό τον Ρώσο αρχιμουσικό Βασίλι Πετρένκο ανέδειξε τη σημαντική βελτίωση στην ακουστική του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης μετά τις πρόσφατες παρεμβάσεις στον χώρο.

Είκοσι δύο χρόνια μετά την προηγούμενη παρουσία της στην πρωτεύουσα της Μακεδονίας, η Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου (ΒΦΟΛ) έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης μια από κάθε άποψη εξαιρετική συναυλία (13/10/2022). Η εμφάνισή της ήταν εντεταγμένη στο πλαίσιο του κύκλου Μεγάλες Ορχήστρες στο Μέγαρο και αποτέλεσε τον τελευταίο σταθμό της τρέχουσας ευρωπαϊκής περιοδείας του διάσημου βρετανικού συνόλου. Τη συναυλία διηύθυνε ο 46χρονος Βασίλι Πετρένκο (απλή συνεπωνυμία με τον Κίριλ Πετρένκο της Φιλαρμονικής του Βερολίνου).

Ο ταλαντούχος Ρώσος αρχιμουσικός, που το 2015 έγινε Βρετανός πολίτης, είναι ήδη διάσημος για τις επιδόσεις του στη ρωσική κυρίως εργογραφία, κάτι που έχει αποτυπωθεί και στην τεράστια δισκογραφία του. Εχοντας ήδη σχεδόν εικοσαετή προϊστορία γόνιμων συνεργασιών με βρετανικά σύνολα, ο Πετρένκο συμπράττει με τη ΒΦΟΛ από το 2016. Την ίδια χρονιά η Κρατική Ακαδημαϊκή Συμφωνική Ορχήστρα της Ρωσικής Ομοσπονδίας -η ορχήστρα του Ροζντεστβένσκι που γνωρίζουμε από αναρίθμητες ηχογραφήσεις της σοβιετικής «Μελόντια»- τον έκανε κύριο επισκέπτη αρχιμουσικό της, όμως αμέσως μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ο Πετρένκο ανέστειλε τη συνεργασία του μαζί της «…ώσπου να αποκατασταθεί η ειρήνη».

Η συναυλία στην κατάμεστη αίθουσα άφησε από κάθε άποψη άριστες εντυπώσεις. Καθώς είχαμε χρόνια να παρακολουθήσουμε ακρόαμα στο ΜΜΘ, οφείλουμε να επισημάνουμε την αποφασιστικής σημασίας βελτίωση στην ακουστική της αίθουσας που επιτεύχθηκε με προσθήκη ανακλαστικών πετασμάτων περιμετρικά της σκηνής, γύρω από την ορχήστρα.

Το αποτέλεσμα είναι ένας πιο διάφανος, εστιασμένος ορχηστρικός ήχος, με ισορροπημένη μίξη ηχοχρωμάτων και συχνοτήτων. Το βρετανικό σύνολο υπό τον Ρώσο αρχιμουσικό παρουσίασε τρία σαφώς διαφορετικά έργα, αναδεικνύοντας εύστοχα και ευδιάκριτα τις ιδιαιτερότητες καθενός. Ξεκίνησε με τη χιλιοπαιγμένη «Συμφωνία αρ.1, Κλασική» του Σεργκέι Προκόφιεφ.

Το απολαυστικά πνευματώδες, συμφωνικό πρωτόλειο του «κακού παιδιού» της ρωσικής μουσικής διηύθυνε ο Πετρένκο προσδίδοντας στον ήχο κινητική ελαφράδα, διαφάνεια, λάμψη και επιτηδευμένο ρυθμικό παλμό, στοιχεία που, σε ζυγιασμένα κυμαινόμενη δοσολογία, ανέδειξαν πλήρως την πειρακτική, αυθάδικα «μοντερνιστική» αναφορά στον σεβάσμιο βιεννέζικο κλασικισμό. Στο εναρκτήριο Allegro εξασφάλισε άπλετο χώρο στο ξετύλιγα του επίτηδες «αραιωμένου» ρυθμικού παλμού ώστε να αναδείξει αβίαστα καίρια επιλεγμένες λεπτομέρειες της φραστικής. Τόνισε ιδιωματικά τον βαρύ βηματισμό της Gavotte, ενώ στο Finale επιδόθηκε σε ιλιγγιώδη χορευτικά κυνηγητά αριστοτεχνικής ακρίβειας εντείνοντας την αιχμηρότητα διατύπωσης των πεταχτών στιχομυθιών ανάμεσα στις ομάδες των οργάνων.

Ακολούθως ο Σεργκέι Κρίλοφ ερμήνευσε το άλλοτε και πάντα δημοφιλές «Κοντσέρτο για βιολί. αρ.1» (1866) του Μαξ Μπρουχ. Ο 52χρονος Ρωσοϊταλός βιολιστής πρόσφερε μια φλογερού πάθους ρομαντική ανάγνωση: εκφραστικά καλαίσθητη, μεστή και άμεση, διατυπωμένη με αψεγάδιαστη ορθοτονία, άφοβα και συναρπαστικά αρθρωμένη σε γεμάτες αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνικές εξάρσεις. Αδιαπραγμάτευτα ηγούμενος της εκτέλεσης με τον φωτεινό, ρωμαλέο ήχο του, διήγειρε αδιάλειπτα τη χυμώδη μελωδική φραστική του κοντσέρτου με μυώδη ωστικό παλμό.

Επιπλέον, υπογραμμίζοντας καίρια τις συνεχείς μεταπτώσεις -ορμητικά, τραχιά και αιχμηρά, έπειτα χαλαρά, μαλακά και τρυφερά- διατηρούσε ζωντανό τον μουσικό ειρμό. Την ερμηνεία του υποδέχτηκε το ακροατήριο με ενθουσιώδες, επίμονο χειροκρότημα, ωθώντας τον σολίστα να ανταποκριθεί προσφέροντας ένα εκτός προγράμματος σόλο δεξιοτεχνικό κομμάτι.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη βορινής μελαγχολίας «Συμφωνία αρ. 2» (1902) του Σιμπέλιους, στην οποία η ΒΦΟΛ συμμετείχε σε εντυπωσιακά πλήρη ανάπτυξη. Ο έμπειρος Πετρένκο απέδειξε ότι έχει χαρτογραφήσει σε βάθος και πλάτος τη συνεχών κυκλοθυμικών μεταπτώσεων δραματουργία του έργου του εθνικού συνθέτη της Φινλανδίας. Εξασφάλισε τη συνοχή της εκτέλεσης προσδίδοντας μυώδες σφρίγος στη φραστική και, ταυτόχρονα, οργάνωσε την παραγραφοποίηση του μουσικού ειρμού με προσεκτικά ζυγιασμένες στίξεις και αυξομειώσεις ταχυτήτων και δυναμικής, πετυχαίνοντας έτσι ένα ακρόαμα άκρως τεταμένο, γεμάτο νοηματοδοτούσες λεπτομέρειες και, κυρίως, δίχως χάσματα.

Καίριες στην απόδοση κομβικών στιγμών της δραματουργίας ήταν οι ποιοτικά εξαιρετικές συνεισφορές μεμονωμένων ξύλινων πνευστών και, βεβαίως, του λαμπερού συνόλου των χάλκινων. Στο περιπετειώδες, «επικής» πνοής καταληκτικό μέρος, οι ιλιγγιώδεις ταχύτητες των παραγράφων δράσης ουδέποτε απέβησαν σε βάρος της άρθρωσης και της διαφάνειας. Ταυτόχρονα, η εκφορά της μελωδίας στα συναισθηματικώς φορτισμένα κορυφωματικά ξεσπάσματα διέθετε μοναδικό σφρίγος και ευγένεια έκφρασης.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ορχήστρα Δωματίου της Ευρώπης στο Μέγαρο Μουσικής
Με ένα ασυνήθιστο πρόγραμμα -χωρίς κάποια μείζονα Συμφωνία- η ΟΔΕ υπό τον Αντόνιο Παπάνο έδωσε μία εκπληκτική συναυλία σε μια κατάμεστη αίθουσα.
Η Ορχήστρα Δωματίου της Ευρώπης στο Μέγαρο Μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μπάρενμποϊμ διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα του Βερολίνου
Μία μουσική εμπειρία είχαν την ευκαιρία να ζήσουν όσοι βρέθηκαν το τετραήμερο 27-31/10/2021 στο Μέγαρο Μουσικής με τον Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ να διευθύνει τις τέσσερις συμφωνίες Σούμαν και Μπραμς.
Ο Μπάρενμποϊμ διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα του Βερολίνου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αδιάφορος «Μεσσίας» από την ΚΟΑ
Το ακρόαμα έπασχε σοβαρά και φανερά από δύο όψεις: πρώτ’ απ’ όλα από μια γενικώς αδιάφορη διάπλαση της φραστικής και, κατά δεύτερο λόγο, από άνιση και ανομοιογενή σύνθεση του κουαρτέτου των μονωδών.
Αδιάφορος «Μεσσίας» από την ΚΟΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Ιβο Πογκορέλιτς παίζει «2ο Σοπέν» με την ΚΟΑ
Ο σπουδαίος Κροάτης πιανίστας ξανασυστήθηκε στο αθηναϊκό κοινό, βάζοντας φαρδιά-πλατιά την υπογραφή του σε μια εξαιρετική εκτέλεση του Δεύτερου Κοντσέρτου του Σοπέν.
Ο Ιβο Πογκορέλιτς παίζει «2ο Σοπέν» με την ΚΟΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας