• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 8.8°C / 14.5°C
    1 BF
    71%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    7°C 4.7°C / 10.5°C
    0 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 15.0°C
    2 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.7°C
    3 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.3°C / 6.9°C
    1 BF
    87%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 4.0°C / 8.2°C
    1 BF
    79%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 1.8°C / 3.9°C
    0 BF
    70%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 14.6°C
    2 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 17.5°C
    4 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 8.9°C / 12.9°C
    4 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 16.8°C
    4 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 13.6°C
    0 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    4 BF
    82%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 6.5°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 6.5°C / 12.8°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 7.8°C / 16.6°C
    1 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.0°C / 14.8°C
    0 BF
    66%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 6.0°C / 8.8°C
    0 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.7°C / 10.6°C
    1 BF
    77%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    0 BF
    75%

Η Νίνα Σιμόν είναι το απόλυτο παράδειγμα φυλετικής, καλλιτεχνικής και σεξουαλικής ελευθερίας

AP Photo / Max Nash

Αναμέτρηση με τη Νίνα Σιμόν

  • A-
  • A+

Πώς μπορεί κανείς να ανταγωνιστεί μια τραγουδίστρια που όπως δήλωνε, «ό,τι είχε να πει το τραγουδούσε»; Πώς να τολμήσεις να αντιπαρατεθείς με την πιο κρυστάλλινη φωνή της τζαζ;

Πώς να αναμετρηθείς με το ανάστημα μιας γυναίκας που έζησε στα άκρα, που ταύτισε την επανάσταση με τη ζωή, που έκρυβε την ευαισθησία κάτω από τόνους κακοτροπιών και απρόβλεπτων ξεσπασμάτων, που αξιοποίησε τη μουσική της διάνοια, που τραγουδούσε, θύμωνε, χτυπούσε δυνατά το χέρι για να πιάσει ρυθμό, έπαιζε μοναδικά πιάνο, διεκδικούσε, ηλέκτριζε τη σκηνή όπως καμία άλλη;

Η Νίνα Σιμόν είναι το απόλυτο παράδειγμα φυλετικής, καλλιτεχνικής και σεξουαλικής ελευθερίας. Και καλύτερα από όλους το ξέρουν όσοι «ακουμπούν» το ρεπερτόριό της.

«Nina Revisited: A Tribute to Nina Simone» έχει τίτλο η συλλογή με 16 κλασικά τραγούδια της, τα οποία ερμηνεύουν σημαντικοί σύγχρονοι καλλιτέχνες: η Λορίν Χιλ, η Mary J. Blige, ο χιπ χόπερ Common, ο Usher, η σόουλ Τζάσμιν Σάλιβαν, αλλά και η κόρη της, Λίζα Σιμόν.

Η συλλογή -η κυκλοφορία της οποίας συνδυάστηκε με την πρεμιέρα του πολυαναμενόμενου ντοκιμαντέρ «What Happened, Miss Simone?»- είναι μια ακόμα απόπειρα που παλεύει να ισορροπήσει στο δίλημμα: ιεροσυλία ή τιμητική ηχογράφηση;

Σίγουρα δεν αμφισβητεί κανείς την ανάγκη μιας ακόμα συνάντησης του χθες με το σήμερα. Η ίδια επέμενε: «Πώς μπορείς να είσαι καλλιτέχνης και να μην καθρεφτίζονται πάνω σου τα γεγονότα των καιρών που ζεις;».

Γι' αυτό και προσάρμοζε στη μουσική ό,τι κι αν συνέβαινε στο σύμπαν της. Η διεκδίκηση για ισότιμη μεταχείριση των γυναικών, των μαύρων, των αδικημένων, οι πόνοι, οι χαρές, οι βασανισμοί, η αμφιφυλοφιλία της, η διαγνωσμένη διπολική διαταραχή της, όλα μετουσιώνονταν σε τραγούδι. Εγιναν στιλ και ήχος ανεπανάληπτος.

Σε ό,τι αφορά τον νέο δίσκο, ξεκινά με ένα μικρό intro όπου η Λίζα Σιμόν τραγουδά «My Mama Could Sing». Ωστόσο, τον δίσκο επάνω της παίρνει η Λορίν Χιλ. Οχι μόνο γιατί συμμετέχει και στην παραγωγή (κυρίως δουλεύοντας μαζί με τον Ρόμπερτ Γκλάσπερ), αλλά γιατί ερμηνεύει τα πέντε από τα δεκαέξι τραγούδια.

Στο«Ne Me Quitte Pas» κάνει ασκήσεις δύναμης για το αν μπορεί να τραγουδήσει στα γαλλικά, στο «Feeling Good», που σίγουρα αποτελεί την πιο σκληρή αναμέτρηση με το ρεπερτόριο της Σιμόν, φροντίζει να τη μιμηθεί καλά -γιατί αλλιώς θα τσακιζόταν-, στο «I've Got Life» είναι φανερό ότι νιώθει πολύ άνετα και θυμίζει το καλό ραπ παρελθόν της. Ενώ για τη συγκινητική ερμηνεία τού «Wild Is the Wind» τής βγάζουμε το καπέλο.

Κουβέντα πολλή χωρά αν είχε λόγο η Grace να αφαιρέσει όλο το πάθος και τη σπιρτάδα από το «Love Me Or Leave Me» και να το μετατρέψει σε ένα αδιάφορο smooth/lounge κομμάτι. Ο Usher επίσης επιμένει σε χαλαρούς τόνους, αλλά φέρνει στα μέτρα του το «My Baby Just Cares For Me». Συμπαθητικό το «Don't Let Me Be Misunderstood» της Mary J. Blige, αλλά χωρίς τίποτα να θυμίζει την αλλοτινή του δύναμη. Αντιθέτως, ο Γκρέγκορι Πόρτερ, ως νέος μεγάλος αστέρας της τζαζ, ξέρει πώς να κατακτήσει το «Sinnerman».

Θέλοντας να υπογραμμίσουν τον καθοριστικό ρόλο που έπαιξαν για την αμερικανική κοινωνία τις δεκαετίες του '60 και του '70 μαχητικές προσωπικότητες σαν τη Νίνα Σιμόν, ζήτησαν από τη σημαντική Αφροαμερικανή ακτιβίστρια Αντζελα Ντέιβις (τη γυναίκα-σύμβολο του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα) να γράψει το κείμενο που συνοδεύει τον δίσκο.

Μάλιστα το γραφιστικό σχέδιο στο εξώφυλλο απεικονίζει τη Σιμόν να κρατά ένα κόκκινο μπαλόνι, παραπέμποντας στην ημέρα που η Σιμόν επισκέφθηκε την Ντέιβις στη φυλακή. «Συγκινήθηκα βαθιά όταν πληροφορήθηκα ότι ήθελε να με επισκεφθεί. Αλλά καθώς αργούσε και δεν εμφανιζόταν στην καθορισμένη ώρα, ανησύχησα ότι αναβλήθηκε η επίσκεψη», γράφει στο σημείωμα η Ντέιβις.

«Αποδείχτηκε όμως ότι ο λόγος της καθυστέρησης ήταν η άρνηση των σωφρονιστικών υπαλλήλων να της επιτρέψουν να μου φέρει το δώρο που είχε για μένα: ένα όμορφο κόκκινο μπαλόνι. Εμαθα, μάλιστα, ότι είχε μια έντονη λεκτική διαμάχη με τους φρουρούς, καθώς η τήρηση των κανόνων δεν την ενδιέφερε. Την περίοδο που ακολούθησε, το μπαλόνι σταδιακά ξεφούσκωσε, αλλά παρέμεινε μια σταθερή, πολύτιμη συντροφιά στο κελί μου... Η Νίνα εκπροσωπούσε όλες τις γυναίκες που είχαν σιγήσει. Με την απαράμιλλη καλλιτεχνική ιδιοφυΐα της, υπήρξε η ενσάρκωση της επαναστατικής δημοκρατίας την οποία πριν από εκείνη δεν ξέραμε ούτε πώς είναι να τη φαντάζεται κανείς».

Οσο για το τι θα έλεγε η ίδια ακούγοντας τη συλλογή «Nina Revisited: A Tribute to Nina Simone», η απάντηση θα παραμείνει στη σφαίρα του φαντασιακού μας. Αλλωστε, όπως συνήθιζε να λέει, το πρόβλημά της δεν ήταν οι άλλοι αλλά ο εαυτός της: «Ολη μου τη ζωή προσπαθούσα να ζω με τη Νίνα. Δεν ήταν εύκολο».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η βασίλισσα της ποπ κατρακυλά
Μια κλαίει και μια θυμώνει. Μια ντύνεται κλόουν και αυτοσαρκάζεται. Μια εκλιπαρεί για ένα τηλεφώνημα του γιου της και εμφανίζεται μεθυσμένη. Αλλοτε πάλι προβάλλει στις γιγαντοοθόνες των συναυλιών της κοντινά...
Η βασίλισσα της ποπ κατρακυλά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Την αγαπούν κι ανθίζει
Ακούσαμε τον νέο δίσκο της Ελεωνόρας Ζουγανέλη με τραγούδια του Μίνου Μάτσα και καταλήξαμε την τόλμη της να απομακρυνθεί από παγιωμένες συνεργασίες. Δεν θα σε παρασύρουν με το πρώτο άκουσμα, αλλά σίγουρα είναι...
Την αγαπούν κι ανθίζει
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αγαπάω τις εκπλήξεις, κι ας μην είναι εμπορικές
Λάκης Παπαδόπουλος. Ο τραγουδοποιός που έγραφε πάντα κομμάτια που μπορείς να τραγουδάς, που πειραματιζόταν με ήχους χωρίς να «μασάει», που ήταν αντισυμβατικός και mainstream μαζί, που δεν είχε άγχος να...
Αγαπάω τις εκπλήξεις, κι ας μην είναι εμπορικές
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Λένε εμένα βάτραχο, αλλά όχι τον Τομ Γουέιτς»
Το πρώτο πράγμα που μαθαίνει κανείς γενικά για τον Μπομπ Ντίλαν είναι ότι απεχθάνεται την πολυλογία. Δεν του αρέσει να μιλάει, να σχολιάζει, να παίρνει μέρος στη ροή της ζωής με τον τρόπο που απαιτούν οι άλλοι...
«Λένε εμένα βάτραχο, αλλά όχι τον Τομ Γουέιτς»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τι είναι αυτό που το λένε «σιωπή»
Τέσσερις χορευτές στη σκηνή δοκιμάζουν πού σταματά ο θόρυβος και πού ξεκινά η σιωπή. Σώματα που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, αποστασιoποιούνται, δρουν μόνα τους. Ηχοι, που άλλοτε ξεσπούν σαν εκκωφαντικός...
Τι είναι αυτό που το λένε «σιωπή»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Vintage καταστάσεις με ΜακΚάρτνεϊ και Μίντλερ
Δημοφιλείς καλλιτέχνες, όπως οι Def Leppard και ο Μπομπ Ντίλαν, υποκλίνονται στο θρυλικό σκαθάρι και ερμηνεύουν τις επιτυχίες του σε μια τετραπλή συλλογή. Ομως και η 69χρονη Μπέτι Μίντλερ επανακάμπτει και...
Vintage καταστάσεις με ΜακΚάρτνεϊ και Μίντλερ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας