• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 28.0°C
    2 BF
    45%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.7°C / 27.8°C
    2 BF
    50%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 23.8°C / 28.7°C
    1 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.9°C
    2 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    61%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 23.5°C / 28.0°C
    1 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 20.9°C / 24.4°C
    2 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    1 BF
    49%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 26.5°C
    1 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.6°C / 25.9°C
    1 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 27.8°C
    1 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 24.7°C
    0 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    0 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.1°C / 26.9°C
    3 BF
    39%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 25.5°C / 28.3°C
    2 BF
    46%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    1 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 28.2°C
    3 BF
    31%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 23.8°C
    2 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 26.7°C
    2 BF
    55%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    1 BF
    59%

Στιγμιότυπο από το ανέβασμα του «Τζουστίνο» με τους Γιούρι Μινένκο (Τζουστίνο) και Σοφί Άσπλουντ (βασίλισσα)

Φωτ: Markus Gårder
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Γιώργος Πέτρου διευθύνει Βιβάλντι στο Φεστιβάλ Ντρότνινγκχολμ

  • A-
  • A+
Ο Πέτρου και ο σκηνογράφος Πάρις Μέξης αξιοποίησαν εξαντλητικά το μεγάλο απόθεμα αυθεντικών μπαρόκ σκηνικών του θεάτρου.

Τα 100 χρόνια της λειτουργίας του στα νεότερα χρόνια γιόρτασε φέτος το ιστορικό μπαρόκ Θέατρο του Ντρότνινγκχολμ παρουσιάζοντας για πρώτη φορά στην ιστορία του όπερα του Βιβάλντι. Μέρος του συγκροτήματος των παλαιών ανακτόρων των βασιλέων της Σουηδίας στα περίχωρα της Στοκχόλμης, το θαυμάσιο αυτό θέατρο χτίστηκε από τη βασίλισσα Λοβίζα Ουλρίκα το 1764-66 για να στεγάσει αυλικές παραστάσεις θεάτρου και όπερας. Το 1777 η βασίλισσα το δώρισε στον γιο της, τον πεφωτισμένο, φιλότεχνο βασιλιά Γουσταύο Γ΄ (1746-1792), στην 20ετή διάρκεια της βασιλείας του οποίου το θέατρο γνώρισε μεγάλες δόξες.

Ωστόσο, μετά τη δολοφονία του Γουσταύου –θέμα του βερντιανού «Χορού μεταμφιεσμένων»– περιέπεσε σε αχρησία, μετατράπηκε σε αποθήκη και ξεχάστηκε. Ομως το κτίριο με την ασυνήθιστα βαθιά σκηνή του, μαζί με τα παλιά σκηνικά και τον πλήρη αυθεντικό εξοπλισμό της σκηνικής μηχανής του διασώθηκαν. Το θέατρο ανακαλύφθηκε –ουσιαστικά αναγνωρίστηκε!– τυχαία το 1921 και από το 1922, με άδεια των βασιλέων, συντηρήθηκε και άρχισε πάλι να φιλοξενεί παραστάσεις μπαλέτου και όπερας· αρχικά αραιά και από τη δεκαετία του ’80 τακτικά. Το 1991 εντάχθηκε στον κατάλογο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Σήμερα το διαχειρίζεται το κρατικό Μουσείο Θεάτρου του Ντρότνινγκχολμ που διοργανώνει σε αυτό κάθε καλοκαίρι παραστάσεις όπερας μπαρόκ με όργανα εποχής και ιδιαίτερα προσεγμένη, ιστορική σκηνική αισθητική.

Τη φετινή επετειακή παραγωγή, που περιλάμβανε το πρώτο ανέβασμα όπερας του Βιβάλντι στο Ντρότνινγκχολμ (6/8/2022), εμπιστεύτηκαν οι Σουηδοί στον Γιώργο Πέτρου και την ελληνική δημιουργική ομάδα του. Ο διεθνώς διάσημος Ελληνας αρχιμουσικός διηύθυνε και σκηνοθέτησε τον «Τζουστίνο» (1724), ένα τρίπρακτο έργο σε παλαιότερο, τυπικά ψευδοϊστορικό λιμπρέτο. Γεμάτη δολοπλοκίες, διασταυρούμενους έρωτες και φανταστικές καταστάσεις, η υπόθεση μεταπλάθει με περισσή αυθαιρεσία την ιστορία της ανόδου του Ιουστίνου Α΄ (450-527) στον θρόνο της Κωνσταντινούπολης όπου αντικατέστησε τον αυτοκράτορα Αναστάσιο (431-518). Η παράσταση συγκέντρωσε πολύ θετικές κριτικές.

Ο Πέτρου παράλλαξε την αυθεντική ιστορία του λιμπρέτου εμφυτεύοντας σε αυτήν τεχνηέντως στοιχεία της τραγικής ιστορίας του φιλόμουσου Γουσταύου, δίχως όμως να καταργεί και την κυρίαρχη παραμυθένια διάσταση της όπερας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα απολαυστικό, πνευματώδες, ενδιαφέρον παλίμψηστο, που συγκράτησε το ενδιαφέρον –η παράσταση διήρκεσε σχεδόν τέσσερις ώρες!–, εξισορρόπησε την αβάσταχτη ελαφρότητα του πρωτοτύπου και, ταυτόχρονα, πρόσφερε μια πειστική, πνευματώδη και καλαίσθητη γείωση στα ιστορικά συμφραζόμενα της εποχής και του τόπου (Σουηδία, μπαρόκ, Γουσταύος ΙΙΙ, Ντρότνινγκχολμ).

Ο Γιώργος Πέτρου και οι μονωδοί της παράστασης δέχονται το χειροκρότημα του κοινού

Φωτ.: Γιάννης Σβώλος

Ο Πέτρου και ο σκηνογράφος Πάρις Μέξης αξιοποίησαν εξαντλητικά το μεγάλο απόθεμα αυθεντικών μπαρόκ σκηνικών του θεάτρου. Οι αριστοτεχνικά διακριτικοί φωτισμοί της Στέλλας Κάλτσου αναπαρήγαγαν και ενίσχυσαν την εντύπωση ενός θεάματος φωτισμένου από κεριά (θύμισαν το «Μπάρι Λίντον» του Κιούμπρικ!), συμβάλλοντας αποφασιστικά στη δημιουργία της ψευδαίσθησης του πώς θα φαινόταν μια αυθεντική παράσταση πριν από 250 χρόνια.

Μουσικά το μοναδικά απολαυστικό ακρόαμα στηρίχτηκε στην 26μελή ορχήστρα οργάνων εποχής του θεάτρου του Ντρότνινγκχολμ και σε μια διεθνή οκταμελή διανομή μονωδών ψαγμένα στελεχωμένη, έτσι ώστε να αναπαραγάγει προσεγγιστικά τον ιδιαίτερο χαρακτήρα ενός ακροάματος στο οποίο την εποχή του μπαρόκ τον κύριο τόνο έδιναν οι φωνές των καστράτων. Φωτίζοντας διακριτικά την queer διάσταση της αναβίωσης του μπαρόκ, οι κόντρα-τενόροι Ραφαέλε Πε (Αναστάσιος/Γουσταύος ΙΙΙ), Γιούρι Μινένκο (Τζουστίνο), Φεντερίκο Φλόριο (Αμάντσιο) συνδύασαν τις φωνές τους με αυτές των υψίφωνων Σόφι Ασπλουντ (Αριάννα/Βασίλισσα), Γιοχάνα Βάλροτ (Λεοκάστα) και Ελιν Σκόρουπ (Τύχη/Λοβίζα Ουλρίκα), της μεσόφωνου Λίνεα Αντρεάσεν (Ανδρόνικος) και των τενόρων Χουάν Σάντσο (Βιταλιάνο) και Τζιχάν Σιν (Πολιντάρτε).

Ο Πέτρου διηύθυνε με γνώση, σβελτάδα και νεύρο, υποστηρίζοντας τους τραγουδιστές, παρέχοντας πάντα απαραίτητο χώρο για την ανάπτυξη των λυρικών μερών και, κυρίως, υπογραμμίζοντας τον ευφάνταστα και ευρηματικά ιδιαίτερο χαρακτήρα της γραφής του Βιβάλντι για την όπερα. Η άριστη ακουστική του μικρού, ιστορικού θεάτρου –χωρά μόλις 400 θεατές– ανταποκρίθηκε ιδανικά στις ηχητικές απαιτήσεις του ακροάματος, χαρίζοντας μια μοναδικά σαγηνευτική και απολαυστική εμπειρία! Μια πολυτελής ελληνική πρωτιά από τη μακρινή Σουηδία!

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μίσα Μάισκι ξανάπαιξε για μας το κοντσέρτο του Ντβόρζακ
Οπως πριν από 18 χρόνια, ο γεννημένος στη Ρίγα της τότε σοβιετικής Λετονίας, Μίσα Μάισκι, ερμήνευσε το μοναδικά μελωδικό «Κοντσέρτο για τσέλο» του Τσέχου Αντονίν Ντβόρζακ.
Ο Μίσα Μάισκι ξανάπαιξε για μας το κοντσέρτο του Ντβόρζακ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Piano Masters» στο Μέγαρο Μουσικής και ένα πιάνο-ντούο στον «Παρνασσό»
Η διάσημη Μιτσούκο Ουτσίντα, καθώς και η Λευκή Καρποδίνη μαζί με τον Μάικλ Μπράουνλι-Γουόκερ προσέφεραν δύο ιδιαίτερες βραδιές στο αθηναϊκό μουσικό κοινό.
«Piano Masters» στο Μέγαρο Μουσικής και ένα πιάνο-ντούο στον «Παρνασσό»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
Ο πολυβραβευμένος 29χρονος Νοτιοκορεάτης Σεόνγκ-Τζιν Τσο χάρισε μιαν ιδανική ανάγνωση του απαιτητικού και περίφημου «Κοντσέρτου για πιάνο αρ. 2» του Προκόφιεφ.
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες
Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με έργα Μότσαρτ, Σιμπέλιους και Μπραμς/Σένμπεργκ προσέφεραν με την παρουσία Ελλήνων σολίστ δύο πολλά υποσχόμενες συναυλίες στο μουσικό...
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
Την περίφημη «Συμφωνία αρ.3, των θλιμμένων ασμάτων» του Πολωνού Χένρικ Γκούρετσκι επέλεξαν ως κεντρικό έργο της φετινής πασχαλινής συναυλίας τους η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και ο καλλιτεχνικός της...
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας