• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 18.7°C / 23.4°C
    4 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.8°C / 22.7°C
    2 BF
    40%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.1°C / 24.0°C
    0 BF
    40%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.9°C / 22.7°C
    2 BF
    24%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 22.4°C
    3 BF
    35%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.1°C / 22.0°C
    1 BF
    41%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.6°C / 18.4°C
    1 BF
    27%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    2 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 22.1°C
    5 BF
    52%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.9°C
    4 BF
    56%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.8°C
    5 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.2°C / 18.7°C
    1 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    3 BF
    57%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.1°C / 20.9°C
    4 BF
    46%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.5°C / 20.1°C
    2 BF
    65%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.3°C / 24.8°C
    4 BF
    53%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.0°C / 22.0°C
    3 BF
    39%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 21.3°C
    2 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 22.2°C
    2 BF
    52%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    0 BF
    45%

Ο Γκάι Μπράουσταϊν ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για βιολί» του Μπραμς συνοδευόμενος από την ΕΣΟΕΡΤ υπό τον Μιχάλη Οικονόμου

Φωτ.: Μάχη Παπαγεωργίου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γέμισε το Ηρώδειο για την Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής

  • A-
  • A+
Πολύ καλές εντυπώσεις άφησε η δωρεάν προσφερόμενη συναυλία, την οποία παρακολούθησε ετερόκλητο κοινό – τουρίστες, οικογένειες με παιδιά κ.ο.κ.

Την 21η Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα της Μουσικής, παραχώρησε το Φεστιβάλ Αθηνών στην Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ (ΕΣΟΕΡΤ) για να δώσει την «παραδοσιακή» της συναυλία στο Ηρώδειο. Φέτος το ορχηστρικό σύνολο της Ελληνικής Ραδιοφωνίας διηύθυνε ο αρχιμουσικός Μιχάλης Οικονόμου. Τη δωρεάν προσφερόμενη συναυλία παρακολούθησε ετερόκλητο ακροατήριο –τουρίστες, οικογένειες με παιδιά κ.ο.κ.– που συνέρρευσε γεμίζοντας το ρωμαϊκό ωδείο μέχρι επάνω.

Δυστυχώς, για πολλοστή φορά, σε όλη τη διάρκεια της βραδιάς χειροκροτήματα σε άσχετα σημεία, συνεχείς οχληρές μετακινήσεις και θορυβώδεις αποχωρήσεις από το άνω διάζωμα φωτογράφισαν τον στραβό δρόμο που έχει πάρει η αθηναϊκή μουσική ζωή όσον αφορά την κλασική μουσική. Μουσικά, η συναυλία άφησε πολύ καλές εντυπώσεις· αυτό όσο επέτρεψε, βέβαια, η ακουστική του ανοιχτού χώρου σε συνδυασμό με τις ακραία πλαϊνές θέσεις στα ψηλά, που μας δόθηκαν. Ετσι, για να θυμόμαστε κάπου κάπου τι είδους ακρόαμα φτάνει στο κοινό του άνω διαζώματος…

Το πρόγραμμα περιλάμβανε δύο έργα. Ξεκίνησε με το «Κοντσέρτο για βιολί» του Γιοχάνες Μπραμς που ερμήνευσε ο Γκάι Μπράουνσταϊν, ένας αδιαμφισβήτητα ταλαντούχος Ισραηλοαμερικανός βιολιστής, που υπήρξε επί 13 χρόνια εξάρχων στα βιολιά της Φιλαρμονικής του Βερολίνου. Σε απόλυτη ερμηνευτική σύγκλιση προς τον αρχιμουσικό, ο 51χρονος Μπράουνσταϊν πρόσφερε μια ελεύθερη λαθών, στρωτή ερμηνεία με άριστη άρθρωση στη φραστική, αψεγάδιαστη ορθοτονία, αβίαστη ανταπόκριση στις μεταπτώσεις ταχυτήτων και εντάσεων της μουσικής. Το ακρόαμα διέθετε συνοχή, ευγενές ρομαντικό συναίσθημα και, χάρη στην άρτια προετοιμασία της ορχήστρας από τον Οικονόμου, διάφανη, ευανάγνωστα αρθρωμένη κάθετη οργάνωση του ήχου των εγχόρδων.

Στο καταληκτικό μέρος βιολί και ορχήστρα απέδωσαν πειστικά και ισορροπημένα τη μεταξύ τους παιχνιδιάρικη διαπλοκή και τον ρυθμικά νευρώδη και εύπλαστο χαρακτήρα της μουσικής. Συνολικά, δίχως να επιχειρήσουν εκφραστικούς υπερθεματισμούς βιολιστής, αρχιμουσικός και ορχήστρα χάρισαν μιαν υποδειγματικά κλασική ερμηνεία. Η βραδιά ολοκληρώθηκε με την απολύτως ανέφελη, αισιόδοξη, πληθωρικά μελωδική «Συμφωνία αρ.8» του Αντονίν Ντβόρζακ. Εργο μοναδικά ταιριαστό στην περίσταση, δόθηκε με αδιάλειπτα συνεκτικό ειρμό, εκφραστική αμεσότητα, μελωδικό και ρυθμικό σφρίγος, ευλύγιστη φραστική και ωραίες, λαμπερές κορυφώσεις με πρωταγωνιστές τα χάλκινα πνευστά.

Με δύναμη από τη Θεσσαλονίκη

Τρεις μέρες αργότερα, στις 24/6/2022, παρακολουθήσαμε –αυτή τη φορά σε ένα μισοάδειο Ηρώδειο!– την παλαιόθεν δεδομένη, ετήσια συμμετοχή της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης στο Φεστιβάλ Αθηνών. Το ορχηστρικό σύνολο της συμπρωτεύουσας διηύθυνε η καλλιτεχνική του διευθύντρια, αρχιμουσικός Ζωή Τσόκανου. Το πρόγραμμα ξεκίνησε με το «Λυρικό Ιντεμέτζο» του Γεωργίου Αξιώτη (1875-1924) σε μουσικολογική επιμέλεια Βύρωνα Φιδετζή, στον οποίο οφείλεται και η πρόσφατη είσοδος του συμφωνικού έργου του συνθέτη στη δισκογραφία (NAXOS).

Πρόκειται για σύντομο, μελωδικό κομμάτι στο νοσταλγικό ύφος των Ιταλών βεριστών που αποδόθηκε γλυκά και εκφραστικά. Ακολούθησε το «Κοντσέρτο για βιολί» του Τσαϊκόφσκι που ερμήνευσε ο Σουηδός, λευκορωσοκιργιζιανής καταγωγής Ντάνιελ Λαζάκοβιτς. Ο 21χρονος σολίστας είναι ένας από τους ταχύτερα ανερχόμενους βιολιστές του παρόντος, με αύξουσα, επιτυχή δισκογραφία στην DG (Μπαχ, Μπετόβεν, Τσαϊκόφσκι) και παίζει εναλλάξ σε δυο διαφορετικά βιολιά Στραντιβάριους.

Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης

Η ερμηνεία του διέθετε ολοφάνερη αυτοπεποίθηση συνδυασμένη με περίσσιο νεανικό σφρίγος και δυναμικό ωστικό παλμό που εκφραζόταν στην αθλητικά αρθρωμένη φραστική. Το παίξιμό του διακρίθηκε για τον ισχυρό, οξύ, διαπεραστικό ήχο, ιδιαίτερα δυνατό στη μεσαία και χαμηλή περιοχή. Εκφραστικά η ερμηνεία υπήρξε αδιάλειπτα τεταμένη δίχως, ωστόσο, να στερείται στιγμών βαθιά λυρικής ανάπαυλας. Το καταληκτικό μέρος δόθηκε σβέλτα, με (αναμενόμενα) στριγκό ήχο, φρενιτιώδη ένταση και καταδιωκτικό ωστικό παλμό. Στο παραληρηματικό χειροκρότημα του ακροατηρίου ανταποκρίθηκε ο Λαζάκοβιτς προσφέροντας δυο πολύ εκτενή, δεξιοτεχνικά σόλο κομμάτια. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη δίκαια δημοφιλή, χιλιοπαιγμένη «Σεχραζάντ» του Ρίμσκι-Κόρσακοφ, την οποία η Τσόκανου διηύθυνε με ωραία αίσθηση του μουσικού παλμού και της αφηγηματικής ροής.

Ατυχώς το σολιστικό μέρος του βιολιού, ιδιαίτερα κρίσιμο για τη δραματουργική οικονομία του έργου, ερμήνευσε ο Σίμος Παπάνας με υπερβάλλοντα σολιστικό οίστρο, διαρρηγνύοντας τελείως τη φυσική ενσωμάτωσή του στο αφήγημα της ορχήστρας. Κατά τα άλλα, η εκτέλεση από την ΚΟΘ υπήρξε ανεπιφύλακτα απολαυστική, ακριβής, διαποτισμένη από εκφραστική αμεσότητα και ερεθιστικό πλούτο εύστοχα διατυπωμένης λεπτομέρειας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μίσα Μάισκι ξανάπαιξε για μας το κοντσέρτο του Ντβόρζακ
Οπως πριν από 18 χρόνια, ο γεννημένος στη Ρίγα της τότε σοβιετικής Λετονίας, Μίσα Μάισκι, ερμήνευσε το μοναδικά μελωδικό «Κοντσέρτο για τσέλο» του Τσέχου Αντονίν Ντβόρζακ.
Ο Μίσα Μάισκι ξανάπαιξε για μας το κοντσέρτο του Ντβόρζακ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μπάρενμποϊμ διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα του Βερολίνου
Μία μουσική εμπειρία είχαν την ευκαιρία να ζήσουν όσοι βρέθηκαν το τετραήμερο 27-31/10/2021 στο Μέγαρο Μουσικής με τον Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ να διευθύνει τις τέσσερις συμφωνίες Σούμαν και Μπραμς.
Ο Μπάρενμποϊμ διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα του Βερολίνου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
Ο πλέον προβεβλημένος λυρικός τραγουδιστής του παρόντος με μακρά σταδιοδρομία Γιόνας Κάουφμαν ερμήνευσε ένα ρεπερτόριο με άριες από όπερες των Πουτσίνι, Βέρντι, Μασκάνι, Τζορντάνο και Μπιζέ.
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πόσους «Ελληνικούς Χορούς» στη σειρά μπορεί να αντέξει το έθνος;
Αφιέρωμα στον Νίκο Σκαλκώτα και το έργο του «36 Ελληνικοί Χοροί» πραγματοποιήθηκε στο Ηρώδειο από την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών.
Πόσους «Ελληνικούς Χορούς» στη σειρά μπορεί να αντέξει το έθνος;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας