• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.5°C / 19.2°C
    1 BF
    70%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    16°C 12.6°C / 17.5°C
    2 BF
    68%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.7°C / 17.1°C
    1 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 6.9°C / 12.2°C
    0 BF
    61%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 11.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.0°C / 14.6°C
    2 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 7.4°C / 10.1°C
    1 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.5°C / 14.5°C
    1 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.8°C / 16.6°C
    2 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.1°C / 15.1°C
    2 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.4°C / 19.8°C
    2 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.2°C / 18.2°C
    1 BF
    56%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 14.0°C
    0 BF
    76%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 12.5°C / 18.3°C
    1 BF
    58%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 19.8°C
    1 BF
    64%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    19°C 14.8°C / 19.4°C
    1 BF
    52%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.7°C / 17.7°C
    1 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 12.7°C / 15.3°C
    2 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 9.6°C
    0 BF
    72%

Ο αρχιμουσικός Ελιοτ Γκάρντινερ διευθύνει τους Αγγλους σολίστες του Μπαρόκ και μέλη της Χορωδίας Μοντεβέρντι σε φωνητικές συνθέσεις γερμανικού μπαρόκ

Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κάτι πάει στραβά με την κλασική μουσική στο Φεστιβάλ Αθηνών

  • A-
  • A+
Προβληματικός ο χειρισμός των εκδηλώσεων, αφού εδώ και χρόνια ο συγκεκριμένος θεσμός ούτε προδιαγράφει θεματικά ούτε σχεδιάζει ούτε επιλέγει ούτε παραγγέλνει, αλλά απλώς φιλοξενεί συναυλίες, παραστάσεις και ρεσιτάλ.

Στις 14/6/2022, παρακολουθήσαμε την πολυδιαφημισμένη συναυλία που έδωσαν στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών οι Αγγλοι σολίστ του Μπαρόκ και η Χορωδία Μοντεβέρντι υπό τον αρχιμουσικό, ιδρυτή και καλλιτεχνικό διευθυντή τους, σερ Ελιοτ Γκάρντινερ.

Η εμφάνιση των Βρετανών μουσικών στο Ηρώδειο ήταν μέρος ευρωπαϊκής περιοδείας τους με το ίδιο πρόγραμμα σε Λουξεμβούργο, Ισπανία και Γερμανία, η οποία μετά την Αθήνα ολοκληρώθηκε ήδη στο Λονδίνο. Χορωδία και ολιγομελής ορχήστρα ερμήνευσαν σειρά φωνητικών έργων του Μπαχ (1685-1750) και των κατά έναν αιώνα προδρόμων του, Γιόχαν Χέρμαν Σάιν (1586-1630) και Χάινριχ Σιτς (1585-1672). Είτε κοσμικού είτε ευρύτερα θρησκευτικού χαρακτήρα, οι συνθέσεις αυτές του μπαρόκ έχουν θέμα τη βίωση του πένθους και την καθαρτική της επίδραση στην ανθρώπινη ψυχολογία, ενώ, υφολογικά, φέρουν διαφορετικής ορατότητας γονίδια ιταλικής μουσικής.

Οι τεχνικά και ηχητικά άψογα φινιρισμένες εκτελέσεις των συνθέσεων που ακούσαμε έφεραν το βρετανικό, κατά Γκάρντινερ στίγμα της ιστορικής ερμηνευτικής: ολιγομελή ενόργανα και φωνητικά σύνολα, λεπτές, αβαθείς, άριστα εστιασμένες φωνές, μονωδοί μέλη της χορωδίας, θαυμάσιοι εκτελεστές οργάνων εποχής, στεγνό, συναισθηματικά αποστασιοποιημένο/αφυδατωμένο ερμηνευτικό ήθος. Ασυζητητί, ωστόσο, το ακρόαμα θα αναδεικνυόταν πολύ καλύτερα σε έναν κλειστό χώρο, γεγονός που μαρτυρά γενικότερα την αδιαφορία για θέματα μουσικής ουσίας που διέπει τον προγραμματισμό τέτοιων εκδηλώσεων εκ μέρους των υπευθύνων.

Ομως το μόνο πρόβλημα δεν ήταν αυτό. Κάτι πάει πολύ στραβά στο Φεστιβάλ Αθηνών όσον αφορά τον χειρισμό των εκδηλώσεων της κλασικής μουσικής – και, προς αποφυγή παρεξηγήσεων, δεν εστιάζω στην τρέχουσα διεύθυνση. Γενικώς, εδώ και χρόνια ο συγκεκριμένος θεσμός ούτε προδιαγράφει θεματικά ούτε σχεδιάζει ούτε επιλέγει ούτε παραγγέλνει, αλλά απλώς φιλοξενεί συναυλίες, παραστάσεις και ρεσιτάλ.

Ετσι, το προϊόν «συναυλία κλασικής μουσικής» έχει καταντήσει μια αντιφατική παρέλαση από εν λευκώ δικαιωματικές φιλοξενίες εγχώριων συνόλων/θεσμών –ΚΟΑ, ΚΟΘ, ΕΣΟΕΡΤ, ΕΛΣ– ή/και μετακλήσεις ξένων συνόλων/συντελεστών εστιασμένες στη συμμετοχή «μεγάλων» ονομάτων. Γράφω «αντιφατική» για δύο λόγους. Αφ’ ενός ουδείς κόπτεται για το τι παρουσιάζουν τα κρατικά σύνολα, που, έτσι κι αλλιώς, κινούνται εκ του ασφαλούς, επαναλαμβάνοντας τα ίδια και τα ίδια. Αφ’ ετέρου τα ξένα σύνολα ή κάνουν ακριβώς το ίδιο ή μεταφέρουν δικές τους εκκεντρικές επιλογές που ουδεμία σχέση έχουν με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του έστω και στοιχειωδώς ενημερωμένου αθηναϊκού φιλόμουσου κοινού. Αυτό οφείλεται σε μια προ πολλού παγιωμένη, γενική τροπή της μουσικής ζωής που –υποτίθεται– έχει συντελεστεί στο όνομα των προβλεπόμενων/προεξοφλημένων γούστων του ευρέος φιλόμουσου κοινού. Στην ουσία, όμως, αυτό συνιστά μια αναντίστρεπτη διολίσθηση προς λαϊκίστικες απλουστεύσεις, συρρίκνωση ρεπερτορίου, προφανείς ή συγκαλυμμένες ευκολίες κ.λπ....

Σε αυτή την αδιαφορία, που αγγίζει πλέον το όριο της περιφρόνησης, προστέθηκε τελευταία και ασυγχώρητη προχειρότητα στην αντιμετώπιση της πληροφορίας για το περιεχόμενο των συναυλιών. Δεν συζητάμε ότι, πλέον, ο ετήσιος «κατάλογος» εκδίδεται ως… αναμνηστικό, πολύ μετά το τέλος των εκδηλώσεων. Ο όρος «κατάλογος» παγιώθηκε, νομίζω, επί Λούκου, ενώ παντού ο πολιτισμένος κόσμος μιλά για «πρόγραμμα». Τυπικό θύμα των παραπάνω υπήρξε και η συναυλία υπό τον βετεράνο της παλιάς μουσικής Γκάρντινερ.

Παρά την ιδιαιτερότητα των επιλεγμένων έργων αλλά και του στίγματος των ερμηνειών, για αυτή δεν δόθηκε επιτόπου καμία απολύτως ενημέρωση, ούτε καν οι χρηστικές φωτοτυπημένες σελίδες που μοίραζαν παλιότερα, αλλά ούτε και στους υπέρτιτλους των αδόμενων κειμένων… Μάλιστα οι τελευταίοι, σε αντίθεση προς την παράλληλα παρεχόμενη μετάφραση στα αγγλικά, ήσαν, στην καλύτερη περίπτωση, «δημιουργικές» παραφράσεις έκδηλα απομακρυσμένες από το πρωτότυπο…

Τέτοια απενοχοποιημένα ρηχή και ερασιτεχνική αντιμετώπιση της κλασικής μουσικής σίγουρα δεν αντιστοιχεί σε ένα φεστιβάλ που θέλει (;) να αυτοπροσδιορίζεται ως ευρωπαϊκό (;). Οι δε διαβλεπόμενες αιτίες αυτής της κατάντιας θα άξιζε να αποτελέσουν αντικείμενο ημερίδας σαν κι αυτές που, με ζήλο, αφιερώνει ο θεσμός στο αρχαίο δράμα… Οταν ιδρύθηκε, το μακρινό, μετεμφυλιοπολεμικό 1955, το Φεστιβάλ Αθηνών διέθετε ένα σαφώς προδιαγεγραμμένο προφίλ που ανταποκρινόταν στις (διεθνείς) συνθήκες και τις (εγχώριες) ανάγκες της εποχής. Σήμερα, 67 χρόνια και αρκετές μεταπολιτεύσεις αργότερα, οφείλει σίγουρα –τουλάχιστον όσον αφορά την κλασική μουσική– να ξανασκεφτεί σοβαρά τον εαυτό του.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιώργος Πέτρου διευθύνει Βιβάλντι στο Φεστιβάλ Ντρότνινγκχολμ
Το ιστορικό μπαρόκ Θέατρο του Ντρότνινγκχολμ παρουσίασε για πρώτη φορά στην ιστορία του τον «Τζουστίνο» του Βιβάλντι υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου και με τη συμμετοχή αξιόλογων καλλιτεχνών.
Ο Γιώργος Πέτρου διευθύνει Βιβάλντι στο Φεστιβάλ Ντρότνινγκχολμ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μίσα Μάισκι ξανάπαιξε για μας το κοντσέρτο του Ντβόρζακ
Οπως πριν από 18 χρόνια, ο γεννημένος στη Ρίγα της τότε σοβιετικής Λετονίας, Μίσα Μάισκι, ερμήνευσε το μοναδικά μελωδικό «Κοντσέρτο για τσέλο» του Τσέχου Αντονίν Ντβόρζακ.
Ο Μίσα Μάισκι ξανάπαιξε για μας το κοντσέρτο του Ντβόρζακ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Piano Masters» στο Μέγαρο Μουσικής και ένα πιάνο-ντούο στον «Παρνασσό»
Η διάσημη Μιτσούκο Ουτσίντα, καθώς και η Λευκή Καρποδίνη μαζί με τον Μάικλ Μπράουνλι-Γουόκερ προσέφεραν δύο ιδιαίτερες βραδιές στο αθηναϊκό μουσικό κοινό.
«Piano Masters» στο Μέγαρο Μουσικής και ένα πιάνο-ντούο στον «Παρνασσό»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Θέσεις και αντιθέσεις για την κλασική μουσική στο Φεστιβάλ Αθηνών
Η επιστολή της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, Κατερίνας Ευαγγελάτου με αφορμή δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» και η απάντηση του συντάκτη.
Θέσεις και αντιθέσεις για την κλασική μουσική στο Φεστιβάλ Αθηνών
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
Ο πολυβραβευμένος 29χρονος Νοτιοκορεάτης Σεόνγκ-Τζιν Τσο χάρισε μιαν ιδανική ανάγνωση του απαιτητικού και περίφημου «Κοντσέρτου για πιάνο αρ. 2» του Προκόφιεφ.
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες
Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με έργα Μότσαρτ, Σιμπέλιους και Μπραμς/Σένμπεργκ προσέφεραν με την παρουσία Ελλήνων σολίστ δύο πολλά υποσχόμενες συναυλίες στο μουσικό...
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας