• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.8°C / 27.9°C
    1 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.2°C / 24.0°C
    1 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.0°C / 26.0°C
    1 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 15.9°C / 19.4°C
    0 BF
    66%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.6°C / 22.0°C
    1 BF
    70%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.5°C / 18.4°C
    2 BF
    72%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.6°C / 22.6°C
    1 BF
    71%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 24.9°C
    3 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    2 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 26.4°C
    1 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    4 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.5°C / 25.5°C
    0 BF
    82%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 23.4°C
    0 BF
    73%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 22.5°C / 28.4°C
    2 BF
    49%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 25.8°C
    4 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.8°C / 27.1°C
    0 BF
    64%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    1 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.3°C / 22.8°C
    2 BF
    93%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    85%

Μαξ Ρίχτερ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στο Ηρώδειο ο «γκουρού» της σύγχρονης «νεο-κλασικής»

  • A-
  • A+
Αν και τον ξέρουμε από τα σάουντρακ διάσημων ταινιών, από τις μουσικές του για τα κορυφαία μπαλέτα του κόσμου, από τις συνθέσεις που έχει εμπνευστεί από τη λογοτεχνία, τα εικαστικά ή τον σύγχρονο κοινωνικοπολιτικό περίγυρο, είχαμε να τον δούμε στην Αθήνα από το 2007.

«Ο Μαξ Ρίχτερ επιστρέφει στο αριστούργημα του Βιβάλντι», ανακοίνωνε τον περασμένο Μάρτιο η Deutsche Grammophon. Θριαμβευτικά. Η αλήθεια είναι ότι ο ευφυής της «νεο-κλασικής», ακριβώς δέκα χρόνια μετά το «Recomposed By Max Richter: Vivaldi - The Four Seasons», τη ματιά του πάνω στο διασημότερο αριστούργημα του Βιβάλντι, που έφτασε μέχρι την κορυφή του κλασικού chart σε 22 χώρες, επέστρεψε σε αυτό επιβεβαιώνοντας τη φήμη περί των δημιουργικών εμμονών που διατηρούν εντός τους και για μια ζωή οι κορυφαίοι: το «The New Four Seasons» είναι η επιστροφή του Ρίχτερ στον Βιβάλντι με αυτόν τον μαγικό τρόπο που διατηρεί απολύτως ακέραιο τον σκελετό και το πνεύμα του Ιταλού μύστη του μπαρόκ, κατορθώνοντας ταυτόχρονα να γυαλίσει την πατίνα (τόσο όσο) του έργου και προτείνοντας κάτι εντελώς σύγχρονο αλλά κι εντελώς πιστό. Πώς το κάνει αυτό ο δαιμόνιος Βρετανός;

Μα δεν είναι τυχαίο ότι ο Μαξ Ρίχτερ θεωρείται πρωτεργάτης της σύγχρονης νεο-κλασικής ή νεο-συμφωνικής μουσικής, κορυφαίος Ευρωπαίος μετα-μινιμαλιστής και μία από τις επιδραστικότερες προσωπικότητες της σύγχρονης μουσικής σκηνής, εύσημα και διαπιστώσεις που κατέκτησε είτε γράφοντας μουσική για τον κινηματογραφο («Βαλς με τον Μπασίρ» του Φόλμαν, «Το νησί των καταραμένων» του Σκορσέζε, «Προμηθέας» του Ρίντλεϊ Σκοτ, «Η άφιξη» του Βιλνέβ κ.ά.), είτε για κάποιο εμβληματικό χορογράφο και μπαλέτο του κόσμου (έχει συνθέσει μουσική για τη Βασιλική Ακαδημία Μπαλέτου της Μ. Βρετανίας, τη Σκάλα του Μιλάνου, το American Ballet Theatre, το New York City Ballet, το Μπαλέτο της Οπερας των Παρισίων, το NDT κ.ά.), είτε απλά για τον... εαυτό του, συχνά εμπνευσμένος από την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα. Μην ξεχνάμε το αριστουργηματικό «The Blue Notebooks».

Μουσικός διαλογισμός πάνω στη βία και τον πόλεμο, που ο Ρίχτερ συνέθεσε το 2003, με ιστορικό φόντο την εισβολή στο Ιράκ και πηγή έμπνευσης τον Κάφκα, θεωρείται πια κορυφαίο δείγμα της μινιμαλιστικής μαεστρίας του που συνδυάζει άψογα ενορχηστρωμένη ατμόσφαιρα μουσικής δωματίου με αποσπάσματα από το βιβλίο του Κάφκα «Τα οκτώ μπλε τετράδια», ηχογραφημένα αρχικά με τη φωνή της Τίλντα Σουίντον. Ή, ομνύοντας και στο βαθύ ουμανιστικό πνεύμα που διατρέχει το έργο του, μην ξεχνάμε το «Exiles», που γράφτηκε το 2015 με αφορμή το τραγικό ναυάγιο στη Λαμπεντούζα όπου βρήκαν τον θάνατο περισσότεροι από 800 πρόσφυγες. Ή το «Voices & Voices 2», εμπνευσμένο από την Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, αλλά κι ένα έργο στιβαρής έκφρασης απογοήτευσης για την post-truth πολιτική του 21ου αιώνα.

Θα χρειαζόταν κάποιος σελίδες και σελίδες για να αναφέρει τα μουσικά επιτεύγματα και τις κλίσεις του Μαξ Ρίχτερ. Ή θα χρειαζόταν ένα εισιτήριο για τη μεγάλη του συναυλία την ερχόμενη Τετάρτη 29 Ιουνίου στο Ηρώδειο, την πρώτη του στην Αθήνα μετά το 2007.

Στο ρεπερτόριο της βραδιάς δύο από τα κορυφαία έργα του, το «Infra» (2010) και το «The Blue Notebooks» (2004), που κατά τους Βρετανούς μουσικοκριτικούς ανήκουν στα σημαντικότερα «instant classic» των τελευταίων είκοσι ετών. Σημείο αναφοράς της δισκογραφίας του, το «The Blue Notebooks» θα παιχτεί με αφηγήτρια τη Σάρα Σάτκλιφ (στη θέση της Σουίντον). Το «Infra» είναι ένα φιλόδοξο εγχείρημα που προέκυψε από συνεργασία του Ρίχτερ με τον χορογράφο Γουέιν ΜακΓκρέγκορ και τον εικαστικό Τζούλιαν Οπι. Η ποίηση του Τ.Σ. Ελιοτ και οι επιρροές από το έργο του Σούμπερτ το καθιστούν διαχρονικό.

Τα έργα θα ερμηνεύσει ο ίδιος στο πιάνο, τα keyboards και τα electronics, και οι μουσικοί του: Ian Burdge-βιολοντσέλο, Christopher Worsey-βιολοντσέλο, Natalia Bonner-βιολί, Louisa Fuller-βιολί, Nicholas Barr-βιόλα.

• Τα εισιτήρια στοιχίζουν 70, 60, 50, 45, 38 και 33 ευρώ. Πληροφορίες και αγορά: aefestival.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γέμισε το Ηρώδειο για την Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής
Για την Παγκόσμια Ημέρα της Μουσικής η συναυλία στο Ηρώδειο περιελάμβανε το «Κοντσέρτο για βιολί» του Γιοχάνες Μπραμς που ερμήνευσε ο Γκάι Μπράουνσταϊν και τη «Συμφωνία αρ.8» του Αντονίν Ντβόρζακ.
Γέμισε το Ηρώδειο για την Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
Ο πλέον προβεβλημένος λυρικός τραγουδιστής του παρόντος με μακρά σταδιοδρομία Γιόνας Κάουφμαν ερμήνευσε ένα ρεπερτόριο με άριες από όπερες των Πουτσίνι, Βέρντι, Μασκάνι, Τζορντάνο και Μπιζέ.
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο «βασιλιάς των τενόρων» απόψε στο Ηρώδειο
Ο Γερμανός τενόρος Γιόνας Κάουφμαν θα ερμηνεύσει με την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής άριες από όπερες των Τζάκομο Πουτσίνι, Τζουζέπε Βέρντι, Ζορζ Μπιζέ, Πιέτρο Μασκάνι, Ζιλ Μασνέ, Ουμπέρτο Τζορντάνο.
Ο «βασιλιάς των τενόρων» απόψε στο Ηρώδειο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πόσους «Ελληνικούς Χορούς» στη σειρά μπορεί να αντέξει το έθνος;
Αφιέρωμα στον Νίκο Σκαλκώτα και το έργο του «36 Ελληνικοί Χοροί» πραγματοποιήθηκε στο Ηρώδειο από την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών.
Πόσους «Ελληνικούς Χορούς» στη σειρά μπορεί να αντέξει το έθνος;
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Όταν ο Τρίφονοφ μελετούσε Ραχμάνινοφ μέσα σε μια πισίνα...
Την ευκαιρία να παρακολουθήσει τον ταλαντούχο και καταξιωμένο πιανίστα θα έχει το αθηναϊκό κοινό σε μία βραδιά στο Ηρώδειο με την σύμπραξη της Κρατικής Ορχήστρας.
Όταν ο Τρίφονοφ μελετούσε Ραχμάνινοφ μέσα σε μια πισίνα...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας