Αθήνα, 6°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
6°C
6.8° 4.6°
3 BF
73%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
3°C
4.5° 1.6°
2 BF
66%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
8°C
7.7° 5.0°
4 BF
54%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
-4°C
-4.1° -4.1°
1 BF
93%
Αλεξανδρούπολη
Αραιές νεφώσεις
0°C
-0.1° -0.4°
0 BF
69%
Βέροια
Αίθριος καιρός
4°C
4.3° 3.0°
1 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
-1°C
0.6° -0.6°
0 BF
86%
Αγρίνιο
Ελαφρές νεφώσεις
4°C
4.1° 4.1°
1 BF
78%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
8°C
8.8° 6.5°
5 BF
80%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
6°C
6.0° 3.5°
2 BF
62%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
8.4° 6.6°
5 BF
61%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
5°C
4.6° 4.6°
5 BF
57%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
6°C
5.9° 5.9°
3 BF
57%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
3°C
3.0° 2.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
5°C
4.5° 4.5°
1 BF
83%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
8°C
8.2° 4.8°
0 BF
50%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
5°C
6.0° 4.2°
0 BF
80%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
0°C
0.5° 0.5°
1 BF
71%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
4°C
5.0° 4.2°
1 BF
80%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
0°C
0.2° 0.2°
1 BF
86%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 10 Φεβρουαρίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Margarita Nikitaki Gallery

«Προτιμώ την ακινησία παρά μια κίνηση χωρίς αιτία και πρόθεση»

Από τις πλέον χαρακτηριστικές και ρηξικέλευθες χορογραφικές φωνές της γενιάς της η Σοφία Μαυραγάνη. Αυτό που κάνει έχει υπογραφή: το βλέπεις και ξέρεις πως είναι δικό της. H καινούργια της δουλειά «A-Live», βασισμένη στην «Αντιγόνη», θα παρουσιαστεί σε τέσσερις μη θεατρικούς χώρους και περιέχει περισσότερο λόγο από όσο έχουμε συνηθίσει σε μια παράσταση χορού. Ποια είναι τα όρια; Ποια ερωτήματα θέτει μια χορογραφία; Αναζητούμε μαζί τις απαντήσεις.

● Ας ξεκινήσουμε από τον τίτλο της παράστασης: «A-Live».

Ήταν δύσκολο να βρεθεί τίτλος. Για όλους είχα αντιρρήσεις, για κάποιους μικρές, για κάποιους πολύ. Πριν φύγει το δελτίο Τύπου, ξαναδιαβάζω όλο το κείμενο και βλέπω τη λέξη Alive - λογοπαίγνιο με το live. Θέλω να πάρει η παράσταση τη μορφή ενός live: θα είναι σε τέσσερις διαφορετικούς χώρους, δεν θα έχουμε πολλή προετοιμασία. Έχει να κάνει με την Αντιγόνη που θάφτηκε ζωντανή, είναι λέξη που επαναλαμβάνεται στην παράσταση, οπότε αποφασίστηκε: «A-Live», δηλαδή «Αντιγόνη live».

● Βλέποντας την πρόβα μού δημιουργήθηκε η αίσθηση ότι υπάρχει ένα νήμα που έρχεται από το «MAUΘ».

Το νήμα έρχεται από το «Lady R» το 2017. Ήδη από τότε ασχολούμαι με τη φωνή και τη μουσικότητα των κειμένων και του σώματος. Κάθε παράσταση είναι μια καινούργια πρόκληση, ως προς τη φόρμα και τον τρόπο που θα διαχειριστώ τη φωνή και τα κείμενα. Δεν είναι από το «MAUΘ» μόνο.

● Από πού ξεκίνησε αυτή η αναζήτηση;

Συνειδητοποίησα πέρσι με το «Πάταγος» πως η εστίαση στις πρόβες μας ήταν στο ποιος είναι ο λόγος της κίνησης. Για ποιο λόγο κινείται κάποιος, τι λόγο φέρει με την κίνησή του; Επειδή μέσω της γλώσσας μπορούμε πιο εύκολα να το προσεγγίσουμε, χρησιμοποιώ τα κείμενα για να βρω λόγο για την κίνηση. Δεν έχω καλή φωνή, αλλά με εξιτάρει πολύ η φωνή και οι πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις που μπορεί να πάρει και το πώς ορίζεται ένας άνθρωπος μέσα από αυτήν. Αρχίζω και καταλαβαίνω ότι είναι και η φωνή σώμα. Αυτό είναι το λογικό επίπεδο. Σε συναισθηματικό, σωματικό επίπεδο, έχω νιώσει ανατριχίλα με φωνές, ενώ δεν έχω φτάσει να ανατριχιάσω με κίνηση χωρίς ήχο. Έχει μια δύναμη η φωνή. Μέσα στο μυαλό μου γίνονται περίεργες συνάψεις για το αν η κίνηση μπορεί να φτάσει σε τέτοιο επίπεδο ή όχι.

 Τα κείμενα της παράστασης από πού είναι;

Η παράσταση γίνεται στο πλαίσιο του ερευνητικού πρότζεκτ «Αντιγόνες, σώματα της αντίστασης στον σύγχρονο κόσμο» με υπεύθυνη την Έλενα Τζελέπη. Άρχισα να διαβάζω κείμενα της ίδιας, της Αθηνάς Αθανασίου, της Τζούντιθ Μπάτλερ. Έχω συγκλονιστεί με το βιβλίο «Antigonick» της Αν Κάρσον, μια ελεύθερη απόδοση της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή. Ήθελα να εξετάσω τη σχέση μας με τον κανόνα και τον νόμο, στο πλαίσιο της πόλης, αλλά και των σχέσεων. Για μένα είναι πολύ σημαντική η πρόβα που στήνεται με βάση αυτό το σκεπτικό: τι είμαι εγώ μέσα στην πρόβα, τι είναι οι άλλοι, τι σχέσεις δημιουργούνται, μέχρι πού φτάνουν η αρμοδιότητα και η δικαιοδοσία του καθενός. Και πώς -αυτό είναι το ιδανικό- θα συνδιαμορφώσουμε τους κανόνες μας, δε θα επιβληθούν από μένα. Από όσα διάβαζα σε σχέση με την Αντιγόνη, επέλεγα τα αποσπάσματα που αφορούσαν τον νόμο, τον κανόνα, την έννοια της δικαιοσύνης και του δικαίου.

Είναι κόντρα οι επιλογές: υπάρχει μια ελαφρότητα στην κίνηση και στον ήχο, ενώ τα κείμενα είναι σκληρά και πυκνά.

Οι πρώτες πρόβες δεν είχαν καθόλου κίνηση, δεν μπορούσα. Έλεγα: Θα είναι η πρώτη παράσταση χορού χωρίς χορό! Ήταν σα να μη χωρούσε τίποτε άλλο, ήταν τόσο πυκνά τα νοήματα. Τώρα αρχίζω να βρίσκω μια ισορροπία που θα δώσει και σε μένα που το βλέπω τη δυνατότητα να επιλέξω τι συνδυασμό κίνησης, μουσικής, κειμένου θέλω να δω σε κάθε σημείο της παράστασης.

Το τελευταίο διάστημα, είναι σχεδόν επιδημικό το ενδιαφέρον προς την Αντιγόνη.

Δεν μου αρέσει καθόλου αυτό. Έχω ένα πρόβλημα όταν πηγαίνει να συντονιστεί αυτό που κάνω με την επικαιρότητα, αισθάνομαι έναν κόμπο μέσα μου. Από την άλλη, έχω βγάλει τον εαυτό μου εκτός, γιατί αισθάνομαι ότι δεν κάνουμε ένα έργο για την Αντιγόνη - δεν ακούγεται ποτέ η λέξη. Έχει αφορμή την Αντιγόνη ως ερωτηματικό, όπως λέει και η Τζελέπη. Ήθελα να φύγω τελείως και από την Αντιγόνη ως χαρακτήρα, ως φιγούρα, ως μύθο. Από το αρχαίο κείμενο δεν υπάρχει ούτε μία φράση.

Πώς βρέθηκες στον δρόμο του χορού;

Δεν ξέρω. Ο οικογενειακός και ο φιλικός κύκλος δεν είχε σχέση με τα καλλιτεχνικά. Εμένα συνέχεια κάτι με τραβούσε. Ήμουν στη θεατρική ομάδα στον Φιλοπρόοδο Όμιλο Υμηττού με τον Δρόσο Σκώτη και τον Μάκη Παπαδημητρίου. Αλλά εγώ με τον λόγο δεν τα πήγαινα καλά. Στον όμιλο άρχισα μαθήματα χορού και αυτοσχεδιασμού. Τρελάθηκα. Άρχισα πολύ μεγάλη. Ήταν σαφές από την αρχή ότι με ενδιέφερε το δημιουργικό κομμάτι και όχι το τεχνικό. Δεν έδωσα καν εξετάσεις στην Ελλάδα, πήγα κατευθείαν έξω για να ακολουθήσω σπουδές εστιασμένες στη δημιουργία παραστάσεων χορού. Έγιναν πολλές συζητήσεις στη σχολή για το αν θα ονομαστεί το τμήμα Choreographers ή Dance Makers. Έχει μεγάλη διαφορά. Κάναμε τα πάντα: περνούσαμε από το μπαρ, κρεμούσαμε φώτα, κάναμε ηχητικά. Η λογική ήταν να περάσουμε από τη θέση αυτών που εργάζονται σε όλες τις δουλειές σε ένα θέατρο, για να ξέρουμε πώς θα επικοινωνήσουμε μαζί τους ως δημιουργοί. Επειδή άρχισα μεγάλη και το σώμα μου δεν είναι εύκολο, δε θα μπορούσα να είμαι χορεύτρια. Δεν έχω περάσει από την τεχνική εκπαίδευση του χορού. Ούτε κλασική παιδεία έχει περάσει από πάνω μου, ούτε του σύγχρονου, ούτε του μοντέρνου. Στη σχολή όλα τα μαθήματα είχαν το σώμα ως βάση, αλλά περνούσαμε από όλες τις τεχνικές, παίρναμε γεύση από όλα. Στόχος ήταν ο καθένας μας να βρει την προσωπική του γλώσσα. Να φτιάξει το δικό του λεξιλόγιο, κινητικό και καλλιτεχνικό.

Τη δική σου γλώσσα πώς θα τη χαρακτήριζες;

Δεν ξέρω και δεν θέλω να μπω στη διαδικασία να το κάνω. Μπορεί από τεμπελιά, αλλά μπορεί και από θέση. Ψάχνομαι κάθε φορά. Η αλήθεια είναι ότι μερικές φορές στην πρόβα οι άλλοι υποφέρουν, γιατί έχω κάποια ισχυρά «όχι»: δεν μπορώ να βλέπω κίνηση που δε βρίσκει τη ρίζα της. Όταν δεν καταλαβαίνω την κίνηση ως πρόθεση -όχι όμως λογική πρόθεση- προτιμώ να μένει ακίνητος κανείς παρά να κάνει κίνηση πεταμένη, που ως θεατή δεν θα με συνδέσει με αυτό που συμβαίνει.


ΙΝFΟ Το «A-Live» θα παρουσιαστεί στους ακόλουθους χώρους:

Παρασκευή 24/6: Καφενείο το Αρχοντικό, Ζαν Μωρεάς 2, Κουκάκι (λίγες θέσεις).

Σάββατο 25/6: Another Nail Studio, Οδυσσέως Ανδρούτσου 32, Κουκάκι (ελάχιστες θέσεις).

Κυριακή 26/6: Υδραγωγείο, πλησίον Κέντρου Μελέτης Χορού Ντάνκαν, Χρυσάφης 34 & Δικαιάρχου, Βύρωνας (αρκετές θέσεις).

Δευτέρα 27/6: Goethe-Institut Athen, Ομήρου 14-16, Αθήνα (πολλές θέσεις).

Ώρα έναρξης: 20.30. Είσοδος ελεύθερη - απαραίτητη η κράτηση θέσης καθημερινά 5.30-8.30 μ.μ., στο 6983432121.

Ιδέα-χορογραφία: Σοφία Μαυραγάνη.

Ερμηνεία, συν-δημιουργια: Μαρία Βούρου, Αντιγόνη Φρυδά, Larry Gus / Παναγιώτης Μελίδης.

Μουσική: Larry Gus / Παναγιώτης Μελίδης.

Καλλιτεχνικός συνεργάτης: Μπάμπης Μακρίδης.

Επιστημονική συνεργάτιδα: Έλενα Τζελέπη.

Κοστούμια: Βασιλεία Ροζάνα.

Φωτισμοί: Εβίνα Βασιλακοπούλου.

Δραματουργία: FBDS.


*Δημοσιογράφος, σκηνοθέτης και μεταφραστής

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Προτιμώ την ακινησία παρά μια κίνηση χωρίς αιτία και πρόθεση»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας