• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 22.5°C / 29.0°C
    2 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.0°C / 27.0°C
    1 BF
    60%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.0°C / 24.4°C
    1 BF
    74%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    20°C 14.9°C / 20.0°C
    1 BF
    61%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.0°C / 24.8°C
    2 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.1°C / 21.2°C
    2 BF
    56%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    51%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.8°C / 26.1°C
    3 BF
    71%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 22.3°C / 26.9°C
    2 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 24.8°C / 28.4°C
    4 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.7°C / 27.9°C
    0 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.2°C / 25.2°C
    2 BF
    76%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 22.3°C
    0 BF
    68%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 21.5°C / 26.7°C
    1 BF
    48%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 26.0°C
    3 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 28.2°C
    0 BF
    53%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.3°C / 20.3°C
    0 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.7°C / 25.5°C
    2 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    2 BF
    76%

Ο Σεόνγκ-Τζιν Τσο ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.2» του Προκόφιεφ, συνοδευόμενος από την ορχήστρα Φιλαρμόνια υπό τον Σάντου-Ματίας Ρούβαλι

Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής

  • A-
  • A+
Ο πολυβραβευμένος 29χρονος Νοτιοκορεάτης Σεόνγκ-Τζιν Τσο χάρισε μιαν ιδανική ανάγνωση του απαιτητικού και περίφημου «Κοντσέρτου για πιάνο αρ. 2» του Προκόφιεφ.

Στις 7/5/2022 η αγγλική Ορχήστρα Φιλαρμόνια υπό τον Σάντου-Ματίας Ρούβαλι έδωσε μια μεμονωμένη συναυλία στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Πρόκειται για τη σημερινή υπόσταση της ίδιας ιστορικής αγγλικής ορχήστρας (ιδρ. 1945) που διηύθυναν κατά τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες και με την οποία ηχογράφησαν οι Κάραγιαν, Κλέμπερερ, Φουρτβένγκελ, Τοσκανίνι και άλλοι «μεγάλοι» του 20ού αιώνα.

Αντίθετα απ’ ό,τι συχνά συμβαίνει με τις ελληνικές ορχήστρες, οι οποίες σπάνια διακινδυνεύουν «δύσκολες» επιλογές ρεπερτορίου που (θεωρούν ότι) το όποιο εγχώριο ακροατήριο ενδεχομένως θα έκρινε υπερβολικά «μοντέρνες» ή «δύσκολες», το ξένο σύνολο πρότεινε έναν τυπικά πολυσυλλεκτικό συνδυασμό έργων από τρεις διαφορετικές περιόδους της δυτικής μουσικής: αναψυκτικό Ροσίνι του πρώιμου ιταλικού ρομαντισμού, στριφνό Προκόφιεφ του μεσοπολεμικού σοβιετικού μοντερνισμού και χορταστικά μελωδικό Τσαϊκόφσκι του ώριμου ρωσικού ρομαντισμού. Η συναυλία στην κατάμεστη αίθουσα άφησε άριστες εντυπώσεις.

Η βραδιά ξεκίνησε με την εκτενή εισαγωγή στην ψευδοϊστορικής θεματολογίας σοβαρή όπερα «Σεμίραμις» του Ροσίνι. Παρ’ ότι διηύθυνε ένα σύνολο με τεράστιο σώμα εγχόρδων κατάλληλο για Βάγκνερ ενώ οι τάξεις των πνευστών παρέμειναν όπως προβλέπει η παρτιτούρα, ο Φινλανδός αρχιμουσικός διέπλασε ένα σχεδόν τέλειο ροσίνειο ακρόαμα κυρίως με ευλύγιστη, ρευστή, καλοφινιρισμένη μελωδική φραστική στα έγχορδα, ωραία παραγραφοποίηση οριζόμενη με καίριες στίξεις και μεταπτώσεις και ελαστικά ανάλαφρους, σφριγηλούς εμβατηριακούς ρυθμούς.

Ακολούθησε αμέσως το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 2» του Προκόφιεφ, ένα από τα εκφραστικώς πιο επιτηδευμένα, δυσπρόσιτα στην πρόσληψη και επιπλέον τεχνικώς ακραία απαιτητικά έργα του «κακού παιδιού» της σοβιετικής μουσικής. Γραμμένο αρχικά το 1912, το έργο είναι ένα μουσικό… παλίμψηστο: η παρτιτούρα του καταστράφηκε σε πυρκαγιά κατά την Επανάσταση του ’17 και ο συνθέτης την ξανάγραψε από μνήμης το 1923, αφού όμως είχε ήδη ολοκληρώσει το διάσημο, δημοφιλέστατο σήμερα «Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 3».

Ο πολυβραβευμένος 29χρονος Νοτιοκορεάτης Σεόνγκ-Τζιν Τσο χάρισε μιαν ιδανική ανάγνωση της απάνθρωπα δύσκολης παρτιτούρας: απέδωσε με αθλητικό σφρίγος τη δεσπόζουσα, μηχανιστικά κινητική ρυθμική γραφή, ελίχθηκε με άνεση στο συντακτικό ενός μουσικού ειρμού στον οποίο ορχήστρα και σολίστας σπάνια συνομιλούν, έπαιξε με αποστασιοποιημένη ψυχρότητα τις παραγράφους επιτηδευμένου «βαρβαρισμού» και –βεβαίως!– έλαμψε στην τεράστια, εγκεφαλικής γραφής καντέντσα του πρώτου μέρους.

Με ταιριαστά ιλιγγιώδη ταχύτητα αλλά δίχως εκπτώσεις σε άρθρωση και αιχμηρότητα παίχτηκε το σύντομο Scherzo. Στο εκτενές Allegro moderato που ο Προκόφιεφ βάζει στη θέση ενός αναμενόμενου αργού μέρους, ο Σεόνγκ-Τζιν Τσο απέδωσε τέλεια τον βαρύ, κοπιώδη βηματιστό παλμό της μουσικής.

Παράλληλα, στο εναρκτήριο και στο καταληκτικό μέρος άφησε να αναδυθεί νοσταλγία και παλλόμενο συναίσθημα στους λιγοστούς θύλακες θρηνώδους λυρικής μελωδικής γραφής –το κοντσέρτο είναι αφιερωμένο σε αγαπητό συμμαθητή στο Ωδείο της Αγίας Πετρούπολης, ο οποίος αυτοκτόνησε– φωτίζοντας στιγμιαία λεπτά νήματα ρομαντικών καταβολών στο ύφος ενός Ραχμάνινοφ. Ανταποκρινόμενος στο θυελλώδες χειροκρότημα του αθηναϊκού κοινού ο πιανίστας πρόσφερε ένα κομμάτι του Σούμπερτ.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ. 4» του Τσαϊκόφσκι. Περιέργως εδώ ο Φινλανδός αρχιμουσικός επένδυσε αποκλειστικά στον ωραίο ορχηστρικό ήχο, διαπλάθοντας ένα ασυζητητί θαυμαστής ποιότητας και τελειότητας ακρόαμα, ωστόσο παντελώς κενό από δραματουργική άποψη. Λαμπερά, ακριβή χάλκινα πνευστά με «στρογγυλό», εύπλαστο ήχο, χειμαρρώδες, ρευστό παίξιμο από το τεράστιο σώμα των εγχόρδων και ειδικά τα μελωδικά τσέλα, εξαίσιες σολιστικές συνεισφορές από τα ξύλινα πνευστά σαγήνεψαν την πρόσληψη αντί να συνταράξουν την ψυχή.

Ελειψαν τελείως η αίσθηση της βασανιστικής εμμονής, της συναισθηματικής απόγνωσης και της απελπισίας που διέπουν –σκοτεινιάζουν θα λέγαμε– τη συγκεκριμένη Συμφωνία περισσότερο απ’ οποιαδήποτε άλλη ορχηστρική σύνθεση του συνθέτη της «Λίμνης των Κύκνων»… Ειδικά στο συγκλονιζόμενο από διαδοχικές σπαρακτικές κορυφώσεις εναρκτήριο μέρος, όσο και στο παροξυσμικά κορυφούμενο τελευταίο η παγίδευση στη σαγήνη του ωραίου ήχου (παρ)έσυρε την πρόσληψη εκτός θέματος…. Συμβαίνει κάποτε και στις καλύτερες –ή μάλλον ειδικά σ’ αυτές!– ορχήστρες!

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Piano Masters» στο Μέγαρο Μουσικής και ένα πιάνο-ντούο στον «Παρνασσό»
Η διάσημη Μιτσούκο Ουτσίντα, καθώς και η Λευκή Καρποδίνη μαζί με τον Μάικλ Μπράουνλι-Γουόκερ προσέφεραν δύο ιδιαίτερες βραδιές στο αθηναϊκό μουσικό κοινό.
«Piano Masters» στο Μέγαρο Μουσικής και ένα πιάνο-ντούο στον «Παρνασσό»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
Την περίφημη «Συμφωνία αρ.3, των θλιμμένων ασμάτων» του Πολωνού Χένρικ Γκούρετσκι επέλεξαν ως κεντρικό έργο της φετινής πασχαλινής συναυλίας τους η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και ο καλλιτεχνικός της...
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ρεσιτάλ Μπουνιατισβίλι και Πογκορέλιτς
Σατί, Σοπέν, Μπαχ, Σούμπερτ, Σούμπερτ-Λιστ, Κουπρέν, Μπαχ-Λιστ και Λιστ ερμήνευσε η Γεωργιανή Κάτια Μπουνιατισβίλι, ενώ ο Γιουγκοσλάβος/Κροάτης Ιβο Πογκορέλιτς εστίασε αποκλειστικά στον Σοπέν.
Ρεσιτάλ Μπουνιατισβίλι και Πογκορέλιτς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας