• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.0°C / 26.2°C
    2 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 19.1°C / 24.6°C
    3 BF
    61%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.2°C / 25.0°C
    2 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.0°C / 20.5°C
    2 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 13.4°C / 14.8°C
    1 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    75%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.1°C
    3 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.5°C / 23.5°C
    1 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.3°C / 25.8°C
    3 BF
    78%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.6°C / 23.6°C
    2 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    17°C 16.9°C / 18.4°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 18.4°C / 22.8°C
    1 BF
    72%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 25.8°C
    4 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 24.9°C
    2 BF
    70%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 20.3°C / 20.3°C
    1 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.2°C / 23.7°C
    2 BF
    87%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    0 BF
    85%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τρεις «Λιλιπουπολίτες» δίνουν ραντεβού στον «Μαγεμένο Αυλό»

  • A-
  • A+
Σήμερα που συμπληρώνονται 28 χρόνια από τον θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι, οι συνεργάτες και φίλοι του Γιώργος Κουρουπός, Δημήτρης Μαραγκόπουλος και Χάρης Ξανθουδάκης θα μαζευτούν στο παλιό τους στέκι, θα καθίσουν στις ίδιες καρέκλες και θα κουβεντιάσουν για τον ίδιο, τη μουσική και τη δημιουργία της Λιλιπούπολης.

Ανέλαβε ακριβώς μετά την πτώση της χούντας και για όσο άντεξε. Ή, μάλλον, για όσο (τον) άντεξαν. Δεν ήταν, βλέπεις, ένας απλός διευθυντής προγράμματος ο Μάνος Χατζιδάκις. «Ζητάμε ν’ αλλάξουμε την παθητική σχέση ακροατή ραδιοφώνου, που υπήρχε μέχρι σήμερα. Να ενεργοποιήσουμε τον ακροατή με αφυπνιστικούς ερεθισμούς σε προβλήματα σκέψεως και τέχνης», δήλωνε σε συνέντευξή του για το Τρίτο Πρόγραμμα. Αυτό ήθελε και αυτό κατάφερε.

Ο δημόσιος αυτός ραδιοφωνικός σταθμός δεν έμεινε σε ένα πρόγραμμα για κάποια «ελίτ», δεν έμεινε καν στα στενά πλαίσια των ερτζιανών, παρά έγινε ένας δημοφιλής, λαϊκός και ζωντανός πυρήνας πολιτισμού, έξω από κάθε τι συμβατικό, πέρα από τα καθιερωμένα καλλιτεχνικά αλλά και πολιτικά στεγανά της εποχής. Δυστυχώς, όχι μόνο εκείνης της εποχής, αλλά και του σήμερα ακόμα...

Χάρης Ξανθουδάκης

Με αφορμή τη συμπλήρωση 28 χρόνων από τον θάνατο του σπουδαίου συνθέτη (ο Μάνος Χατζιδάκις έφυγε από τη ζωή σαν σήμερα, το 1994), ο Δήμος Αθηναίων διοργανώνει μία ειδική βραδιά, εκεί όπου ανα-γεννήθηκε το Τρίτο Πρόγραμμα, όπου δημιουργήθηκε η Λιλιπούπολη, με τους ίδιους ανθρώπους που συνυπήρξαν τότε με τον Χατζιδάκι (και όχι «Χατζηδάκι» όπως γράφεται σε όλα τα ενημερωτικά δελτία του δήμου) να κάθονται στις ίδιες αυτές καρέκλες του «Μαγεμένου Αυλού», όπως και τότε, 45 χρόνια πριν. Οι Γ. Κουρουπός, Δ. Μαραγκόπουλος και Χ. Ξανθουδάκης, συνεργάτες και φίλοι του Μάνου Χατζιδάκι, θα μαζευτούν στο παλιό τους στέκι, στον «Μαγεμένο Αυλό», και θα κουβεντιάσουν για τον ίδιο, τη μουσική, τη δημιουργία της Λιλιπούπολης.

Γιώργος Κουρουπός

Ο Γιώργος Κουρουπός, από τους πλέον διακεκριμένους συνθέτες της γενιάς του και πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής, ήταν μόλις 19 χρόνων σαν γνώρισε τον Χατζιδάκι. Λίγο αργότερα, του ζήτησε αν μπορούσε με το αυτί να ξεσηκώσει από τον δίσκο τις νότες της φωνής και του πιάνου του «Κύκλου με την κιμωλία». Οι συναντήσεις στον «Μαγεμένο Αυλό» πύκνωναν και αποκτούσαν χαρακτηριστικά Συμποσίου (όπως έχει δηλώσει ο κ. Κουρουπός). Επιστρέφοντας από το Παρίσι το 1977, εντάχθηκε στην ομάδα του Τρίτου Προγράμματος. «Ο Μάνος Χατζιδάκις είναι, για μένα, ο άνθρωπος που με επηρέασε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον», μας λέει ο κ. Κουρουπός.

«Μπορεί για τον πολύ κόσμο να είναι ένας σπουδαίος τραγουδοποιός, που σφράγισε την εποχή του με αξέχαστες μελωδίες· για μένα, ωστόσο, είναι ο συνθέτης που επινόησε το ελληνικό lied (λιντ). Πρόκειται για τραγούδια για φωνή και πιάνο που δεν έχουν τίποτε να ζηλέψουν από τα τραγούδια του Σούμπερτ, του Σούμαν, του Μάλερ και όλων των μεγάλων Ευρωπαίων συνθετών –μια μοναδική προσφορά, που επηρέασε και τη δική μου δημιουργία τραγουδιών. Ο Κύκλος τραγουδιών του CNS, ο Κύκλος με την Κιμωλία, τα τραγούδια του Ματωμένου Γάμου, αλλά και τα τραγούδια του Μεγάλου Ερωτικού είναι ανυπέρβλητα πρότυπα... Τέλος, ο Μάνος ήταν πιστός φίλος, που με στήριζε σε όλη του τη ζωή και ιδιαίτερα σε εποχές πολύ ταραγμένες. Είχε το θάρρος της γνώμης του και πάλεψε σθεναρά για τις ιδέες του. Μας λείπει...».

Στ’ αλήθεια δεν ξέρω πώς είναι να είσαι ένα νέο παιδί, να δίνεις έναν κατάλογο με ιδέες για το Τρίτο Πρόγραμμα στον Μάνο Χατζιδάκι και να τις δέχεται σχεδόν όλες. «Εμπιστευόταν και έδινε, με κριτήριο μεν, αλλά απλόχερα», μας λέει ο άλλος σπουδαίος συνθέτης Δημήτρης Μαραγκόπουλος, που ήταν αυτό το νέο παιδί τότε. Και μαζί με τους Ν. Κυπουργό, Λένα Πλάτωνος, Μαριανίνα Κριεζή, Νίκο Χριστοδούλου, Αννα Παναγιωτοπούλου και άλλους δημιούργησαν τη θρυλική «Λιλιπούπολη» – ίσως το πιο ζωντανό, πολιτικό και επιδραστικό τραγουδιστικό κείμενο μετά τη χούντα.

Δημήτρης Μαραγκόπουλος

«Το Τρίτο Πρόγραμμα δεν ήταν ακόμα ένα ραδιοφωνικό πρόγραμμα», μας λέει ο Δ. Μαραγκόπουλος. «Ηταν ο απόλυτος συνδυασμός του αυθόρμητου, του οραματικού χαρακτήρα του Μάνου, αλλά και ενός βαθύτερα, πολύ οργανωμένου τρόπου υλοποίησής του. Κοινός παρονομαστής όλων ήταν η ελευθερία ποιοτικής έκφρασης – κάτι εξαιρετικά δύσκολο σε ένα κρατικό μέσο της περιόδου εκείνης. Ο Χατζιδάκις μάς έλεγε: “Δεν θα υπάρξει λογοκρισία! Τα όρια θα τα βάζετε εσείς, δεδομένου ότι εκπέμπετε σε δημόσιες συχνότητες και σε κάθε είδους ακροατές”.

Και αυτό το τήρησε. Οι ανεκδοτολογικές λεπτομέρειες σαν τα συχνά τηλεφωνήματα, πρωί πρωί από το υπουργείο με ερωτήματα όπως “Τι εννοούσε σήμερα ο δήμαρχος Χαρχούδας;” στην καθημερινή δημοφιλέστατη εκπομπή “ΕΔΩ ΛΙΛΙΠΟΥΠΟΛΗ” ή τα άρθρα σε έναν συντηρητικό Τύπο που μιλούσαν για “αναρχική-κομμουνιστική επέλαση”, πέρα από το ότι ήταν ανόητα και ανυπόστατα, έδειχναν πόσο το ριζοσπαστικό πνεύμα του Τρίτου Προγράμματος είχε σπάσει στεγανά, επεκτείνοντας τα όρια της δημόσιας έκφρασης».

Οσο για τις θρυλικές συναντήσεις στον «Μαγεμένο Αυλό», «σ’ αυτά τα τραπέζια, τότε, γύρω στα 1975, δεν χρειαζόσουν γνωριμίες για να “καθίσεις”», συνεχίζει ο κ. Μαραγκόπουλος. «Πήγαινες, ο Μάνος άκουγε τις ιδέες σου και με ένα ισχυρό ένστικτο αποφάσιζε αστραπιαία. Του πήγα, θυμάμαι, έναν κατάλογο με δέκα προτάσεις για εκπομπές και τσέκαρε σε 20 δευτερόλεπτα τις οκτώ, που σε λίγους μήνες άρχισαν να βγαίνουν στον αέρα. Εκεί, πραγματοποιήθηκε η πιο δημοκρατική και ανοιχτή δημόσια οντισιόν! Εκεί, γίνονταν συχνά επιτελικές συσκέψεις, σε εποχές επιτυχίας αλλά και κρίσεων. Εκεί, ο Γκάτσος, ο Ελύτης και πόσοι ακόμη περνούσαν και άφηναν τη μοναδική ενέργειά τους...».

Οσο για τη Λιλιπούπολη, ο ίδιος θυμάται: «Είχα τη μεγάλη τύχη να βρεθώ στην ονειρική ομάδα της Λιλιπούπολης όπου μέσα σε ρυθμούς εξωπραγματικούς συνθέταμε τραγούδια, τα ηχογραφούσαμε κι έβγαιναν σαν ολόφρεσκο πρωινό ψωμί στον αέρα. Τραγούδια που 45 χρόνια ταξιδεύουν ακόμα και φτάνουν στο σήμερα. Στην Επιτροπή Προγραμματισμού όπου συμμετείχα οι ιδέες έμπαιναν σε ένα γοητευτικό παζλ χρωμάτων, με χαρτάκια και καρφίτσες που έφτιαχναν το πρόγραμμα του επόμενου τριμήνου με μουσική, ποίηση, θέατρο, δοκίμια, πολιτικά κείμενα, που συχνά είχαν ριζοσπαστικές δομές εκπομπών ακόμα και τρίλεπτων. Οταν απειλήθηκε, και όχι μόνο μία φορά, η αυτονομία του προγράμματος, η ελευθερία έκφρασης και τελικά η αξιοπρέπειά του, με απόφαση του ίδιου του Χατζιδάκι το Τρίτο Πρόγραμμα έκανε απεργία! Ηταν ίσως η πρώτη και η τελευταία απεργία σε δημόσιο μέσο ενημέρωσης! Οχι φυσικά κατεβάζοντας διακόπτες, αλλά μεταδίδοντας και τις 104 Συμφωνίες του Χάιντν, συνεχόμενα και πολλές φορές!».

«Το Τρίτο δεν ήθελε να είναι το άτακτο παιδί», συνεχίζει. «Ηθελε, και το κατάφερε, να είναι τολμηρό, αυθεντικό, ελκυστικό, ευφάνταστο. Εδειξε πως το τρίπτυχο “Τέχνη - Παιδεία - Ενημέρωση” μπορεί να υπηρετηθεί και ν’ αγγίξει ένα ευρύτατο κοινό, δίχως ηλικιακό, μορφωτικό ή κοινωνικό όριο. Και αυτό έγινε με μια ανυποχώρητη ελευθερία έκφρασης, με αποτέλεσμα η ακροαματικότητα να φτάσει το 30%. Το Τρίτο Πρόγραμμα ήταν τελικά το ανήσυχο ηλεκτρόνιο σ’ ένα μέσο ενημέρωσης που τολμούσε να αλλάζει στοιβάδες, εκπέμποντας ακριβώς όπως και στη φύση: φως! Ενα φως που ταξιδεύει μέχρι σήμερα...»


📌 ΙNFΟ:  Η εκδήλωση θα γίνει στην πλατεία Προσκόπων (Παγκράτι), στον «Μαγεμένο Αυλό», σήμερα στις 20.00, με ελεύθερη είσοδο. Πέρα από τους ομιλητές, συμμετέχει και το τμήμα Σύγχρονου Τραγουδιού του Ωδείου Αθηνών της Λαρίσας Ιασωνίδου

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Η μουσική του είναι φως!»
Τα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι ήχησαν στον «Μαγεμένο Αυλό», από σπουδαστές του Ωδείου Αθηνών που συνέπραξε με τον Δήμο Αθηναίων για την εκδήλωση - σπονδή στον κορυφαίο δημιουργό.
«Η μουσική του είναι φως!»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Η δουλειά ενός μαέστρου είναι να αναδεικνύει το καλύτερο στους άλλους»
Ο διάσημος αρχιμουσικός και η Φιλαρμονική Ορχήστρα Νέων της Βοστόνης, με μουσικούς 12 έως 21 χρόνων, δεν κρύβουν τον ενθουσιασμό τους καθώς έρχονται για πρώτη φορά για περιοδεία στην Ελλάδα.
«Η δουλειά ενός μαέστρου είναι να αναδεικνύει το καλύτερο στους άλλους»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
100+1 χρόνια από τη γέννηση του Γιάννη Ξενάκη
Στο φύλλο μας του Σαββατοκύριακου παρουσιάζεται για πρώτη φορά ο φάκελος της Ασφάλειας για εκείνον, με αρχεία και ντοκουμέντα που φωτίζουν μεταξύ άλλων την προσφορά του στην Εθνική Αντίσταση.
100+1 χρόνια από τη γέννηση του Γιάννη Ξενάκη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο «Ντον Τζοβάνι» στην εποχή του #MeToo
Για δύο παραστάσεις στο θέατρο «Απόλλων» της Σύρου θα ανέβει η εμβληματική όπερα του Μότσαρτ «Ντον Τζοβάνι» σε μια αρκετά ρηξικέλευθη εκδοχή της από την «Ελληνική Συμφωνιέτα».
Ο «Ντον Τζοβάνι» στην εποχή του #MeToo
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σπάω πιάνα με την ελπίδα να ξαναγεννηθούν»
Ο Γιώργος Ψυχογιός είναι από τους μεγαλύτερους πιανίστες παγκοσμίως. Συνθέτης και ακορντεονίστας ταυτοχρόνως, έχει βραβευτεί σε διεθνή fora και έχει κατακτήσει την εκτίμηση και τον θαυμασμό του κόσμου της...
«Σπάω πιάνα με την ελπίδα να ξαναγεννηθούν»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας