Στο πλαίσιο σειράς συναυλιών υπό τον τίτλο «Νέα ταλέντα», που διοργανώνει ο ΟΠΑΝΔΑ με στόχο την υποστήριξη νέων Ελλήνων σολίστ, η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων (ΣΟΔΑ) υπό τον Μιχάλη Οικονόμου έδωσε στο Θέατρο Ολύμπια μια συναυλία που ξάφνιασε ευχάριστα (21/5/2022). Το πρόγραμμα διαφοροποιήθηκε ριζικά από τo αρχικά ανακοινωθέν.
Η βραδιά ξεκίνησε με τη «Συμφωνία αρ.36, του Λίντς» του Μότσαρτ. Εχοντας εξασφαλίσει πρωτίστως καλό, σφιχτό συντονισμό των εγχόρδων, ο Οικονόμου απέσπασε από τους μουσικούς της ΣΟΔΑ μια απρόσμενα εύστοχη και συναρπαστική ερμηνεία, σαφώς προσανατολισμένη στο μουσικοαισθητικό στίγμα της ιστορικής ερμηνευτικής. Τη ροή της μουσικής διακατείχε πυρετώδης ωστικός παλμός, η άρθρωση ήταν αιχμηρή, μυώδης, τονίζοντας τη διαλεκτική στο εσωτερικό του συμφωνικού ήχου, η παραγραφοποίηση σαφής, στηριγμένη σε κοφτές στίξεις, διαφοροποιήσεις ταχυτήτων και έντονες μεταπτώσεις. Το Andante δόθηκε νηφάλια, με ελαφρύ βηματισμό και ευγένεια, το Menuetto απρόσμενα γρήγορα, με πυγμή και ρυθμική σβελτάδα. Τέλος, το καταληκτικό Presto παίχτηκε τεταμένα, με καταδιωκτική ένταση, διαφάνεια ήχου και διάθεση που ξεχείλιζε από ευφορία!
Στο δεύτερο μέρος ο ταλαντούχος, πολυβραβευμένος 18χρονος βιολιστής Χριστόφορος Πετρίδης ερμήνευσε το «Κοντσέρτο για βιολί» του Γιαν Σιμπέλιους. Προικισμένος με σπάνιο ταλέντο, ασύλληπτες ευκολίες και μουσικότητα, ο Θεσσαλονικιός σολίστας αναμετρήθηκε με περισσή αυτοπεποίθηση με το εκφραστικά σκοτεινό, τεχνικά άκρως απαιτητικό κοντσέρτο.
Η προσέγγισή του έσφυζε από νεανική ενέργεια και ορμή που εκφράστηκαν με γενικά υψηλές ταχύτητες, τεταμένο βιμπράτο και συνδυασμό μυώδους εκφοράς και δυναμικής άρθρωσης της φραστικής. Ταυτόχρονα ουδέποτε έλειψαν ο αβίαστος συντονισμός προς την ορχήστρα, οι προσεγμένες αποχρώσεις στη χροιά του ήχου, το αιθέριο ξετύλιγμα των σολιστικών φράσεων, η εγρήγορση στις μεταπτώσεις εντάσεων και διαθέσεων. Θαυμάσια αποδόθηκε το αργό μέρος με το βιολί να παίζει τεταμένα, με αψεγάδιαστη καθαρότητα ήχου, τις μακρές φράσεις.
Ατυχώς στο καταληκτικό μέρος αχαλίνωτη βιασύνη και περιττά υψηλές ταχύτητες, παρ’ ότι συναρπαστικές αυτές καθ’ εαυτές, συνέπτυξαν υπερβολικά τη λειτουργία της μουσικής δραματουργίας καθιστώντας την δυσανάγνωστη και, αναπόδραστα, προκάλεσαν στιγμιαία ατυχήματα σε άρθρωση, φραστική και ορθοτονία. Ατρόμητη προσέγγιση, συναρπαστική ερμηνεία αλλά και χρεία αναστοχασμού.
Στις 20/5/2022 η ΚΟΑ υπό τον Κρίστοφ Εσενμπαχ έδωσε στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής μια συναυλία υπό την αιγίδα της γερμανικής πρεσβείας στην Αθήνα, τα έσοδα της οποίας διατέθηκαν στην Ενωση «Μαζί για το Παιδί» στηρίζοντας τη δημιουργία ξενώνα φιλοξενίας για παιδιά και μητέρες πρόσφυγες από την Ουκρανία.
Το πρόγραμμα περιλάμβανε έργα Μότσαρτ και Μπραμς/Σένμπεργκ. Ξεκίνησε με το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.20» του Μότσαρτ, το οποίο ερμήνευσε η Νεφέλη Μούσουρα. Η Ελληνίδα πιανίστρια πρόσφερε μιαν ακριβή, ελεύθερη λαθών ανάγνωση του δημοφιλούς κοντσέρτου, από την οποία ωστόσο έλειψαν ολοκληρωτικά χαρακτήρας και εντάσεις στην άρθρωση της μουσικής. Μάλλον υποτονικός ωστικός παλμός, απουσία τονισμένων αντιθέσεων και αιχμηρότητας στη φραστική και κυρίως εκφραστική μανιέρα αισθησιακή, εστιασμένη σε γλυκασμούς απονεύρωσαν την πρωτορομαντικών φορτίσεων δραματουργία τού σκοτεινής τονικότητας κοντσέρτου.
Ολο το δεύτερο μισό της βραδιάς κάλυψε η μεταγραφή του «Κουαρτέτου με πιάνο αρ.1» του Μπραμς από τον Σένμπεργκ. Οδηγημένη από τον 82χρονο Εσενμπαχ -θερμό λάτρη του έργου- η ΚΟΑ πρόσφερε μια από κάθε άποψη φροντισμένη, απολαυστική εκτέλεση, στην οποία έλαμψαν πρωτίστως και αναπόδραστα οι ταλαντούχοι σολίστες των πνευστών.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας