• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 22.2°C / 29.2°C
    3 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.0°C / 27.1°C
    2 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.0°C / 24.3°C
    1 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 14.9°C / 19.4°C
    1 BF
    70%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.0°C / 24.8°C
    2 BF
    58%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.0°C / 21.2°C
    2 BF
    56%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    2 BF
    50%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.8°C / 28.0°C
    4 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.9°C / 25.9°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 28.3°C
    4 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 27.3°C
    0 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    1 BF
    83%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 22.9°C
    0 BF
    64%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.5°C / 27.3°C
    2 BF
    50%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 26.0°C
    3 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.8°C / 29.0°C
    0 BF
    56%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    1 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.7°C / 25.6°C
    2 BF
    62%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    0 BF
    81%
Φωτ.: Μαρία Γραμματικού
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ

  • A-
  • A+
Η συναυλία άφησε άριστες εντυπώσεις, επιβεβαιώνοντας για πολλοστή φορά το πόσο καλά μπορούν να παίξουν οι μουσικοί της σημερινής ΚΟΑ, ειδικά όταν έχουν επικεφαλής έναν ικανό αρχιμουσικό με ταιριαστές ευαισθησίες και γνώση του ρεπερτορίου.

Αληθινά εξέπληξε η συναυλία που έδωσε η ΚΟΑ υπό τον Βασίλη Χριστόπουλο στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής στις 6/5/2022 ενώπιον αισθητά περιορισμένου ακροατηρίου. Το πρόγραμμα περιλάμβανε μόνο ένα έργο, την τεράστιας διάρκειας «Συμφωνία αρ.8, Αποκαλυπτική» (1884/87) του Αντον Μπρούκνερ. Η μουσική του Αυστριακού συνθέτη αποτελεί ένα από τα μείζονα κεφάλαια στο απόθεμα της μεγάλης αυστρογερμανικής παράδοσης του ώριμου Ρομαντισμού και μέχρι σήμερα η υποδοχή τους από το ευρύ κοινό των φιλόμουσων είναι είτε απροκάλυπτα εχθρική, είτε λάβρα ενθουσιώδης.

Γραμμένες στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, μεταξύ 1868 και 1896, οι εννιά Συμφωνίες Μπρούκνερ συνιστούν ένα υφολογικό και μουσικ(ολογικ)ό παράδοξο. Οπως έχει επισημάνει ο αρχιμουσικός Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ, παρότι η γραφή είναι της εποχής, δηλαδή ρομαντική, του ώριμου 19ου αιώνα, η μορφή είναι κλασική, ενώ τη μουσική διέπει ένα πνεύμα ρομαντικής αναπόλησης του Μεσαίωνα.

Επιπλέον φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα και με το «νόημά» τους, αφού κατά την πρόσληψή τους συχνά αποκαλύπτεται ένα επίμονα αγεφύρωτο χάσμα ανάμεσα σε όσα -με φειδώ- έχει καταθέσει για τα συμφραζόμενα και τη δραματουργία τους ο ίδιος ο συνθέτης και σε όσα υψιπετή και υπερβατικά τείνουν να αντιλαμβάνονται αυθόρμητα οι κοινοί ακροατές αλλά και ιστορικοί της μουσικής και της τέχνης γενικότερα. Σε κάθε περίπτωση βέβαια ισχύει το ότι όταν ένα έργο τέχνης φύγει από τα χέρια του δημιουργού και περάσει στους φυσικούς παραλήπτες του -εν προκειμένω στο παγκόσμιο φιλόμουσο κοινό του εκάστοτε παρόντος-, τότε αυτό αυτονομείται νοηματικά και καταλήγει να ταυτίζεται, να είναι αυτό που σημαίνει για την πλειονότητα. Το πρόβλημα αυτό δεν απουσιάζει από την «8η Συμφωνία».

Τέλος, στους φιλόμουσους είναι γνωστή η ιστορία με τις διαρκείς αναθεωρήσεις των Συμφωνιών του Μπρούκνερ τόσο από τον δημιουργό τους όσο και από τους επιγενόμενους (Σαλκ, Χάας, Νόβακ), γεγονός που έχει δημιουργήσει αληθινό πονοκέφαλο στους μουσικολόγους και εκδότες, ενώ επιτρέπει στους αρχιμουσικούς να κάνουν δικές τους επιλογές, ακόμη και συνδυασμούς…

Για την εκτέλεση στην Αθήνα ο αρχιμουσικός και πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΑ, Βασίλης Χριστόπουλος, επέλεξε έναν συνδυασμό των δυο εκδόσεων του Νόβακ (1887, 1890), στοχεύοντας «στη βέλτιστη δραματουργική υποστήριξη και ανάδειξη της μουσικής δύναμης και εκφραστικότητας αυτής της εμβληματικής δημιουργίας». Η συναυλία άφησε άριστες εντυπώσεις, επιβεβαιώνοντας για πολλοστή φορά το πόσο καλά μπορεί να παίξουν οι μουσικοί της σημερινής ΚΟΑ -όταν γράφτηκε το έργο είχε θεωρηθεί ότι ήταν αδύνατο να παιχτεί!-, ειδικά όταν έχουν επικεφαλής έναν ικανό αρχιμουσικό με ταιριαστές ευαισθησίες και γνώση του ρεπερτορίου.

Στην αναμέτρησή του με τον Μπρούκνερ ο Χριστόπουλος επένδυσε πρώτα απ’ όλα στη διάπλαση ενός ήχου μεγάλου, ρωμαλέου και στιβαρού, αλλά ταυτόχρονα πτητικού, με ελεγχόμενα διαβαθμισμένες εσωτερικές δυναμικές και ιδιαίτερα φροντισμένη φραστική. Επίσης επέλεξε σκόπιμα διάταξη εγχόρδων που, μέσω αντιθέσεων χροιάς, ενίσχυε τη διαφάνεια του συνολικού ήχου τους: κοντραμπάσα και πρώτα βιολιά αριστερά, δεύτερα βιολιά και βιόλες δεξιά, τσέλα στη μέση.

Οι κρίσιμες αυτές επιλογές υποστήριξαν τέλεια το ιδεώδες της υπερβατικών συμφραζομένων «γοτθικής» δραματουργίας. Με βάση το άρτια προετοιμασμένο σώμα των εγχόρδων ως καμβά της συμφωνικής δράσης, ο έμπειρος Χριστόπουλος οργάνωσε προσεκτικά και ταιριαστά όλα τα συστατικά του μπρουκνερικού μουσικού συντακτικού: το επιτηδευμένα νωχελικό, βαρύθυμο ξετύλιγμα του ειρμού και τις «κουρασμένες» επανεκκινήσεις του, τις βίαιες κορυφώσεις με τους βροντερούς βρυχηθμούς του σώματος των χάλκινων πνευστών, τα μοναχικά σόλι των ξύλινων (εξαιρετικό το όμποε του Γιάννη Οικονόμου!) επάνω στο αραιό υφάδι των εγχόρδων, τις καίρια μετρημένες στίξεις που οδηγούν σε απότομες σιωπές, τις κολοσσιαίες, σωρευτικά εντεινόμενες κορυφώσεις. Μακράν του να αντιμετωπίσει τη μουσική εγκεφαλικά, τη διαπότισε απ’ αρχής μέχρι τέλους με σωστά ζυγιασμένες και χρονισμένες δόσεις από ευγενές συναίσθημα, κατάνυξη, αίσθηση εκστατικής ενατένισης κ.λπ.

Επιπλέον η άγρυπνη εποπτεία της εκδίπλωσης της μουσικής σε συνδυασμό προς την ακρίβεια διάπλασης της φραστικής κράτησαν το ακρόαμα ελεύθερο από κάθε έκπτωση οφειλόμενη σε περιττά ντεσιμπέλ, «μουτζούρωμα» του συμφωνικού ήχου ή εκτροπές αποσυντονισμού στις παραγράφους όπου το ρυθμικό στοιχείο δεσπόζει προσλαμβάνοντας κατονομαστικά εμβατηριακό χαρακτήρα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ
Το «Κοντσέρτο για πιάνο» του Σούμαν παρουσίασε στο αθηναϊκό κοινό ο 73χρονος Βραζιλιάνος πιανίστας προσφέροντας μια θαυμάσια ερμηνεία υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού.
Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Τσαϊκόφσκι θέλει τον λυγμό του…
Τη «Συμφωνία αρ.4» του Τσαϊκόφσκι, τον «Καταραμένο κυνηγό» του Φρανκ και το «Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα» του Τραυλού ερμήνευσε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Πάβελ Κότλα.
Ο Τσαϊκόφσκι θέλει τον λυγμό του…
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γιορτινές συναυλίες
Με Μπετόβεν για τα Χριστούγεννα και ιδιαίτερες επιλογές ρεπερτορίου για την Πρωτοχρονιά υποδέχθηκε η ΚΟΑ τις φετινές γιορτές.
Γιορτινές συναυλίες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
Το «Κοντσέρτο για φαγκότο και έντεκα έγχορδα» του Ζαν Φρανσέ υπό τη διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν οι φίλοι της μουσικής στη σειρά συναυλιών των σολίστ της ΚΟΑ.
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν η ΚΟΑ και ο Καβάκος έπαιξαν -τελικά- για την Ουκρανία
Το πρόγραμμα περιλάμβανε έργα Μπαχ, Μότσαρτ, Σιμπέλιους και Μπραμς με τη συναυλία να αφήνει άνισες εντυπώσεις, κυρίως λόγω της παράξενης επιλογής να παιχτούν μέρη κοντσέρτων.
Οταν η ΚΟΑ και ο Καβάκος έπαιξαν -τελικά- για την Ουκρανία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας