• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.2°C / 26.3°C
    4 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 22.1°C / 25.3°C
    1 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.0°C / 24.8°C
    0 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    1 BF
    73%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.4°C / 22.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.3°C / 24.0°C
    0 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.5°C / 21.5°C
    2 BF
    49%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    1 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 25.4°C
    5 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 20.7°C / 23.9°C
    2 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.9°C
    4 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.3°C / 25.3°C
    2 BF
    65%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 21.2°C
    0 BF
    83%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    25°C 20.5°C / 26.0°C
    1 BF
    56%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.3°C / 24.8°C
    2 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.6°C / 26.0°C
    1 BF
    57%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    2 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.7°C / 23.9°C
    1 BF
    86%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    1 BF
    61%

Η Μυρτώ Παπαθανασίου ερμηνεύει την «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκόρετσκι συνοδευόμενη από την ΕΣΟΕΡΤ υπό τον Γιώργο Πέτρου

ΦΩΤ.: ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΓΕΡΑΣΙΜΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου

  • A-
  • A+
Τα έργα που ερμηνεύτηκαν από την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στα πλαίσια των πασχαλιών συναυλιών.

Την περίφημη «Συμφωνία αρ.3, των θλιμμένων ασμάτων» του Πολωνού Χένρικ Γκούρετσκι (1933-2010) επέλεξαν ως κεντρικό έργο της φετινής πασχαλινής συναυλίας τους η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ (ΕΣΟΕΡΤ) και ο καλλιτεχνικός της διευθυντής, αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου. Η συναυλία φιλοξενήθηκε στην κεντρική σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ (Μ. Δευτέρα, 18/4/2022).

Το ρεπερτόριο λειτούργησε σαν ηχείο στη μεγαλοβδομαδιάτικη πένθιμη διάθεση, ταυτόχρονα, όμως, η επιλογή του κύριου έργου υπενθύμισε ευδιάκριτα την εν εξελίξει τραγωδία στη βαλλόμενη Ουκρανία. Η βραδιά ξεκίνησε με τις επίσημες, τελετουργικές φανφάρες από τη «Sonata pian’ e forte, Ch.175, no.33» («Sacrae Symphoniae», 1597) του Γκαμπριέλι, που απέδωσαν νηφάλια, με φωτεινό, μαλακό ήχο σολίστες των χάλκινων πνευστών της ΕΣΟΕΡΤ.

Ακολούθησε η ελεγεία «Ο δρόμος του Αρχάγγελου» (1996) του Νέστορα Τέιλορ, τονική σύνθεση για ορχήστρα εγχόρδων που προβλέπει προέχουσα, σολιστική συμμετοχή για το α’ βιολί. Περνώντας από φευγαλέες μνήμες βυζαντινού μέλους, η έντονα λυρική δραματουργία της ακολουθεί μια διαδρομή μελωδικής κλιμάκωσης σε πένθιμους, στοχαστικούς τόνους. ΕΣΟΕΡΤ και Πέτρου απέδωσαν αξιοπρεπώς το νεορομαντικής γραφής έργο, παρ’ ότι, σίγουρα, μια πιο εύπλαστη, πιο τελειοθηρικά φινιρισμένη ανάγνωση και, κυρίως, πιο αβίαστης εκφοράς θα το υποστήριζε αποτελεσματικότερα.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με την υπόρρητα αντιπολεμική «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, γραμμένη το μακρινό 1976, στο περιβάλλον της γόνιμης μετασταλινικής «Πολωνικής μουσικής αναγέννησης», που πρόσθεσε στην εργογραφία της σύγχρονης μουσικής ουκ ολίγα, σημαντικά έργα με σαφές εθνικό στίγμα. Τα μελοποιημένα κείμενα αναφέρονται έμμεσα στην πολωνική ιστορία. Η υψίφωνος τραγουδά έναν Θρήνο της Παναγίας (15ος αι.), ένα ανώνυμο μήνυμα από γκράφιτι του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου που βρέθηκε σε κελί της Γκεστάπο και ένα παραδοσιακό τραγούδι στο οποίο μια μάνα αναζητά σε απόγνωση τον γιο της που χάθηκε στους Ξεσηκωμούς της Σιλεσίας (1919/20).

Το έργο κατέστησε πασίγνωστο αρκετά αργότερα η απρόβλεπτα δημοφιλής ηχογράφησή του στη Nonesuch (1992), εντάσσοντάς το στον «Ιερό μινιμαλισμό». Πέτρου και Παπαθανασίου αντιμετώπισαν την ακραία μινιμαλιστική γραφή –αρχαΐζουσα λιτότητα, πολύ αργές ταχύτητες, ανεπαίσθητες μεταπτώσεις– με άκρα ευαισθησία και φροντίδα όσον αφορά τη λεπτομέρεια και, κυρίως, την ευγένεια και την εκφραστικότητα της φραστικής. Προσέδωσαν μέγιστο συναισθηματικό βάρος στην τελετουργική, σχεδόν κοπιώδη, μέχρις ακινησίας αργή εκτύλιξη της μουσικής, διατηρώντας πάντα –μείζον κατόρθωμα!– διακριτικά συνεκτικό, υποδόριο παλμό.

Ο Μύρων Μιχαηλίδης διευθύνει «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ

Μύρων Μιχαηλίδης διευθύνει την ΚΟΑ

ΦΩΤ.: ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ

Στο πλαίσιο των φετινών πασχαλινών εκδηλώσεων του κρατικού Μεγάρου Μουσικής ήταν εντεταγμένη η συναυλία που έδωσε η ΚΟΑ υπό τον Μύρωνα Μιχαηλίδη τη Μεγάλη Τετάρτη (20/4/2022). Το πρόγραμμα ξεκίνησε με μια από κάθε άποψη συναρπαστική -τεταμένη, μυώδη, ζωντανή, ορμητική, συγκινησιακά άμεση!- εκτέλεση της κάποτε συχνότερα παρουσιαζόμενης «Τραγικής εισαγωγής» του Μπραμς.

Ακολούθησε το ορχηστρικό απόσπασμα «Πρελούδιο Α’ Πράξης & Θάνατος της Ιζόλδης» από τη βαγκνερική όπερα «Τριστάνος & Ιζόλδη», ένα από τα πιο αισθησιακά και, ταυτόχρονα σκοτεινά φορτισμένα ακούσματα του ώριμου Ρομαντισμού, κομμάτι εσωστρεφώς αμφίθυμων διαθέσεων, συγκεφαλαιωτικά κομβικό για τη μετέπειτα εξέλιξη της αρμονίας.

Με κύριο όχημα το συμπαγές, αδιάλειπτης εγρήγορσης, παίξιμο των εγχόρδων, ο αρχιμουσικός προσέδωσε στην ανάγνωση ρωμαλέο ωστικό παλμό, διαποτίζοντας τη μουσική με ζωντάνια, υπερχειλίζουσα ενέργεια και πυρετώδες πάθος. Εξαιρετικές ήσαν οι τοπικές συνεισφορές των ξύλινων και χάλκινων πνευστών, προσεκτικά ζυγιασμένες οι κρίσιμες ισορροπίες της δυναμικής στις παροξυσμικές κορυφώσεις. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με το «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ, στην εκτέλεση του οποίου συνέπραξαν η Χορωδία της ΕΡΤ και η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων, καθώς επίσης τέσσερις Ελληνες μονωδοί.

Τα ηχητικά μεγέθη των μουσικών δυνάμεων αλλά και το γενικότερο στίγμα της εκτέλεσης προσέδωσαν στην ερμηνεία εκφραστικό στίγμα ταιριαστό στον Ρομαντισμό: μεγάλος, πλούσιος, χυμώδης ήχος, μυωδώς αρθρωμένη φραστική, στεντόρειες εξάρσεις ειδικά στα έντονα δραματικά μέρη («Dies Irae» κ.λπ.). Μέτρια –ίσως λόγω της υποχρεωτικά αραιής διάταξης;– ήταν η απόδοση των δύο χορωδιών από άποψη συντονισμού, ποιότητας άρθρωσης και εστιασμένου τραγουδιού, γεγονός που συχνά θόλωνε και υπονόμευσε τη συνολική ποιότητα του ακροάματος. Το αξιοπρεπές κουαρτέτο μονωδών αποτέλεσαν η υψίφωνος Σοφία Κυανίδου, η μεσόφωνος Ειρήνη Καράγιαννη, ο τενόρος Βασίλης Καβάγιας και ο βαθύφωνος Χριστόφορος Σταμπόγλης.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
Ο πολυβραβευμένος 29χρονος Νοτιοκορεάτης Σεόνγκ-Τζιν Τσο χάρισε μιαν ιδανική ανάγνωση του απαιτητικού και περίφημου «Κοντσέρτου για πιάνο αρ. 2» του Προκόφιεφ.
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ρεσιτάλ Μπουνιατισβίλι και Πογκορέλιτς
Σατί, Σοπέν, Μπαχ, Σούμπερτ, Σούμπερτ-Λιστ, Κουπρέν, Μπαχ-Λιστ και Λιστ ερμήνευσε η Γεωργιανή Κάτια Μπουνιατισβίλι, ενώ ο Γιουγκοσλάβος/Κροάτης Ιβο Πογκορέλιτς εστίασε αποκλειστικά στον Σοπέν.
Ρεσιτάλ Μπουνιατισβίλι και Πογκορέλιτς
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ
Ο καταξιωμένος μουσικός διηύθυνε την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στη «Συμφωνία αρ.41, του Διός» του Μότσαρτ σε συναυλία που μεταδόθηκε διαδικτυακά από το Μέγαρο Μουσικής.
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας