• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.4°C / 27.6°C
    2 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.4°C / 24.4°C
    3 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 26.0°C / 30.0°C
    3 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 24.9°C
    2 BF
    53%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.4°C / 22.9°C
    0 BF
    83%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.8°C / 24.0°C
    1 BF
    67%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.5°C / 24.2°C
    1 BF
    49%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    3 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 26.6°C
    1 BF
    76%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 25.4°C / 27.8°C
    1 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.7°C / 24.6°C
    3 BF
    83%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    2 BF
    83%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    24°C 23.4°C / 23.9°C
    2 BF
    57%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 23.5°C / 30.1°C
    2 BF
    56%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.2°C / 28.8°C
    2 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 27.8°C
    2 BF
    52%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.3°C / 23.8°C
    2 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.5°C / 23.9°C
    1 BF
    91%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    47%

Από την χθεσινή συνέντευξη τύπου

© Δημήτρης Καραμπέτσος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα μουσικό φινάλε στις «μικρές αναταράξεις» της σχέσης Καβάκου και ΚΟΑ

  • A-
  • A+
Σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου, ο σπουδαίος βιολονίστας συνυπήρξε αγαστά με τη διοίκηση και τον εκπρόσωπο των μουσικών της Ορχήστρας, ώστε, παρουσία του υφυπουργού Πολιτισμού και εκπροσώπου της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, να ανακοινώσουν κοινή συναυλία στις 4 Ιουνίου για τα προσφυγόπουλα της Ουκρανίας.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η ΚΟΑ, δηλαδή η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, είναι το ιστορικότερο ορχηστρικό μουσικό σύνολο στην Ελλάδα. Δημιουργήθηκε στα τέλη του 19ου αι. ως Συμφωνική Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών και την πρώτη συναυλία της ως ΚΟΑ την έδωσε μέσα στην Κατοχή, τον Φλεβάρη του 1943. Αρα το 2023 κλείνει τα 80 της χρόνια. Δυστυχώς στην Ελλάδα έχουμε λίγα συμφωνικά σχήματα και εκτός από την ΚΟΑ, από τα γνωστότερα και πιο δραστήρια είναι και η Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ.

Τα δύο αυτά μεγάλα συμφωνικά μουσικά σύνολα μπήκαν λοιπόν στο «στόχαστρο» τις τελευταίες ημέρες εξαιτίας μιας πρότασης του διεθνούς φήμης βιολονίστα και αρχιμουσικού Λεωνίδα Καβάκου, που θέλησε να διοργανωθεί μια συναυλία με δύο απαιτητικά έργα του Μπραμς και τα έσοδα να δοθούν για την ανοικοδόμηση του κατεστραμμένου από τα ρωσικά πυρά μαιευτηρίου της Μαριούπολης - λίγες μέρες νωρίτερα, την ίδια αποστολή, την ανοικοδόμηση του μαιευτηρίου δηλαδή, είχε εξαγγείλει ότι την αναλαμβάνει η χώρα μας ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης. Οι μουσικοί της ΚΟΑ αλλά και της Ορχήστρας της ΕΡΤ αρνήθηκαν, καθώς η συναυλία προτάθηκε να γίνει άμεσα, μέσα σε μόλις μία εβδομάδα, στη γεμάτη ατζέντα των δύο ορχηστρών.

ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ/ΧΑΡΗΣ ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ

Η συνέχεια ήταν τουλάχιστον «σκληρή» ως προς τις δηλώσεις του κ. Καβάκου, ο οποίος σε συνεντεύξεις του έδινε τη δική του οπτική πάνω στο θέμα και κατέληγε σε τελεσίγραφο ειδικά προς την ΚΟΑ, με την οποία διατηρούσε μέχρι τότε στενές σχέσεις συνεργασίας: Εάν «σε εύλογο χρονικό διάστημα, δεν παραδεχθούν δημόσια το σφάλμα που έκαναν» ή «αν δεν πουν πως η απόφαση να μη συμμετάσχουν στη συναυλία ήταν λάθος και ότι δεν εκπροσωπεί το ήθος της ορχήστρας», ο ίδιος απειλούσε να διακόψει κάθε συνεργασία με την Ορχήστρα διαπαντός.

Και σαν να μην έφτανε αυτό το τελεσίγραφο προς μια ορχήστρα που ο ίδιος έχει δηλώσει πως «έχει ιδιαίτερη συναισθηματική σύνδεση» μαζί της, καθώς ο πατέρας του εργαζόταν εκεί ως μουσικός, είπε και ότι: «Εγώ θα μπορούσα να επικοινωνήσω με την κυρία Μενδώνη, που είναι προϊστάμενή τους, και να της πως θέλουμε να κάνουμε αυτή τη συναυλία, και είναι σημαντικό να γίνει. Ομως δεν θα το έκανα ποτέ αυτό, γιατί σε καμία περίπτωση δεν ήθελα να έχω τους μουσικούς να παίζουν για μένα εξαναγκασμένοι, ήθελα να το κάνουν επειδή το θέλουν, να παίξουν με την ψυχή τους επειδή θα ήθελαν κι εκείνοι να προσφέρουν». Συνεπώς δικαιούμαστε ακόμα να αναρωτιόμαστε εάν αυτό σημαίνει α) ότι η υπουργός θα έκανε ό,τι της ζητούσε ο κ. Καβάκος και β) ότι παρότι δεν ήθελε να «εξαναγκάσει» τους μουσικούς, αν δεν έκαναν ό,τι θέλει ο ίδιος, θα διέκοπτε κάθε συνεργασία μαζί τους διαπαντός.

Τελικά ζήτησε η Ορχήστρα «συγγνώμη»;

Αυτά έως χθες. Γιατί χθες, στο Μέγαρο Μουσικής έγινε μια συνέντευξη Τύπου, στην οποία συμμετείχαν σε αγαστή συνύπαρξη ο κ. Καβάκος μαζί με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της ΚΟΑ, Λουκά Καρυτινό, τον Γεράσιμο Ραμμό, πρόεδρο του Δ.Σ. του Συλλόγου Μουσικών Υπαλλήλων της ΚΟΑ, και τον Λίνο Αλέξανδρο Σισιλιάνο, κοσμήτορα της Νομικής Αθηνών και κυρίως πρόεδρο του ΕΤΟΣ (Ειδικού Ταμείου Οργανώσεως Συναυλιών) της ΚΟΑ. Ολοι μαζί παρουσίασαν το «ξανασμίξιμο» της ΚΟΑ με τον κ. Καβάκο, καθώς -αφού ο τελευταίος πραγματοποίησε την προηγούμενη εβδομάδα τη συναυλία υπέρ της ανοικοδόμησης του μαιευτηρίου χωρίς ορχήστρα αλλά μαζί με τρεις σημαντικούς Ελληνες σολίστ- συμφωνήθηκε εν τέλει να πραγματοποιηθεί ακόμα μία συναυλία με την ΚΟΑ, αυτή τη φορά στις αρχές Ιουνίου, με σκοπό όλα τα έσοδα να δοθούν υπέρ των παιδιών προσφύγων από την Ουκρανία (στόχος πολύ πιο απτός και άμεσα ανακουφιστικός).

Τι συνέβη όμως; Ζήτησε τελικά «συγγνώμη» η ΚΟΑ στον κ. Καβάκο; Εγινε κάτι άλλο; Και καθώς δεν ξέρουμε ακόμα τι θα γίνει με τη Μαριούπολη, γιατί ο κ. Καβάκος ζητούσε τα χρήματα να διατεθούν μόνο για την ανέγερση του συγκεκριμένου κτιρίου;

Ο ίδιος, απαντώντας σε σχετικό ερώτημά μας, καταρχάς είπε πως το μαιευτήριο είναι ένα σύμβολο, καθώς «εκεί έρχεται η ζωή», και πως πράγματι, εφόσον δεν γνωρίζουμε τι θα συμβεί τελικά, τα χρήματα θα μπορούσαν να δοθούν και για κάτι άλλο. «Θα προσαρμοστούμε ανάλογα με τις συνθήκες» σχολίασε. Οσο για το «συγγνώμη» από την ΚΟΑ, μας απάντησε πως ο ίδιος δεν είναι τόσο εγωιστής ώστε να το απαιτεί προσωπικά και εφόσον η Ορχήστρα ήδη έδωσε τις προάλλες μία (ήδη από καιρό προγραμματισμένη) συναυλία στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, τα έσοδα της οποίας αποφασίστηκε να διατεθούν για την ανάγερση του μαιευτηρίου, όλα έχουν λυθεί. Πράγματι η ΚΟΑ το έκανε αυτό, αλλά και πάλι μετά το έτερο «τελεσίγραφο» του καλλιτεχνικού διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, Λευτέρη Γιοβανίδη, πως αν δεν δοθούν εκεί τα έσοδα, δεν θα γίνει η συναυλία. «Το ότι η ΚΟΑ έκανε αυτή την εμφάνιση, μετά την πρότασή μου, το θεωρώ λάθος.

Ομως έγινε μία κίνηση πολύ συγκεκριμένη, σε εύλογο χρονικό διάστημα και η Ορχήστρα έκανε ουσιαστικά αυτό που είχα ζητήσει» μας απάντησε ο Λ. Καβάκος. «Οπότε αφού συνέβη αυτό που είχα ζητήσει, ο εγωισμός του ενός και του άλλου δεν έχει σημασία. Δόθηκε το σωστό σήμα στην κοινωνία, ό,τι θεωρούσα κι εγώ εξαρχής σωστό. Αυτό μου αρκούσε».

Στην ΚΟΑ «αφήνουμε την κομματικοποίηση απέξω»

Του αρκούσε προφανώς, καθώς και η συνεργασία του με την Ορχήστρα θα συνεχιστεί και θα γίνει εν τέλει και αυτή η σύμπραξη υπέρ των Ουκρανών προσφυγόπουλων. Η ιδέα ανήκει στον κ. Σισιλιάνο, ο οποίος τόνισε πως όλα τα υπόλοιπα ανήκουν στο παρελθόν και πως ο Λεωνίδας Καβάκος (με τον οποίο γνωρίζονται από παιδιά) είναι ο πιο δημοφιλής Ελληνας μουσικός στο εξωτερικό, μετά τον Δημήτρη Μητρόπουλο και τη Μαρία Κάλλας.

Η ΚΟΑ υπό τον Λουκά Καρυτινό

Για έναν κοινό στόχο έκανε λόγο και ο κ. Ραμμός, εκ μέρους των μουσικών της ΚΟΑ, ο οποίος και αυτός με τη σειρά του δεν θέλησε να εξηγήσει ούτε τι έγινε και χάλασε το κλίμα μεταξύ ΚΟΑ και Καβάκου ούτε τι έγινε και έφτιαξε: «Πάμε παρακάτω με τη σφραγίδα του ΟΗΕ» κατέληξε.

Ο ίδιος είχε διευκρινίσει νωρίτερα πως διόλου δεν υποκινήθηκε η αρχική άρνηση των μουσικών της ΚΟΑ από οποιοδήποτε πολιτικό κόμμα, καθώς «στην ορχήστρα μας δεν εκπροσωπούνται πολιτικά κόμματα, όπως γίνεται σε άλλα συνδικαλιστικά όργανα. Προσπαθούμε να αφήσουμε την κομματικοποίηση απέξω - δεν μας κάνει καλό!». Αυτά τόνισε ο κ. Ραμμός απαντώντας σε διάφορα δημοσιεύματα που θέλοντας να υποβιβάσουν το αρχικό «όχι» της ΚΟΑ προς τον Καβάκο, το είχαν αποδώσει σε πολιτικό παρασκήνιο.

Η θεραπευτική δράση της μουσικής

Στο βήμα χθες ανέβηκαν και η κ. Μαρία Κλάρα Μάρτιν εκ μέρους της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, καθώς και ο υφυπουργός Πολιτισμού, κ. Γιατρομανωλάκης, ενώ η υπουργός Πολιτισμού, αν και είχε ανακοινωθεί αρχικά πως θα παρευρισκόταν, όχι μόνο δεν ήταν παρούσα, αλλά δεν υπήρξε καν αναφορά, πόσο μάλλον εξήγηση, για την απουσία της.

Η κ. Μάρτιν μίλησε για ό,τι συμβαίνει με τα παιδιά πρόσφυγες από την Ουκρανία και τόνισε πως είναι η πρώτη συνεργασία της UNHCR με την ΚΟΑ, ενώ ο κ. Γιατρομανωλάκης αναφέρθηκε στη «φρίκη του πολέμου, όπου δικαιώματα και ελευθερίες απειλούνται» και μίλησε για τη μουσική που «ως οικουμενική γλώσσα, οφείλει να δρα θεραπευτικά με πολλούς τρόπους». Αναφορικά με τις σχέσεις ΚΟΑ - Καβάκου είπε πως είναι «απλώς μικρές αναταράξεις» και πως «κανένας δεν χρειάζεται διαπιστευτήρια για τον ανθρωπισμό του - ούτε η ΚΟΑ», απλά «μπροστά στη φρικαλεότητα του πολέμου, πρέπει να κάνουμε όλοι μαζί κάτι γι’ αυτό».

Ρωτήσαμε τον κ. Καβάκο αν συμφωνεί με τον κ. Γιατρομανωλάκη πως «η μουσική δρα θεραπευτικά» και αν πράγματι δρα έτσι ακόμα και με έργα Ρώσων συνθετών, αλλά και πώς κρίνει ο ίδιος τις «δηλώσεις αποκήρυξης του Πούτιν» που ζητούν ευρωπαϊκοί και αμερικανικοί φορείς και ιδρύματα από Ρώσους καλλιτέχνες προκειμένου να συνεχίσουν τις εμφανίσεις τους στη Δύση.

Ο ίδιος ξεκαθάρισε πως θεωρεί πάντα τον ρωσικό πολιτισμό κομμάτι του παγκόσμιου πολιτισμού. Από εκεί και πέρα, διευκρίνισε επίσης πως είναι υπέρ (και έχει υπογράψει και σχετική ανακοίνωση) της διακοπής κάθε συνεργασίας με κρατικούς φορείς και ρωσικά ιδρύματα που χρηματοδοτούνται από τον Πούτιν, ως μία μορφή κυρώσεων. Οσο για τους Ρώσους καλλιτέχνες, διευκρίνισε πως μόνο για όσους από αυτούς πρόσκεινται αποδεδειγμένα στον Πούτιν πρέπει να ισχύει ο αποκλεισμός και όχι για όσους, για βιοποριστικούς λόγους ή από φόβο, δεν μπορούν να κάνουν μια τέτοια δήλωση. Αλήθεια, όμως, ποιος θα το κρίνει αυτό;


📌 INFO: Η συναυλία στις 4 Ιουνίου θα έχει δύο μέρη: ένα σολιστικό (στο οποίο θα συμμετάσχει ο ίδιος ο κ. Καβάκος και ίσως και ένας Ουκρανός μαθητής του, ο Ντ. Ουντοβιτσένκο, καθώς και άλλοι σολίστ) και ένα ορχηστρικό με την 4η Συμφωνία του Μπραμς. Τα έσοδα θα δοθούν στην Υπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ (υπό την αιγίδα της οποίας τελεί η συναυλία) υπέρ των παιδιών προσφύγων από την Ουκρανία.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν η ΚΟΑ και ο Καβάκος έπαιξαν -τελικά- για την Ουκρανία
Το πρόγραμμα περιλάμβανε έργα Μπαχ, Μότσαρτ, Σιμπέλιους και Μπραμς με τη συναυλία να αφήνει άνισες εντυπώσεις, κυρίως λόγω της παράξενης επιλογής να παιχτούν μέρη κοντσέρτων.
Οταν η ΚΟΑ και ο Καβάκος έπαιξαν -τελικά- για την Ουκρανία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ειρήνη υμίν» μεταξύ Καβάκου και ΚΟΑ
Η απόφαση της ορχήστρας να προσφέρει τα έσοδα της χθεσινής της συναυλίας στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά υπέρ της ανέγερσης του μαιευτηρίου στη Μαριούπολη λειτούργησε απ’ ό,τι φαίνεται κατευναστικά.
«Ειρήνη υμίν» μεταξύ Καβάκου και ΚΟΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μπραμς για την Ουκρανία
Το «Κουαρτέτο με πιάνο αρ.3» και το «Κουαρτέτο με πιάνο αρ.1» του Μπραμς ερμήνευσαν οι μουσικοί στη συναυλία που πραγματοποιήθηκε με στόχο την οικονομική στήριξη για την ανοικοδόμηση του μαιευτηρίου της...
Μπραμς για την Ουκρανία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Υπηρετούμε τη μουσική και την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο»
Ακμαία στα 80 της, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ετοιμάζει αφιέρωμα στη Μικρασιατική Καταστροφή αλλά και για την επέτειο των 150 χρόνων από τη γέννηση του Ραχμάνινοφ.
«Υπηρετούμε τη μουσική και την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Το χαμόγελο της Τζοκόντας» συναντά τους «Ορνιθες»
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών γιορτάζει τα 80 χρόνια της με δύο εμβληματικά χατζιδακικά έργα, «Το χαμόγελο της Τζοκόντας» και τους «Ορνιθες» σε μία συναυλία στο Ηρώδειο.
«Το χαμόγελο της Τζοκόντας» συναντά τους «Ορνιθες»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες
Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με έργα Μότσαρτ, Σιμπέλιους και Μπραμς/Σένμπεργκ προσέφεραν με την παρουσία Ελλήνων σολίστ δύο πολλά υποσχόμενες συναυλίες στο μουσικό...
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας