• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.6°C / 31.8°C
    3 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.5°C / 31.9°C
    3 BF
    40%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.0°C / 33.2°C
    1 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    2 BF
    51%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 30.7°C
    3 BF
    44%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.0°C / 31.0°C
    2 BF
    39%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 27.4°C / 28.7°C
    2 BF
    34%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.6°C / 29.6°C
    2 BF
    51%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 27.7°C
    4 BF
    59%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.8°C / 27.9°C
    3 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 26.4°C
    5 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    1 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    0 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.0°C / 30.9°C
    3 BF
    35%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.9°C / 32.3°C
    2 BF
    42%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.1°C / 27.8°C
    3 BF
    71%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.9°C / 31.0°C
    2 BF
    26%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.3°C / 28.3°C
    2 BF
    65%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.8°C / 30.7°C
    3 BF
    52%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    29°C 29.1°C / 29.1°C
    1 BF
    46%

Η Ελισάβετ Λεόνσκαγια ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.2» του Μπραμς συνοδεύομενη από την ΚΟΑ υπό τον Λουκά Καρυτινό.

Μαρία Γραμματικού
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η μεγάλη κυρία του πιάνου, Ελισάβετ Λεόνσκαγια

  • A-
  • A+
Η 77χρονη σολίστ αναμετρήθηκε με το κολοσσιαίων διαστάσεων και απαιτήσεων «Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 2» του Μπραμς, επαληθεύοντας στο ακέραιο τη φήμη της.

Την Ελισάβετ Λεόνσκαγια, μία από τις τελευταίες πραγματικά μεγάλες κυρίες του πιάνου, φιλοξένησε η ΚOA σε συναυλία υπό τον καλλιτεχνικό της διευθυντή Λουκά Καρυτινό στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής (1/4/2022). Γεννημένη στη Γεωργία από Ρώσους γονείς πολωνικής και εβραϊκής καταγωγής, κάτοικος και υπήκοος Αυστρίας εδώ και περισσότερο από τέσσερις δεκαετίες, η 77χρονη πιανίστρια αναμετρήθηκε με το κολοσσιαίων διαστάσεων και απαιτήσεων «Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 2» του Μπραμς, επαληθεύοντας στο ακέραιο τη φήμη της. Απ’ αρχής μέχρι τέλους ηγήθηκε της εκτέλεσης.

Εκτελώντας ένα κοντσέρτο τεράστιας διάρκειας, η στιβαρή γραφή του οποίου θέτει συνεχώς τον σολίστα αντιμέτωπο με μια μεγάλη ορχήστρα με αξιώσεις παρουσίας και θηριώδεις εξάρσεις δυναμικής, η έμπειρη Λεόνσκαγια ουδέποτε φάνηκε να ωθείται στα όρια των δυνατοτήτων της. Δίχως απώλειες σε εκφραστική ευγένεια, επιστράτευσε τεράστιο εύρος δυναμικής στον ήχο, κρατώντας με άνεση τον πρώτο λόγο ακόμη και στις θορυβωδέστερες αναμετρήσεις της με την ΚΟΑ. Το ξεδίπλωμα της φραστικής διέθετε ρωμαλέο σφρίγος, μυώδη άρθρωση και, ταυτόχρονα, σαγηνευτικό πλούτο διαβαθμίσεων έντασης και αποχρώσεων, προσδίδοντας στο παίξιμο πλούτο και πολιτισμένο συναίσθημα που εκτεινόταν από τις πλέον χαμηλόφωνες, τρυφερές, επιτηδευμένα «διστακτικές» διατυπώσεις έως στιβαρούς βρυχηθμούς που προκαλούσαν δέος. Συνοδεύοντας μια πιανίστρια τέτοιου διαμετρήματος, Καρυτινός και ΚOA έπαιξαν σε πλήρη εγρήγορση, με αμεσότητα και αθλητική εξωστρέφεια.

Η συναυλία ξεκίνησε με τη «Συμφωνία αρ. 1» (1925) του Σοστακόβιτς, αριστοτεχνικό συμφωνικό πρωτόλειο στο οποίο αναγνωρίζουμε τις ποικίλες καταβολές και -εν σπέρματι- όλες τις εκφραστικές συνιστώσες της μουσικής γλώσσας του μελλοντικού κορυφαίου Σοβιετικού δημιουργού. Παρά την επιτηδευμένη ελαφράδα του, πρόκειται για τεχνικά και ερμηνευτικά ιδιαίτερα απαιτητικό έργο. ΚOA και Καρυτινός ανταποκρίθηκαν επιτυχημένα και με άνεση, κυρίως στις ρομαντικών καταβολών όψεις των δύο τελευταίων μερών: τις πλατιές ελεγειακές μελωδίες, τις απότομες μεταπτώσεις, τις βίαιες κορυφώσεις. Αντίθετα, δυσκολεύτηκαν να υποστηρίξουν με τον δέοντα υποδόριο συνεκτικό ειρμό το παιγνιώδες, πειρακτικό πνεύμα, τη λαμπερή ενορχήστρωση που αξιοποιεί στο έπακρο τις ηχητικές χροιές κάθε οργάνου και τους σύνθετους, σβέλτους ρυθμούς των δύο πρώτων μερών.

Ο Φρανκ Μπέεμαν διευθύνει την ΚOA

Στις 11/3/2022, στην ίδια αίθουσα, η ΚOA υπό τον γνώριμο στο αθηναϊκό κοινό Φρανκ Μπέερμαν έδωσε μια έκδηλα άνιση αλλά και ενδιαφέρουσα συναυλία αφιερωμένη στον Ιγκορ Στραβίνσκι. Πρώτο ακούσαμε το περίφημο «Κοντσέρτο Ντάμπαρτον Οουκς» (1938) για 16 όργανα, μία από τις τυπικά νεοκλασικές, περίτεχνα πολυρρυθμικές συνθέσεις του Ρώσου συνθέτη. Εργο εγκεφαλικό, εξεζητημένα μοντερνιστικής γραφής, απαιτεί μουσικούς-σολίστες βαθιά εξοικειωμένους με το ρεπερτόριο και τους τρόπους του μεσοπολεμικού μοντερνισμού. Παρότι ελεύθερη λαθών και με ασυζητητί ωραίες σημειακές συνεισφορές κυρίως από τους πνευστούς, η εκτέλεση της ΚOA δεν διέθετε ούτε την άνεση ούτε τον απαιτούμενο συνεκτικό συντονισμό ώστε να προσδώσει στο έργο την επιτηδευμένα παιχνιδιάρικη ελαφράδα που συνιστά κύριο χαρακτηριστικό του.

Ακολούθησε το «Κοντσέρτο για κόρνο αρ. 2» (1942) του Ρίχαρντ Στράους με σολίστα τον Στέφαν Ντορ, κορυφαίο κορνίστα της Φιλαρμονικής του Βερολίνου. Αν και γραμμένο μεσούντος του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, το δεξιοτεχνικά απαιτητικό κοντσέρτο «κοιτά» προς τον ρομαντικό 19ο αιώνα. Μουσικός αδιαφιλονίκητα ύψιστου διαμετρήματος, ο Ντορ πρόσφερε μια θαυμάσια ανάγνωση της σολιστικής παρτιτούρας, με κύριο χαρακτηριστικό τον αισθησιακά πτητικό, αιθέριο ήχο του οργάνου και τη μαλακή, ευλύγιστη, αλλά πάντα καθαρή άρθρωση. Ωστόσο, δεν είχε από την ΚOA ανάλογου επιπέδου συνομιλητή, καθώς η ανέμελα φλύαρη ροή της φραστικής του κοντσέρτου απαιτεί από την ορχήστρα συνεχή άκρα εγρήγορση αλλ’ όμως -δύσκολα πράγματα!- να κρατιέται σε καθαρά συμπληρωματικό/υποστηρικτικό ρόλο. Ολο το δεύτερο μισό της συναυλίας κάλυψε η «Συμφωνία αρ. 3, του Ρήνου» του Σούμαν.

Καταφανώς καλά εξοικειωμένοι με το έργο, τόσο η ΚOA όσο και ο Γερμανός αρχιμουσικός συνεργάστηκαν αρμονικά σε μια ωραία, ισορροπημένα αρθρωμένη ερμηνεία, η οποία συνδύασε σε θαυμαστή διαπλοκή την ανάδειξη της ρευστής μελωδικής φραστικής με τον σφριγηλό, κυματιστά ρυθμικό παλμό. Ηταν μία από τις σπάνιες φορές που η νευρώδης, υπογείως τεταμένη συμφωνική γραφή του Σούμαν ήχησε τόσο μεθυστικά διαποτισμένη από ευφορία, σε απολαυστικά νηφάλια ροή, ωθούμενη σε γεμάτες ανάταση εκτονωτικές κορυφώσεις.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
Ο πολυβραβευμένος 29χρονος Νοτιοκορεάτης Σεόνγκ-Τζιν Τσο χάρισε μιαν ιδανική ανάγνωση του απαιτητικού και περίφημου «Κοντσέρτου για πιάνο αρ. 2» του Προκόφιεφ.
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ
Ο αρχιμουσικός επένδυσε πρώτα απ’ όλα στη διάπλαση ενός ήχου μεγάλου, ρωμαλέου και στιβαρού, αλλά ταυτόχρονα πτητικού, με ελεγχόμενα διαβαθμισμένες εσωτερικές δυναμικές και ιδιαίτερα φροντισμένη φραστική.
Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
Την περίφημη «Συμφωνία αρ.3, των θλιμμένων ασμάτων» του Πολωνού Χένρικ Γκούρετσκι επέλεξαν ως κεντρικό έργο της φετινής πασχαλινής συναυλίας τους η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και ο καλλιτεχνικός της...
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Επαναπροσέγγιση του κοντσέρτου αλλιώς....
Το «Κοντσέρτο αρ. 4 για πιάνο, κουαρτέτο σαξοφώνων και ορχήστρα εγχόρδων» με την επωνυμία «Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα» (2009) του Γιώργου Κουμεντάκη ερμηνεύτηκε από τον Γιώργο-Εμμμανουήλ Λαζαρίδη.
Επαναπροσέγγιση του κοντσέρτου αλλιώς....
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι ανεξάντλητες αδελφές Λαμπέκ
Το πιανιστικό ντούο των αδελφών Λαμπέκ και η διάσημη Μαρία Ζοάο Πίρες έδωσαν δύο συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής προσφέροντας μοναδικές βραδιές στο φιλόμουσο κοινό.
Οι ανεξάντλητες αδελφές Λαμπέκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το κουαρτέτο εγχόρδων «Εμερσον» παίζει Μπετόβεν και Σούμπερτ
Το διεθνώς διάσημο σύνολο μουσικής δωματίου έπαιξε στη σχεδόν κατάμεστη μεγάλη αίθουσα στο πλαίσιο παγκόσμιας περιοδείας με την οποία ολοκληρώνει τη 45χρονη σταδιοδρομία του το καλοκαίρι του 2023.
Το κουαρτέτο εγχόρδων «Εμερσον» παίζει Μπετόβεν και Σούμπερτ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας