• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.5°C / 29.0°C
    3 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 24.9°C / 29.0°C
    2 BF
    57%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.0°C / 28.2°C
    3 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 24.7°C / 26.9°C
    1 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    61%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.0°C / 25.5°C
    1 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 20.4°C
    2 BF
    68%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.4°C / 26.9°C
    4 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.0°C / 24.9°C
    3 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 26.4°C
    5 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    4 BF
    75%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    0 BF
    54%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.1°C / 27.9°C
    2 BF
    47%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 23.5°C / 28.3°C
    2 BF
    45%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.1°C / 28.8°C
    2 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.3°C / 29.0°C
    2 BF
    38%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 23.3°C / 27.1°C
    2 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 26.7°C / 27.7°C
    2 BF
    72%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    1 BF
    73%

Στιγμιότυπο από τον «Ιδομενέα» του ΟΠΑΝΔΑ με τον Κρίστιαν Ανταμ στον επώνυμο ρόλο και τη Χορωδία του Δήμου Αθηναίων

Φωτ.: Νικόλας Κομήνης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εξαιρετικός μοτσάρτειος «Ιδομενέας»

  • A-
  • A+
Σήμερα, ο Γιώργος Πέτρου είναι κατά γενική ομολογία ο μοναδικός Ελληνας αρχιμουσικός που στέκει συστηματικά και ισάξια δίπλα σε Ευρωπαίους συναδέλφους του, διαθέτοντας αποδεδειγμένα εμπειρία, ικανότητα και καλλιέργεια που του επιτρέπουν να διαχειρίζεται το πλήρες εύρος του ιστορικού ρεπερτορίου της κλασικής μουσικής με επικαιροποιημένο ερμηνευτικό στίγμα.

Στις 26/3/2022, στο θέατρο Ολύμπια, μέχρι πρότινος έδρα της ΕΛΣ στην οδό Ακαδημίας, παρακολουθήσαμε ένα από κάθε άποψη πολύ καλό ανέβασμα του μοτσάρτειου «Ιδομενέα». Η παραγωγή υπήρξε προϊόν συνεργασίας του ΟΠΑΝΔΑ, στο πλαίσιο του στοχευμένα ελληνοθεματικού διετούς προγραμματισμού του, και της ΕΡΤ. Υλοποιήθηκε με συμμετοχή της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ (ΕΣΟΕΡΤ), της Χορωδίας του Δήμου Αθηναίων, ομάδας εκλεκτών Ελλήνων μονωδών και ενός ξένου πρωταγωνιστή στον επώνυμο ρόλο.

Το όλον διηύθυνε ο μουσικός διευθυντής της ΕΣΟΕΡΤ, αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου, ο οποίος υπέγραψε και τη σκηνοθεσία. Ο τρίπρακτος «Ιδομενέας» (1781) είναι μια από τις κομβικές δημιουργίες στην ιστορία της όπερας, στην οποία ο 25χρονος ταλαντούχος Μότσαρτ εξελίσσει δυναμικά τις ξεπερασμένες για την εποχή του συμβάσεις του μπαρόκ. Πρόκειται για ένα μουσικά και τεχνικά ιδιαίτερα απαιτητικό έργο, γι’ αυτό και σπάνια παρουσιάζεται. Παλαιότερα, έχει δοθεί στο Φεστιβάλ Αθηνών (1955, 1984, 2018) και στο Μέγαρο Μουσικής (1993).

Η παράσταση, που επαναλαμβάνεται τετράκις (26, 28, 30/3, 1/4) χαρακτηρίστηκε από άριστη ισορροπία ακροάματος/θεάματος. Σήμερα, ο Γιώργος Πέτρου είναι κατά γενική ομολογία ο μοναδικός Ελληνας αρχιμουσικός που στέκει συστηματικά και ισάξια δίπλα σε Ευρωπαίους συναδέλφους του, διαθέτοντας αποδεδειγμένα εμπειρία, ικανότητα και καλλιέργεια που του επιτρέπουν να διαχειρίζεται το πλήρες εύρος του ιστορικού ρεπερτορίου της κλασικής μουσικής με επικαιροποιημένο ερμηνευτικό στίγμα. Στις 26/3 θαυματούργησε καθώς άντλησε από την ΕΣΟΕΡΤ ήχο και ερμηνεία σε στενό συντονισμό προς την ώριμη ιστορική ερμηνευτική: τεταμένο, σβέλτο, αδιάλειπτα ακριβές παίξιμο, αιχμηρή φραστική, έντονο παιχνίδι με τις ηχητικές χροιές, βίαιες δυναμικές και μεταπτώσεις.

Σαφώς λιγότερο καλά ανταποκρίθηκε η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων στα όσα ούτε λίγα ούτε εύκολα ζητά απ’ αυτήν ο Μότσαρτ: ο ήχος της πρόβαλε ενίοτε ασυντόνιστος, διασπασμένος ή ανεστίαστος. Την πολυπρόσωπη διανομή του «Ιδομενέα» στελέχωσε ομάδα από τους άριστους Ελληνες μονωδούς, οι περισσότεροι των οποίων έχουν θητεύσει επί μακρόν στο μπαρόκ: η μεσόφωνος Μαίρη-Ελεν Νέζη (Ιδαμάνθης), η υψίφωνος Μυρσίνη Μαργαρίτη (Ιλια), η υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου (Ηλέκτρα), ο τενόρος Βασίλης Καβάγιας (Αρβάκης) και ο τενόρος Γιάννης Καλύβας (Αρχιερέας). Ολοι πρόσφεραν τον καλύτερο εαυτό τους και αξιοποίησαν αφειδώλευτα τέχνη και γνώση στην καίρια χρωματισμένη απόδοση των ρόλων τους με ακρίβεια και στιλιστική πιστότητα.

Επιπλέον εμφύσησαν στη σκηνική δράση καλά ζυγιασμένες δόσεις από ευγενές πάθος και δραματουργική αλήθεια, δίχως να βιάζουν τη σύμβαση του αντιρεαλιστικού θεατρικού στιλιζαρίσματος του μπαρόκ. Τον επώνυμο ρόλο του τραγικού βασιλιά Ιδομενέα τραγούδησε άριστα ο ακμαίος Πολωνός τενόρος Κρίστιαν Ανταμ, με φωτεινή, υγιή, εύπλαστη φωνή και, επιπλέον, με αψεγάδιαστη ορθοτονία και αβίαστη δεξιοτεχνία που του επέτρεψαν να ανταποκριθεί ιδανικά στις υψηλές απαιτήσεις της παρτιτούρας. Συνολικά -και παρά τη γνωστή, μεγάλη του διάρκεια- το ακρόαμα υπήρξε ανεπιφύλακτα απολαυστικό, κάτι που φάνηκε και στις ενθουσιώδεις αντιδράσεις του κοινού.

Οσον αφορά το θέαμα, η ήπια εκσυγχρονιστική σκηνοθεσία του Πέτρου, υποστηριγμένη από τη συγκλίνουσα σύμπραξη των συνεργατών του -Μέξης (σκηνικά), Γερμανού (κοστούμια), Κάλκου (φωτισμοί)-, ισορρόπησε πειστικά το ιστορικό βάρος της αισθητικής συνθήκης του πολυταξιδεμένου πρωτοτύπου (Ομηρος, Απολλόδωρος, γαλλικός 18ος αι.) με την αναγκαία σύγχρονη διαμεσολάβηση. Ετσι, παρ’ ότι ο μύθος του Ιδομενέα πέρασε μέσα από το παραμυθένιο φίλτρο του μπαρόκ, ελαφρύνθηκε από περιττά βάρη καθώς η ανάγνωση μετατοπίστηκε προς μια πιο σύγχρονη, κινηματογραφικής σαγήνης αφήγηση, με ψυχολογικές αποχρώσεις και ερμηνευτικές διαθλάσεις (μπαρόκ δωμάτιο ως σκηνικός τόπος, ναός Ποσειδώνα ως εκκλησία κ.λπ.).

Η σκηνοθετική ανατροπή στο φινάλε της όπερας αντιμετώπισε ευφυώς τον αμήχανο τελικό παραμερισμό της Ηλέκτρας από το λιμπρέτο. Σημαντική, τέλος, στην απολαυστικά ψευδαισθησιακή φαντασμαγορία της σκηνικής εικόνας -θύελλα, οπτασίες κ.λπ.- ήταν η συνεισφορά των καλαίσθητων, τεχνικά άψογων βιντεοπροβολών (Χρήστος Μαγγανάς).

Ευρύτερα, θα μπορούσε κανείς να σχολιάσει ακόμη πολλά. Ας υπογραμμιστεί μόνον ότι το συγκεκριμένο σκηνικό ανέβασμα του «Ιδομενέα» και λόγω της ποιότητάς του συνιστά ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει προσφερθεί εδώ και καιρό! Μην το χάσετε.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο πατριωτικός «Μάρκος Μπότσαρης» του Καρρέρ
Το νέο συναυλιακό ανέβασμα του «Μάρκου Μπότσαρη» στο Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια έγινε στο πλαίσιο της φετινής επετείου του 1821, στην ενορχήστρωση (2015) του αρχιμουσικού Βύρωνα Φιδετζή.
Ο πατριωτικός «Μάρκος Μπότσαρης» του Καρρέρ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες
Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με έργα Μότσαρτ, Σιμπέλιους και Μπραμς/Σένμπεργκ προσέφεραν με την παρουσία Ελλήνων σολίστ δύο πολλά υποσχόμενες συναυλίες στο μουσικό...
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Επαναπροσέγγιση του κοντσέρτου αλλιώς....
Το «Κοντσέρτο αρ. 4 για πιάνο, κουαρτέτο σαξοφώνων και ορχήστρα εγχόρδων» με την επωνυμία «Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα» (2009) του Γιώργου Κουμεντάκη ερμηνεύτηκε από τον Γιώργο-Εμμμανουήλ Λαζαρίδη.
Επαναπροσέγγιση του κοντσέρτου αλλιώς....
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από αναχωρητική μοναχικότητα και κατάνυξη έως ευφορία της πάνδημης συμμετοχής
Πλήθος Αθηναίων συνέρρευσε σε δρόμους, πλατείες, μουσεία ή μουσειακούς χώρους και εκκλησίες για να ακούσει μουσικές στις οποίες το ιερό/λατρευτικό στοιχείο δέσποζε είτε ευθέως, είτε έμμεσα.
Από αναχωρητική μοναχικότητα και κατάνυξη έως ευφορία της πάνδημης συμμετοχής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η επιστροφή του «Φάουστ»
Η αναβίωσή της όπερας του Γκουνό προσαρμόστηκε δίχως πρόβλημα στην υπερσύγχρονη σκηνή του ΚΠΙΣΝ, αναπτύσσοντας για μία ακόμη φορά αβίαστα το ευφυώς και καλαίσθητα επεξεργασμένο επικοινωνιακό της δυναμικό ως...
Η επιστροφή του «Φάουστ»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας