• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.0°C / 30.1°C
    3 BF
    28%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.3°C / 29.9°C
    3 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 30.4°C
    1 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.4°C / 27.9°C
    2 BF
    42%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 29.0°C
    2 BF
    40%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 25.4°C
    2 BF
    36%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    1 BF
    38%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 25.8°C
    3 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.0°C / 25.9°C
    4 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.4°C
    5 BF
    41%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.7°C / 27.7°C
    1 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    2 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.9°C / 29.9°C
    3 BF
    32%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.4°C / 28.5°C
    2 BF
    37%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.8°C / 26.6°C
    4 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.3°C / 30.0°C
    0 BF
    22%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.3°C / 27.1°C
    3 BF
    68%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.8°C / 29.7°C
    2 BF
    47%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 25.2°C / 25.2°C
    1 BF
    71%

Το αμερικανικό κουαρτέτο εγχόρδων «Έμερσον»

Φωτ.: Ακριβιάδης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το κουαρτέτο εγχόρδων «Εμερσον» παίζει Μπετόβεν και Σούμπερτ

  • A-
  • A+
Οι ερμηνείες των δύο κουαρτέτων ήχησαν συνολικά επεξεργασμένες και διαφοροποιημένες με σαφήνεια, ανάλογα προς το ύφος και τη δραματουργία εκάστου.

Στις 8/3/2022, το Κουαρτέτο Εγχόρδων «Emerson» (ιδρ.1976) έδωσε μια συναυλία στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής ως μέρος του κύκλου «Μεγάλοι ερμηνευτές».

Το διεθνώς διάσημο σύνολο μουσικής δωματίου έπαιξε στη σχεδόν κατάμεστη μεγάλη αίθουσα στο πλαίσιο παγκόσμιας περιοδείας με την οποία ολοκληρώνει τη 45χρονη σταδιοδρομία του το καλοκαίρι του 2023.

Στην αθηναϊκή συναυλία τους οι Αμερικανοί μουσικοί επέλεξαν να παρουσιάσουν το «Κουαρτέτο αρ. 14» του Μπετόβεν και το «Κουαρτέτο αρ. 14, Ο θάνατος και η κόρη» του Σούμπερτ.

Καθώς έπαιξαν στη μεγάλη αίθουσα, ο ήχος του συνόλου προβλήθηκε και λειτούργησε τελείως διαφορετικά απ’ ό,τι θα συνέβαινε σε μια αίθουσα μουσικής δωματίου: πιο μακροσκοπικά, με τις διαβαθμίσεις δυναμικής να διαχέονται και απώλειες ευκρίνειας στη λεπτομέρεια της φραστικής. Οι δύο βιολιστές του συνόλου αντάλλαξαν θέσεις ως εξάρχοντες στις εκτελέσεις των δύο κουαρτέτων.

Οι ερμηνείες των δύο κουαρτέτων ήχησαν συνολικά επεξεργασμένες και διαφοροποιημένες με σαφήνεια, ανάλογα προς το ύφος και τη δραματουργία εκάστου. Το κλασικό μπετοβενικό κουαρτέτο δόθηκε τεταμένα και αυστηρά, με οξύ, συχνά σκληρό ήχο και καθαρά φινιρισμένη φραστική, αλλά με ευγένεια και συνεχή φροντίδα για ανάδειξη της κυρίαρχης μαθηματικής δομής της μουσικής.

Οι μεταπτώσεις δυναμικής, δραματικών εντάσεων και διαθέσεων υπογραμμίζονταν υπηρετώντας την αφαιρετική μουσική δραματουργία ενώ, ταυτόχρονα, διασφαλιζόταν αδιάλειπτα η υποδόρια συνοχή του μουσικού ειρμού, παράγοντας ένα ακρόαμα με σαφή χαρακτήρα και διεγερτικά πλούσιο δραματικό ανάγλυφο. Εξαιρετικές ήσαν οι κατά τόπους απομονωμένες συνεισφορές κάθε οργάνου, εκφραστικά και τεχνικά άριστα ισορροπημένη η μεταξύ τους διαλεκτική.

Στο καθαρόαιμα ρομαντικό κουαρτέτο του Σούμπερτ η έμφαση αντιστράφηκε, διατηρώντας, ωστόσο, τις ισορροπίες, καθώς το «αφήγημα» του έργου αυτού, όπως μαρτυρά και ο τίτλος «Ο θάνατος και η κόρη», διέπεται από έντονο συναίσθημα, βαθιά και ευανάγνωστα γειωμένο στο επερχόμενο μοιραίο για τον αθεράπευτα άρρωστο συνθέτη.

Εδώ κυριάρχησαν ο θεατρικός χειρισμός των εντάσεων, η εύπλαστη μελωδική φραστική και η επιλεκτική διαχείριση της χροιάς του ήχου, ειδικά από το πρώτο βιολί, που διαπότιζε διακριτικά το ακρόαμα με το ζητούμενο, παρακλητικό/θρηνητικό συναίσθημα.

Δίχως να χάνει σε ευγένεια με το να διολισθαίνει σε μελιστάλαχτες διατυπώσεις, η εκτέλεση διασφάλισε μέσα από τη διατήρηση του κυματιστού ωστικού παλμού την αγχωτικά καταδιωκτική αίσθηση του αναπόδραστου τέλους που δεσπόζει στη δραματουργία του έργου.

Μελωδική ρευστότητα, βίαιες εναλλαγές ανάμεσα σε στιβαρές/τραχιές/άγριες και απαλές/μαλακές/τρυφερές διατυπώσεις, απότομα σχήματα φόρτισης/αποφόρτισης και θύλακες θανάσιμα μελαγχολικής λυρικής ανάπαυλας κράτησαν αμείωτα υψηλή τη θερμοκρασία του ακροάματος. Μια πολλαπλά χρειαζούμενη βραδιά καθαρτικής μουσικής συγκίνησης...

Η Μιντόρι παίζει με τα έγχορδα του Φεστιβάλ της Λουκέρνης

Η αμερικανογιαπωνέζα βιολίστρια Μιντόρι ερμηνεύει Μπετόβεν συνοδευόμενη από τα Έγχορδα του Φεστιβάλ της Λουκέρνης

Φωτ.: Ακριβιάδης

Στις 27/2/2022, στη μεγάλη αίθουσα του Μεγάρου Μουσικής, το σύνολο «Εγχορδα του Φεστιβάλ της Λουκέρνης» συνόδευσε την Αμερικανοϊαπωνή βιολίστρια Μιντόρι σε μια συναυλία με έργα Μπετόβεν. Η 50χρονη μουσικός ξεκίνησε το πρόγραμμά της με το αριστουργηματικό «Κοντσέρτο για βιολί».

Ηγούμενη της εκτέλεσης μουσικά αλλά και πρακτικά, αφού το σύνολο έπαιξε δίχως αρχιμουσικό, πρόσφερε μια ανάγνωση την οποία διακατείχε απ’ αρχής μέχρι τέλους ακραία, κλινική καθαρότητα διατυπώσεων και ιδιαίτερη μαθηματική ακρίβεια στη φραστική.

Ιδια «ολύμπια» καθαρότητα, νηφάλια διάθεση και διαφάνεια όρισαν και τη διαλεκτική της με την ορχήστρα, ο ήχος της οποίας διέθετε ασύλληπτο βάθος λεπτομέρειας και επεξεργασίας σε επίπεδο μικροφραστικής και διαλόγων με τη σολίστα. Καμία διατύπωση δεν αποδόθηκε ρουτινιάρικα ή εκ του ασφαλούς, καμία μουσική επανάληψη δεν δόθηκε όμοια! Ομοίως τελειοθηρικά πλασμένες ήχησαν και οι δύο σπάνια παρουσιαζόμενες «Ρομάντσες για βιολί και ορχήστρα» αρ. 1 και αρ. 2.

Τελείως διαφορετική ήταν, ωστόσο, η ερμηνεία της «Συμφωνίας αρ. 4», με την οποία ολοκληρώθηκε η συναυλία, αυτή τη φορά με τον εξάρχοντα βιολιστή Ντάνιελ Ντοντς να διευθύνει με ελάχιστες κινήσεις από τη θέση του. Εδώ οι ίδιες ποιότητες του εκλεκτού ορχηστρικού συνόλου υπηρέτησαν την αισθητική της ιστορικής ερμηνευτικής.

Σε ένα αβίαστο tour de force ασύλληπτης μουσικότητας, οι 36 εκτελεστές πρόσφεραν ένα μεθυστικής ορμής, σβελτάδας, ζωντάνιας και συγκινησιακής αμεσότητας ακρόαμα, που έσφυζε από αιχμηρότητα, νεανική ενέργεια, σπινθηροβόλο πνεύμα και τυπικά μπετοβενική παιγνιώδη διάθεση. Μια συναρπαστική έκρηξη ευφορίας!

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μπάρενμποϊμ διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα του Βερολίνου
Μία μουσική εμπειρία είχαν την ευκαιρία να ζήσουν όσοι βρέθηκαν το τετραήμερο 27-31/10/2021 στο Μέγαρο Μουσικής με τον Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ να διευθύνει τις τέσσερις συμφωνίες Σούμαν και Μπραμς.
Ο Μπάρενμποϊμ διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα του Βερολίνου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
Ο πολυβραβευμένος 29χρονος Νοτιοκορεάτης Σεόνγκ-Τζιν Τσο χάρισε μιαν ιδανική ανάγνωση του απαιτητικού και περίφημου «Κοντσέρτου για πιάνο αρ. 2» του Προκόφιεφ.
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ
Ο αρχιμουσικός επένδυσε πρώτα απ’ όλα στη διάπλαση ενός ήχου μεγάλου, ρωμαλέου και στιβαρού, αλλά ταυτόχρονα πτητικού, με ελεγχόμενα διαβαθμισμένες εσωτερικές δυναμικές και ιδιαίτερα φροντισμένη φραστική.
Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
Την περίφημη «Συμφωνία αρ.3, των θλιμμένων ασμάτων» του Πολωνού Χένρικ Γκούρετσκι επέλεξαν ως κεντρικό έργο της φετινής πασχαλινής συναυλίας τους η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και ο καλλιτεχνικός της...
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Επαναπροσέγγιση του κοντσέρτου αλλιώς....
Το «Κοντσέρτο αρ. 4 για πιάνο, κουαρτέτο σαξοφώνων και ορχήστρα εγχόρδων» με την επωνυμία «Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα» (2009) του Γιώργου Κουμεντάκη ερμηνεύτηκε από τον Γιώργο-Εμμμανουήλ Λαζαρίδη.
Επαναπροσέγγιση του κοντσέρτου αλλιώς....
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι ανεξάντλητες αδελφές Λαμπέκ
Το πιανιστικό ντούο των αδελφών Λαμπέκ και η διάσημη Μαρία Ζοάο Πίρες έδωσαν δύο συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής προσφέροντας μοναδικές βραδιές στο φιλόμουσο κοινό.
Οι ανεξάντλητες αδελφές Λαμπέκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας