• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.8°C / 30.2°C
    3 BF
    34%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.7°C / 28.6°C
    2 BF
    66%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.0°C / 30.5°C
    2 BF
    44%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 19.2°C / 23.9°C
    1 BF
    50%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    61%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 21.0°C / 25.5°C
    3 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 21.2°C
    1 BF
    88%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    26°C 26.5°C / 26.5°C
    2 BF
    56%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 27.7°C
    4 BF
    57%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.2°C / 26.9°C
    3 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.8°C / 28.4°C
    3 BF
    42%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.7°C / 26.8°C
    1 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    2 BF
    58%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 25.1°C
    2 BF
    60%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 25.1°C / 27.8°C
    3 BF
    56%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    2 BF
    48%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.3°C / 30.4°C
    2 BF
    31%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 24.3°C / 27.1°C
    3 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    26°C 25.5°C / 28.7°C
    2 BF
    66%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    1 BF
    82%

Ο Θεόδωρος Κουρεντζής διευθύνει την «Ενάτη» του Μπετόβεν στο Μέγαρο Μουσικής

Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα μουσικά γενέθλια του Θεόδωρου Κουρεντζή στην Αθήνα

  • A-
  • A+
O Θεόδωρος Κουρεντζής επέστρεψε με την MusicAeterna στην Αθήνα και το Μέγαρο Μουσικής για μία συναυλία με την ερμηνεία της εμβληματικής «Ένατης» συμφωνίας του Μπετόβεν.

Κυριολεκτικά στο παρά πέντε της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, ο Θεόδωρος Κουρεντζής πρόλαβε να γιορτάσει προχρονολογημένα τα 50ά γενέθλιά του διευθύνοντας την εμβληματική «Ενάτη» του Μπετόβεν στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής (19 & 20/2/2022). Οπως σε κάθε του αθηναϊκή εμφάνιση, στην κατάμεστη αίθουσα παραβρέθηκε ποικίλης σύνθεσης ακροατήριο που χειροκροτούσε ενθουσιωδώς ανάμεσα στα μέρη του έργου.

Η εκδήλωση μαγνητοσκοπήθηκε και αναρτήθηκε στον ιστότοπο του τηλεοπτικού καναλιού ARTE στις 24/2/2022, ανήμερα των γενεθλίων του. Προηγουμένως η δισκογραφική εταιρεία SONY Classical ηχογράφησε την «Ενάτη» στον ίδιο χώρο με τους ίδιους συντελεστές. Ηχογράφηση και συναυλίες έγιναν με τα εξαιρετικά σύνολα που διευθύνει αποκλειστικά ο Ελληνας (από το 2014 και Ρώσος πολίτης) αρχιμουσικός, την Ορχήστρα και τη Χορωδία musicAeterna. Το ισορροπημένο κουαρτέτο των μονωδών αποτέλεσαν η Νορβηγίδα υψίφωνος Μπριγκίτε Κρίστενσεν, η Καναδή μεσόφωνος Σόφι Χάρμσεν, ο Γερμανός τενόρος Μπένγιαμιν Μπρουνς και ο Γερμανός βαρύτονος Γιοχάνες Κάμλερ.

Η εκτέλεση άφησε καλές αλλά αναμενόμενα άνισες εντυπώσεις. Η MusicAeterna παίζει σε όργανα εποχής. Ωστόσο η χρήση τους έγινε με τρόπο και μεγέθη που ακύρωσαν σχεδόν ολοκληρωτικά κάθε ζητούμενο και αναμενόμενο κέρδος σε ηχητικό ενδιαφέρον αλλά και στιλιστικό στίγμα. Τοποθετημένο προφανώς εμπρός από τα ξύλινα και τα χάλκινα πνευστά, τόσο το τεράστιο σύνολο των ιστάμενων εγχόρδων όσο και τα τύμπανα έπαιζαν συστηματικά πάρα πολύ δυνατά, άγρια και τραχιά, ενώ στο τέταρτο μέρος η Χορωδία τραγουδούσε επίσης πάρα πολύ δυνατά.

Το αποτέλεσμα ήταν ένα ακρόαμα συνειδητά ανεβασμένων εντάσεων που, αν και από άποψη φραστικής υπήρξε τελειοθηρικά διαπλασμένο, ηχούσε σχεδόν συνέχεια εκτός ισορροπίας αφού ο ήχος των ξύλινων πνευστών, ενίοτε δε και των χάλκινων, σκεπαζόταν από αυτόν των εγχόρδων, προκαλώντας χάσματα στον μουσικό ειρμό.

Το παίξιμο ήταν κατά κανόνα γοργό, με βάναυσα υπερτονισμένη την εσωτερική αρχιτεκτονική του ήχου των εγχόρδων, προσδίδοντας στο όλον εμμονική καταδιωκτική δριμύτητα που καταργούσε διαβαθμίσεις και αποχρώσεις της μουσικής δραματουργίας. Η επιλογή αυτή δεν υπήρξε όλως ασύμβατη με τα δύο πρώτα συγκρουσιακού χαρακτήρα μέρη της Συμφωνίας (Allegro ma non troppo, Molto vivace)· όμως το λυρικό Adagio molto ήχησε κάπως βιασμένο, ακυρώνοντας την αίσθηση εσωτερικού στοχασμού και αφύπνισης που το διέπει και, ακολούθως, νοηματοδοτεί την εκρηκτική εκκίνηση του φινάλε.

Οι δύο ανακρούσεις της τελευταίας αποδόθηκαν υπερβολικά γρήγορα διολισθαίνοντας από το επαναστατικό προς το υστερικό/γελοίο. Γενικά το βίαιο ηχητικό ανάγλυφο και η εκφραστικά υπερφορτισμένη διεύθυνση άφησαν μιαν αίσθηση εντυπωσιοθηρικής επιδίωξης. Χορωδία και μονωδοί τραγούδησαν εξαιρετικά, με θαυμαστά ευκρινή άρθρωση και, καθώς οι τελευταίοι στέκονταν εμπρός από την ορχήστρα, οι διάλογοι και οι αντιπαραθέσεις τους προς το σώμα των οργάνων και των χορωδών διέθεταν ισορροπία και απολαυστικό δυναμισμό.


Ο Γιώργος Μπαλατσινός διευθύνει την ΚΟΑ

Ο Γιώργος Μπαλατσινός και ο Βασίλης Βαρβαρέσος ερμηνεύουν το «Κοντσέρτο για πιάνο» του Γκριγκ με την ΚΟΑ

Φωτ.: Μαρία Γραμματικού

Στις 11/2/2022 η ΚΟΑ υπό τον Γιώργο Μπαλατσινό έδωσε στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής μιαν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συναυλία. Το πρόγραμμα ξεκίνησε με την πρόσφατα ανευρεθείσα «Συμφωνική φαντασία από τον Πρωτομάστορα» (1923/29-1941/42) του Καλομοίρη, σύντομο έργο που αντλεί αυτούσιο υλικό του από την Α' πράξη της εμβληματικής φερώνυμης όπερας. Η σφιχτή, φροντισμένη διεύθυνση του Μπαλατσινού ανέδειξε τη χυμώδη ενορχήστρωση και το «ελληνικό» χρώμα της «εθνικής» μουσικής του Σμυρνιού δημιουργού, επιβεβαιώνοντας ξανά το πόσο αυτός διαθέτει αναμφισβήτητα αναγνωρίσιμη υπογραφή.

Ακολούθησε το πασίγνωστο «Κοντσέρτο για πιάνο» του Γκριγκ. Ο πιανίστας Βασίλης Βαρβαρέσος συνέπραξε αβίαστα με την ΚΟΑ, υπηρετώντας με το λαμπερό, δυναμικό, δεξιοτεχνικά αψεγάδιαστο παίξιμό του μια μαξιμαλιστικών μεγεθών ερμηνεία, η οποία όμως αντιμετώπισε τον Γκριγκ ως… Λιστ.

Παρ’ ότι ασυζητητί συναρπαστικής δριμύτητας και δυναμισμού, το περιττό ματσίσμο της εκτέλεσης προσπέρασε τις ειδοποιούς «θηλυκές» όψεις του Σκανδιναβού συνθέτη: τις αναστοχαστικές λυρικές ανάπαυλες, το τρυφερό ξετύλιγμα της μελωδίας, την παιγνιώδη ελαφράδα των χορευτικών ρυθμών. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη δημοφιλή «Συμφωνία αρ. 9, του Νέου Κόσμου» του Ντβόρζακ. Αξιοποιώντας στο έπακρο την εγρήγορση αλλά και τη δεδομένη οικειότητα των μουσικών της ΚΟΑ με το κυριολεκτικά χιλιοπαιγμένο αυτό έργο, ο Μπαλατσινός πρόσφερε μιαν ανανεωτικά ψαγμένη, καθαρόαιμα ρομαντική, σε βάθος επεξεργασμένη, συναρπαστική ανάγνωση.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
Ο πολυβραβευμένος 29χρονος Νοτιοκορεάτης Σεόνγκ-Τζιν Τσο χάρισε μιαν ιδανική ανάγνωση του απαιτητικού και περίφημου «Κοντσέρτου για πιάνο αρ. 2» του Προκόφιεφ.
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ
Ο αρχιμουσικός επένδυσε πρώτα απ’ όλα στη διάπλαση ενός ήχου μεγάλου, ρωμαλέου και στιβαρού, αλλά ταυτόχρονα πτητικού, με ελεγχόμενα διαβαθμισμένες εσωτερικές δυναμικές και ιδιαίτερα φροντισμένη φραστική.
Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
Την περίφημη «Συμφωνία αρ.3, των θλιμμένων ασμάτων» του Πολωνού Χένρικ Γκούρετσκι επέλεξαν ως κεντρικό έργο της φετινής πασχαλινής συναυλίας τους η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και ο καλλιτεχνικός της...
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Καβάκος και Πάτσε συνδυάζουν ρομαντισμό και μοντερνισμό
Ύστερα από την ιδιαίτερα επιτυχημένη του συναυλία στην οποία διηύθυνε την ΚΟΑ (28/11/2021), o Λεωνίδας Καβάκος επανήλθε στην Αθήνα για μια συναυλία μουσικής δωματίου, οργανωμένη από τον σύλλογο «Οι Φίλοι της...
Καβάκος και Πάτσε συνδυάζουν ρομαντισμό και μοντερνισμό
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ
Το «Κοντσέρτο για πιάνο» του Σούμαν παρουσίασε στο αθηναϊκό κοινό ο 73χρονος Βραζιλιάνος πιανίστας προσφέροντας μια θαυμάσια ερμηνεία υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού.
Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Τσαϊκόφσκι θέλει τον λυγμό του…
Τη «Συμφωνία αρ.4» του Τσαϊκόφσκι, τον «Καταραμένο κυνηγό» του Φρανκ και το «Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα» του Τραυλού ερμήνευσε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Πάβελ Κότλα.
Ο Τσαϊκόφσκι θέλει τον λυγμό του…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας