• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.5°C / 28.4°C
    4 BF
    46%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    25°C 21.6°C / 25.9°C
    2 BF
    69%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.0°C / 25.5°C
    2 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 22.4°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 18.0°C / 23.2°C
    1 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 19.5°C
    2 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    55%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.3°C / 26.4°C
    5 BF
    54%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.3°C / 24.9°C
    3 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 26.6°C
    4 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.1°C / 25.1°C
    3 BF
    79%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.6°C / 25.6°C
    2 BF
    79%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 20.1°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 21.5°C / 25.6°C
    1 BF
    50%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.0°C / 26.8°C
    2 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.7°C / 27.7°C
    2 BF
    51%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.5°C / 25.5°C
    2 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 21.7°C / 24.5°C
    2 BF
    60%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    2 BF
    90%

Ο Λεωνίδας Καβάκος και ο Ενρίκο Πάτσε

Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Καβάκος και Πάτσε συνδυάζουν ρομαντισμό και μοντερνισμό

  • A-
  • A+
Οι δύο μουσικοί πρότειναν έναν τολμηρό συνδυασμό έργων στενά κλασικού/ρομαντικού ρεπερτορίου και 20ού/21ου αιώνα.

Ύστερα από την ιδιαίτερα επιτυχημένη του συναυλία στην οποία διηύθυνε την ΚΟΑ (28/11/2021), o Λεωνίδας Καβάκος επανήλθε στην Αθήνα για μια συναυλία μουσικής δωματίου, οργανωμένη από τον σύλλογο «Οι Φίλοι της Μουσικής» (7/2/2022). Τον κορυφαίο Έλληνα βιολιστή συνόδευσε ο Ιταλός πιανίστας Ενρίκο Πάτσε, σταθερός συνεργάτης του σε αίθουσες συναυλιών και στούντιο ηχογραφήσεων. Οι δύο μουσικοί πρότειναν ένα τολμηρό συνδυασμό έργων στενά κλασικού/ρομαντικού ρεπερτορίου και 20ού/21ου αιώνα. Η βραδιά στην κατάμεστη, μεγάλη αίθουσα του κρατικού Μεγάρου Μουσικής άφησε άριστες εντυπώσεις, αποκαλύπτοντας ένα σολίστα αρκετά διαφορετικό από αυτόν που ξέραμε ως πρόσφατα, κυρίως με έκδηλο, τεράστιο άλμα εμπλουτισμού στην έκφραση.

Πρώτη ακούστηκε η «Σονάτα, Grand Duo D.574» του 20χρονου Σούμπερτ, έργο με το οποίο ο συνθέτης προχωρά πέρα από τα αρχικά διαμορφωτικά πρότυπα των Μότσαρτ/Ροσσίνι, αποσαφηνίζοντας βαθμιαία τη δική του, κυρίαρχα μελωδική γλώσσα. Αποδόθηκε ήπια, με μαλακιά αλλ’ ουδέποτε πλαδαρή φραστική, διαπλασμένη με ευγένεια, ευαισθησία και φροντίδα στην ανάδειξη των διστακτικά αναδυόμενων γλυκασμών της μουσικής.

Αβίαστη, ανάλαφρα παιχνιδιάρικη ήταν η διαπλοκή των δύο οργάνων στα γρήγορα μέρη. Στη συνέχεια, με ένα τεράστιο άλμα οι δυο μουσικοί μετακινήθηκαν στο πεδίο του μοντερνισμού/μεταμοντερνισμού. Τόσον η εξπρεσιονιστική «Σονάτα για βιολί και πιάνο αρ. 2» (1922) του Μπάρτοκ όσον και τα επιτηδευμένα ιδιόφωνα «Δισκοπότηρα» (“Calices”, 2009) της Φινλανδής Κάγια Σααριάχο μετουσιώνουν όσα επιλεκτικά αντλούν από το φολκλόρ, ωστόσο από διαφορετικές αφετηρίες και με διαφορετικές ευαισθησίες και στοχεύσεις. Ο Μπάρτοκ τροφοδοτεί μιαν αρμονικά στυφή, αγχωτική, ενίοτε μανιακά βίαιη, αιχμηρή έκφραση, η Σααριάχο -90 χρόνια αργότερα, στο μεταμοντέρνο παρόν- εντρυφά ηδονικά σε ένα πυκνό, ευφορικά οργασμικό παιχνίδι που θυμίζει μερακλωμένο ανατολίτικο αυτοσχεδιασμό. Δεινός δεξιοτέχνης, γνωστός για την αψεγάδιαστη καθαρότητα τόνου του παιξίματός του, ο Καβάκος απέδωσε αμφότερες τις μουσικές δίχως φαινομενική προσπάθεια, έκαστη ταιριαστά στο αισθητικό στίγμα, το δομικό συντακτικό και την ιδιαίτερη δραματουργία της: άλλοτε με ήχο μαλακό, υπόκωφο, στριγκό, οξύ και γωνιώδη, τεταμένη φραστική, άλλοτε με ήχο λαμπερό, ρευστό, πλούσιο και μυώδες, χειμαρρώδες, ρευστό φραζάρισμα.

Σε αμφότερες τις περιπτώσεις έκανε τις δύσκολες αυτές μουσικές να ηχήσουν άμεσα προσβάσιμες και φυσικές. Η βραδιά ολοκληρώθηκε με την θυελλώδη «Σονάτα για βιολί και πιάνο αρ.2» (1851) του Σούμαν. Επιστρέφοντας σε ένα πιο σφιχτά οργανωμένο συντακτικό μουσικής γραφής, Καβάκος και Πάτσε έπαιξαν με ένα καθηλωτικά εκφραστικό συνδυασμό τεχνικής ακρίβειας και αισθαντικότητας στην φραστική, αναδεικνύοντας γενναιόδωρα και με μοναδική ευγένεια κάθε απόχρωση διάθεσης. Δίχως να καταφεύγουν σε ευκολίες, επέτρεψαν στην μουσική να ανασαίνει, ανέδειξαν την πυρετώδη ψυχ(ολογ)ική φόρτιση, τον εμμονικά πιεστικό ωστικό παλμό της, τις επαναληπτικές κυκλ(οθυμ)ικές μεταπτώσεις.

Κουιντέτα με κλαρινέτο από Τετρακτύς και Τζέκο

Στις 9/2/2022, στην απογοητευτικά μισογεμάτη αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος», ο κλαρινετίστας της ΚΟΑ Κώστας Τζέκος και το κουαρτέτο εγχόρδων «Τετρακτύς» συνέπραξαν στην παρουσίαση τριών έργων για κλαρινέτο και κουαρτέτο εγχόρδων. Ευχάριστη έκπληξη ήταν η επανεμφάνιση των τελευταίων –Παναγιωτίδης Γιώργος & Κώστας, Άλη Μπαζεγκμέζλερ, Δημήτρης Τραυλός- τους οποίους είχαμε καιρό να ακούσουμε. Δύο τυπικά βρετανικού –λέγε ετεροχρονισμένα ρομαντικού- στίγματος συνθέσεις από το πρώτο μισό του 20ού αιώνα, το «Ραψωδικό κουιντέτο» (1919) του Χάουελς και η «Φαντασία-Κουιντέτο για μπάσο κλαρινέτο και κουαρτέτο εγχόρδων» (1933/36) του Μπόουεν, αντιπαρατέθηκαν με το καθαρόαιμα ρομαντικό «Κουιντέτο με κλαρινέτο» του Μπραμς. Το πρόγραμμα ξεκίνησε με τους Βρετανούς. Οι πέντε μουσικοί έπαιξαν με ορθοτονία, καλό τεχνικό συντονισμό και σε αγαστή ερμηνευτική σύγκλιση. Τον όχι μελωδικά κυρίαρχο χαρακτήρα των έργων ισορρόπησαν εμφυσώντας ένταση και εκφραστικότητα στη ρευστή φραστική, επιτρέποντας στους θύλακες αποφόρτισης και εσωστρεφούς χαλάρωσης να συνεισφέρουν αποφασιστικά στο ενδιαφέρον της μουσικής. Το αριστουργηματικό «Κουιντέτο» του Μπραμς ερμηνεύτηκε με ένα διεγερτικό συνδυασμό εναλλαγών ευγενούς νηφαλιότητας, ρευστής μελωδικής εκφοράς, νεανικής κινητικής ορμής και σφρίγους. Πρωταγωνίστησε ο φωτεινός, μαλακός ήχος και το αβίαστο, δίχως χάσματα ευγενικό παίξιμο του κλαρινέτου από τον Τζέκο. Μια εξαιρετική βραδιά μουσικής δωματίου!

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
Ο πολυβραβευμένος 29χρονος Νοτιοκορεάτης Σεόνγκ-Τζιν Τσο χάρισε μιαν ιδανική ανάγνωση του απαιτητικού και περίφημου «Κοντσέρτου για πιάνο αρ. 2» του Προκόφιεφ.
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες
Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με έργα Μότσαρτ, Σιμπέλιους και Μπραμς/Σένμπεργκ προσέφεραν με την παρουσία Ελλήνων σολίστ δύο πολλά υποσχόμενες συναυλίες στο μουσικό...
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ
Ο αρχιμουσικός επένδυσε πρώτα απ’ όλα στη διάπλαση ενός ήχου μεγάλου, ρωμαλέου και στιβαρού, αλλά ταυτόχρονα πτητικού, με ελεγχόμενα διαβαθμισμένες εσωτερικές δυναμικές και ιδιαίτερα φροντισμένη φραστική.
Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Συναρπαστική βραδιά από το τρίο «Ελ Γκρέκο» στον Παρνασσό
Η πιανίστρια Αλεξία Μουζά, ο τσελίστας Αλέξης Καραϊσκάκης-Νάστος και ο βιολιστής Φαίδων Μηλιάδης έπαιξαν το «Τρίο, έργο 15» του Σμέτανα, το σύντομο, νεανικό «Τρίο αρ. 1, έργο 8» του Σοστακόβιτς και το «Τρίο...
Συναρπαστική βραδιά από το τρίο «Ελ Γκρέκο» στον Παρνασσό
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
Την περίφημη «Συμφωνία αρ.3, των θλιμμένων ασμάτων» του Πολωνού Χένρικ Γκούρετσκι επέλεξαν ως κεντρικό έργο της φετινής πασχαλινής συναυλίας τους η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και ο καλλιτεχνικός της...
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Επαναπροσέγγιση του κοντσέρτου αλλιώς....
Το «Κοντσέρτο αρ. 4 για πιάνο, κουαρτέτο σαξοφώνων και ορχήστρα εγχόρδων» με την επωνυμία «Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα» (2009) του Γιώργου Κουμεντάκη ερμηνεύτηκε από τον Γιώργο-Εμμμανουήλ Λαζαρίδη.
Επαναπροσέγγιση του κοντσέρτου αλλιώς....

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας