• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.2°C / 32.8°C
    5 BF
    31%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.4°C / 35.3°C
    3 BF
    42%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 37.0°C
    3 BF
    26%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.4°C / 31.9°C
    3 BF
    37%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 33.0°C
    5 BF
    29%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.0°C / 35.1°C
    2 BF
    28%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 29.4°C / 31.5°C
    2 BF
    53%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.5°C / 33.5°C
    3 BF
    18%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 31.0°C
    5 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 31.8°C
    4 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.2°C / 28.8°C
    5 BF
    51%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 27.9°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    0 BF
    51%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 30.7°C / 32.9°C
    3 BF
    25%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.5°C / 32.7°C
    3 BF
    34%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.8°C / 32.8°C
    4 BF
    40%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.5°C / 33.0°C
    4 BF
    22%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.3°C / 31.0°C
    2 BF
    48%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.7°C / 31.7°C
    3 BF
    25%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    0 BF
    49%

Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει το «Κοντσέρτο για πιάνο» του Σούμαν συνοδευόμενος από την ΚΟΑ υπό τον Λουκά Καρυτινό

Φωτ.: Ακριβιάδης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ

  • A-
  • A+
Το σύνολο της ΚΟΑ ερμήνευσε στο δεύτερο μέρος της συναυλίας την επικών διαστάσεων «Συμφωνία αρ. 6» του Αντον Μπρούκνερ.

Μια πολύ ωραία, άρτια προετοιμασμένη συναυλία, στην οποία είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε μάλλον ασυνήθιστο για τα αθηναϊκά δεδομένα ρεπερτόριο, έδωσε η ΚΟΑ υπό τον Λουκά Καρυτινό στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής στις 4/2/2022. Η συναυλία, στην οποία μετακλήθηκε ως σολίστας ο διεθνούς φήμης πιανίστας Ζαν-Λουί Στόιερμαν, ήταν εντεταγμένη στον κύκλο «Μεγάλοι ερμηνευτές» του ΜΜΑ.

Το πρόγραμμα περιλάμβανε συνθέσεις από τον βαθύ πυρήνα του γερμανικού μουσικού ρομαντισμού. Ξεκίνησε με το «Κοντσέρτο για πιάνο» του Σούμαν (1810-1856). Σε έκδηλη σύγκλιση διαθέσεων και σε απόλυτο τεχνικό συντονισμό προς τον αρχιμουσικό, ο 73χρονος Βραζιλιάνος πιανίστας πρόσφερε μια θαυμάσια ερμηνεία που κινήθηκε κεντρικά, στην περιοχή του αυτονόητου και αναμενόμενου για το ύφος και τη γραφή του Σούμαν.

Από τις πρώτες νότες –το κοντσέρτο ξεκινά απότομα, δίχως εισαγωγή– σολίστ και αρχιμουσικός έθεσαν σε αβίαστη κίνηση τον κυματιστό ωστικό παλμό της μουσικής, εναλλασσόμενοι στη διαχείριση του βασικού μελωδικοθεματικού υλικού.Απέδωσαν θαυμάσια, δίχως χάσματα, τις συνεχείς εναλλαγές/μεταπτώσεις της μουσικής μεταξύ ορμητικής δράσης και λυρικού αναστοχασμού, εντείνοντας και χαλαρώνοντας το σφρίγος, οξύνοντας και μαλακώνοντας την αιχμηρότητα της φραστικής. Το παίξιμο του Στόιερμαν υπήρξε ακριβές, τεχνικά άρτιο, με φροντισμένη λεπτομέρεια και εύστοχα τεταμένη οικονομία των κορυφώσεων δυναμικής. Πολύ ωραίες ήσαν οι σολιστικές συνεισφορές των ξύλινων πνευστών, κυρίως δε του ομποΐστα Γιάννη Οικονόμου.

Ολο το δεύτερο μισό της βραδιάς αφιερώθηκε στην επικών διαστάσεων «Συμφωνία αρ. 6» του Αντον Μπρούκνερ (1824-1896). Παρότι κατά καιρούς έχει παίξει κάποιες από τις συμφωνίες του Αυστριακού συνθέτη, η ΚΟΑ δεν περιλαμβάνει το σύνολο των εννιά Συμφωνιών του στην εργογραφία που συγκροτεί το τακτικό της ρεπερτόριο. Επίσης η ιδιαίτερη, αυστηρά αφαιρετική δραματουργία των έργων αυτών απαιτεί ερμηνευτικό ήθος/στίγμα διαφορετικό του συνήθους για το ρομαντικό ρεπερτόριο.

Καταφανώς ελεύθερη από κάθε είδος συναισθηματισμού σχετιζόμενου προς τετριμμένα εγκόσμια, αδιάλειπτα εστιασμένη στην εκστατική ενατένιση ενός δύσκολα προσδιορίσιμου «υψηλού» με θρησκευτικές/λατρευτικές συνδηλώσεις, η μουσική τους συνδυάζει δομικές μορφές του κλασικισμού επί των οποίων υφαίνονται τεράστιες περιπέτειες συμφωνικής δράσης διατυπωμένες σε μεταβαγκνερική μουσική γλώσσα μαξιμαλιστικής ορχηστρικής ρητορικής.

Δεν ξαφνιάζει που σε κάποιους αυτός ο συνδυασμός φαίνεται αριστουργηματικός έως μαγευτικός, ενώ άλλοι τον βρίσκουν δυσνόητο, βαρετό, αδικαιολόγητα σχοινοτενή, κενό περιεχομένου. Οι δυο κάθετα αντίθετες απόψεις, προσλήψεις και αποτιμήσεις παραμένουν αμετακίνητες και μοιρασμένες από την εποχή της πρώτης παρουσίασης των Συμφωνιών του μέχρι σήμερα. Επίσης, εδώ, δύσκολα αποφεύγει κανείς τη διασύνδεση με τον εσωστρεφή χαρακτήρα, τη βαθιά θρησκευτικότητα και τα στοιχεία του μονήρους βίου του ίδιου του δημιουργού.

Ο Λουκάς Καρυτινός έδειξε ότι όχι μόνον είχε προετοιμάσει τεχνικά την εκτέλεση της «Συμφωνίας αρ. 6» αλλά και ότι κατανοεί σε βάθος την ιδιαίτερη, «τευτονική» δραματουργία τους. Από μεριάς τους οι μουσικοί της ΚΟΑ ανταποκρίθηκαν σε πλήρη εγρήγορση, ενώ, ιδιαίτερα όσοι ανήκουν στην επί τούτου ενισχυμένη ομάδα των χάλκινων πνευστών (κόρνα, τρομπέτες, σάλπιγγες, τούμπα κ.λπ.), είχαν μοναδική ευκαιρία να λάμψουν ως σολίστες και να προβληθούν ομάδες.

Το αυτό ίσχυσε και για τους σολίστες των ξύλινων πνευστών, στους οποίους ο Μπρούκνερ αναθέτει ουκ ολίγα απομονωμένα και εκτεθειμένα σόλι, εκφραστικώς κρίσιμα στην συνοχή/συνέχεια του μουσικού ειρμού. Πρώτα από όλα ο αρχιμουσικός οργάνωσε πολύ καθαρά την πολυώροφη ορχηστρική δράση, αξιοποιώντας το εστιασμένο παίξιμο των άρτια προετοιμασμένων εγχόρδων και τις λεπτομερώς ζυγιασμένες διακυμάνσεις της δυναμικής στην εκδίπλωση παράλληλων δράσεων και υποδράσεων του μουσικού ειρμού.

Τις πανταχού παρούσες εμβατηριακές διατυπώσεις –εμφανείς στην επιφάνεια ή υποδόριες, υπογείως συσσωρευόμενες ή βίαια εκρηκτικές, εκτεινόμενες ή κορυφωματικές– διέπλασε ο Καρυτινός με ταιριαστά διαφοροποιημένα επίπεδα έντασης, που υποστήριξαν πειστικά τη μαξιμαλιστικών μεγεθών αφηρημένη δραματουργία της μουσικής. Αυξημένης κρισιμότητας στη λειτουργική οργάνωση του μπρουκνέρειου μουσικού ειρμού, στίξεις και στάσεις κλιμακώθηκαν λεπτομερώς και με τη δέουσα προσοχή. Γλαφυρά, τέλος, αποδόθηκαν οι ιδιαίτερες, συχνά αντιθετικές διαθέσεις της μουσικής: τεταμένη αγωνιστική ορμή, λυρικές ανάπαυλες, ανάταση και πυρετώδης λατρευτικός ζήλος, έντρομο δέος, λυρικός αναστοχασμός, δαιμονικές κορυφώσεις.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ
Ο αρχιμουσικός επένδυσε πρώτα απ’ όλα στη διάπλαση ενός ήχου μεγάλου, ρωμαλέου και στιβαρού, αλλά ταυτόχρονα πτητικού, με ελεγχόμενα διαβαθμισμένες εσωτερικές δυναμικές και ιδιαίτερα φροντισμένη φραστική.
Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Τσαϊκόφσκι θέλει τον λυγμό του…
Τη «Συμφωνία αρ.4» του Τσαϊκόφσκι, τον «Καταραμένο κυνηγό» του Φρανκ και το «Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα» του Τραυλού ερμήνευσε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Πάβελ Κότλα.
Ο Τσαϊκόφσκι θέλει τον λυγμό του…
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Στην Αθήνα ο Βραζιλιάνος «φιλόσοφος του πιάνου»
Ο διακεκριμένος βιρτουόζος Ζαν Λουί Στόιερμαν θα ερμηνεύσει το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα σε λα ελάσσονα του Ρόμπερτ Σούμαν συμπράττοντας με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.
Στην Αθήνα ο Βραζιλιάνος «φιλόσοφος του πιάνου»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γιορτινές συναυλίες
Με Μπετόβεν για τα Χριστούγεννα και ιδιαίτερες επιλογές ρεπερτορίου για την Πρωτοχρονιά υποδέχθηκε η ΚΟΑ τις φετινές γιορτές.
Γιορτινές συναυλίες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
Το «Κοντσέρτο για φαγκότο και έντεκα έγχορδα» του Ζαν Φρανσέ υπό τη διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν οι φίλοι της μουσικής στη σειρά συναυλιών των σολίστ της ΚΟΑ.
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας