• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.9°C / 34.8°C
    3 BF
    32%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.6°C / 33.7°C
    4 BF
    38%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.0°C / 34.4°C
    1 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    24°C 24.2°C / 24.2°C
    2 BF
    69%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.7°C / 31.9°C
    4 BF
    40%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.2°C / 34.9°C
    1 BF
    52%
  • Κοζάνη
    Βροχοπτώσεις μεγάλης έντασης
    26°C 21.4°C / 29.3°C
    2 BF
    84%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.1°C / 33.1°C
    2 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 31.5°C
    4 BF
    44%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 30.7°C
    3 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 27.7°C
    5 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.6°C / 29.7°C
    2 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    0 BF
    45%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.3°C / 32.9°C
    4 BF
    29%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    34°C 30.5°C / 33.8°C
    3 BF
    31%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 27.8°C
    4 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.6°C / 35.0°C
    3 BF
    23%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.3°C / 29.4°C
    2 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.4°C / 33.7°C
    3 BF
    41%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 20.8°C
    3 BF
    78%

Η Ιβόνα Γκλίνκα ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για φλάουτο» του Μιχαήλ Τραυλού, συνοδευόμενη από την ΚΟΑ υπό τον Πάβελ Κότλα

Φωτ.: Μαρία Γραμματικού
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Τσαϊκόφσκι θέλει τον λυγμό του…

  • A-
  • A+
Ο Κότλα διηύθυνε την ΚΟΑ με σιδερένια πυγμή, διαπλάθοντας ένα ακρόαμα απαρέγκλιτης πειθαρχίας, ακρίβειας, συντονισμού και υπολογισμένα οργανωμένων κορυφώσεων δυναμικής.

Αρτια προετοιμασμένη και ενδιαφέρουσα από άποψη ρεπερτορίου ήταν η συναυλία που έδωσε η ΚΟΑ στις 21/1/2022 στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Πολωνού αρχιμουσικού Πάβελ Κότλα. Η συναυλία με τίτλο «Μοιραίες έλξεις» (!;) ήταν ταυτόχρονα αφιέρωμα στα 200 χρόνια από τη γέννηση του Γάλλου συνθέτη Σεζάρ Φρανκ (1822-1890). Ευτυχώς, αντί για τη μοναδική «Συμφωνία» του, την οποία το αθηναϊκό σύνολο έχει παίξει αναρίθμητες φορές τα τελευταία χρόνια, η επέτειος τιμήθηκε με τον «Καταραμένο κυνηγό» (1882), σύνθεση άλλοτε δημοφιλή που, όμως, είχαμε να ακούσουμε ζωντανά πολύ καιρό.

Πρόκειται για κομμάτι εμπνευσμένο από τη μακροσκελή, αφηγηματική «γκοθ» μπαλάντα «Ο άγριος κυνηγός» του Γερμανού Γκότφριντ Μπίργκερ (1747-1794). Το συμφωνικό ποίημα του 60χρονου Φρανκ διαθέτει καλογραμμένη, τυπικά ρομαντική μουσική, αρθρωμένη με σαφή δραματουργία στην οποία το έντονο στοιχείο Καθολικού ευσεβισμού αντιπαρατίθεται βίαια με το α λα Μπερλιόζ δαιμονικό στοιχείο. Από την ΚΟΑ δόθηκε δυναμικά και τεταμένα, με σφιχτή, αιχμηρή άρθρωση και πιεστικό ωστικό παλμό, ενώ λαμπερές ήσαν οι κρίσιμες συνεισφορές από τα χάλκινα πνευστά.

Ακολούθησε το εκτενές «Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα» που συνέθεσε ο Μιχαήλ Τραυλός (γενν.1950) το 2015 για τη φλαουτίστρια σύζυγό του Ιβόνα Γκλίνκα, ταλαντούχα Πολωνή μουσικό που έχουμε ακούσει πολλές φορές στο παρελθόν σε συναυλίες υπό τον Θόδωρο Αντωνίου. Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε το 2019 στη Μολδαβία από την ίδια, υπό τη διεύθυνση του Πάβελ Κότλα. Η πρώτη εκτέλεσή του από την ΚΟΑ με τους ίδιους συντελεστές αποκάλυψε μια ενδιαφέρουσα αλλά κάπως προβληματική σύνθεση.

Το έργο είναι γραμμένο για μεγάλη ορχήστρα, διατυπωμένο με γραφή γεμάτη δράση και πληθωρική, αριστοτεχνικά επεξεργασμένη ενορχήστρωση. Διαθέτει ουκ ολίγες σελίδες αιθέριου λυρισμού. Το άκουσμά του έχει ευανάγνωστα μοντερνιστικό στίγμα και πολυσυλλεκτικές καταβολές/αναφορές σε «κλασικούς» του 20ού αιώνα (Ντεμπισί, Λίγκετι κ.λπ.) δίχως, ωστόσο, να αφήνει σαφές στίγμα. Δεξιοτεχνική, ιδιαίτερα απαιτητική ήταν η γραφή για το φλάουτο, το οποίο, όμως, συχνά βρισκόταν σε συνήχηση προς τον πλήρη όγκο της ορχήστρας και κυρίως προς τα πνευστά. Το αποτέλεσμα ήταν είτε ότι χανόταν η ευκρίνεια και η συνέχεια της φραστικής του (ακυρώνοντας τον κοντσερτάντε χαρακτήρα του όλου) είτε δεν ακουγόταν καθόλου… Σαγηνευτικά ατμοσφαιρικό ήταν το «γιαπωνέζικης» αισθητικής μέρος ελεύθερης δεξιοτεχνίας (cadenza) στο μέσο του κοντσέρτου, όπως επίσης το αργό μέρος του όπου το φλάουτο επιδίδεται σε στοχαστικούς, αιθέρια ρευστούς μονολόγους, συνοδευόμενο μόνον από τα έγχορδα. Ενα ενδιαφέρον, γοητευτικό έργο που, σίγουρα, θα αναδειχθεί πολύ καλύτερα όταν ηχογραφηθεί σε στούντιο.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με την τετραμερή «Συμφωνία αρ.4» (1877/78) του Τσαϊκόφσκι, που επίσης είχε να ακουστεί καιρό. Πρόκειται για καθαρόαιμα ρομαντικό έργο, με πλούσια, ευρηματικά γλαφυρή γραφή και χυμώδη, αριστοτεχνικά αξιοποιούμενη ενορχήστρωση που υπηρετεί μια τυπικά τσαϊκόφσκεια συγκρουσιακή δραματουργία με άξονα το σκοτάδι της απόγνωσης για την ανέφικτη ευτυχία. Επωφελούμενος τα μέγιστα από την εγρήγορση των μουσικών, ο Κότλα διηύθυνε την ΚΟΑ με σιδερένια πυγμή, διαπλάθοντας ένα ακρόαμα απαρέγκλιτης πειθαρχίας, ακρίβειας, συντονισμού και υπολογισμένα οργανωμένων κορυφώσεων δυναμικής.

Το αποτέλεσμα διέθετε άριστη σαφήνεια άρθρωσης και αφηγηματικό ειρμό δίχως χάσματα. Επιπλέον, εξυπακούεται ότι ο αρχιμουσικός αξιοποίησε στο έπακρο τις θαυμάσιες συνεισφορές των χάλκινων και ξύλινων πνευστών, τόσο στα στεντόρειας ρητορείας ακραία μέρη όσο και στο λυρικό, αργό μέρος. Ωστόσο, πίσω από αυτή την τεχνική τελειότητα -ή μάλλον ακριβώς επειδή αυτή ήχησε δεδομένη, ενώ η στρατιωτικής πειθαρχίας διεύθυνση του Κότλα άφηνε ελάχιστα χρονικά περιθώρια- έλειψε η έκφραση της απόγνωσης και της πίκρας για την αέναα διαφεύγουσα ευτυχία.

Ειδικά η εκφορά του επιτηδευμένα ξέπνοου, θλιμμένου βαλς των εγχόρδων στο εκτενές πρώτο μέρος πρόβαλε αμέτοχη. Παρ’ ότι δε, στη συνέχεια, το παίξιμο «αγρίεψε» ταιριαστά, ουδέποτε αυτό προσέλαβε την εσωτερική πλαστικότητα και τις λεπτές, ριψοκίνδυνα ζυγιασμένες αποκλίσεις/διακυμάνσεις της δυναμικής και των ταχυτήτων που διαποτίζουν το ακρόαμα με συναισθηματική πειστικότητα.

ΥΓ.: Στην επέτειο του Φρανκ γιατί να μην ξανακούσουμε ζωντανά, με κάποιον από τους τόσους ικανούς Ελληνες σολίστες, τις «Συμφωνικές παραλλαγές για πιάνο και ορχήστρα»;

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ
Ο αρχιμουσικός επένδυσε πρώτα απ’ όλα στη διάπλαση ενός ήχου μεγάλου, ρωμαλέου και στιβαρού, αλλά ταυτόχρονα πτητικού, με ελεγχόμενα διαβαθμισμένες εσωτερικές δυναμικές και ιδιαίτερα φροντισμένη φραστική.
Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ
Το «Κοντσέρτο για πιάνο» του Σούμαν παρουσίασε στο αθηναϊκό κοινό ο 73χρονος Βραζιλιάνος πιανίστας προσφέροντας μια θαυμάσια ερμηνεία υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού.
Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γιορτινές συναυλίες
Με Μπετόβεν για τα Χριστούγεννα και ιδιαίτερες επιλογές ρεπερτορίου για την Πρωτοχρονιά υποδέχθηκε η ΚΟΑ τις φετινές γιορτές.
Γιορτινές συναυλίες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
Το «Κοντσέρτο για φαγκότο και έντεκα έγχορδα» του Ζαν Φρανσέ υπό τη διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν οι φίλοι της μουσικής στη σειρά συναυλιών των σολίστ της ΚΟΑ.
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
Ο πολυβραβευμένος 29χρονος Νοτιοκορεάτης Σεόνγκ-Τζιν Τσο χάρισε μιαν ιδανική ανάγνωση του απαιτητικού και περίφημου «Κοντσέρτου για πιάνο αρ. 2» του Προκόφιεφ.
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας