• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.6°C / 24.6°C
    3 BF
    31%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 18.6°C / 24.7°C
    2 BF
    50%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.0°C / 25.4°C
    0 BF
    45%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 21.4°C
    1 BF
    59%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 23.0°C
    0 BF
    59%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.6°C / 22.0°C
    1 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.0°C / 18.4°C
    1 BF
    42%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    1 BF
    29%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.5°C / 22.7°C
    4 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 21.2°C
    2 BF
    55%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    4 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 22.3°C
    0 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    0 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 20.1°C
    0 BF
    52%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.6°C / 22.7°C
    1 BF
    38%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.6°C / 22.8°C
    2 BF
    64%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 24.8°C
    2 BF
    30%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.3°C / 22.1°C
    2 BF
    50%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.7°C / 21.7°C
    2 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    0 BF
    48%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Με «σολίστ» μια ιστορικό που αγαπάει τον «Μολδάβα» του Σμέτανα

  • A-
  • A+
Η Μαρία Ευθυμίου συμπράττει με την Ορχήστρα για μια σειρά διαδραστικών συναυλιών που έχουν σκοπό να φωτίσουν όσα συνδέουν τον σύγχρονο ακροατή με τη διαχρονική συμφωνική μουσική, ξεκινώντας από μια βραδιά στις 18 Μαρτίου αφιερωμένη στο Συμφωνικό Ποίημα.

Πώς μπορεί κάποιος να φτάσει στο κέντρο της μουσικής; Ποιο ταξίδι μπορεί να μας οδηγήσει κάτω από την επιφάνεια; Και πώς προσδιορίζεται, πώς προσεγγίζεται το όποιο βάθος; Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών εγκαινιάζει τη σειρά διαδραστικών συναυλιών «Ταξίδι στο Κέντρο της Μουσικής» που παρουσιάζουν ο χαρισματικός συνθέτης-πιανίστας Χρίστος Παπαγεωργίου μαζί με τη διακεκριμένη ιστορικό Μαρία Ευθυμίου, υπό τον καταξιωμένο Λουκά Καρυτινό.

Μια σειρά καινοτόμων συναυλιών, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάκου, που έχουν σκοπό να φωτίσουν όσα συνδέουν τον σύγχρονο ακροατή με τη διαχρονική συμφωνική μουσική, φέρνοντάς την εγγύτερα τόσο στους μη γνωρίζοντες όσο και τους ήδη φανατικούς φίλους της. Βίντεο, ομιλίες και φυσικά μουσικές συνδιαλέγονται δραματοποιώντας κάθε φορά το πορτρέτο ενός διαφορετικού συμφωνικού μουσικού είδους. Γνωστά και άγνωστα ιστορικά στοιχεία, προσωπικές ιστορίες, κρυφοί συμβολισμοί και μοτίβα και η μαγεία της δομής των έργων παρουσιάζονται με τρόπο ψυχαγωγικό.

Το «Ταξίδι στο Κέντρο της Μουσικής» είναι ουσιαστικά μια βουτιά στις απαρχές και τα μυστικά της δημιουργίας ενός έργου παρουσιασμένα με τη μορφή μιας παράστασης. Σκοπός, δε, των συναυλιών αυτών είναι η μελέτη -κάθε φορά- ενός διαφορετικού συμφωνικού είδους.

Ετσι στις 18 Μαρτίου ξεκινούν με μια βραδιά αφιερωμένη στο Συμφωνικό Ποίημα, μια κομβική καινοτομία που εισήγαγαν ο Εκτόρ Μπερλιόζ και ο Φραντς Λιστ. Ο ενδιαφέρων αυτός θεματολογικός άξονας διαδραστικων συναυλιών θα ξεκινούσε απόψε αλλά, όπως ειδοποίησε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, οι καιρικές συνθήκες δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση των δοκιμών: «Οι απαιτήσεις και το βάρος αυτού του εγχειρήματος επλήγη ανεπανόρθωτα από την υποχρεωτική αργία των δύο προηγούμενων ημερών. Η λύση αυτή επιλέγεται έχοντας συναίσθηση της ευθύνης, αλλά και επιθυμώντας να αγγίξουμε τα υψηλότερα επίπεδα των προσδοκιών σας» ανέφερε σχετική ανακοίνωση. Ομως, έστω και με μια μικρή αναβολή, οι συναυλίες θα γίνουν.

Στις 18 Μαρτίου θα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε για την ιστορική πορεία του συμφωνικού ποιήματος, από τις πρώτες ορχηστρικές περιγραφές εικόνων και καταστάσεων μέχρι τα μεγάλα συμφωνικά ποιήματα του Στράους. Ο στόχος σαφής: μέσα από τη σκηνοθετημένη ερμηνεία έργων, τη γνωριμία με τα όργανα και τους μουσικούς, επεξηγηματικές ομιλίες, αλλά και με τη συνδρομή της τεχνολογίας, σκιαγραφείται η διαχρονική αξία της συμφωνικής μουσικής με τρόπο κατανοητό όσο και συναρπαστικό.

«Η συνεργασία μου με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών είναι πρωτόγνωρη, αλλά πολύ γόνιμη εμπειρία για μένα. Στόχος μας είναι να μυήσουμε στη συμφωνική μουσική άτομα που δεν είναι τόσο εξοικειωμένα με αυτήν. Ξεκινάμε με το συμφωνικό ποίημα, που πρωτοεμφανίστηκε τον 19ο αιώνα, ο οποίος συμβαίνει να με ενδιαφέρει πολύ ιστορικά και να είναι ο σημαντικότερος που έχει καταγραφεί ποτέ στην ιστορία της ανθρωπότητας» σχολιάζει η ιστορικός Μαρία Ευθυμίου, η οποία πρώτη φορά συμμετέχει σε μια τέτοια παραγωγή. «Πρόκειται για μια εποχή μεγάλων διεργασιών σε ιδεολογικό, πολιτικό, αλλά και συναισθηματικό επίπεδο.

Είναι μια συναρπαστική ανθρώπινη και διανοητική εμπειρία. Θα είμαι ειλικρινής: Προσωπικά, δεν γνωρίζω εις βάθος την κλασική μουσική. Ακούγοντας, κατά την προετοιμασία τής τόσο ιδιαίτερης αυτής συναυλίας, τις εξηγήσεις και τις αποκωδικοποιήσεις των μουσικών έργων από τους κυρίους Καρυτινό και Παπαγεωργίου, αντιλαμβάνομαι πόσο μεγάλο κέρδος έχει να αποκομίσει όχι μόνο ο αδαής, αλλά και ο γνώστης από τη συναυλία αυτή».

Μαρία Ευθυμίου, Λουκάς Καρυτινός, Χρίστος Παπαγεωργίου

● Είναι όμως και ο 19ος αιώνας περίοδος ιδιαίτερης βαρύτητας στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Πράγματι, θεωρείται ο πιο πλούσιος σε εξελίξεις και ζυμώσεις αιώνας της ανθρώπινης Ιστορίας. Είναι ο αιώνας της ωρίμανσης του φιλελευθερισμού, της ανάδυσης του κομμουνισμού, της δράσης του εθνισμού, της άνθησης του Ρομαντισμού, της γιγάντωσης της αποικιοκρατίας, της εκτίναξης της παγκόσμιας δύναμης της Αγγλίας, της ωρίμανσης της βιομηχανίας, της έκρηξης του αριθμού των τεχνολογικών καινοτομιών και των εφευρέσεων. Ενας δυναμικότατος αιώνας.

● Πόσο καθοριστικό είναι το ιστορικό πλαίσιο για την άνθηση και την εξέλιξη των τεχνών;

Το ιστορικό πλαίσιο μάς καθορίζει σε κάθε μας επίπεδο, επομένως καθορίζει και τους καλλιτέχνες και τους δημιουργούς - άρα και τους μουσικούς και τη μουσική τους- σε κάθε εποχή.

● Από το πρόγραμμα ξεχωρίζετε κάποιο συμφωνικό ποίημα που σας συγκινεί ιδιαίτερα;

Το αγαπημένο μου συμφωνικό ποίημα είναι ο «Μολδάβας» του Σμέτανα. Η αρμονία και η ευγένεια της σύλληψής του με καθηλώνουν, η δε συναισθηματική σύνδεση του συνθέτη με τον ποταμό αυτόν της πατρίδας του με συγκινεί βαθιά. Επιπλέον ίσως παίζει ρόλο στη μέθεξή μου το γεγονός ότι ανέκαθεν η Ιστορία της Τσεχίας με ενδιέφερε, καθώς φαινόμενά της ερμηνεύουν κομβικά σημεία των εξελίξεων της Κεντρικής Ευρώπης του Μεσαίωνα αλλά και των νεότερων χρόνων.

● Εσείς πώς ακριβώς συμβάλλετε στο όλο εγχείρημα;

Η δική μου συνεισφορά συνίσταται στην ανάδειξη των κεντρικών παραμέτρων της εποχής και της κοινωνίας μέσα στην οποία έχει δημιουργηθεί το κάθε μουσικό έργο. Τούτο είναι κομβικό για την κατανόηση των πραγμάτων, καθώς ο ψυχισμός και οι προσδοκίες των ανθρώπων που παρήγαγαν ή ακούμπησαν σε αυτήν τη μουσική συνδέονται άμεσα με τα μεγαλειώδη, συναρπαστικά -πολλές φορές σπαρακτικά- γεγονότα αυτού του τόσο έντονου και μεστού αιώνα, του 19ου αιώνα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική περιφορά και αδογμάτιστη κατάνυξη στην πασχαλινή Πλάκα
Από αρχαιολογικούς χώρους, εκκλησίες και μουσεία μικρής χωρητικότητας έως ανοιχτούς χώρους, το 1ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής προτείνει μια μουσική περιφορά ως ένα δημόσιο γεγονός μεγάλης κλίμακας.
Μουσική περιφορά και αδογμάτιστη κατάνυξη στην πασχαλινή Πλάκα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Συμφωνικές συναυλίες από ελληνικές ορχήστρες
Έργα Σκαλκώτα, Μάλερ, Σούμπερτ και Σεν-Σανς είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει το αθηναϊκό κοινό στα πλαίσια των συναυλιών της Κρατικής Ορχήστρας και της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών.
Συμφωνικές συναυλίες από ελληνικές ορχήστρες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο μεγάλος προβοκάτορας στη ζωή και την τέχνη
Σπουδαίος συνθέτης, πιανίστας και μαέστρος, Πιερ Μπουλέζ, σηματοδότησε με το πλούσιο έργο του μια ολόκληρη εποχή. Η γραφή του καθόρισε τη μουσική σκέψη. Ο τρόπος που διεύθυνε από το πόντιουμ ήταν αρκετός για...
Ο μεγάλος προβοκάτορας στη ζωή και την τέχνη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Επαναπροσέγγιση του κοντσέρτου αλλιώς....
Το «Κοντσέρτο αρ. 4 για πιάνο, κουαρτέτο σαξοφώνων και ορχήστρα εγχόρδων» με την επωνυμία «Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα» (2009) του Γιώργου Κουμεντάκη ερμηνεύτηκε από τον Γιώργο-Εμμμανουήλ Λαζαρίδη.
Επαναπροσέγγιση του κοντσέρτου αλλιώς....
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κι αν οι φωτογραφίες της Γούντμαν ήταν χορός και μουσική;
Βασισμένο στο έργο της Φραντσέσκα Γούντμαν τέσσερις ερμηνεύτριες επιχειρούν να μας μεταφέρουν σ’ έναν κόσμο όπου τα σώματα εκτίθενται στη φθορά του χρόνου, στα βλέμματα των άλλων, αλλά και στις δικές τους...
Κι αν οι φωτογραφίες της Γούντμαν ήταν χορός και μουσική;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας