• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 8.2°C / 11.8°C
    3 BF
    37%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.0°C / 12.2°C
    5 BF
    38%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    12°C 8.2°C / 12.0°C
    2 BF
    41%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    32%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.1°C / 9.9°C
    3 BF
    37%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.0°C / 11.2°C
    1 BF
    44%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 6.4°C / 6.4°C
    3 BF
    29%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    1 BF
    55%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.3°C / 10.8°C
    4 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.0°C
    2 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.8°C
    3 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    3 BF
    44%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    40%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 8.9°C / 10.1°C
    3 BF
    40%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.7°C / 10.5°C
    1 BF
    65%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    5 BF
    40%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 8.4°C / 11.5°C
    3 BF
    31%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 9.3°C / 9.4°C
    2 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.7°C / 12.0°C
    2 BF
    40%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    5°C 5.3°C / 5.3°C
    1 BF
    51%
Φωτ.: Marcin Stepien
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Είμαι ενθουσιασμένος που διευθύνω στην πατρίδα του Δημήτρη Μητρόπουλου»

  • A-
  • A+
Ο διακεκριμένος Πολωνός αρχιμουσικός θα βρίσκεται στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, την επόμενη Παρασκευή, στη συναυλία με την Τέταρτη Συμφωνία του Τσαϊκόφσκι και έργα Σεζάρ Φρανκ και Μιχάλη Τραυλού.

Εντονα συναισθήματα, ρομαντισμός, διάθεση αναμέτρησης με δεξιοτεχνικές προκλήσεις, αλλά και έργα που υμνούν την ομορφιά που… πονάει. «Μοιραίες έλξεις» έχει τίτλο η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στην οποία θα ακούσουμε το συμφωνικό ποίημα «Ο καταραμένος κυνηγός» του Γάλλου ρομαντικού Σεζάρ Φρανκ -έργο με δραματικούς τόνους και λυρικό ύφος-, το Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα του πολυβραβευμένου Μιχάλη Τραυλού, δημιουργία με υψηλές δεξιοτεχνικές απαιτήσεις (σολίστ, η διακεκριμένη φλαουτίστα Ιβόνα Γκλίνκα), και τη βαθιά συναισθηματική Τέταρτη Συμφωνία του Πιοτρ-Ιλιτς Τσαϊκόφσκι, μια μεγαλειώδη εξιστόρηση της ασημαντότητας του ανθρώπου απέναντι στις εξωτερικές δυνάμεις που τον κατακλύζουν. Την επόμενη Παρασκευή 21 Ιανουαρίου, λοιπόν, αντιμέτωπος στο πόντιουμ με τα τρία αυτά έργα θα βρεθεί ο διεθνώς καταξιωμένος Πολωνός αρχιμουσικός Πάβελ Κότλα, στην πρώτη του εμφάνιση στη χώρα μας (Αίθουσα Χρ. Λαμπράκης Μεγάρου Μουσικής Αθηνών).

«Το πρόγραμμα της συναυλίας διαθέτει σχεδόν όλες τις προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας μαέστρος. Υπάρχει μια γνωστή συμφωνία του Τσαϊκόφσκι, του οποίου τη μουσική λατρεύει το κοινό, κι από την άλλη υπάρχει ένα λιγότερο διάσημο έργο του Σεζάρ Φρανκ και μια απαιτητική νέα σύνθεση. Και τα δύο αυτά έργα χρειάζονται μια πολύ προσεκτική προσέγγιση για να αναδειχθούν. Είμαι πεπεισμένος ότι συνολικά είναι ένα πολύ δυνατό πρόγραμμα που έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει τον ακροατή σε ένα συναρπαστικό μουσικό ταξίδι», αναφέρει ο μαέστρος λίγο πριν έρθει στην Αθήνα. «Είμαι ενθουσιασμένος που διευθύνω στην πατρίδα του Δημήτρη Μητρόπουλου - ενός από τους μαέστρους που με ενέπνευσαν στα νεότερα χρόνια».

Ειδική μνεία, ωστόσο, αξίζει στον Γάλλο Σεζάρ Φρανκ, που φέτος συμπληρώνονται 200 χρόνια από τον θάνατό του. Ενας συνθέτης που εξελίχθηκε αργά αλλά σταθερά, επηρεαζόμενος σε μεγάλο βαθμό από τους κορυφαίους Γερμανούς του 19ου αιώνα (Μπετόβεν, Βάγκνερ, κ.λπ.). «Φαινομενικά, δεν είναι τόσο γνωστός ρομαντικός συνθέτης, όπως για παράδειγμα συμβαίνει στην περίπτωση του Μπραμς και του Τσαϊκόφσκι, παρ’ όλα αυτά η μουσική του κατέχει πολύ σημαντική θέση στην ιστορία.

Η Συμφωνία του, για παράδειγμα, ηχογραφήθηκε από σχεδόν όλους τους σημαντικούς μαέστρους του 20ού αιώνα. Το ίδιο ισχύει και για την πανέμορφη Σονάτα του για βιολί, η οποία βρισκόταν στο ρεπερτόριο μερικών από τους πιο διάσημους βιολονίστες. Ευελπιστώ ότι και άλλα του έργα, όπως “Ο καταραμένος κυνηγός” ή οι Συμφωνικές Παραλλαγές για πιάνο και ορχήστρα, θα κάνουν την επάνοδό τους στις συναυλιακές αίθουσες φέτος. Το αξίζουν, οπωσδήποτε».

● Εκτός από σπουδαίος συνθέτης, ο Σεζάρ Φρανκ υπήρξε κι εξαιρετικός καθηγητής.

Η σχέση δασκάλου-μαθητή στη μουσική είναι κρίσιμη. Οι μουσικοί από τη μια ακολουθούμε τους δασκάλους μας κι από την άλλη κάνουμε τα δικά μας, συχνά σε απόλυτη αντίθεση με όσα διδαχτήκαμε. Αυτό το μικρό στοιχείο εξέγερσης είναι σημείο-κλειδί για να εξελιχθεί η ερμηνεία. Θα έλεγα ότι οι μαέστροι έχουν μάλλον μεγαλύτερη ελευθερία σε αυτόν τον τομέα από ό,τι οι τραγουδιστές ή οι μουσικοί.

Στην τελική, η τέχνη της μουσικής διεύθυνσης εστιάζει στο να εμπνέει τους υπόλοιπους και να τους ενσωματώνει σε ένα μουσικό όραμα. Οφείλουμε να δουλεύουμε με το κάθε διαφορετικό στιλ που ακολουθούν οι ορχήστρες και οι σολίστ με τους οποίους συνεργαζόμαστε. Ενας από τους δασκάλους μου έλεγε ότι τρία σημαντικά πράγματα πρέπει να κάνεις για να γίνεις σημαντικός μαέστρος: να μελετάς την παρτιτούρα, να μαθαίνεις τη γλώσσα των άλλων και στη συνέχεια να τους παρατηρείς στις συναυλίες ή στις πρόβες.

● Ο καθηγητής που καθόρισε εσάς ποιος ήταν;

Είχα καταπληκτικούς καθηγητές στην Ακαδημία Σοπέν της Πολωνίας. Ο Ρίσαρντ Ντούντεκ και ο Μπογκούσλαβ Μάντεϊ (που δίδαξαν τους περισσότερους γνωστούς συμπατριώτες μου που σήμερα εργάζονται στις συναυλιακές αίθουσες) με ενέπνευσαν με διαφορετικούς τρόπους. Ο πρώτος μας έμαθε πώς να προσεγγίζουμε τη συνεργασία με τις ορχήστρες με υπομονή και αμοιβαίο σεβασμό.

Ο δεύτερος είχε μια φοβερή τεχνική που συχνά συγκρίνεται με τον Γεβγκένι Σβετλάνοφ και τον Κάρλος Κλάιμπερ. Αλλά από την άλλη, νεότερος συνεργάστηκε με παγκοσμίου φήμης μαέστρους, όπως ο Σάιμον Ρατλ -που ήταν ένα ηφαίστειο εκπληκτικών μουσικών ιδεών και ενθουσιασμού- και ο Κόλιν Ντέιβις, που βλέποντάς τον να διευθύνει είχες την αίσθηση ότι είχε έναν απόλυτο και σχεδόν μαγικό έλεγχο πάνω στον χρόνο. Μπορούσε να τον επεκτείνει, να τον σταματήσει ή να τον προχωρήσει με τον τρόπο που επιθυμούσε.

● Ας επιστρέψουμε στη συναυλία της Αθήνας. Πώς αισθάνεστε όταν διευθύνετε έργα σύγχρονων συνθετών, όπως του Μιχάλη Τραυλού; Ζορίζουν τα πράγματα από την παρουσία του συνθέτη;

Μου αρέσει η περιπέτεια της εκτέλεσης νέας μουσικής. Οταν μελετώ για παράδειγμα την Πέμπτη Συμφωνία του Μπετόβεν προσπαθώ να φανταστώ πώς αντέδρασε ο κόσμος στην πρώτη της εκτέλεση όταν δεν είχαν ιδέα ότι θα ακολουθούσε η Ενάτη. Συγχρόνως υπάρχει ένα τεράστιο αίσθημα ευθύνης. Κι εδώ είναι που μετράει περισσότερο από όλα η προσέγγιση του ερμηνευτή.

Πρέπει να θυμόμαστε ότι ακόμη και η διασημότερη όπερα της ιστορίας, η «Κάρμεν» του Μπιζέ, απέτυχε παταγωδώς στην πρεμιέρα της και ο συνθέτης καταρρακώθηκε τόσο που πέθανε λίγες εβδομάδες αργότερα! Ευτυχώς, έχουμε ήδη κάνει μια πολύ επιτυχημένη πρεμιέρα του Κοντσέρτου για φλάουτο του Μιχάλη Τραυλού με την Εθνική Φιλαρμονική της Μολδαβίας και φαίνεται πως πλέον ήρθε η ώρα να πείσουμε και το ελληνικό κοινό για την ποιότητά του.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Εναρξη με μια συναυλία μοιραία, σαγηνευτική και ελπιδοφόρα
Εργα Τσαϊκόφσκι, Μπρουχ και του νέου συνθέτη Δημήτρη Μηνακάκη σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού θα παρουσιάσει η ΚΟΑ στην πρώτη της συναυλία για τη φετινή περίοδο.
Εναρξη με μια συναυλία μοιραία, σαγηνευτική και ελπιδοφόρα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Στην Αθήνα ο Βραζιλιάνος «φιλόσοφος του πιάνου»
Ο διακεκριμένος βιρτουόζος Ζαν Λουί Στόιερμαν θα ερμηνεύσει το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα σε λα ελάσσονα του Ρόμπερτ Σούμαν συμπράττοντας με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.
Στην Αθήνα ο Βραζιλιάνος «φιλόσοφος του πιάνου»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αδιάφορος «Μεσσίας» από την ΚΟΑ
Το ακρόαμα έπασχε σοβαρά και φανερά από δύο όψεις: πρώτ’ απ’ όλα από μια γενικώς αδιάφορη διάπλαση της φραστικής και, κατά δεύτερο λόγο, από άνιση και ανομοιογενή σύνθεση του κουαρτέτου των μονωδών.
Αδιάφορος «Μεσσίας» από την ΚΟΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Ιβο Πογκορέλιτς παίζει «2ο Σοπέν» με την ΚΟΑ
Ο σπουδαίος Κροάτης πιανίστας ξανασυστήθηκε στο αθηναϊκό κοινό, βάζοντας φαρδιά-πλατιά την υπογραφή του σε μια εξαιρετική εκτέλεση του Δεύτερου Κοντσέρτου του Σοπέν.
Ο Ιβο Πογκορέλιτς παίζει «2ο Σοπέν» με την ΚΟΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο μαέστρος που θα διευθύνει τους νέους σολίστ της ΚΟΑ
Ο Καναδός αρχιμουσικός, που ζει και δραστηριοποιείται τα τελευταία χρόνια στην Κύπρο, συμπράττει την ερχόμενη Παρασκευή με την πρώτη Ορχήστρα της χώρας αλλά και με τους νικητές του Διαγωνισμού της για Νέους...
Ο μαέστρος που θα διευθύνει τους νέους σολίστ της ΚΟΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας