• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.8°C / 5.8°C
    0 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -2.4°C / 3.1°C
    0 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.0°C / 5.7°C
    0 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -5°C -5.1°C / 0.3°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    0 BF
    86%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -2.6°C / 2.7°C
    2 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -4°C -4.6°C / -0.9°C
    2 BF
    74%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.4°C / 3.6°C
    1 BF
    74%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 4.3°C / 6.4°C
    3 BF
    81%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / -0.1°C
    2 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.2°C / 10.0°C
    3 BF
    55%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 4.0°C / 4.0°C
    3 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    3 BF
    67%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    -2°C -1.8°C / -1.5°C
    1 BF
    74%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C -1.5°C / 2.3°C
    1 BF
    82%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    7°C 2.8°C / 7.8°C
    2 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.0°C / 6.0°C
    1 BF
    80%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 3.3°C / 3.3°C
    0 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C -1.8°C / 3.2°C
    1 BF
    69%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    -4°C -4.2°C / -4.2°C
    2 BF
    78%
Φωτ.: Marcin Stepien
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Είμαι ενθουσιασμένος που διευθύνω στην πατρίδα του Δημήτρη Μητρόπουλου»

  • A-
  • A+
Ο διακεκριμένος Πολωνός αρχιμουσικός θα βρίσκεται στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, την επόμενη Παρασκευή, στη συναυλία με την Τέταρτη Συμφωνία του Τσαϊκόφσκι και έργα Σεζάρ Φρανκ και Μιχάλη Τραυλού.

Εντονα συναισθήματα, ρομαντισμός, διάθεση αναμέτρησης με δεξιοτεχνικές προκλήσεις, αλλά και έργα που υμνούν την ομορφιά που… πονάει. «Μοιραίες έλξεις» έχει τίτλο η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στην οποία θα ακούσουμε το συμφωνικό ποίημα «Ο καταραμένος κυνηγός» του Γάλλου ρομαντικού Σεζάρ Φρανκ -έργο με δραματικούς τόνους και λυρικό ύφος-, το Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα του πολυβραβευμένου Μιχάλη Τραυλού, δημιουργία με υψηλές δεξιοτεχνικές απαιτήσεις (σολίστ, η διακεκριμένη φλαουτίστα Ιβόνα Γκλίνκα), και τη βαθιά συναισθηματική Τέταρτη Συμφωνία του Πιοτρ-Ιλιτς Τσαϊκόφσκι, μια μεγαλειώδη εξιστόρηση της ασημαντότητας του ανθρώπου απέναντι στις εξωτερικές δυνάμεις που τον κατακλύζουν. Την επόμενη Παρασκευή 21 Ιανουαρίου, λοιπόν, αντιμέτωπος στο πόντιουμ με τα τρία αυτά έργα θα βρεθεί ο διεθνώς καταξιωμένος Πολωνός αρχιμουσικός Πάβελ Κότλα, στην πρώτη του εμφάνιση στη χώρα μας (Αίθουσα Χρ. Λαμπράκης Μεγάρου Μουσικής Αθηνών).

«Το πρόγραμμα της συναυλίας διαθέτει σχεδόν όλες τις προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας μαέστρος. Υπάρχει μια γνωστή συμφωνία του Τσαϊκόφσκι, του οποίου τη μουσική λατρεύει το κοινό, κι από την άλλη υπάρχει ένα λιγότερο διάσημο έργο του Σεζάρ Φρανκ και μια απαιτητική νέα σύνθεση. Και τα δύο αυτά έργα χρειάζονται μια πολύ προσεκτική προσέγγιση για να αναδειχθούν. Είμαι πεπεισμένος ότι συνολικά είναι ένα πολύ δυνατό πρόγραμμα που έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει τον ακροατή σε ένα συναρπαστικό μουσικό ταξίδι», αναφέρει ο μαέστρος λίγο πριν έρθει στην Αθήνα. «Είμαι ενθουσιασμένος που διευθύνω στην πατρίδα του Δημήτρη Μητρόπουλου - ενός από τους μαέστρους που με ενέπνευσαν στα νεότερα χρόνια».

Ειδική μνεία, ωστόσο, αξίζει στον Γάλλο Σεζάρ Φρανκ, που φέτος συμπληρώνονται 200 χρόνια από τον θάνατό του. Ενας συνθέτης που εξελίχθηκε αργά αλλά σταθερά, επηρεαζόμενος σε μεγάλο βαθμό από τους κορυφαίους Γερμανούς του 19ου αιώνα (Μπετόβεν, Βάγκνερ, κ.λπ.). «Φαινομενικά, δεν είναι τόσο γνωστός ρομαντικός συνθέτης, όπως για παράδειγμα συμβαίνει στην περίπτωση του Μπραμς και του Τσαϊκόφσκι, παρ’ όλα αυτά η μουσική του κατέχει πολύ σημαντική θέση στην ιστορία.

Η Συμφωνία του, για παράδειγμα, ηχογραφήθηκε από σχεδόν όλους τους σημαντικούς μαέστρους του 20ού αιώνα. Το ίδιο ισχύει και για την πανέμορφη Σονάτα του για βιολί, η οποία βρισκόταν στο ρεπερτόριο μερικών από τους πιο διάσημους βιολονίστες. Ευελπιστώ ότι και άλλα του έργα, όπως “Ο καταραμένος κυνηγός” ή οι Συμφωνικές Παραλλαγές για πιάνο και ορχήστρα, θα κάνουν την επάνοδό τους στις συναυλιακές αίθουσες φέτος. Το αξίζουν, οπωσδήποτε».

● Εκτός από σπουδαίος συνθέτης, ο Σεζάρ Φρανκ υπήρξε κι εξαιρετικός καθηγητής.

Η σχέση δασκάλου-μαθητή στη μουσική είναι κρίσιμη. Οι μουσικοί από τη μια ακολουθούμε τους δασκάλους μας κι από την άλλη κάνουμε τα δικά μας, συχνά σε απόλυτη αντίθεση με όσα διδαχτήκαμε. Αυτό το μικρό στοιχείο εξέγερσης είναι σημείο-κλειδί για να εξελιχθεί η ερμηνεία. Θα έλεγα ότι οι μαέστροι έχουν μάλλον μεγαλύτερη ελευθερία σε αυτόν τον τομέα από ό,τι οι τραγουδιστές ή οι μουσικοί.

Στην τελική, η τέχνη της μουσικής διεύθυνσης εστιάζει στο να εμπνέει τους υπόλοιπους και να τους ενσωματώνει σε ένα μουσικό όραμα. Οφείλουμε να δουλεύουμε με το κάθε διαφορετικό στιλ που ακολουθούν οι ορχήστρες και οι σολίστ με τους οποίους συνεργαζόμαστε. Ενας από τους δασκάλους μου έλεγε ότι τρία σημαντικά πράγματα πρέπει να κάνεις για να γίνεις σημαντικός μαέστρος: να μελετάς την παρτιτούρα, να μαθαίνεις τη γλώσσα των άλλων και στη συνέχεια να τους παρατηρείς στις συναυλίες ή στις πρόβες.

● Ο καθηγητής που καθόρισε εσάς ποιος ήταν;

Είχα καταπληκτικούς καθηγητές στην Ακαδημία Σοπέν της Πολωνίας. Ο Ρίσαρντ Ντούντεκ και ο Μπογκούσλαβ Μάντεϊ (που δίδαξαν τους περισσότερους γνωστούς συμπατριώτες μου που σήμερα εργάζονται στις συναυλιακές αίθουσες) με ενέπνευσαν με διαφορετικούς τρόπους. Ο πρώτος μας έμαθε πώς να προσεγγίζουμε τη συνεργασία με τις ορχήστρες με υπομονή και αμοιβαίο σεβασμό.

Ο δεύτερος είχε μια φοβερή τεχνική που συχνά συγκρίνεται με τον Γεβγκένι Σβετλάνοφ και τον Κάρλος Κλάιμπερ. Αλλά από την άλλη, νεότερος συνεργάστηκε με παγκοσμίου φήμης μαέστρους, όπως ο Σάιμον Ρατλ -που ήταν ένα ηφαίστειο εκπληκτικών μουσικών ιδεών και ενθουσιασμού- και ο Κόλιν Ντέιβις, που βλέποντάς τον να διευθύνει είχες την αίσθηση ότι είχε έναν απόλυτο και σχεδόν μαγικό έλεγχο πάνω στον χρόνο. Μπορούσε να τον επεκτείνει, να τον σταματήσει ή να τον προχωρήσει με τον τρόπο που επιθυμούσε.

● Ας επιστρέψουμε στη συναυλία της Αθήνας. Πώς αισθάνεστε όταν διευθύνετε έργα σύγχρονων συνθετών, όπως του Μιχάλη Τραυλού; Ζορίζουν τα πράγματα από την παρουσία του συνθέτη;

Μου αρέσει η περιπέτεια της εκτέλεσης νέας μουσικής. Οταν μελετώ για παράδειγμα την Πέμπτη Συμφωνία του Μπετόβεν προσπαθώ να φανταστώ πώς αντέδρασε ο κόσμος στην πρώτη της εκτέλεση όταν δεν είχαν ιδέα ότι θα ακολουθούσε η Ενάτη. Συγχρόνως υπάρχει ένα τεράστιο αίσθημα ευθύνης. Κι εδώ είναι που μετράει περισσότερο από όλα η προσέγγιση του ερμηνευτή.

Πρέπει να θυμόμαστε ότι ακόμη και η διασημότερη όπερα της ιστορίας, η «Κάρμεν» του Μπιζέ, απέτυχε παταγωδώς στην πρεμιέρα της και ο συνθέτης καταρρακώθηκε τόσο που πέθανε λίγες εβδομάδες αργότερα! Ευτυχώς, έχουμε ήδη κάνει μια πολύ επιτυχημένη πρεμιέρα του Κοντσέρτου για φλάουτο του Μιχάλη Τραυλού με την Εθνική Φιλαρμονική της Μολδαβίας και φαίνεται πως πλέον ήρθε η ώρα να πείσουμε και το ελληνικό κοινό για την ποιότητά του.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γιορτινές συναυλίες
Με Μπετόβεν για τα Χριστούγεννα και ιδιαίτερες επιλογές ρεπερτορίου για την Πρωτοχρονιά υποδέχθηκε η ΚΟΑ τις φετινές γιορτές.
Γιορτινές συναυλίες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Στην εποχή μας η έμπνευση συνδέεται με τα χρήματα και όχι με τις προσωπικότητες»
Η Μάρλις Πέτερσεν επιστρέφει στην Αθήνα για να τραγουδήσει αύριο Σάββατο σε ένα γκαλά όπερας αφιερωμένο στη μνήμη του ιδρυτή του Μεγάρου Μουσικής.
«Στην εποχή μας η έμπνευση συνδέεται με τα χρήματα και όχι με τις προσωπικότητες»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
Το «Κοντσέρτο για φαγκότο και έντεκα έγχορδα» του Ζαν Φρανσέ υπό τη διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν οι φίλοι της μουσικής στη σειρά συναυλιών των σολίστ της ΚΟΑ.
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χιλιάδες views για Μπετόβεν
Εκατομμύρια άνθρωποι αγκάλιασαν τον 9ωρο μουσικό μαραθώνιο με τις 9 Συμφωνίες του Γερμανού συνθέτη σε 9 συναυλίες σε συμφωνικές αίθουσες, υπαίθριους χώρους και αξιοθέατα 9 ευρωπαϊκών πόλεων.
Χιλιάδες views για Μπετόβεν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας