• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.5°C / 24.1°C
    1 BF
    62%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.6°C / 21.7°C
    2 BF
    71%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.0°C / 21.5°C
    0 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 19.7°C
    0 BF
    67%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.9°C / 17.9°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 19.4°C / 20.9°C
    2 BF
    75%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 17.3°C
    2 BF
    88%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    70%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.0°C / 19.9°C
    2 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.1°C / 20.9°C
    1 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.4°C / 21.8°C
    0 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.1°C / 20.1°C
    4 BF
    87%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    0 BF
    100%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    20°C 19.5°C / 19.9°C
    2 BF
    77%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 16.5°C / 23.3°C
    0 BF
    67%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 21.0°C
    3 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.8°C / 24.3°C
    0 BF
    76%
  • Καβάλα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    1 BF
    70%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 18.7°C / 21.7°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    1 BF
    84%

Μυρτώ Παπαθανασίου, Μάριο Τσεφίρι, Δημήτρης Τηλιακός, Μαρισία Παπαλεξίου στο εορταστικό οπερατικό γκαλά

Φωτ.: Ακριβιάδης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γιορτινές συναυλίες

  • A-
  • A+
Συνολικά συναρπαστική η εκτέλεση της «Ενατης Συμφωνίας» με τη μουσική διεύθυνση του Μίχκελ Κίτσον στη χριστουγεννιάτικη συναυλία της Ορχήστρας (17 και 18/12). Σε βραδιά ανεπιφύλακτα ενδιαφέρουσα με ψαγμένες επιλογές ρεπερτορίου αναδείχτηκε και το πρωτοχρονιάτικο γκαλά όπερας (30/12) υπό τον Βύρωνα Φιδετζή.

Δύο μουσικά ενδιαφέρουσες όσο και γενικώς απολαυστικές συναυλίες πρόσφερε η ΚΟΑ στους Αθηναίους φιλόμουσους κατά τη διάρκεια των εορτών λίγο πριν από το νέο έτος.

Με δεδομένη την αναπόφευκτη καθίζηση της εγχώριας μουσικής ζωής λόγω των αλλεπάλληλων κυμάτων της πανδημίας οι δύο συναυλίες ανέβασαν τη διάθεση του καταπτοημένου φιλόμουσου κοινού τόσο με την υλοποίησή τους αυτή καθ’ εαυτή, όσο και με τις εύστοχες επιλογές ρεπερτορίου˙ γι’ αυτό και προσέλκυσαν ακροατήρια που γέμισαν τη μεγάλη αίθουσα του κρατικού Μεγάρου Μουσικής.

Προγραμματισμένη να επαναληφθεί δύο φορές, στις 17 και 18/12/2021, η χριστουγεννιάτικη συναυλία υπό τον τίτλο «Υμνος στη Χαρά» περιλάμβανε τη «Συμφωνία αρ.9» του Μπετόβεν. Στην εκτέλεση συμμετείχαν Ελληνες και ξένοι μονωδοί καθώς επίσης η Χορωδία της ΕΡΤ, η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων και η Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης. Για τη διεύθυνση μετακλήθηκε από τη Γερμανία, όπου σταδιοδρομεί εδώ και μια δεκαετία, ο Εσθονός Μίχκελ Κίτσον.

Βασιζόμενος στο καλά εστιασμένο παίξιμο των εγχόρδων και σε μια φανερά διεξοδική προετοιμασία, ο 50χρονος αρχιμουσικός διέπλασε μια γενικώς άρτια εκτέλεση που χαρακτηρίστηκε από δυναμική άρθρωση της μουσικής ροής, καλή συνολική εποπτεία της μουσικής δραματουργίας και γενικώς υψηλές ταχύτητες με συμπιεσμένες στίξεις. Ακρίβεια φραστική, λειτουργική οικονομία των κορυφώσεων δυναμικής και των εσωτερικών συσχετισμών (έγχορδα προς χάλκινα πνευστά, χορωδίες προς ορχήστρα), ωραία ισορροπία μεταξύ των επικρατούντων εδαφίων δράσης και των θυλάκων λυρικής έκφρασης στοιχειοθέτησαν μια καθαρτικά άμεση, συνολικά συναρπαστική εκτέλεση της «Ενατης Συμφωνίας».

Το κουαρτέτο μονωδών του φινάλε αποτέλεσαν ο τενόρος Μάριο Τσεφίρι (Γιάννης Μποτσαράκος), ο βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός, η υψίφωνος Ελένη Καλένος και η Σλοβένα μεσόφωνος Μπάρμπαρα Κόσελ. Ο αρχιμουσικός τοποθέτησε την τετράδα όχι εμπρός από την ορχήστρα, όπως συνηθίζεται, αλλά στο βάθος εμπρός από τη χορωδία, ενδεχομένως στοχεύοντας στη δημιουργία της (νοηματικής) εντύπωσης ότι το τραγούδι τους συγκεφαλαίωνε συμβολικά τη συλλογική φωνή της χορωδίας/ανθρωπότητας.

Ωστόσο καθώς οι δύο αντρικές φωνές ήταν αντικειμενικά ρωμαλεότερες και πιο διαπεραστικές από τις γυναικείες, το κουαρτέτο των μονωδών έπασχε από έλλειψη ισορροπιών, τόσο όταν οι γυναίκες τραγουδούσαν μεμονωμένα όσο και όταν ένωναν τις φωνές τους με αυτές των αντρών και της ορχήστρας.

Ο αρχιμουσικός Βύρων Φιδετζής

Φωτ.: Ακριβιάδης

Η δεύτερη συναυλία της ΚΟΑ ήταν ένα εορταστικό πρωτοχρονιάτικο γκαλά όπερας υπό τον Βύρωνα Φιδετζή, εντεταγμένο στον προγραμματισμό του κρατικού Μεγάρου Μουσικής, και δόθηκε στην ίδια κατάμεστη αίθουσα στις 30/12/2021.

Συμμετείχαν τέσσερις ώριμοι, έμπειροι Ελληνες μονωδοί, τρεις από τους οποίους έχουν διεθνή σταδιοδρομία: η υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου, η μεσόφωνος Μαρισία Παπαλεξίου, ο τενόρος Μάριο Τσεφίρι (Γιάννης Μποτσαράκος) και ο βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός. Αυτό που κυρίως έκανε τη βραδιά ανεπιφύλακτα ενδιαφέρουσα ήταν ασυζητητί οι ψαγμένες επιλογές ρεπερτορίου.

Αντί για τα χιλιοπαιγμένα και απολύτως τετριμμένα, ο Φιδετζής πρότεινε μια γενναιόδωρα πλούσια ανθολογία με φωνητικά και ορχηστρικά αποσπάσματα από όπερες και οπερέτες του 19ου και 20ού αιώνα, αντλημένα με κριτήριο την αντιπροσωπευτικότητα αλλά και τη μέγιστη δυνατή ποικιλία: Βέμπερ, Λεονκαβάλο, Μασνέ, Σεν-Σανς, Ντβόρζακ, Ροσίνι, Μπελίνι, Ζουπέ, Γκέρσουιν, Οφενμπαχ, Σαμάρα, Σακελλαρίδης, Κάλμαν. Ρομαντικές εισαγωγές στον «Ελεύθερο σκοπευτή» και στην οπερέτα «Ποιητής και χωρικός», το χολιγουντιανά οριενταλίζον «Βακχικό όργιο» από το «Σαμψών και Δαλιδά» και το Πρελούδιο στη «Λιονέλλα» ακούστηκαν εναλλάξ με άριες και ντουέτα από τις όπερες «Παλιάτσοι», «Ηρωδιάδα», «Αλιείς μαργαριταριών», «Ρούσαλκα», «Γουλιέλμος Τέλλος», «Νόρμα», «Πόργκι και Μπες», «Περουζέ» και τις οπερέτες «Ωραία Ελένη» και «Πριγκίπισσα της τσάρντας».

Δίχως να είναι όλα ταιριαστά και τέλεια, αφού κάποια κομμάτια καταφανώς τραγουδήθηκαν και ακούστηκαν καλύτερα από άλλα, αυτό που κράτησε αδιάλειπτα ζωντανό το ενδιαφέρον ήταν η γεμάτη αντιθέσεις και εκπλήξεις σκυταλοδρομία των στιλιστικών μεταπτώσεων, οι εκφραστικές σόλο ερμηνείες, οι ωραίες εναλλαγές φωνών και συνηχήσεων -βαρύτονος με τενόρο, υψίφωνος με μεσόφωνο, υψίφωνος με βαρύτονο- το ξάφνιασμα από εξόχως απολαυστικά ακούσματα αλλά και φωνές που μακάρι να απολαμβάναμε συχνότερα και ευρύτερα: η Παπαθανασίου στη σλάβικης μελαγχολίας άρια από τη «Ρούσαλκα», η Παπαλεξίου στην πεμπτουσιακά γαλλικής σαγήνης άρια της Σαλώμης από την «Ηρωδιάδα» του Μασνέ, η ευγένεια του τραγουδιού του Τηλιακού στον Πρόλογο από το βεριστικούς «Παλιάτσους» κ.ο.κ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ
Το «Κοντσέρτο για πιάνο» του Σούμαν παρουσίασε στο αθηναϊκό κοινό ο 73χρονος Βραζιλιάνος πιανίστας προσφέροντας μια θαυμάσια ερμηνεία υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού.
Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Τσαϊκόφσκι θέλει τον λυγμό του…
Τη «Συμφωνία αρ.4» του Τσαϊκόφσκι, τον «Καταραμένο κυνηγό» του Φρανκ και το «Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα» του Τραυλού ερμήνευσε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Πάβελ Κότλα.
Ο Τσαϊκόφσκι θέλει τον λυγμό του…
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
Το «Κοντσέρτο για φαγκότο και έντεκα έγχορδα» του Ζαν Φρανσέ υπό τη διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν οι φίλοι της μουσικής στη σειρά συναυλιών των σολίστ της ΚΟΑ.
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
Την περίφημη «Συμφωνία αρ.3, των θλιμμένων ασμάτων» του Πολωνού Χένρικ Γκούρετσκι επέλεξαν ως κεντρικό έργο της φετινής πασχαλινής συναυλίας τους η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και ο καλλιτεχνικός της...
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ξανακούγοντας Μάντζαρο με επικαιροποιημένα ανακλαστικά
Η ΚΟΑ υπό τον Σπύρο Προσωπάρη αφιέρωσε μια συναυλία στον Νικόλαο Χαλικιόπουλο Μάντζαρο (1795-1872) με αφορμή τη φετινή επέτειο των 150 χρόνων από τον θάνατό του.
Ξανακούγοντας Μάντζαρο με επικαιροποιημένα ανακλαστικά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας