• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 8.6°C / 13.0°C
    2 BF
    75%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    7°C 4.3°C / 8.0°C
    4 BF
    58%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.0°C / 11.0°C
    1 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.9°C / 6.1°C
    1 BF
    74%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.4°C
    3 BF
    70%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.6°C / 6.0°C
    1 BF
    74%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 1.4°C
    4 BF
    64%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 6.3°C / 6.3°C
    1 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 13.8°C
    3 BF
    75%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 9.0°C
    2 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    12°C 9.4°C / 12.4°C
    1 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    6°C 6.2°C / 6.2°C
    3 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.1°C / 11.1°C
    1 BF
    72%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 3.9°C / 5.9°C
    2 BF
    87%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 6.5°C / 9.9°C
    2 BF
    76%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 14.8°C
    3 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 12.1°C
    0 BF
    67%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.3°C / 7.1°C
    2 BF
    90%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 5.3°C / 6.7°C
    1 BF
    74%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 2.5°C / 2.5°C
    2 BF
    73%

Στιγμιότυπο από την όπερα του Γιώργου Κουρουπού «Ελπίς Πατρίδος» 

Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Γιώργος Κουρουπός συναντά τον Κάλβο και το 1821

  • A-
  • A+
Αποφασιστικά θετική για τη σκηνική/θεατρική ισορροπία του όλου ήταν η όψη της παράστασης με τη σκηνοθεσία και τη σκηνική δράση.

Δανεισμένος από τη φερώνυμη, πρώιμη ωδή του Ανδρέα Κάλβου ήταν ο τίτλος της σύνθεσης του Γιώργου Κουρουπού «Ελπίς Πατρίδος». Το νέο έργο σε λιμπρέτο της ποιήτριας Ιουλίτας Ηλιοπούλου ήταν ανάθεση του κρατικού Μεγάρου Μουσικής για την επέτειο του 1821.

Η πρώτη σκηνική παρουσίαση άφησε άνισες εντυπώσεις (αίθουσα «Τριάντη», 8/12/2021). Με όχημα τη φανταστική ιστορία μιας οικογένειας Σμυρνιών αστών στις αρχές του 19ου αιώνα, οι δυο δημιουργοί επιχείρησαν μέσω λόγου και μουσικής μια στοχευμένα περιεκτική παρουσίαση των ιδεολογικών καταβολών και των γεγονότων της Επανάστασης μέχρι και τη δημιουργία του πρώτου ελληνικού κράτους.

Ο συνθέτης αποκάλεσε το έργο του όπερα. Ομως η δραματουργία του «Ελπίς Πατρίδος» εκδιπλώθηκε κυρίως με λόγο πυκνό σε ιστορική πληροφορία, ενώ, γενικότερα, στην παρακολούθηση βάρυναν περισσότερο τα θεατρικά μέσα (λόγος, κίνηση κ.λπ.) παρά η μουσική. Τονική στις αρμονίες της, η τελευταία υπήρξε άλλοτε στενά υποστηρικτική της ρεαλιστικής ή συμβολικής σκηνικής δράσης και άλλοτε απέδιδε συναισθήματα ή διαθέσεις. Οταν, περιστασιακά, αυτονομούνταν σε μελωδία αυτό γινόταν ως απλό τραγούδι, όχι όπως στο περιβάλλον μιας όπερας.

Αποφασιστικά θετική για τη σκηνική/θεατρική ισορροπία του όλου ήταν η όψη της παράστασης. Ο σκηνοθέτης Θάνος Παπακωνσταντίνου χειρίστηκε ευφυώς το φιλόδοξο, πλατύ ιστορικό πανόραμα, επικοινωνώντας όσο το δυνατόν περισσότερο νόημα μέσα από σκηνική εικόνα και δράση, μετακινώντας βάρος από το κείμενο σε κατευθυνόμενους εικαστικούς συνειρμούς και οπτική πληροφορία.

Με τη σύμπραξη της Αμαλίας Κοσμά στην κίνηση, χορογράφησε τα διαδοχικά ή επάλληλα επεισόδια, έτσι ώστε στα αφηγηματικά εδάφια δράσης εντός (ιστορικής) πραγματικότητας να αντιπαρατίθενται ή να τρέχουν παράλληλα συμβολικές επισχολιαστικές δράσεις/αναπαραστάσεις (ημιαφαιρετικές παντομίμες σαστίσματος, μάχης, συστράτευσης κ.λπ.). Οι δεύτερες υλοποιήθηκαν κυρίως από «χορό» κομπάρσων/χορωδών, μέσα από χειρονομίες, πόζες, στάσεις, κινήσεις και αντιδράσεις. Επιπροσθέτως αξιοποιήθηκαν το «θέατρο εντός θεάτρου» και οικείες αναφορές πατριωτικής εικονογραφίας (π.χ. «Ελλάς/Ελευθερία» ως λευκοντυμένη, δαφνοστεφάνωτη κόρη κ.λπ.).

Το αριστοτεχνικό μακιγιάζ (Λιανού, Κατσιμίχα), οι κομμώσεις (Κολιούσης, Γιώτη), τα καλαίσθητα ιστορικά κοστούμια εποχής και το ευέλικτο μονοτοπικό σκηνικό της Νίκης Ψυχογιού (οχυρό από σανό στο βάθος, σκόρπια δεμάτια, ένα μακρύ τραπέζι, μεταλλικά πετάσματα στα πλάγια) όρισαν υπαινικτικά αλλά ευανάγνωστα τόπους και καταστάσεις.

Τους 34 ρόλους μοιράστηκε δωδεκαμελής διανομή Ελλήνων μονωδών: Χριστογιαννόπουλος (Πέτρος), Μπόγρη (Ελευθερία/Ελλάς), Καβάγιας (Ανδρέας), Καλύβας (Ρήγας, Πρίγκιψ κ.λπ.), Αποστόλου (Πατέρας), Καράγιαννη (Κυριακή), Μπάκα (Λευθερίνα), Μαγουλάς (Καποδίστριας, Παπαφλέσσας κ.λπ.) κ.ά. Συμμετείχαν επίσης η ΚΟΑ και η Μικτή Χορωδία της ΕΡΤ υπό τον Μίλτο Λογιάδη.

Συγκεφαλαιωτικά το σκηνικό έργο «Ελπίς Πατρίδος», παρά τον σίγουρα εύστοχο, συνεκτικά αρθρωμένο στον χειρισμό της βαριάς ιστορικής του θεματικής, και παρά το καλαίσθητο, ιδιαίτερα υποστηρικτικό σκηνικό ανέβασμα, υπήρξε μάλλον αδύναμο μουσικά, ένθεν και η περίπου δίωρης διάρκειας παρακολούθησή του υπονόμευσε μερικώς την απήχησή του.

Καλλιόπη Τσουπάκη: «Καποδίστριας - Μονόδραμα μιας μυστικής ζωής»

Συναφές ως προς τις μάλλον δυσλειτουργικές ισορροπίες λόγου, μουσικής και σκηνικής δράσης ήταν το κομμάτι μουσικού θεάτρου «Καποδίστριας - Μονόδραμα μιας μυστικής ζωής» της Καλλιόπης Τσουπάκη (ΚΠΙΣΝ, 1/10/2021). Παραγγελία της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ για την επέτειο του ’21, το έργο εστίασε στενά στον κρυφό, ανεκπλήρωτο έρωτα του Καποδίστρια προς την Ρωξάνδρα Στούρτζα, που συνθλίφτηκε αμείλικτα στο ακατανίκητο βαρυτικό πεδίο ανώτερων πολιτικών σκοπιμοτήτων και ιστορικών γεγονότων.

Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Η συνθέτρια βάσισε την απήχησή του σε μια έντονα εσωστρεφή γραφή, ιδιαίτερα προσεγμένη μεν, πλην ελάχιστα λειτουργική για την πρόσληψη από τον ακροατή: μουσικά υπερεξεζητημένη, επινοηματοδοτούμενη με κρυπτικές μουσικές αναφορές σε μείζονες συνθέτες (Μπετόβεν, Πέρσελ, Σοστακόβιτς), μελωδικά και δραματουργικά αδρανής. Το αποτέλεσμα ήταν ένα αποπνικτικό, θλιμμένο ακρόαμα, με ελάχιστα σημεία νοηματικής στήριξης, που, αν κάπως διασώθηκε, το οφείλει στην ονειρική όψη που προσέδωσε η Αλεξία Θεοδωράκη (σκηνικό, κοστούμια) και στη χειρουργικής ευαισθησίας σκηνοθεσία του Θέμελη Γλυνάτση.

Δίχως να υποκλέψει τον πρώτο λόγο από τη συνθέτρια/λιμπρετίστα, ο τελευταίος μετέφρασε σε κινησιολογικά χορογραφημένη σκηνική δράση όσα αυτή δημιούργησε εξασφαλίζοντας διακριτικά άξονα παρακολούθησης. Το επταμελές ενόργανο σύνολο διηύθυνε με ιδιαίτερη φροντίδα ο Νίκος Βασιλείου, ενώ τους δυο πρωταγωνιστές ενσάρκωσαν ο μπασοβαρύτονος Τίμος Σιρλαντζής (Καποδίστριας) και η ηθοποιός Μαριλένα Γερμανού (Στούρτζα).

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα ενδιαφέρον μουσικοθεατρικό έργο υβριδικής δραματουργίας
Στη «Μέσα χώρα» φανερώνεται η τραυματική συγκίνηση από τη συναίσθηση της ανθρώπινης θνητότητας με τραγική πεζότητα στις ζωές τις δικές μας, αλλά, κυρίως, των ηλικιωμένων άλλων.
Ενα ενδιαφέρον μουσικοθεατρικό έργο υβριδικής δραματουργίας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο «Ευαγγελισμός», η αγάπη για το σώμα και ο «σταυρός» της ηλικίας
Η νέα παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου με τίτλο «Ink» είναι έτοιμη να εντυπωσιάσει, αλλά και να ξαναβάλει φωτιά στη σχέση του με το κοινό.
Ο «Ευαγγελισμός», η αγάπη για το σώμα και ο «σταυρός» της ηλικίας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Ιβο Πογκορέλιτς παίζει «2ο Σοπέν» με την ΚΟΑ
Ο σπουδαίος Κροάτης πιανίστας ξανασυστήθηκε στο αθηναϊκό κοινό, βάζοντας φαρδιά-πλατιά την υπογραφή του σε μια εξαιρετική εκτέλεση του Δεύτερου Κοντσέρτου του Σοπέν.
Ο Ιβο Πογκορέλιτς παίζει «2ο Σοπέν» με την ΚΟΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας