• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.4°C / 16.8°C
    3 BF
    56%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.7°C / 15.3°C
    2 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.0°C / 14.9°C
    3 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.9°C / 9.7°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.1°C
    2 BF
    81%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.5°C / 12.6°C
    1 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.0°C / 9.0°C
    1 BF
    57%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.2°C / 12.2°C
    2 BF
    49%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 17.1°C
    5 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.0°C / 14.9°C
    4 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.4°C / 16.8°C
    6 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.5°C / 13.5°C
    4 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.2°C / 17.2°C
    1 BF
    62%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 9.5°C
    0 BF
    87%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    14°C 9.5°C / 14.4°C
    0 BF
    53%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.2°C / 18.2°C
    2 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.6°C / 16.6°C
    3 BF
    70%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    2 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 8.7°C / 13.9°C
    2 BF
    55%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.4°C / 7.4°C
    0 BF
    72%
©Patroklos Skafidas
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο φωτεινός μύθος της Δαλιδά και το σκοτάδι της Γιολάντα

  • A-
  • A+
Η Εύα Κοτανίδη ενσαρκώνει, από τις 27 έως τις 30 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αυτή την ερμηνεύτρια-θρύλο που έκανε μια φρενήρη πορεία προς την κορυφή και στα 54 της έβαλε η ίδια τέρμα στη ζωή της πριν από 35 χρόνια.

Σε λίγες ημέρες συμπληρώνονται 35 χρόνια από τον θάνατό της. Εναν θάνατο που επιφύλασσε η ίδια για τον εαυτό της, μόλις στα 54 χρόνια της. Η Δαλιδά ενσαρκώνει όλο τον μύθο της femme fatale, της δυναμικής γυναίκας με τη σπουδαία καριέρα (μιλάμε για πωλήσεις 140 εκατομμυρίων δίσκων παγκοσμίως!), με ριζοσπαστικό λόγο και υπερβατική παρουσία επί σκηνής. Με τη διαφορά πως στο πρόσωπό της, ο μύθος και τα βιώματά της ήταν ένα. «Ανεβαίνω στη σκηνή μαζί με τις πληγές μου», έλεγε. «Γι' αυτό με αγαπάει ο κόσμος!».

Η Εύα Κοτανίδη αποφάσισε με τους συνεργάτες της να ανεβάσει μια μουσικοθεατρική παράσταση για τη Δαλιδά, ενσαρκώνοντας η ίδια τη σπουδαία αυτή γυναίκα - κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Ενσαρκώνει όχι μόνο τη Δαλιδά, αλλά και τη Γιολάντα (Γιολάντα Κριστίνα Τζιλιότι ήταν το πραγματικό όνομα αυτής της γυναίκας-μύθου). «Η Δαλιδά από τη μια φέρει πάνω της όλα τα στερεότυπα που μπορούμε να φανταστούμε για μια τέτοια γυναίκα (πανέμορφη, πλούσια, διάσημη αλλά και τραγικά μόνη εν τέλει), την ίδια στιγμή που η ίδια ξεφεύγει από αυτά και γίνεται μια γυναίκα-πρότυπο σε πολλούς τομείς. Προσωπικά, με ενδιέφερε να την προσεγγίσω δραματουργικά, μέσα από το θέατρο.

Αρα έπρεπε να έρθω κοντά στην ψυχοσύνθεσή της, ώστε να μπορέσω ν' αναδείξω αυτή τη διαμάχη ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι - κάτι που ισχύει για πολλούς καλλιτέχνες και όχι μόνο. Και στην περίπτωση της Δαλιδά υπήρχε έντονη αυτή η διαμάχη επιτυχίας-δυστυχίας. Ακριβώς γιατί η επιτυχία της ήταν τεράστια. Οπότε, καταστράφηκε ένα κομμάτι του εαυτού της... Αυτό πάντα με απασχολούσε ως φαινόμενο, από την εποχή που πέθανε ο Ρίβερ Φίνιξ, που ήταν ίνδαλμα για εμένα. Και αναρωτιόμουν γιατί συμβαίνει. Ειδικά σε γυναίκες - κάτι που το έκανα και παράσταση το 2014-2015», μας λέει η κ. Κοτανίδη.

Η Εύα Κοτανίδη είναι ίσως η πλέον κατάλληλη για έναν τέτοιο ρόλο. Μισή Γαλλίδα η ίδια, από τη μεριά της μητέρας της, ανακάλυψε από νωρίς το έργο της σπουδαίας τραγουδίστριας, ούσα μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Παρίσι στα 20 της χρόνια. Ηθοποιός και τραγουδίστρια (όπως και η Δαλιδά) θέλησε να μιλήσει για την ιδιαίτερη αυτή γυναικεία παρουσία, καθώς θεωρεί πως «πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να μείνει ζωντανή η μνήμη τέτοιων καλλιτεχνών». Η αλήθεια είναι πως είναι κάπως περίεργο που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ κάτι παρόμοιο στην Ελλάδα, καθώς η Δαλιδά αγαπήθηκε πολύ εδώ: «Τραγούδησε και Χατζιδάκι και Θεοδωράκη, ακόμη και το "Ντιρλαντά" τραγούδησε, που νομίζω είναι ένα κρητικό, ψαράδικο τραγούδι», λέει η Εύα Κοτανίδη.

«Η ίδια ήταν ιταλικής καταγωγής Αιγυπτιώτισσα. Μιλούσε ιταλικά, αραβικά και γαλλικά. Με το που βγήκε "Μις Αίγυπτος" είχε αμέσως προτάσεις: από το μεγαλύτερο κινηματογραφικό στούντιο του Καΐρου, από Γαλλία και ΗΠΑ. Τελικά επέλεξε να συνεργαστεί με τον Γάλλο σκηνοθέτη Μάρκο ντε Γκαστίν, στην ταινία "Η μάσκα του Τουταγχαμόν". Η ίδια σιγοτραγουδούσε συνέχεια στα γυρίσματα, με αποτέλεσμα ο Ντε Γκαστίν να της προτείνει καριέρα τραγουδίστριας στο Παρίσι. Ετσι κι έγινε.

Από πολύ μικρή αναμετρήθηκε με τη μοίρα: οι Σύμμαχοι αιχμαλώτισαν τον πατέρα της στον Β' Π.Π. λόγω καταγωγής και μόνο, βασανίστηκε επί 4 χρόνια και όταν γύρισε, ήταν ένας άλλος άνθρωπος. Αυτό στιγμάτισε τη μικρή Γιολάντα, που εν τέλει πίστεψε πως θα φέρνει το κακό σε κάθε άντρα που γνωρίζει. Τραγική ειρωνεία πως σχεδόν κάθε άντρας που αγάπησε αυτοκτόνησε, αλλά όχι εξαιτίας της. Η ίδια ήθελε να κάνει παιδιά, αλλά ο άντρας της δεν την άφησε, για να μην καταστρέψει την καριέρα της. Από τη μια δηλαδή ήταν μια τρομερά δυναμική παρουσία στον χώρο (ελισσόταν με τρομερή ταχύτητα, σαν άλλαζαν οι εποχές και οι ήχοι) και από την άλλη ήταν μια γυναίκα που ήθελε οικογένεια.

Τότε όμως αυτά τα δύο δεν μπορούσαν να εναρμονιστούν - ακόμη και σήμερα είναι δύσκολο για μια γυναίκα. Μπορεί δηλαδή να μην είχε κακοποιηθεί από τους άντρες της, αλλά κακοποιούσε η ίδια τον εαυτό της, καθώς τη βάραιναν οι κοινωνικές συμβάσεις. Αυτό αποτελεί ένα από τα χειρότερα είδη κακοποίησης: από τη γυναίκα προς τον εαυτό της, εξαιτίας ενός κυρίαρχου (πατριαρχικού και κακοποιητικού) λόγου. Η ίδια ήταν δύο: η Δαλιδά και η Γιολάντα. Η πρώτη ήταν πρωτοποριακή και τρομερά ριζοσπαστική: ήταν η πρώτη που μίλησε ανοιχτά υπέρ των ομοφυλοφίλων (γυναίκες και άντρες), τραγούδησε δύο τραγούδια για το ζήτημα και γι' αυτό είναι και το απόλυτο gay icon. Η Γιολάντα ήταν το σκοτεινό της κομμάτι. Και όταν είδε πως δεν μπορεί η Γιολάντα να επισκιάσει τη Δαλιδά, αυτοκτόνησε».

«Ηθελα να μιλήσουμε γι' αυτή την ψυχοσύνθεση. Ηθελα να δούμε το πώς αντέχει ή μη μια γυναίκα που φέρει πάνω της πολλαπλούς κοινωνικούς ρόλους. Το πώς βιώνει τις συμβάσεις και τις προσδοκίες, τις δικές της και των άλλων. Ειδικά τώρα. Ζούμε ακόμη σε μια κοινωνία με έντονα πατριαρχικά χαρακτηριστικά. Ολοι μας αναπαράγουμε τα όσα έχουμε ζήσει στην οικογένειά μας. Αυτά πρέπει ν' αλλάξουν! Οι κοπέλες έχουν γίνει ανεξάρτητες, αλλά τα αγόρια ακόμη τα μεγαλώνουν σαν πασάδες. Οταν αυτοί συναντιούνται στην κοινωνία, πώς περιμένουμε να συνεννοηθούν; Αλλά και πάλι, από αυτό έως τη γυναικοκτονία υπάρχει απόσταση. Και φυσικά, καμία δικαιολογία».

? INFO: Η παράσταση «Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος» ανεβαίνει στο Μέγαρο Μουσικής (Αίθουσα διδασκαλίας Μουσικής Βιβλιοθήκης, Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής») από τη Δευτέρα 27 έως και τις 30/12, στις 20.30. Εισιτήρια: 14-18 ευρώ (προπώληση στα: 2107234567, www.ticketservices.gr ή στα εκδοτήρια Πανεπιστημίου 39). Στο πιάνο ο Παντελής Μπενετάτος. Σκηνοθεσία: Νεκταρία Γιαννουδάκη. Κείμενα: Εύα Κοτανίδη με τη συμβολή της Ευσταθίας Μαντζούφα. Με τη συγχρηματοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα ροκ μιούζικαλ για τα κλεμμένα Γλυπτά του Παρθενώνα
Ο Δημήτρης Μαλισσόβας, η Τάνια Χαρικόπου και ο Ανδρέας Κουρέτας έφτιαξαν μια σύγχρονη παράσταση για το ζήτημα της επιστροφής/επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Ενα ροκ μιούζικαλ για τα κλεμμένα Γλυπτά του Παρθενώνα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιώργος Κουρουπός συναντά τον Κάλβο και το 1821
Η Ι. Ηλιοπούλου και ο Γ. Κουρουπός επιχείρησαν μέσω λόγου και μουσικής μια στοχευμένα περιεκτική παρουσίαση των ιδεολογικών καταβολών και των γεγονότων της Επανάστασης μέχρι και τη δημιουργία του πρώτου...
Ο Γιώργος Κουρουπός συναντά τον Κάλβο και το 1821
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σπάω πιάνα με την ελπίδα να ξαναγεννηθούν»
Ο Γιώργος Ψυχογιός είναι από τους μεγαλύτερους πιανίστες παγκοσμίως. Συνθέτης και ακορντεονίστας ταυτοχρόνως, έχει βραβευτεί σε διεθνή fora και έχει κατακτήσει την εκτίμηση και τον θαυμασμό του κόσμου της...
«Σπάω πιάνα με την ελπίδα να ξαναγεννηθούν»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας