• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.2°C / 33.5°C
    2 BF
    42%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.6°C / 30.9°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.0°C / 32.6°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 27.5°C
    1 BF
    50%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 27.4°C
    2 BF
    57%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    28°C 24.6°C / 29.0°C
    1 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.5°C / 25.4°C
    0 BF
    38%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    32°C 32.2°C / 32.2°C
    1 BF
    21%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.0°C / 31.6°C
    1 BF
    45%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    2 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 26.8°C
    2 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.7°C / 26.7°C
    1 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    0 BF
    50%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.2°C / 28.4°C
    0 BF
    55%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.5°C / 24.5°C
    1 BF
    21%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.8°C / 27.8°C
    3 BF
    51%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 28.8°C / 33.8°C
    1 BF
    35%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.3°C / 25.3°C
    1 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    26°C 23.7°C / 28.9°C
    2 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    0 BF
    52%

Ρόμπιν Μπηρ

Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ελληνική «περιπέτεια» του λόρδου Βύρωνα

  • A-
  • A+
Ο πολυβραβευμένος Ελληνοαμερικανός συνθέτης Γιώργος Τσοντάκης μιλά για το μουσικοθεατρικό έργο του που κάνει πρεμιέρα απόψε, μιλά όμως και για τους ήχους της «δικής του» Ελλάδας.

Κεφαλονιά, Δεκέμβριος 1823. Ο λόρδος Μπάιρον απολαμβάνει το γαλήνιο τοπίο του νησιού γράφοντας στο ημερολόγιό του. Εχει έρθει να υποστηρίξει την Ελληνική Επανάσταση, ωστόσο οι σκέψεις του στρέφονται προς την αγαπημένη του ετεροθαλή αδελφή Αυγούστα και την κόρη του Αντα, καμιά από τις οποίες δεν έχει δει αφότου εγκατέλειψε την Αγγλία πριν από επτά χρόνια. Σύντομα, όμως, καταλήγει στο κρεβάτι της αρρώστιας όπου αγανακτισμένος με τη διχόνοια στις τάξεις των επαναστατών ονειρεύεται να ενοποιήσει τις ελληνικές φατρίες.

Η πίστη στον ελληνικό Αγώνα παραμένει ακλόνητη, ωστόσο, η εξάντληση από την αρρώστια τον νικά. Τι μπορεί να αισθανόταν ο λόρδος Μπάιρον τις τελευταίες εκείνες εβδομάδες του; Και με ποια πρόσωπα συνδεόταν βαθιά εκείνο το διάστημα;

Το αφιέρωμα της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στον φιλέλληνα ολοκληρώνεται με την παρουσίαση του νέου μουσικοθεατρικού έργου που έχει τίτλο «Ο αέρας της Ελλάδας» και φέρει την υπογραφή του πολυβραβευμένου Ελληνοαμερικανού συνθέτη Γιώργου Τσοντάκη, τον οποίο το περιοδικό Gramophone αποκάλεσε πρόσφατα «γίγαντα της αμερικανικής μουσικής σκηνής».

Το έργο, ένα πολυσχιδές ποιητικό πορτρέτο του αστέρα της ποίησης του 19ου αιώνα και ήρωα της ελληνικής Εθνεγερσίας, ανεβαίνει απόψε κι αύριο επιδιώκοντας την ανασύνθεση της ελληνικής περιπέτειας του ποιητή, ενώ ο Γιώργος Τσοντάκης, γνωστός για τη ρητορική και επικοινωνιακή δύναμη της μουσικής του, τοποθετεί τη «σκηνή» του έργου του στη νεκρική κλίνη του Μπάιρον.

● Αλήθεια, τι μαθαίνουμε για τον ετοιμοθάνατο ποιητή μέσω του έργου που δημιουργήσατε;

Οτι αγαπούσε την Ελλάδα, τον ηρωισμό των Ελλήνων, την ετεροθαλή αδελφή του Αυγούστα και λαχταρούσε να αγαπήσει την κόρη του Aντα, την οποία δεν γνώρισε ποτέ. Ελάχιστα φαίνεται να τον απασχολούσε η αναγνώρισή του ως ποιητή, κάτι που θαυμάζω σε αυτόν (είτε είναι αληθινό είτε όχι)», μας λέει ο πολυβραβευμένος συνθέτης με κρητική καταγωγή, που γεννήθηκε στην Αστόρια της Νέας Υόρκης και σπούδασε στο Τζούλιαρντ και στη Ρώμη.

● Ο λόγος που τοποθετείτε τη «σκηνή» του έργου του στη νεκρική κλίνη του Μπάιρον είναι γιατί οι άνθρωποι πριν από το τέλος μπορούν να κοιτούν με ειλικρίνεια το παρελθόν τους;

Ο Μπάιρον κοιτάζει προς τα πίσω αλλά κοιτά και προς τα εμπρός. Ο λόγος που περιοριστήκαμε στη νεκρική κλίνη ήταν για να μειώσουμε τον χρονικό ορίζοντα που συμβαίνουν όλα στο έργο, καθώς και να επιμείνουμε σε λίγα, πολύ συγκεκριμένα θέματα. Ωστόσο, στο ποίημά του «My 36th Year» εστιάζει πολύ στην αυτοεκτίμησή του, γι’ αυτό και αποτέλεσε ένα κομβικό σημείο που καθόρισε την οριοθέτηση της όπερας και της δραματουργίας.

Επίσης όταν ο Αλέξανδρος Μούζας μου ανέθεσε να δουλέψω πάνω στα τρία τελευταία ελληνικά ποιήματα του Βύρωνα (χρονικά τοποθετημένα στην Ελλάδα το 1824), είδα στο μυαλό μου τον πίνακα του «Ο Μπάιρον στο νεκροκρέβατό του» του Joseph Dionysius Odevaere και αυτομάτως ήταν σαν να είχα έτοιμη τη «σκηνή». Από εκεί και μετά αρχίσαμε να συγκεντρώνουμε ιστορικά ντοκουμέντα σχετικά με εκείνες τις τελευταίες μέρες.

Ο διττός ρόλος του Μπάιρον (που αποδίδεται από ηθοποιό και τενόρο) συνοδεύεται από εξαμελές φωνητικό σύνολο που συνδυάζει τις λειτουργίες του μαδριγαλικού και τραγικού χορού, αντιπαραθέτοντας την ανάμνηση της περιπαθούς και αριστοκρατικής νεότητας του ποιητή στις χαώδεις πολεμικές συνθήκες που συνάντησε στην επαναστατημένη Ελλάδα και υπογραμμίζοντας τη ρομαντική του αυτοθυσία στον βωμό του ιδεώδους.

● Τι εξυπηρετεί ο διττός ρόλος του Μπάιρον;

Φοβάμαι ότι το υπεραπλουστεύσαμε λέγοντας ότι η παράστασή μας περιλαμβάνει δύο Μπάιρον. Στην πραγματικότητα υπήρχε μόνο ένας Τζορτζ (λόρδος) Βύρων - ένα άτομο αληθινό από πολλές απόψεις, ένας χαρακτήρας που ήταν μοναχικός παρότι έμοιαζε να περιβάλλεται όλη την ώρα από πολύ κόσμο. Αυτό, λοιπόν, που συμβαίνει στην παραγωγή μας είναι ότι ο ένας παίζει τον λόρδο Μπάιρον και ο άλλος τραγουδά τον λόρδο Μπάιρον.

● Αλήθεια, πώς μοιάζει «Ο αέρας της Ελλάδας» από μακριά και ποιος ήχος θα σας θυμίζει πάντα την Ελλάδα;

Αν εννοείτε τον πραγματικό αέρα, οι αναμνήσεις μου από αυτόν δεν ήταν τόσο κολακευτικές, αφού έχω μείνει κυρίως στις πόλεις. Ωστόσο, στα βουνά της χώρας (όπως στην Αράχοβα) ο αέρας είναι αναμφισβήτητα ξεχωριστός και ιδιαίτερος, σαν απαλές φυσαλίδες ανοδικού ανέμου. Ενα είδος ενέργειας που εμπνέει. Οσο για τον ήχο, είναι ο ήχος των ελληνόπουλων που παίζουν, μιλάνε, φωνάζουν και γελούν στην ελληνική γλώσσα. Φυσικά, όλα τα παιδιά κάνουν πολύ θόρυβο όταν παίζουν και διασκεδάζουν, αλλά τα ελληνόπουλα το κάνουν με έναν ιδιαίτερο τρόπο. Αφήστε που κάποια από αυτά τα ακούω να μιλάνε ελληνικά πιο αβίαστα από εμένα.

INFO: 17/12 20.30, 18/12 21.30. Κείμενο: Γιώργος Τσοντάκης, Ελσα Ανδριανού. Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Τσοντάκης (17/12), Νίκος Λαάρης (18/12). Σκηνικό, κοστούμια: Δάφνη Αηδόνη. Λόρδος Μπάιρον (Μεσολόγγι) Ρόμπιν Μπιρ. Λόρδος Μπάιρον (ποιητής) Χρήστος Κεχρής, τενόρος. Τιμές: 10€-15€. ● To έργο παρουσιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στις 29/12 (21.00).

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Συνομιλώντας» με την έννοια της Επανάστασης
To έργο «Synthesis» δημιουργήθηκε μέσα από ιστορική και καλλιτεχνική έρευνα πολλών μηνών και παρουσιάζεται στη διάρκεια τριών ημερών που παραπέμπουν εννοιολογικά στα τρία στάδια της Επανάστασης.
«Συνομιλώντας» με την έννοια της Επανάστασης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενας Αμερικανός συνθέτει για τον Βύρωνα και το ‘21
Το νέο έργο του Γ. Τσοντάκη εκτυλίσσεται κατά τις τελευταίες ημέρες του λόρδου Βύρωνα στην Ελλάδα, το 1824, ανασυνθέτοντας φαντασιακά όσα αισθανόταν και τον απασχολούσαν στο κατώφλι του θανάτου.
Ενας Αμερικανός συνθέτει για τον Βύρωνα και το ‘21
ART - ΝΕΑ
Λόρδος Μπάιρον, ένας ρομαντικός σούπερ σταρ σ’ ένα γκόθικ Μεσολόγγι
Στο νέο μουσικοθεατρικό έργο «Σκιές στον Αδη» του Αλέξανδρου Μούζα περιγράφεται η κατάβαση του Μπάιρον στο υγρό και δυστοπικό περιβάλλον του Μεσολογγίου.
Λόρδος Μπάιρον, ένας ρομαντικός σούπερ σταρ σ’ ένα γκόθικ Μεσολόγγι
ART - ΝΕΑ
Το 1821 και πολλές μικρές καλλιτεχνικές «επαναστάσεις»
Η Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση παρουσιάζει μια σειρά από σύγχρονες καλλιτεχνικές προσεγγίσεις στην Ιστορία.
Το 1821 και πολλές μικρές καλλιτεχνικές «επαναστάσεις»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Λαμπερό «φινάλε» για το 2021
Η Εθνική Λυρική Σκηνή επιστρέφει στις κλειστές αίθουσες με πλούσιο πρόγραμμα για την περίοδο Οκτώβριο - Δεκέμβριο και έργα Ελλήνων και ξένων δημιουργών για τους φίλους της όπερας.
Λαμπερό «φινάλε» για το 2021

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας