• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.2°C / 19.2°C
    2 BF
    41%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.0°C / 18.8°C
    2 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.5°C / 17.0°C
    2 BF
    48%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.9°C / 12.5°C
    0 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    2 BF
    57%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.0°C / 14.8°C
    2 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.4°C / 11.2°C
    2 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    2 BF
    48%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 17.5°C
    3 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.5°C / 13.5°C
    3 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 18.4°C
    4 BF
    55%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.3°C / 17.3°C
    2 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.6°C / 18.6°C
    1 BF
    55%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    0 BF
    51%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.6°C / 16.7°C
    1 BF
    52%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 17.7°C
    1 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.4°C / 19.0°C
    2 BF
    60%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.1°C / 17.1°C
    1 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.7°C / 16.7°C
    2 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.2°C / 10.2°C
    0 BF
    55%
Φωτ.: Μ. Γραμματικού
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Λεωνίδας Καβάκος θαυματουργεί με την ΚΟΑ

  • A-
  • A+
Το πρόγραμμα περιλάμβανε το «Κοντσέρτο για τσέλο και ορχήστρα αρ.1» του Γιόζεφ Χάιντν και τη «Συμφωνία αρ.6» του Σεργκέι Προκόφιεφ.

Τον Νοέμβριο, ένας απρόσμενος άνεμος αλλαγής, τον οποίο έφερε η παρουσία δύο υπερταλαντούχων Ελλήνων μουσικών σολίστ στο πόντιουμ της ΚΟΑ, (ξανα)έδειξε τις αργούσες δυνατότητες του πρώτου κρατικού ορχηστρικού συνόλου της χώρας. Μετά τον 32χρονο κλαρινετίστα Διονύση Γραμμένο, ο 54χρονος βιολιστής Λεωνίδας Καβάκος διηύθυνε την αθηναϊκή ορχήστρα στις 28/11/2021 στο εντυπωσιακά κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής, αφήνοντας άριστες εντυπώσεις.

Η συναυλία ήταν προγραμματισμένη να παρουσιαστεί προηγουμένως στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών (25/11/2021). Δυστυχώς, λόγω της έξαρσης του κορονοϊού και, ενδεχομένως, λόγω του ιδιαίτερου προγράμματος που δεν προσέλκυσε επαρκώς τους Πατρινούς, η ανταπόκριση υπήρξε πολύ χαμηλή, οδηγώντας εύλογα στην ακύρωσή της.

Ωστόσο η ΚΟΑ μετέφερε με δικά της έξοδα στην Αθήνα όσους Πατρινούς είχαν αγοράσει εισιτήρια και επιθυμούσαν να παρακολουθήσουν τη συναυλία. Ας επισημάνουμε, επίσης, ότι τα έσοδα της συναυλίας πήγαν σε ξενώνες της Αττικής για γυναίκες που έχουν πέσει θύματα βίας. Εκ πρώτης όψεως περίεργο, το πρόγραμμα ήταν οργανωμένο με άξονα τη μέγιστη αντίθεση σε επίπεδο στιλιστικό και μουσικής δραματουργίας.

Περιλάμβανε το «Κοντσέρτο για τσέλο και ορχήστρα αρ.1» του Γιόζεφ Χάιντν, υπέρκομψο, ανάλαφρο έργο από το περιβάλλον του πρώτου βιεννέζικου κλασικισμού, και τη «Συμφωνία αρ.6» του Σεργκέι Προκόφιεφ, βίαιη, σκοτεινή σύνθεση γεμάτη τραυματικές μνήμες από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, απολύτως χαρακτηριστική της σοβιετικής μουσικής της πρώτης μεταπολεμικής δεκαετίας. Η άμεση αντιπαράθεση των δύο έργων αλλά και η –ουσιαστικά– παντελής απουσία των Συμφωνιών του Προκόφιεφ από τη μουσική μας ζωή προσέδωσαν στη συναυλία ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφ’ ενός για το ρεπερτόριο αυτό καθ’ εαυτό, αφ’ ετέρου για τις ιδιαίτερες ερμηνευτικές και τεχνικές απαιτήσεις των εκτελέσεων.

Η βραδιά ξεκίνησε με τον Χάιντν. Σολίστας ήταν ο τσελίστας Τιμόθεος (Γαβριηλίδης) Πέτριν. Οι τεχνικά εξαιρετικές, παλλόμενες από εκφραστική ζωντάνια επιδόσεις του γεννημένου στη Θεσσαλονίκη Ελληνορώσου μουσικού είχαν αφήσει πολύ δυνατό αποτύπωμα τον φετινό Σεπτέμβριο στις συναυλίες μουσικής δωματίου στη Γεννάδειο. Σολίστας και αρχιμουσικός ερμήνευσαν το χιλιοπαιγμένο κοντσέρτο του Χάιντν συντονισμένοι στο ίδιο μήκος κύματος. Με γνώση και μουσικότητα ενσωμάτωσαν στην αριστοτεχνικά φινιρισμένη ανάγνωσή τους κέρδη από την ώριμη ιστορική ερμηνευτική, προσδίδοντάς της πεμπτουσιακά κλασικό στίγμα.

Συνοδευόμενος από ταιριαστά περιορισμένο κλιμάκιο της ΚΟΑ, ο 27χρονος μουσικός ηγήθηκε αβίαστα. Απαλό και χαλαρό –αλλ’ ουδέποτε πλαδαρό– το παίξιμό του χαρακτηρίστηκε από μοναδικά ισορροπημένο συνδυασμό ανάλαφρης, σχεδόν τραγουδιστ(ικ)ής μελωδικότητας και μηχανιστικής ακρίβειας. Ευαίσθητο, γοητευτικά κινητικό αλλ’ ακριβέστατο φραζάρισμα, δυναμικά τονισμένη άρθρωση και ήχος διαυγής, πτητικός, που, όμως, ουδέποτε άφηνε «ξέφτια», αξιοποιήθηκαν αδιάλειπτα στη συνεχούς εγρήγορσης συνομιλία με την ορχήστρα, που εκτυλισσόταν με χορευτική κομψότητα σε προσεκτικά αρθρωμένο ρυθμικό βηματισμό.

Στη συνέχεια ο Καβάκος διηύθυνε τη «Συμφωνία αρ.6» (1945/47) του Προκόφιεφ, μείζον έργο της σοβιετικής/ρωσικής μουσικής. Πρόκειται για εκτενή σύνθεση, πυκνής και τραχιάς συμφωνικής γραφής, αναπτυσσόμενης με συνεχείς, βίαιες εναλλαγές και αντιθέσεις.

Στις σελίδες της ο 55χρονος συνθέτης καταθέτει με οδυνηρά ευανάγνωστο τρόπο τις πρόσφατες, βαθιά τραυματικές μνήμες από την εμπειρία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στα πάτρια εδάφη. Καθώς η ΚΟΑ κάθε άλλο παρά μας έχει συνηθίσει σε εκτελέσεις τέτοιας πυρετικής έντασης, συνοχής και ποιότητας, αυτή υπό τον Καβάκο εξέπληξε από κάθε άποψη: τόσο για την τεχνική της ποιότητα όσο και, κυρίως, για το βάθος επεξεργασίας της έκφρασης. Ο Ελληνας αρχιμουσικός υπηρέτησε άριστα τη θεατρικά οργανωμένη μουσική δραματουργία της Συμφωνίας του Προκόφιεφ.

Πρώτα απ’ όλα εξασφάλισε τη συνοχή μιας μουσικής αφήγησης που εκτυλίσσεται με αλλεπάλληλες μεταπτώσεις ακραία αντίθετων διαθέσεων (βαθύ πένθος, δράση/εφιάλτης, λυρικός αναστοχασμός), οι οποίες είναι μουσικά διατυπωμένες με ακραία διαφέρουσα μουσική γραφή (πλατιές ελεγειακές μελωδίες με σπαρακτικές εξάρσεις, «βαρβαρικές», εξπρεσιονιστικής αιχμηρότητας εμβατηριακές επελάσεις με παροξυσμικές κορυφώσεις).

Επίσης, παρά τη λασπώδη υφή της ενορχήστρωσης και το έντονο ανάγλυφο των δυναμικών, ο ορχηστρικός ήχος παρέμενε θαυμαστά διάφανος, δίχως να μπουκώνει στις κορυφώσεις, διατηρώντας ευκρινείς στο εσωτερικό του τις επιμέρους αφηγήσεις εγχόρδων και πνευστών. Μια συναυλία που θα μείνει αξέχαστη!

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν ο Μητρόπουλος άγγιξε τον Μπαχ
Συνεχίζοντας τις δωρεάν παροχές της προς τους Ελληνες φιλόμουσους, η ΚΟΑ ανέβασε στο κανάλι της στο YouTube και στη σελίδα της στο Facebook μια απροσδόκητα ωραία μαγνητοσκοπημένη συναυλία μουσικής δωματίου
Οταν ο Μητρόπουλος άγγιξε τον Μπαχ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ξανακούγοντας Μάντζαρο με επικαιροποιημένα ανακλαστικά
Η ΚΟΑ υπό τον Σπύρο Προσωπάρη αφιέρωσε μια συναυλία στον Νικόλαο Χαλικιόπουλο Μάντζαρο (1795-1872) με αφορμή τη φετινή επέτειο των 150 χρόνων από τον θάνατό του.
Ξανακούγοντας Μάντζαρο με επικαιροποιημένα ανακλαστικά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ
Το «Κοντσέρτο για πιάνο» του Σούμαν παρουσίασε στο αθηναϊκό κοινό ο 73χρονος Βραζιλιάνος πιανίστας προσφέροντας μια θαυμάσια ερμηνεία υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού.
Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Τσαϊκόφσκι θέλει τον λυγμό του…
Τη «Συμφωνία αρ.4» του Τσαϊκόφσκι, τον «Καταραμένο κυνηγό» του Φρανκ και το «Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα» του Τραυλού ερμήνευσε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Πάβελ Κότλα.
Ο Τσαϊκόφσκι θέλει τον λυγμό του…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας