• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 4.7°C / 11.2°C
    2 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.0°C / 9.6°C
    2 BF
    48%
  • Πάτρα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    7°C 5.5°C / 9.5°C
    4 BF
    86%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 2.5°C / 4.9°C
    4 BF
    48%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    3 BF
    45%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.8°C / 9.0°C
    3 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 2.4°C / 5.6°C
    3 BF
    56%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.6°C / 7.6°C
    2 BF
    54%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 14.8°C
    3 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    3 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 13.8°C
    4 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.6°C / 8.6°C
    5 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    71%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.5°C / 7.1°C
    3 BF
    55%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.4°C / 5.5°C
    2 BF
    93%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.4°C / 11.8°C
    2 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 5.0°C / 11.4°C
    2 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.3°C / 6.6°C
    0 BF
    70%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 5.5°C / 9.5°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.8°C / 2.8°C
    3 BF
    54%

«Ιδομενέας» του Μότσαρτ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η όπερα ήταν η ραπ του 1600-1800!»

  • A-
  • A+
Βαρύτονος αλλά και σκηνοθέτης όπερας με εντυπωσιακή πορεία σε Ιταλία και ΗΠΑ, ανεβάζει την όπερα «Ιδομενέας, ο βασιλιάς της Κρήτης» του Μότσαρτ, για πρώτη φορά στην πλήρη μορφή της σε κρητικό έδαφος, στο Ηράκλειο Κρήτης.

Θα μπορούσε να είναι μία ιδιαίτερη ιστορία (που είναι), ωστόσο τις τελευταίες δεκαετίες παρόμοιες ιστορίες πληθαίνουν όσον αφορά τη χώρα μας και αυτό δεν μας τιμάει καθόλου.

Ο Στέφανος Κορωναίος, κορυφαίος βαρύτονος και σκηνοθέτης όπερας τα τελευταία χρόνια, είναι από τους λίγους τραγουδιστές, που έχουν να επιδείξουν μία πορεία τόσο μακρά, επιτυχημένη και με τέτοια ποικιλομορφία, και από τους ακόμη λιγότερους σκηνοθέτες όπερας, που τολμά και ρισκάρει σε καινοτομίες, αποφεύγοντας την κλασική φόρμα μιας παράστασης λυρικού θεάτρου. Ταυτόχρονα, είναι από τους πάρα πολλούς, ταλαντούχους συμπατριώτες μας που μην μπορώντας να εργαστούν στον τόπο τους, έφυγαν στο εξωτερικό.

Ο Στέφανος Κορωναίος αναγκάστηκε να κάνει ακριβώς αυτό: γεννημένος στην Αθήνα και μεγαλωμένος στην κλειστή κοινωνία της Μάνης (όπου δεν πέρασε εύκολα και εξαιτίας των πολιτικών πεποιθήσεων της οικογένειάς του), αμέσως μετά το σχολείο πήγε μόνος του στην Ιταλία, για να σπουδάσει κλασική μουσική «καθώς στη Μάνη δεν υπήρχαν τα μέσα», όπως μας λέει. «Ηταν ρίσκο, από τα πολλά που έχω πάρει στη ζωή μου».

Στην Ιταλία, ξεκίνησε ως δραματικός βαρύτονος και τον κέρδισαν οι κωμικοί ρόλοι. «Εμεινα εκεί για πάρα πολλά χρόνια και έχω πολύ καλές αναμνήσεις, ακόμα και για τις δυσκολίες που αντιμετώπισα. Ενας τραγουδιστής της όπερας δεν είναι μόνο τραγουδιστής. Είναι μουσικός και ηθοποιός - μιλάμε για σκληρή δουλειά. Και ειδικά στους κωμικούς ρόλους, όπου το λιμπρέτο είναι μεγάλο, η δουλειά είναι ακόμα πιο σκληρή.

Ενα κομμάτι σόλο μπορεί να είναι είκοσι σελίδες κείμενο». Ωστόσο τα κατάφερε περίφημα και τραγούδησε στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου (Teatro alla Scala στο Μιλάνο, Rossini Festival στο Πέζαρο, σε θέατρα σε Πάρμα, Πίζα, Λιβόρνο, Ρώμη, την Εθνική Λυρική Σκηνή, την Οπερα Μπολσόι και την Οπερα της Σεούλ, στο Οσλο, στη Γερμανία κ.α.).

Συμμετέχοντας στην «Τραβιάτα» σε σκηνοθεσία Φράνκο Τζεφιρέλι στη Ρωσία, τον ανακάλυψε ένας Αμερικανός μάνατζερ και έτσι έφυγε για Νέα Υόρκη στο 2004.

«Πήγα για ένα μήνα, να δω πώς είναι και ξετρελάθηκα. Στην Αμερική, αν δουλεύεις σκληρά έχεις δυνατότητες, το ένιωσα αμέσως. Πήγα εκεί χωρίς να είμαι τίποτα, δίχως να ξέρω κανέναν. Για χρόνια δούλεψα, μεταξύ άλλων, και με τη γενική διευθύντρια Ντουέιν Πριντς του πολιτιστικού οργανισμού Θέατρο Grattacielo [σ.σ. από τους μεγαλύτερους στη Νέα Υόρκη] αφιλοκερδώς. Μόλις η ίδια αποφάσισε ν’ αποχωρήσει, το συμβούλιο μου πρότεινε να αναλάβω εγώ χρέη καλλιτεχνικού και γενικού διευθυντή - κάτι που σήμαινε ότι θα περιόριζα τις εμφανίσεις μου. Αυτό έγινε το 2019, λίγο πριν από την έξαρση της πανδημίας. Ημουν έτοιμος, το έκανα χωρίς να το σκεφτώ καθόλου».

O Στεφανος Κορωναίος

@Evelyn Bakoula

Η πανδημία δεν κατόρθωσε να τον εμποδίσει να κινηματογραφήσει την παράσταση που είχαν τότε, η οποία βραβεύτηκε ανά τον κόσμο. Ξεκίνησε και συνεχίζει και εκπαιδευτικά προγράμματα σε σχολεία.

Τόλμησε να δώσει νέα πνοή σε κάτι πολύ κλασικό όπως η όπερα και πέτυχε: «Το μεγαλύτερο λάθος στην όπερα τελευταία είναι ότι δεν έχουν βρει μια γλώσσα που να μιλάει στον ξένο κόσμο. Μια όπερα του Μότσαρτ πολύς κόσμος τη θεωρεί βαρετή. “Πού να κάτσω να ακούω τρεις ώρες ντράγκα-ντρούγκα!”, όπως μου είπε ένας οδηγός ταξί, ένα νέο παιδί. Οταν, όμως, τον ρώτησα αν θα παρακολουθούσε μια όπερα που θα είχε να κάνει με τις δικές του ευαισθησίες (με βίντεο και προβολές κ.λπ.), μου απάντησε πως τότε θα έρχονταν. Τα βιντεοπαιχνίδια που απασχολούν κομμάτι της νεολαίας μπορούν να γίνουν εργαλείο στα χέρια μας. Πλέον, οι παραστάσεις στο Θέατρο Grattacielo φέρουν πολλά νέα στοιχεία (μια διασύνδεση μεταξύ τεχνολογίας, ζωντανής ερμηνείας, βιντεοπροβολών και όπερας, όλα μαζί) και οι νεαροί θεατές μας είναι κατενθουσιασμένοι... Οι μεγαλύτεροι βέβαια ίσως όχι και τόσο», μας λέει χαμογελώντας.

«Η όπερα δεν πρέπει να μένει κολλημένη στο παρελθόν. Δύσκολα ανεβαίνουν έργα του 20ού αιώνα - κακώς! Βέβαια, πλέον στη Ν.Υ. ανεβαίνουν και σύγχρονα λυρικά έργα, με θέματα όπως το black lives matter, δίπλα στην “Τόσκα” και την “Αΐντα”. Εμείς το 2022 θα ανεβάσουμε όπερα για τα δικαιώματα των γυναικών» δηλώνει. «Και ναι, κατανοώ πως είναι και πολιτικό το θέμα του ότι θεωρούμε την όπερα ένα “είδος για την ελίτ”, καθώς ακόμη και τα εισιτήρια είναι πολύ ακριβά. Χρειάζεται και κρατική στήριξη το είδος. Εξάλλου, η όπερα είναι εκ γενετής λαϊκό θέαμα. Ηταν η ραπ του 1600 - 1800. Γι’ αυτό και πρέπει να αναδιαμορφωθεί και σκηνοθετικά και θεματικά: να ενδιαφέρει τον σημερινό άνθρωπο.

Επιπλέον, η μουσική είναι τεράστιο κομμάτι της παιδείας μας - κάτι που έχει παραγκωνιστεί πλήρως. Ναι, σε κάθε πόλη θα έπρεπε να υπάρχει λυρικό θέατρο. Οχι, δεν είναι πολυτέλεια. Είναι ανάγκη και εκπαιδευτικό εργαλείο. Αυτό που ονομάζουμε “υψηλή Τέχνη” δεν είναι μόνο για τα μουσεία ή για μία συγκεκριμένη ελίτ. Πρέπει να βρει άνοιγμα σε όλο τον κόσμο. Γιατί τον αφορά. Και πρέπει να βρεθούν τρόποι να τον αφορά (και από τη μεριά των καλλιτεχνών αλλά και των θεσμών). Εξάλλου, όπως είχε πει και ο Μότσαρτ “χωρίς μουσική, η ζωή θα ήταν ένα σφάλμα”».

INFO: Η όπερα «Ιδομενέας» του Μότσαρτ παρουσιάζεται σήμερα και αύριο στις 20.00, στις εγκαταστάσεις του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου. Πρόκειται για το πρώτο ανέβασμα όπερας σε πλήρη σκηνική και μουσική μορφή εκεί. Συμμετέχει η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ), υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Μύρωνα Μιχαηλίδη, μαζί με το Χορωδιακό Σύνολο Ηρακλείου, υπό την καθοδήγηση του Γιάννη Κιαγιαδάκη και διακεκριμένους σολίστ του Θεάτρου Grattacielo της Νέας Υόρκης. Εισιτήρια: 8-30 ευρώ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιώργος Κουρουπός συναντά τον Κάλβο και το 1821
Η Ι. Ηλιοπούλου και ο Γ. Κουρουπός επιχείρησαν μέσω λόγου και μουσικής μια στοχευμένα περιεκτική παρουσίαση των ιδεολογικών καταβολών και των γεγονότων της Επανάστασης μέχρι και τη δημιουργία του πρώτου...
Ο Γιώργος Κουρουπός συναντά τον Κάλβο και το 1821
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο φωτεινός μύθος της Δαλιδά και το σκοτάδι της Γιολάντα
Η Εύα Κοτανίδη αποφάσισε με τους συνεργάτες της να ανεβάσει μια μουσικοθεατρική παράσταση για τη Δαλιδά, ενσαρκώνοντας η ίδια τη σπουδαία αυτή γυναίκα - κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Ο φωτεινός μύθος της Δαλιδά και το σκοτάδι της Γιολάντα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ο “Καπετάν Μιχάλης” είναι η ιστορία της ύπαρξης σε λίγες σελίδες»
Το έργο του Νίκου Καζαντζάκη «Καπετάν Μιχάλης» μεταφέρεται σε μια σύγχρονη λαϊκή όπερα από τον Δημήτρη Μαραμή και ο Τάσος Αποστόλου που πρωταγωνιστεί μιλά για τον ρόλο-πρόκληση.
«Ο “Καπετάν Μιχάλης” είναι η ιστορία της ύπαρξης σε λίγες σελίδες»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Λαμπερό «φινάλε» για το 2021
Η Εθνική Λυρική Σκηνή επιστρέφει στις κλειστές αίθουσες με πλούσιο πρόγραμμα για την περίοδο Οκτώβριο - Δεκέμβριο και έργα Ελλήνων και ξένων δημιουργών για τους φίλους της όπερας.
Λαμπερό «φινάλε» για το 2021
ΘΕΑΤΡΟ
«Ηθελα να μιλήσω πάρα πολύ για το τι φέρνει η φτώχεια»
Το «Killer Joe» παρουσιάζεται πρώτη φορά στην Ελλάδα σε σκηνοθεσία Γιάννη Στάνκογλου, είναι σύγχρονο και έχει ήδη μεταφερθεί στον κινηματογράφο με τον Μάθιου ΜακΚόναχι στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
«Ηθελα να μιλήσω πάρα πολύ για το τι φέρνει η φτώχεια»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας