• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 0.8°C / 4.6°C
    3 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -3.6°C / 0.8°C
    3 BF
    46%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 3.2°C / 6.8°C
    4 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -4.7°C / -1.1°C
    2 BF
    29%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.1°C / 1.3°C
    2 BF
    69%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    -2°C -4.2°C / -0.5°C
    1 BF
    50%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -6°C -6.6°C / -4.4°C
    4 BF
    49%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -0.4°C / 5.1°C
    2 BF
    32%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 3.8°C / 7.5°C
    6 BF
    86%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 0.9°C / 2.9°C
    5 BF
    75%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 4.9°C / 7.9°C
    6 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.6°C / 3.6°C
    5 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    3 BF
    48%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -1.5°C / -0.1°C
    3 BF
    37%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.5°C / -0.5°C
    2 BF
    60%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 2.8°C / 6.8°C
    2 BF
    79%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 1.0°C / 4.8°C
    5 BF
    74%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.7°C / -0.1°C
    1 BF
    46%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -3.5°C / 0.8°C
    2 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -6°C -6.2°C / -6.2°C
    2 BF
    43%

Ο Άλαν Μπίσοπ (γνωστός και με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Alvarius B.)

Φωτ.: Χανς Βαν Ντερ Λίντεν
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Ηταν τόσο παρανοϊκή ιδέα, που δεν μπορούσα παρά να δεχτώ»

  • A-
  • A+
Ο συνθέτης, γνωστός από το σχεδόν μυθικό πλέον πειραματικό γκρουπ απ’ το Σιάτλ «The Sun City Girls», μιλά για το «The Sea Between My Soul», το εξαιρετικά απρόσμενο ροκ μιούζικαλ που ανεβαίνει στη Στέγη, με «ήρωες» ταριχευμένα ζώα τα οποία αφηγούνται την ιστορία της ζωής τους μέσω των εικόνων του Ράεντ Γιασίν και των δικών του τραγουδιών και με στόχο έναν βαθύ στοχασμό πάνω στην πολυετή ιστορία θανάτων στη Μεσόγειο Θάλασσα.

Το «The Sea Between My Soul» (Η θάλασσα ανάμεσα στην ψυχή μου) είναι μια εξαιρετικά απρόσμενη παράσταση: ταριχευμένα ζώα αφηγούνται την ιστορία της ζωής και του –συνήθως τραγικού– θανάτου τους μέσω των εικόνων του Ράεντ Γιασίν και του λόγου και των τραγουδιών του Αλαν Μπίσοπ, γνωστού από το σχεδόν μυθικό πλέον γκρουπ «The Sun City Girls».

Η πρεμιέρα ήταν προγραμματισμένη στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση για τον Μάρτιο του 2020 – κι όλοι γνωρίζουμε τι συνέβη… Ομως κάλλιο αργά παρά ποτέ! Το τριήμερο από απόψε και το Σαββατοκύριακο (19-20-21 Νοεμβρίου) θα μπορέσουμε να απολαύσουμε αυτό το ασυνήθιστο μιούζικαλ ζωντανά – όσο μπορεί κανείς να το πει για μια παράσταση με το συγκεκριμένο καστ! Ευκαιρία να δώσουμε τον λόγο στον συνθέτη Αλαν Μπίσοπ να μας πει περισσότερα γι’ αυτό το –τουλάχιστον– πρωτότυπο πρότζεκτ.

● Εξαιρετικής πρωτοτυπίας πρότζεκτ! Δανείζεις, λοιπόν, τη φωνή σου και τα λόγια σου σε ταριχευμένα ζώα.

Και τη μουσική επίσης, όλη. Δεν θα έλεγα πως είναι ασυνήθιστο εγχείρημα για μένα να γράφω τραγούδια με αυτόν τον τρόπο, όμως το να δουλέψω με τον Ράεντ Γιασίν πάνω σε αυτή τη σπουδαία ιδέα, αυτήν την τρελή ιδέα, να πάρουμε ταριχευμένα ζώα και να τα τοποθετήσουμε σε ένα αστικό τοπίο που θα έφερνε στον νου συνειρμούς με το μεσογειακό ιστορικό πλαίσιο, με τις πόλεις της Μεσογείου να εκπροσωπούνται από κτίρια που την οριοθετούν, ήταν μια τόσο παρανοϊκή ιδέα, που φυσικά δεν μπορούσα παρά να δεχτώ.

Εχω δουλέψει με τον Ράεντ πολλές φορές και πάντοτε θαύμαζα το μυαλό του και τον τρόπο που σκέφτεται. Το αστείο ήταν πως έπρεπε να περιμένω σχεδόν ώς την τελευταία στιγμή για να ξέρω ακριβώς ποια ζώα επρόκειτο να αποκτήσει ως ταριχευμένους «ρόλους». Ετσι προσπάθησα να καταγράφω ιδέες, όμως ο κύριος όγκος της δουλειάς έπρεπε στην πραγματικότητα να γίνει τελευταία στιγμή. Ηταν ένα εντελώς τρελό εγχείρημα. Χαίρομαι που τα καταφέραμε.

● Από πού αρχίζει κανείς για να δώσει φωνή στα νεκρά ζώα; Τι σου ήρθε πρώτα στο μυαλό;

Από τη μία το πρακτικό κομμάτι κι από την άλλη το μη πρακτικό. Πάντοτε γνώριζα αρκετά για τα ζώα, όλη μου τη ζωή μού άρεσε να τα μελετώ. Μάλλον έπρεπε να είχα γίνει ζωολόγος: γνωρίζω όλα τα είδη ζώων ανά τον κόσμο, σε όλες τις ηπείρους. Μερικές φορές, όταν βοηθάω τα παιδιά μου στη μελέτη τους, εκπλήσσομαι κι εγώ με τα πράγματα που γνωρίζω για τα ζώα, ακόμα και για τα πιο ασυνήθιστα, όπως και για τους δεινόσαυρους.

Ξέρω τον τρόπο ζωής τους, την καταγωγή τους, τι τρώνε, πού πηγαίνουν, τι κάνουν. Αυτό όμως δεν σε κάνει ικανό να πλάσεις ένα τραγούδι, και μάλιστα σχετικό με τη Μεσόγειο. Να γράψω στίχους, να πλάσω έναν χαρακτήρα και να τον ταιριάξω στον συνολικό σχεδιασμό. Παρ’ όλο που και στο παρελθόν έχω δημιουργήσει τραγούδια που να ταιριάζουν με συγκεκριμένες περιοχές, η διαδικασία τώρα ήταν εντελώς μοναδική, αλλά ταυτόχρονα με έκανε να νιώθω άνετα.

Προχώρησα με αυτοπεποίθηση. Κατόρθωσα να δημιουργήσω μια αφήγηση που έλπιζα πως θα ταιριάζει. Μου αρέσει να δημιουργώ σκοτεινό υλικό, πάνω σε σκοτεινή θεματική, που έχει να κάνει με την τραγωδία, τον θάνατο, τη φρίκη, τον τρόμο και την κακοτυχία.

● Νομίζω πως οι μεσογειακοί λαοί έχουμε ανέκαθεν στενή σχέση με την ιδέα του πρόωρου και ξαφνικού θανάτου. Και θα συμπεριελάμβανα στις μεσογειακές χώρες και τον Λίβανο.

Είναι επίσης και εκρομαντισμένος αυτός ο θάνατος – σε όλους αρέσει λίγη τραγωδία. Σε όλους μας δημιουργούν κραδασμό οι ιστορίες που μιλούν για τους καταπιεσμένους, για αυτούς που είναι θύματα σκληρών καταστάσεων κι οι ζωές τους έχουν σπαραξικάρδιες στιγμές που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στον θάνατο. Πώς λοιπόν ξεχωρίζει κανείς το ένα από το άλλο; Πείτε μου εσείς… Ο καθένας μπορεί να ταυτιστεί με αυτό το θέμα, και όλοι μας έχουμε και μια συμπόνια προς τα ζώα. Εδώ τα βάζουμε στη θέση των ανθρώπων.

Οι χαρακτήρες τους είναι στην πραγματικότητα ανθρώπινοι. Χρησιμοποιούμε τη ζωομορφία. Δεν μπορώ να γράψω ως ζώο. Δεν είμαι ούτε αρκούδα ούτε ρακούν ούτε αλεπού. Αυτά που σκέφτονται και κάνουν τα ζώα, αποτελούν ακόμα ένα μυστήριο το οποίο προσπαθούμε να αναλύσουμε. Στην πραγματικότητα όμως προβάλλουμε πάνω τους δικές μας εικόνες.

● Είναι αλήθεια πως όλους μάς έλκουν οι τραγικές ιστορίες, όλοι μας έχουμε μια δραματική πλευρά. Συνήθως όμως αυτή εκδηλώνεται με αφορμή το τι παθαίνουν οι άλλοι, όχι εμείς. Εσείς έπρεπε να μπείτε στη θέση ζώων που πέθαναν τραγικά.

Ελπίζω πως αυτό θα φτάσει στους θεατές. Επρεπε να εφεύρω κάποιο σύστημα για να εκφράσω στους άλλους την τραγωδία ή τον θάνατο με τρόπο που να καταλαβαίνουν για τι μιλάω. Συχνά αναρωτιέμαι πώς αυτό αποδίδεται. Συχνά ούτε κι εγώ ξέρω τι ακριβώς προσπαθώ να κάνω. Ολο αυτό είναι ανοιχτό σε ερμηνείες, και έτσι επιθυμώ να είναι. Από τη μια πλευρά το απόλαυσα κι από την άλλη δεν ξέρω αν θα έχω ποτέ ξανά την ευκαιρία να κάνω κάτι παρόμοιο. Μπήκα εντελώς μέσα του και επένδυσα σε αυτό όλα όσα μπορούσα.

▶ Η παράσταση του Ράεντ Γιασίν «The Sea Between My Soul» με λόγο και τραγούδια του Αλαν Μπίσοπ θα παρουσιαστεί στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση από σήμερα Παρασκευή 19 μέχρι και την Κυριακή 21 Νοεμβρίου 2021, στις 20.00 και τις 22.00. Πληροφορίες και εισιτήρια: The Sea Between My Soul - Σκηνοθεσία: Ράεντ Γιασίν, Μουσική: Αλαν Μπίσοπ - Ιδρυμα Ωνάση (onassis.org)

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ο “Καπετάν Μιχάλης” είναι η ιστορία της ύπαρξης σε λίγες σελίδες»
Το έργο του Νίκου Καζαντζάκη «Καπετάν Μιχάλης» μεταφέρεται σε μια σύγχρονη λαϊκή όπερα από τον Δημήτρη Μαραμή και ο Τάσος Αποστόλου που πρωταγωνιστεί μιλά για τον ρόλο-πρόκληση.
«Ο “Καπετάν Μιχάλης” είναι η ιστορία της ύπαρξης σε λίγες σελίδες»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι ευτυχισμένοι γάμοι του χορού και της μουσικής
Με αφορμή το «Nadja -Who Am I?» οι Κωνσταντίνα Πολυχρονοπούλου και Αθανασία Κανελλοπούλου μας αποκαλύπτουν τα μυστικά της γυναικείας φιλίας και δημιουργικότητας.
Οι ευτυχισμένοι γάμοι του χορού και της μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Διεθνής αποθέωση για τη «Φόνισσα» του Γιώργου Κουμεντάκη
Η όπερα του καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ έκανε παγκόσμια τηλεοπτική πρεμιέρα στο κορυφαίο τηλεοπτικό δίκτυο για την κλασική μουσική και απέσπασε διθυραμβικές κριτικές.
Διεθνής αποθέωση για τη «Φόνισσα» του Γιώργου Κουμεντάκη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιώργος Κουρουπός συναντά τον Κάλβο και το 1821
Η Ι. Ηλιοπούλου και ο Γ. Κουρουπός επιχείρησαν μέσω λόγου και μουσικής μια στοχευμένα περιεκτική παρουσίαση των ιδεολογικών καταβολών και των γεγονότων της Επανάστασης μέχρι και τη δημιουργία του πρώτου...
Ο Γιώργος Κουρουπός συναντά τον Κάλβο και το 1821
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενας Αμερικανός συνθέτει για τον Βύρωνα και το ‘21
Το νέο έργο του Γ. Τσοντάκη εκτυλίσσεται κατά τις τελευταίες ημέρες του λόρδου Βύρωνα στην Ελλάδα, το 1824, ανασυνθέτοντας φαντασιακά όσα αισθανόταν και τον απασχολούσαν στο κατώφλι του θανάτου.
Ενας Αμερικανός συνθέτει για τον Βύρωνα και το ‘21
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο φωτεινός μύθος της Δαλιδά και το σκοτάδι της Γιολάντα
Η Εύα Κοτανίδη αποφάσισε με τους συνεργάτες της να ανεβάσει μια μουσικοθεατρική παράσταση για τη Δαλιδά, ενσαρκώνοντας η ίδια τη σπουδαία αυτή γυναίκα - κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Ο φωτεινός μύθος της Δαλιδά και το σκοτάδι της Γιολάντα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας