• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.2°C / 14.8°C
    2 BF
    92%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.3°C / 14.2°C
    5 BF
    82%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.3°C / 15.9°C
    4 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 12.7°C
    2 BF
    61%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    5 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.5°C / 9.8°C
    0 BF
    93%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 6.2°C
    2 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    2 BF
    70%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 15.8°C
    4 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 16.8°C
    1 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 17.2°C / 17.8°C
    4 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    4 BF
    88%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    5 BF
    72%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 8.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 8.5°C / 11.7°C
    2 BF
    90%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    1 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Ασθενής ομίχλη
    11°C 10.8°C / 15.0°C
    0 BF
    100%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.3°C / 13.8°C
    4 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.2°C / 13.4°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.5°C / 5.5°C
    1 BF
    92%

Η Κρίστα Μάγιερ με την ΚΟΑ που διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός

Φωτ.: Μ. Γραμματικού
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Συμφωνικές συναυλίες από ελληνικές ορχήστρες

  • A-
  • A+
Ξεκίνημα της κανονικής καλλιτεχνικής περιόδου με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Λουκά Καρυτινό και τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Βύρωνα Φιδετζή.

Οι συναυλίες που έδωσαν στις αρχές του Οκτώβρη ελληνικές ορχήστρες σηματοδότησαν το ξεκίνημα της νέας, επιτέλους κανονικής καλλιτεχνικής περιόδου. Παρακολουθήσαμε όσες ήταν εφικτό διότι, ως συνήθως, οι μουσικοί θεσμοί προγραμματίζουν τις εκδηλώσεις τους στις ίδιες «καλές» μέρες, θέτοντας ανεπίλυτα διλήμματα στους φιλόμουσους. Ολες φιλοξενήθηκαν στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής και άφησαν γενικώς καλές εντυπώσεις.

Στις 8/10/2021, πρώτη σήκωσε την αυλαία η ΚΟΑ υπό τον καλλιτεχνικό της διευθυντή Λουκά Καρυτινό, προτείνοντας ένα πρόγραμμα υπό τον γενικό τίτλο «Εξοδος στο φως».

Η βραδιά ξεκίνησε με τις «Μεταπλάσεις Β’» του Γιάννη Ιωαννίδη (γεν. 1930), έργο του 1970, γραμμένο στη μνήμη του Γιάννη Χρήστου (1926-1970) που είχε χαθεί στις αρχές εκείνης της χρονιάς σε ένα ατύχημα που, προστιθέμενο στο άδοξο τέλος του Σκαλκώτα το 1949, πιθανότατα στέρησε την ελληνική μουσική από ένα διαφορετικό και σίγουρα πιο ισορροπημένο μέλλον. Εργο με γραφή τυπική του διεθνούς μουσικού μοντερνισμού της εποχής –αυστηρά αφαιρετικό, με διάφανη ενορχήστρωση, εκδιπλούμενο σε διαλόγους ηχητικής χροιάς μεταξύ εγχόρδων και πνευστών– δόθηκε με ακρίβεια και καθαρότητα.

Στη συνέχεια η Γερμανίδα μεσόφωνος Κρίστα Μάγερ τραγούδησε «Τα τραγούδια για τα νεκρά παιδιά» του Μάλερ σε μια μεστή, λυρική, συνολικά φροντισμένη ερμηνεία που, όμως, ενίοτε υπονομευόταν καθώς η ορχήστρα κάλυπτε τη φωνή της. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ.1» του Μπραμς, σε μια εξωστρεφή, σαφώς δυναμική ερμηνεία, εστιασμένη στη στήριξη της συγκρουσιακής δραματουργίας της μουσικής, εμπλουτισμένη από πολύ ωραίες συνεισφορές των ξύλινων πνευστών, ειδικά στις λυρικές, αργές παραγράφους. Σε συνολική, μακροσκοπική θεώρηση, ωστόσο, υστερούσε κατά τόπους ως προς τη διατήρηση της τεταμένης ροής στον μουσικό ειρμό.

Ο βιολιστής Γιώργος Δεμερτζής με τη ΦΟΑ υπό τον Β. Φιδετζή

Φωτ.: Χ. Ακριβιάδης

Στις 20/10/2021, ακούσαμε τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Βύρωνα Φιδετζή. Το πρόγραμμα ξεκίνησε με την πρώτη ελληνική παρουσίαση της «Εισαγωγής D.649» του Σούμπερτ, δοσμένη δυναμικά, με ρωμαλέο ωστικό παλμό. Ακολούθησε το «Κοντσέρτο για βιολί» που συνέθεσε ο Εριχ Κόρνγκολντ στις ΗΠΑ το 1945, συνδυάζοντας την κεντροευρωπαϊκού στίγματος εκλεπτυσμένα μοντερνιστική γραφή της δεκαετίας του 1930 με τον συναισθηματισμό και τη σαγήνη των μεσοπολεμικών χολιγουντιανών σάουντρακ στα οποία διέπρεπε. Εμπειρος σολίστας, ο Γιώργος Δεμερτζής απέδωσε ιδανικά τη νωχελικά ρευστή μελωδική φραστική, την ονειρική ατμόσφαιρα, τις αισθησιακές αιχμές πάθους αλλά και τις διονυσιακές, άγρια δεξιοτεχνικές εξάρσεις στο καταληκτικό μέρος.

Κυρίως, όμως, και παρά κάποια αμελητέα ολισθήματα τόνου, η ανάγνωσή του ξεχώρισε για τη φυσικότητα και τη συγκινησιακή αμεσότητα με την οποία προσέγγισε την υβριδική, ουδέποτε εγκεφαλική μουσική του Αυστροεβραίου συνθέτη.

Τη συναυλία ολοκλήρωσε η σπάνια παρουσιαζόμενη, τριμερής «Συμφωνία αρ.3» του Ντβόρζακ. Η εκφραστικά άμεση, απολαυστικά ατμοσφαιρική εκτέλεση υπό τον Φιδετζή ανέδειξε άριστα τη συμβατικά ρομαντική δραματουργία, προσέγγισε με ευγένεια τα εθνικοσχολικού (λέγε: σλάβικου) στίγματος στοιχεία της γραφής και, βεβαίως, αξιοποίησε στο έπακρο τα ωραία έγχορδα της ΦΟΑ προβάλλοντας τον ρευστό μελωδισμό του συνθέτη.

Τέλος, στις 22/10/2021, παρακολουθήσαμε μια πολύ καλή συναυλία της ΚΟΑ υπό τον 36χρονο Ιταλό αρχιμουσικό Τζάκοπο Σιπάρι ντε Πεσκασερόλι, με τίτλο «Σκοτεινά ρεύματα» και αφιέρωση στο έτος Σεν-Σανς. Πρώτη ακούστηκε η πρόσφατη σύνθεση του Τάσου Ρωσόπουλου «Ο μέγας Παν τέθνηκε». Ξεκινώντας από λογοτεχνική αφετηρία, το μέσης διάρκειας κομμάτι εξέφραζε την έγνοια για την οικολογική/κλιματική κρίση. Το ήπια μοντερνιστικό, ηχητικά περιπετειώδες ακρόαμα για μεγάλη συμφωνική ορχήστρα αξιοποιούσε ισορροπημένα τόσο τον μεταρομαντικό ήχο όσο και τον μινιμαλισμό.

Ακολούθησε το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.3» του Σεν-Σανς. Το ερμήνευσε εξαιρετικά ο Θοδωρής Τζοβανάκης παρακάμπτοντας εξ αρχής τον σκόπελο της αυτάρεσκης, επιδειξιομανούς δεξιοτεχνίας. Αντίθετα, η ανάγνωσή του εκτός από ακρίβεια, υψηλή τεχνική άνεση, α λα Λιστ δυναμισμό και αβίαστο συντονισμό προς την ορχήστρα, διέθετε βαθιά ευγένεια και ευαισθησία που χάρισαν πρόσθετο ενδιαφέρον στο ηδονοθηρικής γραφής κοντσέρτο του Γάλλου συνθέτη.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε απολαυστικά και σε θετική διάθεση με τη «Συμφωνία αρ.3, Σκοτική» του Μέντλεσον, έργο οικείο στους μουσικούς της ΚΟΑ, που ο Ιταλός αρχιμουσικός διηύθυνε με άνεση, νεανικό σφρίγος και εκφραστικότητα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Ιβο Πογκορέλιτς παίζει «2ο Σοπέν» με την ΚΟΑ
Ο σπουδαίος Κροάτης πιανίστας ξανασυστήθηκε στο αθηναϊκό κοινό, βάζοντας φαρδιά-πλατιά την υπογραφή του σε μια εξαιρετική εκτέλεση του Δεύτερου Κοντσέρτου του Σοπέν.
Ο Ιβο Πογκορέλιτς παίζει «2ο Σοπέν» με την ΚΟΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Βικτόρια Μούλοβα παίζει Μπετόβεν και 20ό αιώνα
Ενα εξαιρετικό, πολλαπλά ενδιαφέρον ρεσιτάλ μουσικής δωματίου έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής στις 26/10/2022 η βιολίστρια Βικτόρια Μούλοβα, συνοδευόμενη από τον Σκoτσέζο πιανίστα Αλασντερ Μπίτσον.
Η Βικτόρια Μούλοβα παίζει Μπετόβεν και 20ό αιώνα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες
Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με έργα Μότσαρτ, Σιμπέλιους και Μπραμς/Σένμπεργκ προσέφεραν με την παρουσία Ελλήνων σολίστ δύο πολλά υποσχόμενες συναυλίες στο μουσικό...
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Επαναπροσέγγιση του κοντσέρτου αλλιώς....
Το «Κοντσέρτο αρ. 4 για πιάνο, κουαρτέτο σαξοφώνων και ορχήστρα εγχόρδων» με την επωνυμία «Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα» (2009) του Γιώργου Κουμεντάκη ερμηνεύτηκε από τον Γιώργο-Εμμμανουήλ Λαζαρίδη.
Επαναπροσέγγιση του κοντσέρτου αλλιώς....
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ξανακούγοντας Μάντζαρο με επικαιροποιημένα ανακλαστικά
Η ΚΟΑ υπό τον Σπύρο Προσωπάρη αφιέρωσε μια συναυλία στον Νικόλαο Χαλικιόπουλο Μάντζαρο (1795-1872) με αφορμή τη φετινή επέτειο των 150 χρόνων από τον θάνατό του.
Ξανακούγοντας Μάντζαρο με επικαιροποιημένα ανακλαστικά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας