• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.1°C / 13.5°C
    4 BF
    70%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 5.8°C / 9.0°C
    2 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 12.0°C
    4 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    0 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    5 BF
    71%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.0°C / 7.1°C
    1 BF
    93%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 1.4°C
    2 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 9.7°C
    2 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 13.8°C / 15.8°C
    4 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.9°C
    2 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.8°C
    5 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    6 BF
    80%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    0 BF
    58%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.9°C
    2 BF
    81%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.5°C / 7.8°C
    3 BF
    84%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 14.9°C
    1 BF
    94%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 13.8°C
    3 BF
    80%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.3°C / 6.6°C
    2 BF
    86%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 7.8°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 2.3°C / 2.3°C
    1 BF
    95%
Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Μπάρενμποϊμ διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα του Βερολίνου

  • A-
  • A+
Στο απολαυστικό τετραήμερο συναυλιών που περιλάμβανε τις τέσσερις Συμφωνίες των Σούμαν και Μπραμς, ζευγαρωμένες ανά δύο, ούτε μία στιγμή η διεύθυνση δεν χρωματίστηκε από γεύση ρουτίνας.

Τέλη Οκτώβρη, ύστερα από βασανιστικά μεγάλο χρονικό διάστημα μουσικής ξηρασίας, το κρατικό Μέγαρο Μουσικής πρόσφερε ένα μοναδικά απολαυστικό τετραήμερο συναυλιών με την Κρατική Ορχήστρα του Βερολίνου (Staatskapelle Berlin) υπό τον ισόβιο καλλιτεχνικό διευθυντή της, αρχιμουσικό Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ (27-31/10/2021).

Το πρόγραμμα περιλάμβανε τις τέσσερις Συμφωνίες των Σούμαν και Μπραμς, ζευγαρωμένες ανά δύο: στις 27/10 τη «Συμφωνία αρ. 1, της Ανοιξης» του Σούμαν και 1η Μπραμς, στις 29/10 την 2η Σούμαν και 2η Μπραμς, στις 30/10 τη «Συμφωνία αρ. 3, του Ρήνου» του Σούμαν και 3η Μπραμς και στις 31/10 4η του Σούμαν και 4η του Μπραμς. Γραμμένα εκατέρωθεν των μέσων του 19ου αιώνα, τα οκτώ έργα ανήκουν στον βαθύ πυρήνα του γερμανικού ρομαντισμού και αποτελούν άξονα του τεράστιου ρεπερτορίου της ορχήστρας.

Το σύνολο που διηύθυνε ο 78χρονος αρχιμουσικός είναι η ορχήστρα της περίφημης Κρατικής Οπερας Υπό τας Φιλύρας του πρώην Ανατολικού Βερολίνου (Staatsoper Unter der Linden ή Lindenoper), η οποία είναι πλέον γνωστή απλώς ως Κρατική Οπερα του Βερολίνου.

Πρόκειται για ένα από τα αρχαιότερα συμφωνικά σύνολα, με παράδοση σχεδόν 450 χρόνων, το οποίο ο ταλαντούχος αρχιμουσικός έχει διαμορφώσει σε ένα ασύλληπτης ποιότητας εργαλείο παραγωγής υπέροχης μουσικής, ιδανικό εκπρόσωπο του ζωντανού γερμανικού μουσικού πολιτισμού. Παρότι οι συναυλίες συνέπεσαν με το εορταστικό τετραήμερο της 28ης Οκτωβρίου, η μεγάλη αίθουσα του ΜΜΑ γέμισε στο επιτρεπόμενο 85% από ακροατήρια αξιοσημείωτα διαφορετικά από αυτά παλαιοτέρων δεκαετιών, εμφανώς νεανικότερα, πιο ετερόκλητης σύνθεσης, με φανερή συναίσθηση του τι άκουγαν και πώς να φερθούν.

Ο Μπάρενμποϊμ επέλεξε την εναλλακτική διάταξη της ορχήστρας που ενισχύει τη διαφάνεια του ήχου, τοποθετώντας Α΄ και Β΄ βιολιά εκατέρωθέν του, κοντραμπάσα πίσω από τα Α΄ βιολιά, τσέλα και βιόλες στο κέντρο. Μοναδικά έμπειρος αρχιμουσικός, με τεράστιο ρεπερτόριο, διέπλασε μεστές, συναρπαστικές, διεξοδικά επεξεργασμένες ερμηνείες που χαρακτηρίστηκαν από τη διαφοροποιημένη προσέγγιση του εκφραστικού στίγματος εκάστου συνθέτη, το βάθος αντίληψης της μουσικής δραματουργίας και την υψηλή ποιότητα του ορχηστρικού παιξίματος. Σημειωτέον ότι ούτε μία στιγμή η διεύθυνση δεν χρωματίστηκε από γεύση ρουτίνας.

Τις εκτελέσεις των Συμφωνιών του Ρόμπερτ Σούμαν χαρακτήρισε η μυώδης, αβίαστα νευρώδης –όμως ουδέποτε σκέτα νευρική!– απόδοση της τεταμένης ισορροπίας που επικρατεί ανάμεσα στην κινητική, μηχανιστική δομή της μουσικής και στην τακτική ανάδυση του λυρικού στοιχείου με τη μορφή νησίδων μελαγχολικά στοχαστικής ανάπαυλας, είτε με καίρια ζυγιασμένες, ξεκάθαρες επικρατήσεις της μελωδίας.

Το μυώδες, αδιάλειπτα συντονισμένο παίξιμο του τεράστιου σώματος των εγχόρδων εξασφάλισε διάφανο ομαδικό ήχο, τον οποίο ο αρχιμουσικός αξιοποίησε φορτίζοντας σε βάθος την πολυώροφη «δράση» στο εσωτερικό της ροής του συμφωνικού ειρμού. Τη διάπλαση των εκτελέσεων υπαγόρευσε μακροσκοπικά μια ευφυής, συνολική εποπτεία της μουσικής δραματουργίας, που εκφράστηκε σε καλοζυγιασμένα σχήματα κλιμακώσεων - αποκλιμακώσεων μέσα από διακυμάνσεις εντάσεων, δυναμικών και ταχυτήτων.

Στις εκτελέσεις των Συμφωνιών του Γιοχάνες Μπραμς δέσποσαν το αθλητικό, ρωμαλέο –πλην ουδέποτε τραχύ– πλάσιμο της αδρής μελωδικής φραστικής και η εύστοχη απόδοση του γεμάτου μεγάλες, βίαιες μεταπτώσεις δραματουργικού ειρμού. Παίζοντας με αμείωτη εγρήγορση, τα θεϊκής ποιότητας έγχορδα έφεραν το κύριο βάρος στη νοηματοδότηση της μουσικής αφήγησης, συνομιλώντας καίρια με τις ομάδες των ξύλινων πνευστών και τις στιβαρές παρεμβάσεις των λαμπερών χάλκινων στις κορυφώσεις.

Ο Μπάρενμποϊμ αποδείχτηκε αριστοτέχνης στο να βρίσκει θέσεις, χώρο και τρόπο για να εμπλουτίζει πειστικά τον συμφωνικό ήχο με απρόσμενες εκλεπτύνσεις. Αλλοτε αλαφραίνοντας ακραία το βάρος, άλλοτε απαλύνοντας την ένταση της εκφοράς του κυματισμού των εγχόρδων, άλλοτε προβάλλοντας απομονωμένα κάποια ξύλινα πνευστά αναζωογονούσε το αδρό μουσικό τοπίο της μουσικής του Μπραμς με αιθέριες λυρικές ανάσες.

Απ’ αρχής μέχρι τέλους ο αρχιμουσικός διατηρούσε μια αφανή εποπτεία του συνολικού τοπίου εκάστης Συμφωνίας, βάσει της οποίας ρύθμιζε σημειακά την αιχμηρότητα της φραστικής και, κυρίως, κλιμάκωνε τη διάπλαση των επιμέρους εκφραστικών και ηχητικών μεγεθών. Μοναδικά συναρπαστικές ήταν οι θυελλώδεις απολήξεις των μεγάλων κορυφώσεων, συνδυάζοντας –δίχως εκπτώσεις σε ποιότητα ήχου ή καλλιεργημένη έκφραση!– την πειθαρχημένα σφιχτοδεμένη διάπλαση ήχου με μια εν θερμώ έκλυση αχαλίνωτου πάθους.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου μάγεψε τη Θεσσαλονίκη
Το βρετανικό σύνολο υπό τον Βασίλι Πετρένκο ξεκίνησε με τη «Συμφωνία αρ.1, Κλασική» του Σεργκέι Προκόφιεφ και στη συνέχεια ο Σεργκέι Κρίλοφ ερμήνευσε το δημοφιλές «Κοντσέρτο για βιολί. αρ.1» του Μαξ Μπρουχ.
Η Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου μάγεψε τη Θεσσαλονίκη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Λίζε Ντάβιντσεν στην Αθήνα
Η Ντάβιντσεν ξεκίνησε το αθηναϊκό γκαλά της τραγουδώντας τις πασίγνωστες βερντιανές άριες της Αμέλιας («Ενας χορός μεταμφιεσμένων»), της Ελισάβετ («Ντον Κάρλος») και της Δυσδαιμόνας («Οθέλλος»).
Η Λίζε Ντάβιντσεν στην Αθήνα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μολιέρος και οι μουσικές του
Παρουσιάστηκαν μουσικές συνθέσεις που φέρουν τις υπογραφές δυο κορυφαίων δημιουργών του Γαλλικού Μπαρόκ, συγχρόνων του Μολιέρου: του Ιταλού Ζαν-Μπατίστ Λουλί και του Γάλλου Μαρκ-Αντουάν Σαρπαντιέ.
Ο Μολιέρος και οι μουσικές του
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Δύο πιάνα, δύο διάσημοι δεξιοτέχνες
Ο διεθνούς φήμης Καναδός πιανίστας Αλέν Λεφέβρ συναντά την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την εξίσου διάσημη συμπατριώτισσά του Ελέν Μερσιέ, σε ένα σπάνιο ρεσιτάλ με έργα για δύο πιάνα.
Δύο πιάνα, δύο διάσημοι δεξιοτέχνες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Piano Masters» στο Μέγαρο Μουσικής και ένα πιάνο-ντούο στον «Παρνασσό»
Η διάσημη Μιτσούκο Ουτσίντα, καθώς και η Λευκή Καρποδίνη μαζί με τον Μάικλ Μπράουνλι-Γουόκερ προσέφεραν δύο ιδιαίτερες βραδιές στο αθηναϊκό μουσικό κοινό.
«Piano Masters» στο Μέγαρο Μουσικής και ένα πιάνο-ντούο στον «Παρνασσό»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας