• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 2.6°C / 6.1°C
    0 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 3.1°C / 6.4°C
    2 BF
    38%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 6.0°C / 11.2°C
    4 BF
    87%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.9°C / 4.2°C
    4 BF
    33%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 5.7°C
    3 BF
    33%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.5°C / 5.7°C
    2 BF
    41%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    0°C 0.4°C / 2.3°C
    3 BF
    27%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 5.7°C / 9.6°C
    3 BF
    56%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 13.7°C
    3 BF
    90%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 2.9°C / 5.9°C
    4 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 4.4°C / 9.6°C
    6 BF
    81%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 0.6°C / 5.7°C
    3 BF
    49%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 9.6°C
    6 BF
    54%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.5°C / 5.5°C
    2 BF
    50%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.8°C / 5.6°C
    2 BF
    74%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 12.8°C
    3 BF
    77%
  • Χαλκίδα
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    4°C 2.5°C / 5.4°C
    3 BF
    75%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.3°C / 5.3°C
    2 BF
    34%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    5°C 3.2°C / 6.5°C
    3 BF
    41%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.8°C / 0.8°C
    2 BF
    46%
Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Μπάρενμποϊμ διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα του Βερολίνου

  • A-
  • A+
Στο απολαυστικό τετραήμερο συναυλιών που περιλάμβανε τις τέσσερις Συμφωνίες των Σούμαν και Μπραμς, ζευγαρωμένες ανά δύο, ούτε μία στιγμή η διεύθυνση δεν χρωματίστηκε από γεύση ρουτίνας.

Τέλη Οκτώβρη, ύστερα από βασανιστικά μεγάλο χρονικό διάστημα μουσικής ξηρασίας, το κρατικό Μέγαρο Μουσικής πρόσφερε ένα μοναδικά απολαυστικό τετραήμερο συναυλιών με την Κρατική Ορχήστρα του Βερολίνου (Staatskapelle Berlin) υπό τον ισόβιο καλλιτεχνικό διευθυντή της, αρχιμουσικό Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ (27-31/10/2021).

Το πρόγραμμα περιλάμβανε τις τέσσερις Συμφωνίες των Σούμαν και Μπραμς, ζευγαρωμένες ανά δύο: στις 27/10 τη «Συμφωνία αρ. 1, της Ανοιξης» του Σούμαν και 1η Μπραμς, στις 29/10 την 2η Σούμαν και 2η Μπραμς, στις 30/10 τη «Συμφωνία αρ. 3, του Ρήνου» του Σούμαν και 3η Μπραμς και στις 31/10 4η του Σούμαν και 4η του Μπραμς. Γραμμένα εκατέρωθεν των μέσων του 19ου αιώνα, τα οκτώ έργα ανήκουν στον βαθύ πυρήνα του γερμανικού ρομαντισμού και αποτελούν άξονα του τεράστιου ρεπερτορίου της ορχήστρας.

Το σύνολο που διηύθυνε ο 78χρονος αρχιμουσικός είναι η ορχήστρα της περίφημης Κρατικής Οπερας Υπό τας Φιλύρας του πρώην Ανατολικού Βερολίνου (Staatsoper Unter der Linden ή Lindenoper), η οποία είναι πλέον γνωστή απλώς ως Κρατική Οπερα του Βερολίνου.

Πρόκειται για ένα από τα αρχαιότερα συμφωνικά σύνολα, με παράδοση σχεδόν 450 χρόνων, το οποίο ο ταλαντούχος αρχιμουσικός έχει διαμορφώσει σε ένα ασύλληπτης ποιότητας εργαλείο παραγωγής υπέροχης μουσικής, ιδανικό εκπρόσωπο του ζωντανού γερμανικού μουσικού πολιτισμού. Παρότι οι συναυλίες συνέπεσαν με το εορταστικό τετραήμερο της 28ης Οκτωβρίου, η μεγάλη αίθουσα του ΜΜΑ γέμισε στο επιτρεπόμενο 85% από ακροατήρια αξιοσημείωτα διαφορετικά από αυτά παλαιοτέρων δεκαετιών, εμφανώς νεανικότερα, πιο ετερόκλητης σύνθεσης, με φανερή συναίσθηση του τι άκουγαν και πώς να φερθούν.

Ο Μπάρενμποϊμ επέλεξε την εναλλακτική διάταξη της ορχήστρας που ενισχύει τη διαφάνεια του ήχου, τοποθετώντας Α΄ και Β΄ βιολιά εκατέρωθέν του, κοντραμπάσα πίσω από τα Α΄ βιολιά, τσέλα και βιόλες στο κέντρο. Μοναδικά έμπειρος αρχιμουσικός, με τεράστιο ρεπερτόριο, διέπλασε μεστές, συναρπαστικές, διεξοδικά επεξεργασμένες ερμηνείες που χαρακτηρίστηκαν από τη διαφοροποιημένη προσέγγιση του εκφραστικού στίγματος εκάστου συνθέτη, το βάθος αντίληψης της μουσικής δραματουργίας και την υψηλή ποιότητα του ορχηστρικού παιξίματος. Σημειωτέον ότι ούτε μία στιγμή η διεύθυνση δεν χρωματίστηκε από γεύση ρουτίνας.

Τις εκτελέσεις των Συμφωνιών του Ρόμπερτ Σούμαν χαρακτήρισε η μυώδης, αβίαστα νευρώδης –όμως ουδέποτε σκέτα νευρική!– απόδοση της τεταμένης ισορροπίας που επικρατεί ανάμεσα στην κινητική, μηχανιστική δομή της μουσικής και στην τακτική ανάδυση του λυρικού στοιχείου με τη μορφή νησίδων μελαγχολικά στοχαστικής ανάπαυλας, είτε με καίρια ζυγιασμένες, ξεκάθαρες επικρατήσεις της μελωδίας.

Το μυώδες, αδιάλειπτα συντονισμένο παίξιμο του τεράστιου σώματος των εγχόρδων εξασφάλισε διάφανο ομαδικό ήχο, τον οποίο ο αρχιμουσικός αξιοποίησε φορτίζοντας σε βάθος την πολυώροφη «δράση» στο εσωτερικό της ροής του συμφωνικού ειρμού. Τη διάπλαση των εκτελέσεων υπαγόρευσε μακροσκοπικά μια ευφυής, συνολική εποπτεία της μουσικής δραματουργίας, που εκφράστηκε σε καλοζυγιασμένα σχήματα κλιμακώσεων - αποκλιμακώσεων μέσα από διακυμάνσεις εντάσεων, δυναμικών και ταχυτήτων.

Στις εκτελέσεις των Συμφωνιών του Γιοχάνες Μπραμς δέσποσαν το αθλητικό, ρωμαλέο –πλην ουδέποτε τραχύ– πλάσιμο της αδρής μελωδικής φραστικής και η εύστοχη απόδοση του γεμάτου μεγάλες, βίαιες μεταπτώσεις δραματουργικού ειρμού. Παίζοντας με αμείωτη εγρήγορση, τα θεϊκής ποιότητας έγχορδα έφεραν το κύριο βάρος στη νοηματοδότηση της μουσικής αφήγησης, συνομιλώντας καίρια με τις ομάδες των ξύλινων πνευστών και τις στιβαρές παρεμβάσεις των λαμπερών χάλκινων στις κορυφώσεις.

Ο Μπάρενμποϊμ αποδείχτηκε αριστοτέχνης στο να βρίσκει θέσεις, χώρο και τρόπο για να εμπλουτίζει πειστικά τον συμφωνικό ήχο με απρόσμενες εκλεπτύνσεις. Αλλοτε αλαφραίνοντας ακραία το βάρος, άλλοτε απαλύνοντας την ένταση της εκφοράς του κυματισμού των εγχόρδων, άλλοτε προβάλλοντας απομονωμένα κάποια ξύλινα πνευστά αναζωογονούσε το αδρό μουσικό τοπίο της μουσικής του Μπραμς με αιθέριες λυρικές ανάσες.

Απ’ αρχής μέχρι τέλους ο αρχιμουσικός διατηρούσε μια αφανή εποπτεία του συνολικού τοπίου εκάστης Συμφωνίας, βάσει της οποίας ρύθμιζε σημειακά την αιχμηρότητα της φραστικής και, κυρίως, κλιμάκωνε τη διάπλαση των επιμέρους εκφραστικών και ηχητικών μεγεθών. Μοναδικά συναρπαστικές ήταν οι θυελλώδεις απολήξεις των μεγάλων κορυφώσεων, συνδυάζοντας –δίχως εκπτώσεις σε ποιότητα ήχου ή καλλιεργημένη έκφραση!– την πειθαρχημένα σφιχτοδεμένη διάπλαση ήχου με μια εν θερμώ έκλυση αχαλίνωτου πάθους.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Ματίας Γκέρνε τραγουδά το «Χειμωνιάτικο ταξίδι» του Σούμπερτ
Ο Γερμανός βαρύτονος αξιοποίησε στο έπακρο το θαυμάσια ωριμασμένο εργαλείο της φωνής του συνοδευόμενος στο πιάνο από τον 81χρονο Κρίστοφ Εσενμπαχ.
Ο Ματίας Γκέρνε τραγουδά το «Χειμωνιάτικο ταξίδι» του Σούμπερτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γιορτινές συναυλίες
Με Μπετόβεν για τα Χριστούγεννα και ιδιαίτερες επιλογές ρεπερτορίου για την Πρωτοχρονιά υποδέχθηκε η ΚΟΑ τις φετινές γιορτές.
Γιορτινές συναυλίες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ρεσιτάλ Μπουνιατισβίλι και Πογκορέλιτς
Σατί, Σοπέν, Μπαχ, Σούμπερτ, Σούμπερτ-Λιστ, Κουπρέν, Μπαχ-Λιστ και Λιστ ερμήνευσε η Γεωργιανή Κάτια Μπουνιατισβίλι, ενώ ο Γιουγκοσλάβος/Κροάτης Ιβο Πογκορέλιτς εστίασε αποκλειστικά στον Σοπέν.
Ρεσιτάλ Μπουνιατισβίλι και Πογκορέλιτς
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
Το «Κοντσέρτο για φαγκότο και έντεκα έγχορδα» του Ζαν Φρανσέ υπό τη διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν οι φίλοι της μουσικής στη σειρά συναυλιών των σολίστ της ΚΟΑ.
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας