• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.2°C / 13.0°C
    1 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.2°C / 12.3°C
    1 BF
    91%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 14.4°C
    2 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 7.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.4°C / 7.9°C
    1 BF
    76%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 11.0°C
    0 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.2°C / 7.4°C
    0 BF
    92%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    1 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.1°C / 14.8°C
    3 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.5°C / 8.5°C
    2 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.4°C
    3 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    2 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.1°C / 15.1°C
    3 BF
    86%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 12.3°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 12.7°C
    0 BF
    86%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 15.8°C
    4 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 12.7°C
    0 BF
    84%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    0 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 12.8°C
    0 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.7°C / 6.7°C
    1 BF
    96%

Ο Ηλίας Ζάικος των Blues Wire | Maria Tsiaousi Photography

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Ροκ εν ρολ, πανκ, ραπ, χιπ χοπ, αλλά το μπλουζ είναι πάντα εκεί»

  • A-
  • A+
Ηλίας Ζάικος - BLUES WIRE

Συνώνυμο του ελληνικού μπλουζ. Ξεκίνησαν το 1983 ως Blues Gang. Τότε περίπου ηχογράφησαν και τον πρώτο μπλουζ δίσκο στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας.

«Ηταν το "Dig it" που ως καθημερινή έκφραση σημαίνει να καταλάβεις τι λέω, να το κάνεις δικό σου. Όμως, πολύ σημαντικό για μας ήταν το δεύτερο άλμπουμ. Tο ηχογραφήσαμε στο στούντιο του Νίκου Παπάζογλου, στο Αγροτικό: μαζευτήκαμε καμιά 50αριά φίλοι, μπιρίτσες, μουσική και ο Νίκος μάς ηχογραφούσε. Το 1986 μετονομαστήκαμε σε Blues Wire 031 -από τον αυτόματο αριθμό κλήσης της Θεσσαλονίκης τότε. Στο εξωτερικό μάς αποκαλούσαν σκέτο Blues Wire και μας έμεινε...».

Μας μιλά ο Ηλίας Ζάικος, ο Ελληνας μπλούζμαν, με αφορμή τη μοναδική εμφάνιση του συγκροτήματος στην Αθήνα αύριο Παρασκευή.

Μέχρι τα 16-17 άκουγε μόνο ελληνική μουσική, αλλά όταν ήρθε σε επαφή με την ξένη, το προγκρέσιβ ροκ τότε, «καταβυθίστηκα. Με συνάρπασε... Ακούω μέχρι σήμερα όλα αυτά τα γκρουπ της μουσικής αναζήτησης -Camel, Van der Graaff, Jethro Tull: με οδηγούσαν σε έναν κόσμο που δεν ήξερα ποιος είναι, αλλά ήθελα να πάω. Μπορεί πολλοί να χαρακτηρίζουν αυτή τη μουσική φλύαρη ή ματαιόδοξη, αλλά εγώ κοιτάω τη θετική της πλευρά. Με οδηγό τη βαθιά μου περιέργεια, γιατί πάντα διάβαζα τις πληροφορίες στο εξώφυλλο, ποιος παίζει τι, άρχισα να βλέπω και κάτω από τα κομμάτια, ανακαλύπτοντας ποιοι είναι οι συνθέτες...».

Έτσι από τους Ζέπελιν έφτασε στον Willie Dixon, στον Muddy Waters και στα μπλουζ. Κιθάρα άρχισε να παίζει «αργά», στα 20, και σε 2-3 χρόνια έβγαλε τον πρώτο του δίσκο. Θυμάται ότι τον έπιασε πονοκέφαλος την πρώτη φορά που άκουσε τη μουσική η οποία τον σημάδεψε: «Το "Hard again" του Muddy Waters. Τρεις κιθάρες, δύο φυσαρμόνικες, μπάσο, τύμπανα. Κανείς δεν έπαιζε ακόρντα, όλοι παίζανε σχήματα. Ήταν πρωτόγνωρο, με ζάλισε. Και φυσικά με αιχμαλώτισε. Τα αγάπησα για την αίσθηση ότι ακούς τον μουσικό, την έκφρασή του, τον αυτοσχεδιασμό και αυτό ήταν που έλειπε τραγικά εκείνη την εποχή, που στο επίκεντρο ήταν το τραγούδι, ο τραγουδιστής, άντε και ο συνθέτης, αλλά ποτέ δεν δινόταν σημασία στους μουσικούς... Αισθανόμουν ότι είναι μια συγγενική μουσική με τα ρεμπέτικα, γιατί είναι μια λαϊκή μουσική από τον λαό για τον λαό. Ακούγεται πολιτικό, αλλά είναι και μουσικό, ένιωθα τον συσχετισμό και έβλεπα ότι στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού ο κόσμος τιμάει τους μουσικούς...», μας λέει με σχεδόν νεανικό ενθουσιασμό.

Και μας περιγράφει τον εντυπωσιασμό του από μια συναυλία κάντρι, όπου μετά το τραγούδι άρχιζε ένας κύκλος σόλο: μπάντζο, βιολί, κιθάρα και στο τέλος κάθε κύκλου όλο το θέατρο, που μπορεί να ήταν ηλικιωμένοι και καουμπόηδες, χειροκροτούσε. «Ίσως ακούγεται ματαιόδοξο, αλλά ήθελα πάρα πολύ να βιώσω αυτό το συναίσθημα, την προσοχή γι' αυτό που παίζω. Είχα επίσης μια βαθιά υποσυνείδητη εντύπωση ότι ο κόσμος αυτής της τέχνης είναι μοναδικός. Αισθανόμουν κατά μία έννοια ασφαλής να ασχοληθώ με τα μπλουζ γιατί ένιωθα ότι δεν έχει ηλικία και το νιώθω ακόμη, κοντεύουμε τα 40 χρόνια αλλά μπορώ να παίζω ακόμη...», μας λέει εξομολογούμενος πώς μυήθηκε στη μουσική. Και μνημονεύει τα λόγια του φίλου και συνεργάτη του στο μπάσο από την αρχή, του Σωτήρη Ζήση, πως «θέλαμε να παίξουμε μουσική, δεν θέλαμε να γίνουμε βιρτουόζοι στα μουσικά όργανα. Κι ακούγαμε πολλή μουσική, απ' όλα τα είδη, όχι μόνο μπλουζ...».

 Τι έχει καταλάβει από αυτό το μουσικό ταξίδι τόσων δεκαετιών;

«Νιώθουμε τυχεροί που ζούμε ακόμη... Τουλάχιστον για μένα και τον Σωτήρη η ζωή που ζούμε είναι η ζωή που μας έμαθε η ίδια η μουσική. Αυτή μας χαρίστηκε και αυτή μακαρίζουμε, αυτό ξέρουμε και αυτό μας γεμίζει πραγματικά με απίστευτη χαρά, παρά τα προβλήματα που φέρνει αυτή η ενασχόληση ειδικά στην Ελλάδα... Αυτά τα πράγματα καλλιεργούνται καθώς μεγαλώνεις και μαθαίνεις τον εαυτό σου και τον κόσμο γύρω σου, τίποτε δεν είναι ξέχωρο από την παρουσία μας ως όντα και ως πολίτες. Μαθαίνουμε πράγματα, διαχειριζόμαστε κάποια, τα πιστεύουμε και προσπαθούμε να τους δώσουμε μια σπρωξιά παρέα μαζί με άλλους. Δεν είναι κάτι το οποίο πολιτικοποιείται εύκολα, υπάρχουν στρατευμένοι καλλιτέχνες, εμείς δεν είμαστε παρά απλώς άνθρωποι που αγαπάμε και σεβόμαστε την ελευθερία και τον άνθρωπο, τη δικαιοσύνη, την ισότητα και όλες αυτές τις αξίες που μας κάνουν καλύτερους ανθρώπους...».

 Εντάξει δεν το παίζετε στρατευμένοι, αλλά τα μπλουζ είναι συνυφασμένα με αγώνες κατά του ρατσισμού και της καταπίεσης...

To μπλουζ βοηθάει πάρα πολύ σε μια τέτοια συνειδησιακή κατάσταση ενός ανθρώπου. Δεν έμεινε καθόλου αμέτοχο στις εξελίξεις. Η μουσική αλλάζει, εμφανίζονται καινούργια είδη, με άλλη στόχευση στιχουργική, αλλά το μπλουζ δεν ήταν ποτέ απαθές. Πάντα είχε ένα πάρε-δώσε με αυτές τις μουσικές και αυτός είναι ένας από τους λόγους που πιστεύω ότι δεν θα σβήσει ποτέ. Ραπ, χιπ χοπ, πανκ, ροκ εν ρολ, αλλά το μπλουζ είναι πάντα εκεί, για να δανείσει στοιχεία και να προσφέρει. Δεν είναι αμέτοχο στην εξέλιξη του πνεύματος, όχι μόνο της μουσικής. Δεν μπορούμε εμείς τα λευκά παιδιά να κατανοήσουμε απόλυτα το πώς γεννήθηκε, μεγάλωσε και μορφοποιήθηκε, αλλά μπορούμε να πάρουμε μια καλή ιδέα εφόσον το αγαπάμε και το σεβόμαστε...». Πώς το έλεγαν στο πρώτο τους άλμπουμ; Dig it.

  INFO: Οι Blues Wire (Ηλίας Ζάικος - κιθάρα, φωνή, Σωτήρης Ζήσης - μπάσο, Νίκη Γουρζουλίδου - τύμπανα) ζωντανά στο «Κύτταρο» (Ηπείρου 48 και Αχαρνών). Παρασκευή 8 Οκτωβρίου. Special guest Τζένη Καπάδαη. Εισιτήρια 15€, καθήμενοι. Προπώληση viva.gr. Ελάχιστη κατανάλωση 5€ μπίρα ή 8€ ποτό. Οι πόρτες ανοίγουν στις 21.30.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ισως σκοντάψουμε σε καλώδια αλλά κι αυτό από το πάθος μας για τη μουσική»
Ο πρώτος δίσκος των Least Concern, «Midnight Blue», κυκλοφόρησε το 2020, αλλά τους γνωρίζουμε και από τη διασκευή τους στο «Sarajevo» των Magic De Spel. Το «Sarajevo» που το έκαναν «Syria». Εξαιρετική...
«Ισως σκοντάψουμε σε καλώδια αλλά κι αυτό από το πάθος μας για τη μουσική»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τα ρεμπέτικα των Τiger Lillies
Η αγαπημένη αγγλική μπάντα επιστρέφει στην Αθήνα με «Ελληνικά Τραγούδια», με τα άλμπουμ που ηχογράφησαν κατά τη διάρκεια του lockdown, αλλά και με επιτυχίες από την 30χρονη καριέρα τους.
Τα ρεμπέτικα των Τiger Lillies
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Λάιβ στην Ελλάδα, 30 χρόνια μετά
Μόνιμος κάτοικος Ελβετίας, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Τεχνών της Ζυρίχης, ο τζαζίστας, Θόδωρος Καπηλίδης με τη διεθνή καριέρα επιστρέφει στα πάτρια εδάφη με νέο μουσικό σχήμα και άλμπουμ.
Λάιβ στην Ελλάδα, 30 χρόνια μετά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Φθινοπωρινές Νότες» από τoν Β. Μπουντούνη και τους 100 κιθαριστές
Οι 100 κιθαριστές, ο σολίστ Βασίλης Μαστοράκης, οι σοπράνο Βασιλική Καραγιάννη και Άννα Κατσούλη θα παίξουν στον πολυχώρο «ΔΑΙΣ»
«Φθινοπωρινές Νότες» από τoν Β. Μπουντούνη και τους 100 κιθαριστές
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τζαζ γιορτή με ελεύθερη είσοδο απόψε στην Πειραιώς 260
Με μια τζαζ γιορτή στην... Πλατεία ολοκληρώνεται απόψε η φεστιβαλική σεζόν στην Πειραιώς 260 με το κουιντέτο του γνωστού σαξοφωνίστα και συνθέτη Δημήτρη Τσάκα. Προσκεκλημένη-έκπληξη, η εκρηκτική Κουβανή...
Τζαζ γιορτή με ελεύθερη είσοδο απόψε στην Πειραιώς 260
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με Spitfire αεροπλάνο οι Iron Maiden στο ΟΑΚΑ
Οι θρυλικοί χεβιμεταλάδες υπόσχονται ένα φαντασμαγορικό κι εντυπωσιακό σόου με ένα Spitfire αεροπλάνο επί σκηνής, τον Icarus, τη μασκότ τους Trooper Eddie, αλλά και φωτιές και πυροτεχνήματα..
Με Spitfire αεροπλάνο οι Iron Maiden στο ΟΑΚΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας